Imago karpervissers


Plaats reactie
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

06-10-2011 11:02

Dit stuk is mijn mening en is dus een opiniestuk. Iedereen die anders denkt, prima, maar hieronder baseer ik mij op feiten. Wie het niet gelooft? Vraag gerust eens na bij Douwe Bijlsma, Kees Verheij of Omar.

Afgelopen jaar heb ik regelmatig contacten gehad met mensen en instanties waarvan ik maar denk, dat zij het karpervissen vooruit kunnen helpen.
Ik kan jullie verklappen, dat het imago van het karpervissen en van de karpervisser in het bijzonder is te vergelijken met die van een verzekeringsadviseur of automobielverkoper. De keuze tussen een gesprek met een karperaar en jeuk is voor sommigen een lastige.

Misschien dat ik hierdoor wel een beetje overtrokken reageerde op dat boa verhaal, de boa/controleur die waarschijnlijk helemaal fout zit, maar op totaal onjuiste wijze daarop werd gewezen. Toen er nog 1 stoerder ging doen over een boa op zijn kop in het kanaal….

Is dat slechte imago nieuw? Nee, heel vaak is de mening gebaseerd op gebeurtenissen net na de spaanse inquisitie en net voor de oorlog van 181935, Slag om de Arm.

Maar veel vaker nog gebaseerd op recente gebeurtenissen. Een paar uit de losse pols? Let op he wij willen ook dat die “kut polen” ( hier chargeer ik) gepakt worden toch? Dan moet er toch controle zijn?

- Doorgeladen pistool op het hoofd
- Verbale bedreigingen. De man ging bij “ziektes” pas knippen*
- Telefonische bedreiging hengelsport bestuurderS
- Vechtpartijen met zware mishandeling om “visstekken”
- Bedreiging van witvissers, die 200 meter verderop wilden vissen, meneer viste daar. “Meneer” was niet eens zichtbaar
- Achtervolgingen op scooters
- Stalken van hengelsportbestuurders
- Berovingen, nee niet alleen door junks, door uw collegae

Ik kan nog ff door gaan hoor, maar ik wordt er al misselijk van.

Natuurlijk komt machtsmisbruik door gezagsdragers voor. Pesterijen ook. Dit moet aan de kaak worden gesteld. Echter op de juiste wijze.

Zoals jullie allemaal kunnen weten, kan het zomaar zijn, dat we straks zomaar allerlei visrechten extra krijgen. Nachtvissen, meer dan 2 hengels. Deze extra rechten moeten worden TOEGEKEND en zijn even eenvoudig weer af te nemen. Hier zijn we zelf bij mannen.

Vroeger, toen alles mocht, bestaat niet meer. Wen er maar aan.

MVG

Klaas



* In Rotterdam ben je na 3 knipjes in je vispas je pas kwijt. Men heeft liever een boete van € 450. Hiervan is PV.
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

06-10-2011 11:16

Jo Klaas,

Kan ook nog een goed voorbeeld noemen..

Laatst krijg ik een boot op het water met een stel baars-verticalers. Ik vis zelf tot een meter of tien, en die gasten zitten natuurlijk ook daar zo'n beetje te tikken. Duurde een halve dag, toen kwamen ze bij mij in de buurt.

Dus ik daar naartoe varen, vraag ze netjes wat ze aan het doen zijn. Heerlijk gesprekje gehad over de roofvisstand en meer van dat. Dus ik zeg: "Ik haal mijn verre stok wel even weg, vind het ook zo asociaal om te gaan claimen".

Moesten ze toch aan het hoofd krabben, dit hadden ze nog nooit meegemaakt. Op de Zoetermeerse Plas bijvoorbeeld komt er dan zo'n Haagse Sjonnie vol tatoeages kankerend het water op dat ze op moeten zouten, meneer ligt naar de overkant en meer van dat.

Het beeld wat zij als bootvissers van karperaars hebben is goed verkloot, en dat soort gasten gaan eerder naar een ALV dan die Sjonnies. Dus ja..

Was het niet aan het Twentekanaal laatst dat we beiden die brede zonnebrildrager aan zagen zwaaien en dat de woorden:"Daar zul je maar je belangen voor aan het behartigen zijn" vielen? Ook scheldend op vrachtschepen, lijnen strak in de overkant, toppen omhoog. Lasers door het bos heen, hoop herrie, alles ikke..

Ach ja..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

06-10-2011 11:49

zet daar dan ook tegenover:

- mensen die andermans rommel vrijwillig opruimen
- mensen die niemand tot last zijn
- natuurliefhebbers
- mensen die jeugd informeren en op weg helpen
- sociale controle op plekken waar normaal niet vaak mensen zijn
- karperbestanden in kaart brengen
- vis vrienden die samen voeren en vissen op dezelfde stekken

ben het eens dat er veel misstanden zijn.

denk als je de thuiswonende karpervissers zou wegstrepen dat je ineens een stuk minder overlast hebt,naar mijn idee zijn veel van de overlast gevers jongeren die thuis braaf moeten zijn en aan het water lekker naar de klotuh kunnen gaan en geen regels hebben om zich aan te houden.alle vriendjes komen langs en lang leve de lol.

verder overlast gevende sjonnies royeren en het is al een stuk beter naar mijn idee..

maar dit is natuurlijk moeilijk te realiseren.
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

06-10-2011 11:51

Andere voorbeelden zijn schippers van plezierbootjes die "gestenigd" worden omdat ze over de stek van een karpervisser heenvaren. Het is triest gesteld met de mentaliteit. Als ik hier soms reacties lees, vermoed ik dat deze normvervaging ernstiger is dan slechts een incident.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

06-10-2011 11:58

Kees Ouwehand schreef:Andere voorbeelden zijn schippers van plezierbootjes die "gestenigd" worden omdat ze over de stek van een karpervisser heenvaren.


indien het slachtoffer de politie belt in zo een geval zal er toch wel iets aan gebeuren ?
tenslotte gaat die karpervisser nergens heen voorlopig lijkt me.

ook denk ik dat je dit net als verkeersdeelnemers kan zien,bepaalde mensen zijn sociaal in het verkeer en veel mensen hebben een instelling van " ikke ikke ikke " en dat is niet alleen in het verkeer of bij het vissen... ook in de supermarkt bijv.en overal zie je dit terug.

misschien in de toekomst een "VOG" inleveren indien je een vispas wil en dan 3strikes you`re out systeem invoeren afhankelijk van de ernstigheid qua overtreding.

geweld ,stroperij , verzieken van andermans plezier = gelijk royeren

3de hengel ,tent etc = 1e aantekening

:roll: :D
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
eddy pieters
Berichten: 85
Lid geworden op: 19-09-2009 12:18

06-10-2011 12:45

Ben het eens met klaas, het imago van karpervissers gaat hard achteruit.
Dat zie je ook aan de eindeloze topics over bedreigingen, diefstallen enz op dit forum.

Maar vind onderstaande ook een goed punt.
Echter iedereen weet dat je sneller een slechte naam hebt dan een goede en dat je heel moeilijk weer van die slechte naam afkomt.
michel Tja schreef:zet daar dan ook tegenover:

- mensen die andermans rommel vrijwillig opruimen
- mensen die niemand tot last zijn
- natuurliefhebbers
- mensen die jeugd informeren en op weg helpen
- sociale controle op plekken waar normaal niet vaak mensen zijn
- karperbestanden in kaart brengen
- vis vrienden die samen voeren en vissen op dezelfde stekken

ben het eens dat er veel misstanden zijn.

Royeren geloof ik niet zo in, net of dit soort mensen niet ook zonder vispas gaan vissen.
We hebben dit allemaal zelf veroorzaakt, het is gewoon een kwestie van gunnen en dat is ver te zoeken bij de meeste mensen.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

06-10-2011 12:47

Het is veel algemener te trekken, maar karpervissers worden daar als duidelijk aanwijsbare groep op afgerekend. Verkeersdeelnemers betreft iedereen.

Strengere regels helpt niks.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
dave staal

06-10-2011 12:57

Klaas vd Herik heeft gelijk.

Michel Tja heeft gelijk.

Gr Dave.
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

06-10-2011 13:51

Alles word slechter, ook het karpervissen, wen er aan. Ik zeg niet dat ik er niet van baal maar het is niet anders.

Gr.
©
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

06-10-2011 14:28

In de huidige samenleving zie je dagelijks hetzelfde gedrag, keer op keer. Op je werk, op de scholen, in het verkeer, etc. Beroving, verkrachting, openbare geweldpleging, etc. het is de orde van de dag.

Karpervissers komen uit alle lagen van de samenleving en zijn dus gewoon een afspiegeling van de samenleving, niks meer en niks minder.

Als je dat wil veranderen moet je de problemen bij de bron aan gaan pakken en daarvoor zal je toch minimaal op de stoel van Mark Rutten moeten zitten en zelfs dan is de invloed die je hebt nog niet genoeg.

It's the way of the world, take it or leave it. Klinkt onaardig maar is helaas wel feit.

We zijn eenmaal geen elitair volkje als bijvoorbeeld golfers, althans, die hebben dat imago.

Met bovenstaande keur ik niets goed, ik ben slechts realistisch al had ik het ook graag anders gezien. Wanneer komen de eerste Realtree camou oogkleppen op de markt? Ik neem direct een setje af.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

06-10-2011 14:30

Nee, Lesley dat weiger ik.

En Eus, je weet wat het makkelijkst is te controleren? Juist, zoveel mogelijk verbieden. Inclusief kamperen is dan een boete zo rond de eur 450.

@Kees,

Strengere regels zijn niet nodig. De regels die er zijn moeten worden nageleefd.

Michel,

(Nacht)vispas 3 knipjes en een jaar klaar met vissen. 2e keer 5 jaar en 3e keer levenslangklaar met vissen. Dit alles is te administreren. Het handhaven lukt ook steeds beter. Vraag maar in en rond Rotterdam

In Rotterdam denkt men diep na voor de 3e hengel te water gaat. Boa opperhoofd was zowaar tevreden met de resultaten tot dan.

Nachtelijke gebiedscontrole dit voorjaar. 10 overtredingen meen ik? Waarvan 0,0 karpervissers.

We ontkomen er niet aan om met meer boa's te werken EN sociale controle toe te passen.

Binnen 1 jaar viste iedereen met een onthaakmat. Dit waren slechts 2 discussie op de landelijke en 5 regels in een blad.
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

06-10-2011 14:44

@Klaas,

dat is toch een behoorlijk positieve ontwikkeling dan ?

het heeft dus weldegelijk zn uitwerking gehad als ik je bericht mag geloven.

blijkbaar kan het niet anders..
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

06-10-2011 14:51

Strengere regels helpt niks.


Met andere woorden, de maatschappij waar we met zijn alle in leven is zo verloedert dat we de moet maar opgeven er iets aan te veranderen?

De tijd van gedogen,pappe en nathouden heeft dit niet o.a. tot dit resultaat geleid?

Structuren die zorgde dat je in de pas liep zijn die niet grotendeels verdwenen?
Het individu en gemeenschap zin staan nu haaks op elkaar.
Is toch te gek dat vandaag de dag bij te vergeven topbanen financiële adviseurs de gesprekken begeleiden. Betreffende salaris, bonussen en afvloeiingsregelingen. Zij die het goede voorbeeld zouden moeten geven maken er als voorbeeld functie al regelmatig een puinhoop van.
Het gezin als hoeksteen van onze samenleving zou weer de basis moeten worden. Waarbij respect en daardoor elkaar kunnen corrigeren de boventoon is.

We zullen bij ons zelf te raden moeten gaan wat onze bijdrage tot nu toe geweest is. Om iets moois van deze maatschappij en daarmee het karpervissen te maken. Waarbij het niet gaat over de rug van andere.

Controles hebben zeker o.a. al een positieve uitwerking gehad op het gedrag van anderen.

Ik groet u,
Peter
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

06-10-2011 14:52

Michel,

Zeker te weten, echter 1 lul verziekt weken werk. En die lul moeten we met elkaar uitbannen.

MVG

Klaas
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

06-10-2011 15:33

Wel Klaas, je begint over nogal heftige vergrijpen in je openingspost en een paar postings later blijkt het over aanpakken van illegaal nachtvissen te gaan?

Laat ik je dit zeggen: De gemiddelde Nederlander die niet vist heeft werkelijk geen idee dat nachtvissen op de meeste wateren slechts 3 maanden per jaar mag en dat je maar maximaal met 2 hengels mag vissen.

Als jij denkt dat overtreders van deze, soms zeer achterhaalde wetten het imago van "ons" karpervissers veel schade berokkenen dan kan ik een glimlach niet onderdrukken, sorry man.

Ik weet dat jij je graag opstelt als ambassadeur van onze hobby waarvoor ik wel respect op kan brengen maar ik vrees dat je daarmee het imago van de karpervisser nauwelijks zal verbeteren.

Je zou je beter kunnen richten op de ergernissen die sommige personen die zichzelf karpervisser noemen oproepen. Ik bedoel dan zwerfvuil (hoewel de gemiddelde recreant hier minstens zo schuldig aan is) herrie van piepers, kampvuren en dat soort ongein.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
John Mus
Berichten: 154
Lid geworden op: 21-09-2009 07:06
Locatie: Duiven/Venlo

06-10-2011 16:04

het enige dat ik denigrerend vind aan het hele verhaal is 'sjonnies' kan dat niet eens een keer keesjes of markies of klaasjes zijn? Verder prima verhaal begin het verbeteren bij jezelf!
Ik hou me stil, en probeer op die manier iets te leren. Uiteraard ventileer ik af en toe mijn gedachte!
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

06-10-2011 16:14

Dat knippen in de passen en dan verbanden voor bepaalde tijd tot levenlang,zal misschien voor korte tijd werken bij een bepaald groepje,maar dan gaan we weer terug naar af,zeker als dat landelijk moet gaan gebeuren. Opnieuw veel illegaal bevissing langs de waterkanten en meer gezeik dan ooit tevoren omdat men verbannen is en gaat denken ''Wat kan mij het nog verrotte?,het verrotte me toch al weinig''

Keer op keer dikke prenten erop gooien dan gaan ze wel nadenken. Heeft het meeste zin!
Niet betalen? Gewoon verhogen tot de schuldeisers er aan te pas moeten komen. laat ze maar zwaar in de shit komen,krabben ze zeker te weten achter hun oren. Wat dit is het niet waard! Maar dat verbannen gaat nooit werken
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

06-10-2011 16:32

John Mus schreef:het enige dat ik denigrerend vind aan het hele verhaal is 'sjonnies' kan dat niet eens een keer keesjes of markies of klaasjes zijn? Verder prima verhaal begin het verbeteren bij jezelf!


erger je daar echt aan john :lol:
Maar ergens ook wel waar :D

met goed bedoelde groet
Sjoerd Bonenkamp
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22-09-2009 11:16

06-10-2011 16:35

http://www.google.nl/search?hl=nl&cp=8& ... a=N&tab=wi

Heb die gasten nog nooit aan het water gezien...
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

06-10-2011 16:39

Sjoehoerd,

denk eerder die van Flodder of die ene uit den haag :D



:roll: :lol:
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

06-10-2011 16:41

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

06-10-2011 16:42

.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

06-10-2011 16:42

Achterhaalde wetten? Omdat ze ons niet uitkomen? Wet wordt aangepast btw en biedt mogelijkheden.

Vaak zijn het dezelfde personen die er een zooitje van maken dus dat komt wel goed. Rotte appels moeten verwijderd worden en ik denk dat we daar met alle goedbedoelende vissers aan mee moeten werken.

Binnenkort weer vuilruimen op een Rotterdams water. Ook daar wordt je op je wenken bediend.

Elk klein beetje helpt.

@ John

Svennies klinkt niet, sorry. :lol:

Lozers van maken?
It's okay 2 pay
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

06-10-2011 16:42

Ha michel tja - je bent me net voor :lol:

goeie gast die sjonny check you tube filmpje !!!
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

06-10-2011 16:48

sander kunst schreef:goeie gast die sjonny


:o :o :o

@ Klaas,

Klaasies dan ? :lol:

maare, als het steeds dezefde zijn kunnen die toch wel geroyeerd worden??

en indien ze gaan vissen is het of stropen of vissen zonder vergunning toch ? = hogere boete toch?

geen verstand van, ik krijg namelijk nooit boetes :D
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Plaats reactie