arme, arme beroepsvisser...


Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

03-10-2011 14:41

Aart,

Die 100 kil/ha is dat natuurlijk of natuurlijk door polen/beroepsvissers of ander onguur spul?

Wat is de oorzaak? Schoonwater en voedsel gaan best samen.
It's okay 2 pay
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

03-10-2011 20:03

Klaas, niemand die dat precies weet, maar wat mij betreft is natuurlijk wel de eerste optie. Schoon en helder water met veel waterplanten maakt qua karper weinig of niets uit kan zelfs gunstig uitvallen door nogal wat allerhande beestjes in die waterplanten. De brasemstand heeft er wel fors onder geleden evenals de snoekbaarsstand, anderzijds meer snoek en blankvoorn / ruisvoorn maar dat maakt de fors verminderde biomassa van met name brasem in de verste verte niet goed.
Op een aantal Rijkswateren (en dat zijn de Randmeren dus ook) zijn in de meeste gevallen dezelfde quota qua zegenvisserij nog van toepassing als 25 of 20 jaar geleden en in een aantal gevallen is dat m.i. allang niet meer juist en dat kan dus overbevissing inhouden.
'Onguur spul' vind ik geen benaming die in dit geval ergens op slaat. En dat wat Polen (meestal krijgen zij trouwens de 'schuld' terwijl het meestal vissers uit andere v.m. Oostbloklanden zijn) betreft is het een utopie om te denken dat zij met hengels Rijkswateren leeg kunnen vissen of vrijwel leeg kunnen vissen...
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

04-10-2011 07:19

het "onguur spul" is een beetje sarcastisch bedoeld, dit omdat iedereen de schuld krijgt en als ik zo spreek/schrijf hoor ik er bij (vette knipoog). Het zit hem in het woordje: natuurlijk.
It's okay 2 pay
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

04-10-2011 08:08

spelen met taal deel 2376:

...of ander onguur spul?


of ander, onguur spul?


Die komma maakt de betekenis ook anders...

Zonder dollen Aart,

Als de beroepsvissers het zelfde blijven doen en het zelfde blijven vangen en de visstand daalt door een natuurlijke oorzaak, zou het beroep ook steeds minder moeten moegen vangen.. Of is dat te simpel?

Eigenlijk vind ik, gezien de huidige tijd en omstandigheden, dat binnenwater beroepsvissers hun netten in de wilgen moeten hangen. Ik denk niet dat er nog plaats voor is.

Nu kan er nog iets van sanering plaatsvinden, nog ff en het wordt koude, keiharde sanering.
It's okay 2 pay
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

04-10-2011 08:34

Dat is niet te simpel Klaas, maar feitelijk helemaal juist. Alleen wordt er door het Rijk op dit gebied geen beleid gevoerd (alleen maar pappen en nathouden) en de meeste VBC's op Rijkswateren zijn zelf nog steeds niet bij machte (onderling te verdeeld) om het over lagere vergunningen of machtigingen quota eens te worden over met name de zegenvisserij. 'Normaal' zou zijn dat quota in 'evenwicht' moeten zijn met de d.m.v. VKO's geconstateerde visbestanden en helaas is dat dus (nog?) niet zo.
Beroepsvissers vinden niet dat zij hun netten in de wilgen moeten hangen, er zal dus een sanering komen, maar ik denk niet dat die zo keihard zal zijn omdat ik de laatste tijd al meerdere samenwerkingsverbanden heb gezien onder het beroep, in ieder geval zal een deel proberen om middels kostenverlagingen door onderlinge samenwerking zo lang mogelijk te blijven vissen. Onder een groot deel van de beroepsvissers is het ook zo dat zij liever voor de helft van het geld wat zij elders zouden kunnen verdienen toch zullen blijven doorvissen. De mensen die nog als personeel bij beroepsvissers werken zullen m.i. (of zijn al) als eerste de dupe worden, maar dat is bij andere bedrijven ook zo.
Persoonlijk denk ik dat er wel plaats is voor een bepaald aantal beroepsvissers, die dan naast hun eigen visserij o.a. bij VKO's ingeschakeld kunnen / moeten worden, iets wat nu trouwens op de meeste Rijkswateren al gebeurt daar de beroepsvissers op die betreffende wateren ook de meeste kennis vamn die wateren en de visstand hebben. En een deel van het beroep zal, indien zij hun huidige vergunningen / machtigingen / visrechten behouden in de nabije toekomst ook nog steeds van hun visserij kunnen leven.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

04-10-2011 12:46

Aart,

Atractie voor het Dolfinarium? Uurtje met een palingvisser mee: kijken hoe het vroeger was.


Afbeelding
It's okay 2 pay