vissen in wier


Plaats reactie
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

17-05-2003 22:15

Beste surfende vissers,

Op mijn thuisplas, is er vorig jaar voor het eerst in de tijd dat ik er vis groei van wier aan de oppervlakte.
dus van die drijvende plakkaten met rotzooi wier.

In de warme zomer, lag de plas er vol mee. Lastig te bevissen.
Na de zomer, najaar, is dit gelukkig weer dood gegaan.
Met de gedachten dat dit volgend jaar weer terug zou komen ben ik toen door gaan vissen.

Nu, nog geen zomer.
heb ik op hetzelfde water last van wier op de bodem.
dus geen drijvende plakkaten.
Maar echt, op de stekken die voor mij productief waren/zijn liggen nu grote wierbedden.

ik betwijfel dan ook, of dit mijn aaspresentatie wel ten goede zou komen.
Hoe kan je het beste vissen als je op deze stekken wilt vissen waar dus die wierbedden liggen.
ik zit normaal met een normaal onderlijntje. verschillende lengtes, Maar normaal, geen verdere poespas. Ook met een homemade boilie zit ik.
Ik heb over een popupje gedacht, maar ik ben gaan twijfelen hierover.
dit omdat et misschien wel goed is om in het wier te liggen, omdat hier denk ik wel genoeg natuurlijk voedsel te vinden is. dus dan zal de boilie ook snel gevonden worden. Maar dit weet ik niet zeker, dit denk ik zo maar dus.

Ik weet niet of het wat met dat wier te maken heeft. Maar laatste paar keren, had ik erg veel losschieters. Of happerende runs. dus niet zo dat je aan zal slaan. Maar na een korte run stopt het. en later weer wat piepjes. En dan haal ik binnen, zit er een bonk wier aan. Zal wel met binnendraaien gebeurd zijn. Maar dat weet je nooit.

Hoe zouden jullie mijn situatie aanpakken? en denken jullie dat die losschieters te maken heeft met het wier?

Wil wel horen hoe jullie daar tegen over staan, en of ik er wat van kan leren, zodat ik me voordeel eruit kan halen.

Met wiervollegroet
Frank
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

17-05-2003 22:56

Hoi,een mogelijkheid is dat je al die rare beten kreeg doordat je aas simpelweg niet op de bodem lag,maar gewoon in het wier zat !
Het kan dus zijn dat een karper die op je voer aasde vals gehaakt werd omdat de haak op onderlijnlengte boven de bodem hing,of lijnzwemmers enz.
Ik raad je aan de volgende keer tenminste een hengel te voorzien van een pva-zakje(dus geen string of zo).
Dus gewoon je hele systeem,plus evt. wat voer in zo'n zakje(wel wat gaatjes er in prikken zodat de lucht er uit kan :grin:
Evt. voldoen produkten als die kousjes van korda e.d. ook wel.
Je kunt zo'n zakje het beste dmv een natte vinger afsluiten ipv bijv. dichtknopen met pva-string,omdat opeengehoopte pva namelijk amper oplost en daardoor misschien een karper af zou kunnen schrikken !
mvrgr Je winkelier Dennis

_________________
BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Dennis van den Bogaert op 2003-05-17 22:57 ]</font>
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

17-05-2003 23:02

Den,

Bedankt voor je reactie.
Maar als je alles in een zakje doet.
dan komt je onderlijn toch niet meer gestrekt op de bodem te liggen?
Dan ligt bij wijze van spreke je lood op je boilie. En dat zou dan toch weer negatief kunnen zijn voor de haking?

En over het aas.
Kan toch gewoon door gaan met de home made boilie , geen popupje dus.
Evt een kurkpropje op de hair plaatsen, Voor net dat beetje drijfeffect.

Groeten.
Frank
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

17-05-2003 23:49

Hoi,een pop-up heeft naar mijn mening alleen zin als je op een blubberbodem vist,of op een bodem waar draadalg op ligt.
Mar niet wanneer het echt om wierbedden gaat !
De kans dat je lood exact op je boilie zal liggen is niet zo groot denk,hor :grin:
Wat ikzelf wel doe is,mijn haak ruim voorzien van rigfoam zodat je haak zich,op het moment dat ht "zooitje" in het water ligt,omhoog zal richtten.
Verder trek ik mezelf niet zoveel aan van het idee dat je aas evt. vlak naast,of zelfs bovenop je lood ligt.
Ten eerste omdat dit vaak ook het geval is bij een normale worp,want dat stoppen van de lijn net voordat je lood het water raakt zorgt er echt niet voor dat je "zooitje" netjes gestrekt op de bodem ligt,hoor :grin:
Plus het feit dat als je systeem er "netjes" bij ligt op de bodem,de kans groot is dat je aas toch binnen afzienbare tijd door allerlei witvisspul,heen en weer gevoetbald wordt,en hoogstwaarschijnlijk bij je lood in de buurt terechtkomt !
Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

17-05-2003 23:51

Mocht je dat met dat zakje nu echt niet zien zitten,moet je gewoon dat pva-kous van korda gebruiken(vrij duur),dan kan je gewoon je systeem in zijn geheel en in gestrekte vorm inpakken,wel even "spalken" met pellets of boilie's of iets dergelijks....
mrvrg Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

17-05-2003 23:56

Hey,

Ik ga in ieder geval proberen met dat pva zakkje.
En 1 stek loop ik uit:D met mn wader. Hier zal ik dan een heel klein plekje vrij maken met de hark. Waar ik mijn montage drop.
Een klein plekje, en dan er een beetje omheen weg harken, Zodat er een beetje heen en weer gevoetbalt kan worden, zonder dat er weer het een en ander vast komt te zitten.

Met het uitgooien krijg je het vaak ook niet netjes gestrekt nee. Maar is het niet zo dat wanneer je alles in een pva zakje doet, en dit op een wierbed gooit. Dat het oplost en je lood naar beneden op de bodem zakt, en dat de boilie+haak dus op het wier blij hangen, doordat je een lange onderlijn gebruik?
Dus dan krijg je het van dat de boilie meer "in het wier" zit. En er niet onder, of erop.

Erge vage beredenering van Frank, maarja...

overal valt over na te denken he;)

Groeten Frank
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

18-05-2003 00:01

Is niet zo'n vaag idee van je,maar ik ga er vanuit dat je enigzins rekening zal houden met de verhouding wierdikte/gewicht van je pvazak met lood e.d. !
Ga er maar vanuit dat je "zooitje" toch wel zo'n 100 gram bij elkaar zal wegen,en dat dat toch wel door een gemiddeld wierbedje zal gaan........
Verder zou ik er niet aan beginnen als het echt zo'n wierbed is wat tot aan de oppervlakte komt en wat aanvoelt als een betonnen plaat wanneer je er met 80 gram op gooit :grin: :grin:
Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

18-05-2003 00:06

<!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.korda-developments.com/" target="_blank" class=bericht>http://www.korda-developments.com/</a><!-- BBCode auto-link end -->
Kijk hier effe en klik op "pva",dan zie je welke kous ik bedoel !!
Deze kous kan je ook zonder de,in verhouding dure,plastic pijp kopen.
Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

18-05-2003 11:23

"Mijn Groene Meer" heeft dezelfde gesteldheid. Meestal doe ik dan mijn onderschrift eer aan en biedt het aas zwevend aan, dus met een controller montage en iets van een hondenbrok of zo.
Iets anders, en daar had ik eergisteren weer eens succes mee: langs de kant met de pen en een brok aardappel op de plekjes waar het wier nog niet zo dik ligt.

O.ja die groene pva zakjes niet gebruiken, die komen als een klont groene troep over je montage te liggen. Ziet er niet uit!

Succes,
Henk
ps die korda pva ga ik ook proberen.
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

18-05-2003 11:25

Onderschrift?
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
Robbert Spuijbroek
Berichten: 1328
Lid geworden op: 04-08-2002 02:00

18-05-2003 11:52

Ik had PVA zakjes van Nash gebruikt.. Nou, ik weet niet of dat de bedoeling was, of wanneer het VOLLEDIG opgelost is, maar der bleven allemaal klonten groen/blauw pva achter in het voer..

mvg
Robbert
Als je lang van je water wilt genieten, smijt dan niet met namen en gewichten...
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

18-05-2003 12:25

Dennis,
Het zijn wel zachte wierbedjes hoor.
En zo dik staat het NU nog niet volgens mij.

En over die Funnel webs van Korda.
Is er wel handig voor ja.
Ik heb kleine pva zakjes.
die dus ook oplossen :wink:

Lorenzo,
het is een klein kommetje. En ik vis er nu een aantal jaartjes. en door er te proberen etc. Heb ik nu een aantal productieve stekken gevonden. En deze stekken komen nu in het wier te liggen.
Ik zal en ik wil hier dan ook door blijven vissen, doordat ik denk dat het wier wel een ophoudplek is voor de karper. dus wat is er dan mooier als je daar in ligt te vissen. Maarja, het vergt dan wat aanpassingen, die wil ik nemen, Vandaar deze topic,
Ik ga dat proberen met het pva. En dan de andere stek ga ik denk ik gewoon wegharken.


Henk,

Op dit water ben ik nu 4 maanden hevig aan het voeren.
3 maal per week, 1 kg per keer. met home made boilies. en ik zou hier dan ook graag mee vissen. Dus het wordt 'afstandsvissen'. Een pennetje had ik ook over nagedacht, om er in de avonduurtjes effe langs te pennen met pen en boilie. En dan zou uitpeilen, dat de boilie net boven het wier 'zweeft'. Moet goed zijn.
Misschien vanavond maar is proberen. Met het pennetje gaan "wiervissen".

Robbert, ik heb het pva van ashima.
geen problemen met het geklont.
dus erg fijn spul.

Maar had je niet effe gewacht met het pva op laten lossen, misschien dat het pva de tijd moet krijgen om te verdwijnen.

Bedankt!


Frank
Gebruikersavatar
lust frank
Berichten: 816
Lid geworden op: 24-09-2004 22:50
Locatie: Koolskamp - België
Contacteer:

01-07-2005 09:22

Hoi mannen,

Wil deze topic weer even tot leven roepen, daar wij de laatste tijd veel gaan vissen op plassen die overwoekerd zijn met wier. Dit kan je hier zien op de foto's.

http://img10.imageshack.us/img10/2880/k ... 0617do.jpg
http://img10.imageshack.us/img10/6475/k ... 0667rp.jpg

Deze waters bevis ik samen met Gino (Michiels alias Purple Peeke) en hebben het geluk dit met de boot te kunnen aanpakken. Moet wel zeggen dat wij gedurende een 3-daagse sessie in totaal 19 runs hebben gekregen maar resulteerde wel amper in 6 vissen "on the bank". Dit door toedoen van het materiaal : opengeplooide haken, lijnbreuk door teveel wier in het topoog zodat lijn niet meer kon bewegen en gewoonweg lossers tijdens de dril.

http://img10.imageshack.us/img10/6755/k ... 1173jg.jpg

Wij zochten op het water naar open plaatsen en deponeerden daar ons aas dmv zakjes pva (ezee loader fox), sticks funnel web (korda) en door gebruik te maken van "the method".
Zoekend op het water hebben wij wel degelijk héél mooie vissen gezien in de open plaatsen.
Zijn er nog vissers onder jullie die tips hebben voor het vissen in wier en welk materiaal jullie daartoe gebruiken.

Hier nog enkele pics om u maar even een beeld te geven van het water.

http://img10.imageshack.us/img10/6449/k ... 0302ec.jpg
http://img10.imageshack.us/img10/5707/k ... 2021pu.jpg

Alle tips zijn welkom !!!

Mvg
Frank
----------------------------------------------------
bezoek onze site en forum http://www.carpmates.be
----------------------------------------------------
http://www.fishing.be
----------------------------------------------------
Gebruikersavatar
remon van dusschoten
Berichten: 473
Lid geworden op: 31-08-2004 22:06
Locatie: Nijkerk

01-07-2005 11:57

als je al zo lang op een water voert dan wil je vangen ook en dat moet kunnen het systeem van fox vindt ik erg goed de easyfiller die gebruik ik zelf ook in dit soort situaties en ben daar over tevreden gebruik als voer eens pellets van 6 mm en gebruik die zakjes ferr van sensas als voer dit in samanwerking met gebroken bollies en een kort onderlijntje en een lood gewicht van 100 gram de montage afstemmen op de kleur van het wier en dan moet je ze zeker kunnen haken wel belangerijk is om een deel van het wier te verwijderen en je beetrunner zwaarder afstellen
elke vangst telt hoe groot of klein dat je vangt daar gaat het om
behandel een karper zoals je zelf ook behandelt wilt worden met RESPECT

steun de KSN en wordt lid gewoon doen
Joris Kroes
Berichten: 691
Lid geworden op: 26-07-2003 02:00
Locatie: X2 Ovaal!!

01-07-2005 12:02

Koop anders van die dikke haken van Gamakatsu (ja kweet het ;) ), maar dan heb je wel een super sterke haak
Gebruikersavatar
Joris van Asteren
Berichten: 109
Lid geworden op: 16-04-2005 15:38
Locatie: Hoevelaken

01-07-2005 12:24

Hoi,

Ikzelf heb ook laatst tijdens een sessie, drie haken gehad die rechttrokken (!). Wonder boven wonder heb ik nog één vis binnen gekregen (met halfrechte haak). Uiteraard kies ik niet meer voor deze haken (ESP BIG-T raptor maatje 6). Zelf heb ik het idee dat dit maatje icm deze type haak een iets te grote en zwakke bocht oplevert.

Wat ik me nu afvraag, is waarom bij obstakelvisserij, met dikkere haken wordt gevist. Ik zie namelijk niet het verband, temeer omdat mijn haken buigen, op een water zonder obstakels.

Mocht ik dit onder een verkeerde topic posten, excuus hiervoor (graag verplaatsten mod.). Ik plaats het hier omdat er enige halfrechte haken werden gepost.

Gr,

Joris v. Asteren
Gebruikersavatar
nick pijnenburg
Berichten: 259
Lid geworden op: 12-12-2004 12:37
Locatie: hilvarenbeek

01-07-2005 13:03

Joris,
ik denk dat je op open water wat rustiger kunt drillen. op obstakelrijk water kan dat niet. het is dan best lullig als je een vis verspeeld en vervolgens je rigje bekijkt en de haak dan helemaal recht is. snap je?
op obstakelrijk water moet je de vis van de obstakels af halen en dan mag de haak gewoon NIET uitbuigen. ik gebruik zelf de Gamatsuku super hook m. 6 prima haak ook een dikke draad. gebruik ik zowel voor opstakelrijk water als open water.

als ik er naast zit verbeter me a.u.b

Mvg Nick
Gebruikersavatar
Joris van Asteren
Berichten: 109
Lid geworden op: 16-04-2005 15:38
Locatie: Hoevelaken

01-07-2005 13:11

Ok, bedankt voor je antwoord. Dus als ik het goed begrijp, gebruik je meer kracht bij het vissen rondom obstakels. Door het gebruik van extra kracht, is de kans op rechtbuigen van de haak vergroot.

Opzich klinkt dit plausibel, aangezien de vissen die mijn haak rechttrokken naar mijn idee grote sterke vissen waren. Degene die ik wel binnen haalde met dezelfde haak type (2 vissen), waren allemaal wat aan de kleine kant en minder sterk. Er is dus bij die recht getrokken haken meer kracht op de haak komen te staan.

Mochten we er indd naast zitten, dan graag een correctie 8)

Gr,

Joris
Gebruikersavatar
nick pijnenburg
Berichten: 259
Lid geworden op: 12-12-2004 12:37
Locatie: hilvarenbeek

01-07-2005 13:16

Hoi Joris,
ik gebruik alleen ff kracht als ik de vissen van de obstakels weg moet halen, zodra ze er een eind buiten zijn verminder ik de druk en dril ik ze rustig af. bij mij is de haak nog nooit rechtgebogen. maar ik heb ook nooit de haak gebruikt die jij omschreef. ik raad je echt de super hooks van Gamatsuku aan. daar heb ik nooit last van rechtgebogen haken.
de naam zegt het al: super haak!!
of bedoelde je dit niet helemaal??


mvg Nick
Gebruikersavatar
Joris van Asteren
Berichten: 109
Lid geworden op: 16-04-2005 15:38
Locatie: Hoevelaken

01-07-2005 13:48

Nahja, mijn grootste vraagteken plaatste ik bij het feit, waarom dikwijls stevige haken worden aangeraaden bij obstakels. Nu klopt die uitleg van jou wel, maar mijn punt is dat die extra kracht ook bij obstakelvrije stekken voorkomt (in mijn laatste sessie bijv.)

Vandaar dat ik me afvraag waarom er nu zo nodig sterke haken gebruikt worden bij obstakel vissen... En het gaat me niet zozeer om een merk of type haak, ik heb een heleboel haken en de meeste voldoen wel.

iig bedankt voor je antwoord.

Gr,

JORIS
Gebruikersavatar
nick pijnenburg
Berichten: 259
Lid geworden op: 12-12-2004 12:37
Locatie: hilvarenbeek

01-07-2005 18:07

Joris,
het kan ook aan het drillen liggen of de vis was gewoon heel sterk!
als dat geval bij mij was voorgekomen met die rechtgebogen haak. dan had ik die haken meteen in de prullebak gekiept.

mvg Nick
Gebruikersavatar
nick pijnenburg
Berichten: 259
Lid geworden op: 12-12-2004 12:37
Locatie: hilvarenbeek

01-07-2005 18:09

back on topic ....
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

01-07-2005 18:22

Tipje voor de andere mensen die last van wier hebben: Als je er mee om kan gaan, probeer het maar eens met gevlochten lijn, die snijdt een stuk makkelijker door het wier heen. Vanuit de boot drillen kan ook helpen.
Hoe het trouwens wel verantwoord hè, als 95% van de oppervlakte met wier bedekt is kan je gewoon beter wachten tot het najaar.
Kom net terug van mijn thuisplas en ook hier begint het wier al aardig te groeien, gelukkig nog lang niet overal.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Jasper Lens
Berichten: 148
Lid geworden op: 08-08-2004 10:03
Locatie: Driebergen
Contacteer:

04-07-2005 12:00

Probeer is even een uurtje aan de gang te gaan met een fietswiel(velg inclusief spaken) met een touw eraan. Gewoon over je (favoriete) stek heen gooien en alle troep (in jou geval wier) blijft eraan vast zitten. Als je nou een schone plek creert van een meter bij een meter dan zal het wier neem ik aan niet binnen een week de stek weer verpest hebben. Meschien kun je hier wat mee.

Succes,
Gr Jasper
Perfectie is een woord, dat zeer nauw verbonden is met succes...
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

04-07-2005 17:28

Frank,

Ik heb zelf ook een plas waar erg veel wier staat. Ik dnek dat je in de voorbereiding al kunt beginnen met aanpassen. Zoek een open plekje op en voer daar een beetje boilies. Vervolgens voer je steeds een beetje ook in het wier. De vissen zullen gaan vreten en vreten en vreten en op een gegeven moment zul je een steeds groter wordende plek hebben waar geen wier staat. Nu ga je er vissen. Je plaatst je rigje (gewoon een degelijke haak, zelf gebruik ik de owner flyliner lifebait) op de plek en wacht af. Bij een run zorg je ervoor dat je weinig druk zet en gelijk de boot in vliegt. Vaar zo snel mogelijk naar de plek des onheils terwijl je onderweg bent zet je nog steeds amper druk. Pas boven de vis zet je vol druk en je zult zien dat de vissen zich door de weinige druk nog niet er ver in het wier hebben verschanst. Met een beetje pielen moet het lukken om van de 10 vissen zeker 8 te landen!
succes ermee

Groeten bart
Plaats reactie