Imago karpervissers


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

07-10-2011 00:31

Correct. Maar is dat dan Chris Yates of Rini Groothuis? Ik weet het niet. Karpervissen is toegankelijker geworden en daarmee is het met de tijd meegegaan. Ik koester wat ik nu heb en vindt de keuzes om je eigen ding te doen nu alleen maar makkelijker dan toen. Alleen die verdomde ontsluiting van ooit verlaten gebieden met wandel en fietspaden... :wink:

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

07-10-2011 06:08

@Ruben,

Jij weet niet wat ik denk, hoewel als ik iets over jou denk, weet je het binnen een uur.

Wie wie is, is in het hel verhaal niet van belang Henk. Helaas of gelukkig (streep door wat van toepassing) is het bling bling gebeuren razend populair geworden. Voorbeelden genoeg die er driftig van meeprofiteren.

Jij weet welke vissers neppers zijn, Henk, nu is het de taak aan de rest om aan te tonen, dat deze neppers niet de "echte" vissers zijn.

Kijk mijn tijd zal het duren en ik schuif steeds verder op. Oost, zuid.

Probleem is dat anderen dat ook gaan doen. Beter dus om alles overal zo goed mogelijk te regelen.

Pasjessysteem met 3 knipjes moet m.i. maar ingevoerd gaan worden. DMV onze nachtvispas en 3e hengelvergunning zullen we een stukje meebetalen aan onze eigen controles, het moet maar. 3 slag uit...

MVG

Klaas
It's okay 2 pay
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

07-10-2011 07:43

:wink: moest nog bij 1e alinea.

We worden als groep beoordeeld en veroordeeld en ook al doen we nu ons best ellende van vroeger ios lastig wegpoetsen.

In deze verschillen wij geen moer van polen. Daar heb je slechte bij en hele slechte. Natuurlijk ook goeie. Voor het gemak worden dan alle polen over 1 kam geschoren.
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
dick spijker
Berichten: 377
Lid geworden op: 24-05-2004 21:05

07-10-2011 08:46

Three strikes out, is ook hier in overleg met de Federatie (SON) een voorstel geweest (word door de SON over na gedacht schijnt nog niet zo eenvoudig te zijn om het in te voeren) om een poging te doen de wantoestanden binnen het vissen proberen uit te bannen. Heb het bij een aantal verenigingen perfect zien werken. Naast de reguliere boete een waarschuwing/knipje, na/gelijk met boete drie een inname van de vergunning en je komt de eerste 5 jaar niet weer aan bod voor een nieuwe.
Gebruikersavatar
John Mus
Berichten: 154
Lid geworden op: 21-09-2009 07:06
Locatie: Duiven/Venlo

07-10-2011 08:57

Nee ik maakte maar een geintje, ik heb er geen problemen mee met sjonnies. Heel eerlijk gezegd denk ik dat iedereen wel een moment in zijn leven heeft dat hij zich als een sjonnie gedraagt.

Verder is het een prima topic, maar zoals al in mijn eerdere post genoemd het begint toch echt bij jezelf.
Ik hou me stil, en probeer op die manier iets te leren. Uiteraard ventileer ik af en toe mijn gedachte!
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

07-10-2011 09:11

Klaas vd Herik schreef:Pasjessysteem met 3 knipjes moet m.i. maar ingevoerd gaan worden. DMV onze nachtvispas en 3e hengelvergunning zullen we een stukje meebetalen aan onze eigen controles, het moet maar. 3 slag uit...


Klaas,

Ik ben het eens met je laat daar geen misverstand over bestaan.

Maar...!!!! En hier gaan we weer typisch NL.

Dit is natuurlijk geheel hypothetisch, en slaat geheel niet op mij want ik heb alleen maar fatsoenlijke vrienden en kennissen. En een vreemde die bij mij komt kijken negeer ik altijd, die geef ik ook geen antwoord op zijn vragen.

Wat als ik nou zit te vissen, en ik krijg bezoek, dat zich niet weet te gedragen aan de waterkant, en ondanks diverse verzoeken van mij tot matige van geluid en gedrag, en of ze weg willen gaan, doen ze dat toch niet. Moet ik dan toch een knippie krijgen.
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Gebruikersavatar
Omar Maxim Bogerd
Berichten: 232
Lid geworden op: 16-04-2006 21:12
Locatie: Houten
Contacteer:

07-10-2011 09:28

Ik wil niet beweren dat karpervissers zich vaker schuldig maken aan overtredingen dan andere vissers, maar als gevolg van de veelal statische viswijze (lang op dezelfde stek verblijvend) zijn zij wel sterk beeldvormend voor de visserij in het algemeen. Wanneer een aantal van hen (ik schat zo'n 10%) zich niet aan de regels houdt, valt dat op en schaadt het de sportvisserij in het algemeen. Verder heeft de eerder genoemde individuele inslag van veel karpervissers tot gevolg dat men zich vaak niet verantwoordelijk voelt voor het gedrag van andere (karper)vissers.

Een Voorbeeldje? In alle lijsten van viswater staat vermeld dat men zijn stek schoon moet achterlaten. Veel karpervissers zijn van mening dat dit slechts van toepassing is op hun eigen afval en niet op het afval dat door hun collega's reeds op hun stek was achtergelaten. Dat zij hierdoor toch het visrecht van alle vissers op zo'n water in gevaar brengen, wordt kennelijk niet over nagedacht.
Geloven is mooi, controleren is beter.
Gebruikersavatar
sebastian Stephenson
Berichten: 91
Lid geworden op: 24-04-2011 18:31

07-10-2011 09:48

Omar is denk dat jij moet kunnen beamen dat het langzaam wat beter gaat wat betreft het netjes achterlaten van de stek. Ik heb het in deze over Tull en 't Waal. Ik heb zelf vorige week nog twee vissers aangesproken die hun stek niet netjes achter lieten, maar ik ben hier zeker niet de enige in! Ik merk dat veel vissers deze irritaties met zich mee dragen en steeds vaker de moed bij elkaar proberen te verzamelen om de collega vissers hierop aan te spreken. Het zijn vaak jonge jongens die nog niet helemaal beseffen wat ze aanrichten. Als we die (in mijn ogen de kern) van begin af aan hierop aanspreken heb je naar mijn idee een hoop opgelost. Dan moeten ze het natuurlijk nog wel van je aannemen. Het zijn niet voor niks pubers :wink:
Laatst gewijzigd door Kees Ouwehand op 07-10-2011 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige quote verwijderd.
Gebruikersavatar
Omar Maxim Bogerd
Berichten: 232
Lid geworden op: 16-04-2006 21:12
Locatie: Houten
Contacteer:

07-10-2011 09:59

Sebastiaan, ik geloof zonder meer dat jij je best doet, maar eergisteren trof ik langs Inundatiekanaal Tull en 't Waal weer afval en schroeivlekken in het gras aan. En dan zwijg ik maar over het kennelijk onoplosbare probleem van rotzooi langs het 2e Veld, beschadigde beplanting van legakkers in de Kievitsbuurt (Loosdrechtseplassen), etc. Daarnaast durf ik hier best te stellen dat in veel gevallen nogal gemakkelijk naar jonge karpervissers wordt gewezen, terwijl ik uit ervaring weet dat ook veel volwassen vissers erg slordig met hun stekken omgaan.
Geloven is mooi, controleren is beter.
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

07-10-2011 10:01

Uit onderzoek is gebleken dat als jezelf het goede voorbeeld neemt, dat die pubers dan ook volgen.

Zoiets van ''wow jonges wat een rotzooi, ze houden ons al in de gaten, zou zonde zijn als we hier straks niet meer mogen vissen, kom ff snel weggooien die bende''. Je begint op te ruimen, vaak volgen die jongeren dan ook.

Werkt beter dan, ''jongens ruim die rotzooi even op!''
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

07-10-2011 10:06

Dries Jacke schreef:Zoiets van ''wow jonges wat een rotzooi, ze houden ons al in de gaten, zou zonde zijn als we hier straks niet meer mogen vissen, kom ff snel weggooien die bende''. Je begint op te ruimen, vaak volgen die jongeren dan ook.


ik zie ze al lachen :lol: :lol:

(zo... die mafkees daar is gewoon onze troep aan het opruimen whahahaha wat een idioot... :roll: )
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

07-10-2011 10:12

Je zal je verbazen Michel, hoe snel ze zelf ook de handen uit de mouwen steken. Het is maar net hoe je ze benaderd.

Haal alleen een praktijk onderzoek aan met verborgen camera. En jep het werkt :wink: Heb zelf in de hulpverlening gezeten jaren terug. Actie is reactie. Het is maar net voor welke benadering je kiest.
Gebruikersavatar
sebastian Stephenson
Berichten: 91
Lid geworden op: 24-04-2011 18:31

07-10-2011 10:15

Omar Maxim Bogerd schreef:Sebastiaan, ik geloof zonder meer dat jij je best doet, maar eergisteren trof ik langs Inundatiekanaal Tull en 't Waal weer afval en schroeivlekken in het gras aan. En dan zwijg ik maar over het kennelijk onoplosbare probleem van rotzooi langs het 2e Veld, beschadigde beplanting van legakkers in de Kievitsbuurt (Loosdrechtseplassen), etc. Daarnaast durf ik hier best te stellen dat in veel gevallen nogal gemakkelijk naar jonge karpervissers wordt gewezen, terwijl ik uit ervaring weet dat ook veel volwassen vissers erg slordig met hun stekken omgaan.



Erg jammer om te lezen Omar. Ik dacht dat het beter ging ook uit verhalen van andere vissers.

In mijn commentaar over de jongeren had ik misschien beter het word ''vaak'' kunnen vervangen door iets anders. Maar we moeten het probleem aanpakken met het oog op de toekomst. Jong geleerd is (tenslotte) oud gedaan :wink:
Gebruikersavatar
sebastian Stephenson
Berichten: 91
Lid geworden op: 24-04-2011 18:31

07-10-2011 10:16

Dries Jacke schreef:Uit onderzoek is gebleken dat als jezelf het goede voorbeeld neemt, dat die pubers dan ook volgen.

Zoiets van ''wow jonges wat een rotzooi, ze houden ons al in de gaten, zou zonde zijn als we hier straks niet meer mogen vissen, kom ff snel weggooien die bende''. Je begint op te ruimen, vaak volgen die jongeren dan ook.

Werkt beter dan, ''jongens ruim die rotzooi even op!''


Heb je op zich een leuk punt! Ik zal het een keer proberen :D

Ik ben benieuwd hoe ze reageren als ik met een vuilniszak aan kom lopen :o
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

07-10-2011 10:30

Laatst eenzelfde geval hier aan de plas.

Een stel pubers van denk ik 14-15 komt met een tree Energydrink aanzetten. Je ziet de bui al hangen, dus ik loop naar die gasten toe en zeg: Waar gaan we die lege blikjes laten heren?

De eerste reactie was: "Huh?!"

Dus ik wijs ze erop dat ze later wel eens met hun blote voeten in zo'n half verroest blikje kunnen trappen, met wondroos en meer van dat als gevolg.

Daar hadden ze niet aan gedacht, ik heb ze een vuilniszak gegeven waarna ze dit netjes hebben opgeruimd. En dit waren geen eens vissers. DAar heb je hier geen last van, de recreanten liggen te zonnen naast een vuilbak en tiefen alsnog alles op de grond..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

07-10-2011 10:45

Jan,

Ik begrijp je punt.

De HSV heeft m.i. alleen het recht om een vergunning in te trekken bij overtreding van de vergunningvoorwaarden. Dus 3 slag uit izal dan niet zijn voor rotzooi trappen. TENZIJ je voorgedragen wordt voor royement omdat je de belangen van de vereniging schaadt. Veel kan.

Dank je voor je bijdrage Omar. Die 10% losers die het voor de rest vergallen, werd ook hier genoemd.

Dries goed punt.

Daarom doet de KSN zoveel moeite met hun jeugdkampen en:

organiseert de KSN - Regio Rijnmond in mei/juni 2012 de (naam sponsor) Carp Challenge Junior. Hopelijk in de vestinggrachten van Hellevoetsluis.

18 jeugdige karpervissers tot 16 jaar, vissen dan van vrijdag tot zondag. Ze worden gekoppeld aan een volwassen karpervisser, waarvan er hopelijk een aantal bij zijn, die bekend zijn "uit de boekjes".

Data en nadere info volgen.
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

07-10-2011 12:22

Zolang privacy wetgeving niet toestaat dat bestanden aan elkaar gekoppeld worden blijven effectieve maatregelen helaas een wassen neus. Ben je geroyeerd bij de ene HSV kan je tot nog toe bij de andere zo weer lid worden.

Het algemeen belang waar we hier voorstaan is daar zeker niet meegediend.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

07-10-2011 13:25

pj otte schreef: Ben je geroyeerd bij de ene HSV kan je tot nog toe bij de andere zo weer lid worden.


even geleend van : http://sportvissen.blog.nl/algemeen/201 ... -nederland

Eén vispas voor heel Nederland en dan maar iets meer betalen? In mijn ogen een zeer goed plan. Hoezo? Wel om meerdere redenen.

A. Men kan gewoon overal vissen zonder de hele tijd zich maar af te vragen of men niks “fout“ doet!

B. Geen onduidelijkheden meer dus voor zowel Sportvisser als Controleur, BOA, de Sterke arm of welke Instantie dan ook.

C. Door iets meer te moeten betalen haken de “lui“ die het toch niet zo nauw nemen met de natuur, de vissen zelf en vaak ook op barbaarse manieren vissen, meestal ook al de lui die het al voor andere sportvissers verpesten, hopelijk ook af!

En eventuele financiën die overblijven kunnen altijd in goede doelen zoals Spiegelkarper-projecten, jeugdweken e.d. gepompt worden.

Ja, als ze het aan mij over zouden laten zou het er heel anders uit zien in NL!
Toch denkt het merendeel van de lezers, hier op Sportvissen.blog.nl, er hetzelfde over! Dus gewoon inderdaad één vispas voor heel Nederland, iets meer betalen en voor de rest helemaal geen gezeik meer aan je kop, minder “peppies“ aan de waterkant en vissen waar je wil!

Te mooi om waar te zijn zou je denken? Ik denk van niet! Waar een wil is… Is wel degelijk een weg. We moeten het alleen wel samen doen…


8)

en dan komt nu: minder sportvissers = minder maatschappelijk draagvlak = meer argumenten voor de PVDD (zucht)

toch denk ik dat het zo zou moeten, en dat vond ik al bij de invoering van de " landelijke" ? vispas
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

07-10-2011 14:30

Het eerste wat nodig is, is een totaal andere organisatie.
Zolang dat er niet door is is een koppeling van gegevens niet mogelijk.

Zolang de leden de dienst uit maken wordt het niets.
Vissen is een hobby, geen religie!
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

07-10-2011 14:57

Zijn "we"niet rijp voor douwe.

Denk jij van wel?

Ik krijg een pb: Van een jonge gast. Bedreigd. Durft niet eens meer alleen te vissen. sic
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

07-10-2011 15:25

Dries Jacke schreef:Nog even geduld en de kapervissers maken elkaar zelf wel af, we zijn al aardig op weg. Zelfbeeldproblematiek opgelost.......
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

07-10-2011 15:25

Nee Klaas dat gaat niet gebeuren.
Dus een landelijke vispas kun je wel vergeten.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

07-10-2011 15:47

Douwe Bijlsma schreef:Zolang de leden de dienst uit maken wordt het niets.


Douwe leg mij eens uit wat jij bedoeld met leden.
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

07-10-2011 17:53

Sportvisserij Nederland is wat mij althans bekend een warm voorstander van. Zullen sommige Sportvisserij federaties zijn die hier moeilijk overdoen is mijn gedachte. Die heilige eilandjes opgeven kost ze nu eenmaal veel moeite.

Blijf het maar roepen het algemeen belang heren bestuurders. Ben je een goed bestuurder, dan is dat je uitgangspunt al het andere is totaal niet belangrijk in mijn ogen. Die cultuuromslag zullen ze eerst moeten maken. Neem nu als voorbeeld een federatie als Limburg. Om als federatie aparte toeslagen voor de Maasplassen te heffen is toch niet meer van deze tijd. Zo zijn er tal van voorbeelden die alleen door een beeldenstorm afgebroken kunnen worden. Ben erg benieuwd wat de werkgroep die zich met dit onderwerp bezighoud straks uit de hoge hoed tovert.

Dat er altijd bij een landelijke vispas uitzonderingen zullen zijn moet toch niemand vreemd in de oren klinken. Zo zijn tal van verenigingen niet bij een federatie aangesloten. Is viswater niet beschikbaar voor de hengelsport om dat de eigenaar dat niet ziet zitten om maar wat te noemen.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

07-10-2011 19:28

Ik denk dat dit niet alleen een probleem is voor imago van karpervissen of vissen in het algemeen. De maatschappij is veranderd, harder geworden, ook steeds minder mensen voelen zich verantwoordelijk voor zichzelf, laat staan voor gedrag van anderen.
Als je ziet hoe enorme hoeveelheid troep iedereen op straat gooit, uit zijn autoraam mikt, achterlaat is echt te belachelijk voor woorden. Laat staan asociaal gedrag, stap een trein in en er is zoveel om je aan te ergeren; niet opstaan voor ouderen, mensen niet even netjes voor laten gaan, rommel laten slingeren, muziek hard aan enz.
De groep karpervissers zal uiteindelijk een doorsnee hebben van de maatschappij.
Aangezien karpervissen een imago heeft gekregen van cool, gaaf, enz is de groep vissers alleen maar groter geworden, dus het deel dat voor problemen zorgt ook.
Zo'n pasjessysteem klinkt niet onaardig, kan wellicht goed werken, daarnaast ben ik ervoor als je iets ziet aanspreken, niet streng ofzo, gewoon vragen waarom iemand nu iets doet.

Ben wel bang dat tegen de tijd dat ene pasjessysteem oid er is het leed al geleden is. Ik kom vooral in polders en ben afhankelijk van looprecht. Als je ziet bij hoeveel boeren dat er niet meer is omdat ze op hun eigen land bedreigd worden door 'vissers' dat is om gek van te worden, en moedeloos..... Doodzonde om mensen die willen meewerken aan een fijne hobby zo benaderd worden.

Ach ja zo heeft iedereen zijn voorbeelden.

Misschien niet helemaal passend binnen deze discussie maar het beeld dat door veel producenten van karpervissen wordt gegeven helpt voor mijn gevoel ook niet in het anatrekken van de juiste groep mensen; het is zo eenvoudig om te starten met karpervissen voor een paar tientjes heb je twee hengels, molens en de hele bende erbij, is gewoon cool natuurlijk. Als je dan tegen alle verwachting in niets vangt ga je je toch vervelen en wat doe je dan.....