veel springende karper en niets vangen


RAMON VLIEGENTHART
Berichten: 11
Lid geworden op: 24-02-2004 18:56
Locatie: ALPHEN AAN DEN RIJN

30-09-2011 14:22

hallo allemaal,
Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties op dit onderwerp
ik kom net terug van een ochtend vissen op een redelijk groot water ongeveer 5 hectare.
de diepte verschillen in dit water zijn zeer groot van 1 tot 18 meter.
Ik weet uit eerdere sessies dat hier heel veel karper zit.
Vandaag had ik eindelijk de kans om een ochtend op het eiland te vissen
toen ik aankwam zag ik al heel veel karper springen
ik heb in totaal vanmorgen wel 100 karpers zien springen !!
maaaaaar daar komt het helemaal niets gevangen !!!
Nu vraag ik me af wat betekent het als de karper aan het springen is
ik weet dat je hier heel makkelijk karper kan vangen, er vist bijna nooit iemand en de vangsten zijn vaak goed.
nu sprongen ze op plaatsen waar de diepte ongeveer 10 meter is
het is erg warm vandaag dus mijn aas lag op hooguit 2 meter diep
ik hoop dat jullie genoeg info hebben bij vragen hoor ik het wel

groetjes,
ramon
wouter veuger
Berichten: 303
Lid geworden op: 30-01-2011 17:08

30-09-2011 15:49

hallo ramon,mijns insziens springen karpers niet altijd(meestal niet wellicht) op plaatsen waar geaasd wordt.
eerder op trek/aanzwemroutes.
het zou wel de moeite kunnen lonen om verschillende tijdstippen te vissen,om de aastijden te achterhalen.
en wat altijd goed is om te proberen,zeker als ze springen waar het 10 meter diep is: DE ZIG-RIG!

succes.
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

30-09-2011 21:42

springende karpers is in mijn beleving wel vaak een teken van een aankomende aanbeet.
voor de rest springen karpers ook om parasieten kwijt te raken maar als het er zoveel zouden zijn is er wat goed mis.
Vis is vis
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

30-09-2011 22:07

Denk eerder communicatie van vertrek of aankomst in een gebied. LdB heeft er ook een best stuk over geschreven.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
RAMON VLIEGENTHART
Berichten: 11
Lid geworden op: 24-02-2004 18:56
Locatie: ALPHEN AAN DEN RIJN

01-10-2011 10:03

bedankt voor jullie antwoord

de tip van de zig rig vindt ik ook wel goed !!
al moet ik zeggen dat ik tijdens de sessie ongeveer 8 pop ups in het water heb gegooid, ik had namelijk ook zoiets van zullen ze aan de oppervlakte bijten, maar nee hoor de pop ups dreven langzaam weg
ook betreft de aastijden kom ik er niet uit
ik heb inmiddels in een aantal jaar heel wat sessies hier gehad en de aastijden zijn niet vast
de ene keer vang je 's nachts iets meer en de andere keer 's middags.
volgens mij maakt de tijd hier niet zoveel uit

waar ik gewoon mee zit is dat ik het idee heb dat ze echt wel willen eten
Ik begrijp het daarom dan ook niet zoveel karpers gezien en niets vangen !!

tips en oplossingen zijn altijd welkom !!!
Gebruikersavatar
Ger Milius
Berichten: 332
Lid geworden op: 19-02-2008 19:29
Locatie: Breda
Contacteer:

01-10-2011 11:41

Ramon,
dat ze willen eten is duidelijk, alleen niet op DIE plaats.

Ik denk dat Leen een punt heeft , de baets heeft er een interressante theorie over gepubliceerd, en ik moet zeggen dat het vaak klopt wat hij schrijft.

1) hoe lang springen de karpers op deze plek?
2) trekken de karpers weg (al springend)?
3) waar wordt wel karper gevangen op de plas?

Ger
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het ook langs de waterkant
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

02-10-2011 01:17

Nou Ger,

Ik ken anders een zo goed als maagdelijk 'watertje' waar ik een jaar of zes heb gevist en waar het rollen en springen vaak betekende dat de karpers aan tafel gingen. Hoe meer er 's avonds te zien was, hoe beter de nacht was.

Groet,
Willem :wink:
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

02-10-2011 09:48

Willem,

Dat was ook altijd mijn ervaring op een plas, maar heden daags niet meer :evil:
Heb 90% van de hoek waar ik zit eens met de dieptemeter lopen rondvaren en daar waar de vissen sprongen was geen aanleiding op de bodem. Opvallend genoeg springen ze tegenwoordig op hele andere plekken als eerder.

Ook heb ik ontdekt dat ze overal op een meter of 4,5 / 5 rondzwemmen, of misschien beter ronddobberen aangezien ze niet echt verplaatsen binnen een uur dat ik mijn dieptemeter erboven heb laten hangen. De plek ansich is zo'n 9 - 10 mtr diep, dus gezellig halfwater hangen met de club.

Toen las ik het verhaal over de spronglaag en dacht mijn eureka momentje te hebben gevonden. Tot nu toe met geen enkel resultaat, zigrigjes etc ten spijt.

Weet het even niet meer, iemand ideeen?
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Bas Timmermans
Berichten: 604
Lid geworden op: 02-06-2011 11:16
Locatie: Stadskanaal

02-10-2011 09:50

Tsja springende vissen. Ik heb het opgegeven, geniet van het gezicht dat ze springen (het is een prachtig gezicht!). Echt mensen vorige week had ik verdorie gewoon op mijn stek 5 meter voor me een 12/15 pond springen aasbellen bla bla. En vervolgens niets! Mijn maat en ik staan voor een raadsel. Nu hebben wij wel een theorie. Dat waar ze sprongen niet hun eettafel is schijnbaar.

En over het algemeen vind ik het dit jaar erg slecht qua vangst.

Ik zal er wat duidelijker in zijn.
Wij zitten nu aan een water waar echt veel vis zit. We hebben 2 sessies gehad met adembenemende sprongen uit het water. Waarbij wij in de eerste sessie vlak bij het riet visten en maar weinig actief aan de lijn hadden (af en toe een piep) En 1 vis gevangen.
2E sessie helemaal aan de andere kant gezeten beter voorbereid schijnbaar (Hennep particals bla bla) en dat waar we de vorige sessie alle vis zagen springen. En dan gewoon helemaal niets!!!
Mijn maat pakte de zooi op en ging weer bij het riet zitten(echt tegen het riet aan) en pakte toch nog een vis.
Nu komt het moraal van het verhaal. De vis zit gewoon in het riet! Hoe raar kan het zijn met zo weinig bewegingsvrijheid voor de karper :roll:

Maar goed dit is mijn beleving van springende vis deze maand. Je zult er wel niets aan hebben. Maar misschien ook wel.
The art of fishing..... Keep your wife at home!

Friends call met The Carp whisperer :lol:
henry hummmel
Berichten: 524
Lid geworden op: 20-10-2007 15:57
Locatie: ter apel
Contacteer:

02-10-2011 15:35

waar ik niemand over hoor ,is het volgende .

Voer eens op die diepe plek met aas die bomvol olie zit .
Boilies geweekt in knoflook olie met aminol bijvoorbeeld .
Pellets even een dipje meegeven van een week in de olie .

Het draait er dus om te zorgen dat je een verticaal voerspoor krijgt , werktniet altijd maar soms gaan de pannen van het dak .

succes
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

02-10-2011 15:45

Maar Henry,

Ik hoef toch ook niet alles in enen prijs te geven? :wink:
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
henry hummmel
Berichten: 524
Lid geworden op: 20-10-2007 15:57
Locatie: ter apel
Contacteer:

02-10-2011 15:54

:o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o och och och .
Gebruikersavatar
Bas Timmermans
Berichten: 604
Lid geworden op: 02-06-2011 11:16
Locatie: Stadskanaal

02-10-2011 16:50

henry hummmel schreef:waar ik niemand over hoor ,is het volgende .

Voer eens op die diepe plek met aas die bomvol olie zit .
Boilies geweekt in knoflook olie met aminol bijvoorbeeld .
Pellets even een dipje meegeven van een week in de olie .

Het draait er dus om te zorgen dat je een verticaal voerspoor krijgt , werktniet altijd maar soms gaan de pannen van het dak .

succes


Hebben we geprobeerd geen suc6. En de enige die naar knoflook rook was ik zelf :o
The art of fishing..... Keep your wife at home!

Friends call met The Carp whisperer :lol:
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

03-10-2011 07:48

Same here Bas .... same here
Mijn voerboot had hierna wel een extra poetsbeurtje nodig zeg.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

03-10-2011 08:04

misschien raar, maar zijn er weer andere proeven gedaan? Van Loeb weet ik nog dat olie niet zoveel deed nl.

neem eens een paar bolletjes zeer langzaamzinkend en uit elkaar vallend witvisvoer mee in je voerboot. doe er gerust nog een bruistablet in. laat deze zakken en wacht gerust af.
It's okay 2 pay
henry hummmel
Berichten: 524
Lid geworden op: 20-10-2007 15:57
Locatie: ter apel
Contacteer:

03-10-2011 08:07

Beste Klaas de olie word in dit geval als drager gebruikt om andere wel prikkelende deeltje omhoog te brengen
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

03-10-2011 09:30

de vissen liggen waarschijnlijk op 1 of 2 meter onder de oppervlakte, dat doen ze heir ook vaak, s'avonds komen ze dan naar de kanten om te eten.

je kunt er de klok op gelijk zetten, mensen zitten heel de dag te blanken en als je dan het gouden uurtje meepakt in de schemering heb je ineens wel beet.

oppervlakte vissen of met een zig-rig is dan een goede optie om ook overdag je visje te pakken.
Sander Russing
Berichten: 372
Lid geworden op: 01-05-2011 17:23

03-10-2011 10:46

Marc Schrikkema schreef:Willem,

Dat was ook altijd mijn ervaring op een plas, maar heden daags niet meer :evil:
Heb 90% van de hoek waar ik zit eens met de dieptemeter lopen rondvaren en daar waar de vissen sprongen was geen aanleiding op de bodem. Opvallend genoeg springen ze tegenwoordig op hele andere plekken als eerder.

Ook heb ik ontdekt dat ze overal op een meter of 4,5 / 5 rondzwemmen, of misschien beter ronddobberen aangezien ze niet echt verplaatsen binnen een uur dat ik mijn dieptemeter erboven heb laten hangen. De plek ansich is zo'n 9 - 10 mtr diep, dus gezellig halfwater hangen met de club.

Toen las ik het verhaal over de spronglaag en dacht mijn eureka momentje te hebben gevonden. Tot nu toe met geen enkel resultaat, zigrigjes etc ten spijt.

Weet het even niet meer, iemand ideeen?


Hoi marc, de vangsten van dit weekend bij mij wijt ik ook aan het lezen over de spronglaag. Ik merkte ook dat de vis overal half water zwom dus tussen de 3 en 4 meter, dit terwijl de put op die punten 8 tot 9 meter diep is. Ik ben op zoek gegaan naar een steile helling die van 8 meter oploopt naar 3.5 boven op het randje heb ik gedropt en daar kwamen ook alle vissen vandaan. Het maakte ook niet uit of ik dezelfde plek pakte zolang ik maar op dezelfde diepte zat en op de rand van een helling naar een diep stuk.
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

03-10-2011 11:23

Als ze springen, vreten ze ook. Ze springen immers om de kiewen schoon te maken na het azen in de grond. Waarom ze de bol niet pakken, tja
Sander Russing
Berichten: 372
Lid geworden op: 01-05-2011 17:23

03-10-2011 11:32

Ze pakken de bol niet omdat springen niet perse hoeft te betekenen dat ze ook azen.

En als wat jij zegt waar is dan zijn ze dus al klaar met azen ;) Of poets jij ook je tanden tussen de soep en het hoofdgerecht?
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

03-10-2011 11:34

Ik zie de vis springen boven een diepte van 18 meter en meer,heeft niks met het aas of dergelijke te maken omdat er nu eenmaal geen fuck ligt en te ver uit de kant ligt.

Ik zie de vis over een heel stuk springen 800 bij 1000 meter,gaat dus wel degelijk niet om de voerplek. En het zal zeker niet door de bodem komen op 18-25 meter diepte aangezien de bodem er vrij vies is voor de vis (Slib en nog steeds een verzilten bodem van jaren terug)

Na een paar uur springen was het gedaan met vis vangen in een weekie. Weg getrokken? Misschien klopt de theorie wel!

Azen?
Wegtrekken/aankomst/iets gevonden?
Parasieten van zich af proberen te doen,wat denk ik niet lukt,aangezien we ze zelf al lastig van het lichaam van de vis kunnen ontdoen.

Tja we zullen er nooit zeker van zijn.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

03-10-2011 11:52

Sander Russing schreef:Ze pakken de bol niet omdat springen niet perse hoeft te betekenen dat ze ook azen.

En als wat jij zegt waar is dan zijn ze dus al klaar met azen ;) Of poets jij ook je tanden tussen de soep en het hoofdgerecht?


Ja, dat betekent het dus wel.
Nee, maar ik kan gewoon dooreten als ik mijn tanden niet poets. Zuurstof krijgen terwijl de kieuwen vol met modder zitten wordt lastig dus moeten ze regelmatig schoon worden gemaakt, ook tussendoor. Waarom denk denk je anders dat ze springen, voor de lol?
Laatst gewijzigd door Jeroen Visser op 03-10-2011 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Peter andrade
Berichten: 469
Lid geworden op: 29-04-2010 05:43

03-10-2011 11:55

Ik kan vanaf boven uit de flat zien wanneer ze springen wat opvalt is dat ze voor het springen op hun zij over de bodem zwemmen dit doen ze heel snel om daarna boven water een salto mortale te maken.
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

03-10-2011 11:56

Heeft allemaal te maken met het ontdoen van silt, slib en parasieten na het azen in de modder....
Sander Russing
Berichten: 372
Lid geworden op: 01-05-2011 17:23

03-10-2011 11:57

Jeroen: voor de lol?
Misschien ook wel ja, ik wilde alleen duidelijk maken dat springen meerdere oorzaken kan hebben
Laatst gewijzigd door Sander Russing op 03-10-2011 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.