Baitrunners ja of nee?


Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

23-09-2011 11:04

Wim Voets schreef:En weer slaat de kretoloog toe. Echte karpervissers hebben geen baitrunner nodig. Leg eens uit Eus


Ik zou het om willen draaien: waarom wel?

Alle betere molens hebben geen baitrunner functie (Daiwa) dus ben je minder beperkt in je keuze.

Ik sla aan met mijn hand op mijn spoel en voor dat ik er erg in heb, heb ik de slip dichtgedraait, precies stak genoeg. Kwestie van gevoel.

Net zo automatisch als jij een draai aan je slinger geeft om de baitrunner uit te schakelen draai ik de slip dicht. Ik vis al sinds de Emblem x-5000T zo en zou van me leven geen baitrunner meer willen. Het maakt de molen lomp en het kan ook nog eens stuk gaan.

Met kretologische groet. :D
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

23-09-2011 12:00

als je hem hebt kan je hem gebruiken, heb je hem niet, kan je die niet gebruiken en kwaliteit van molens? Ach er zal wel geen flikker meer terecht komen van mij.

Verder vind ik het minst belangrijkste in de karpervangkunst.
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

23-09-2011 12:17

Eus Molewijk schreef:Baitrunners? Nee! De echte karpervisser heeft dat niet nodig. ;)


Dan ben ik nu toch maar wat blij dat ik geen echte karpervisser ben, en jij wel met je Daiwa... Pfffffff ik was al bang dat je mij voor vol zou gaan aanzien. Ik zat van de week nog met mijn simpele LCtjes in mijn handen en dacht echt wat zijn jullie lomp.
Laatst gewijzigd door Jan Witter op 23-09-2011 12:19, 1 keer totaal gewijzigd.
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Alex Poot
Berichten: 878
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

23-09-2011 12:18

Ik gebruik beide, ik kan met beide overweg :lol:

Maar, nee voorkeur heeft toch de molen zonder baitrunner. Ik vis met deze molens enkel met dyneema. Bij het aanslaan voel ik direct met wat voor kracht ik te maken heb, me hand houdt hierbij de spoel vast. Dus een gevoel. Geeft de karper veel kracht en neemt veel lijn, dan laat ik hem gaan. Ik geef dan wat ruimte op de spoel. Aan de slip kom ik niet eens.

Bij een baitrunner, staat de slip "losjes" en kan de vis lijn nemen. Als je dan aanslaat (vervalt naar je normale slip) en deze staat te strak afgesteld moet je dit razend snel losser zetten. Bij nylon zit er veel rek in de lijn dus dit compenseert enigszins. Maar bij dyneema niet en kan de haak losschieten enz. Uiteraard kan je ook hier de vaste slip "losjes" zetten maar dan moet je als nog tijdens de dril mogelijk de slip "verstellen"... dus waarom dan een baitrunner?

Als ik over me zelf spreek, gebruik ik de slip zelden. Deze staat altijd vrij losjes, (strak genoeg om de vis omhoog te pompen) omdat ik dus met mijn hand de boel corrigeer. Dit vind ik veiliger drillen, mede omdat bijvoorbeeld een grote karper rustig rondjes kan zwemmen. jij denkt, kan me slip wel wat vaster zodat ik achteruit kan gaan hangen. Maar opeens geeft die karper een explosie en rost meters van je weg, als je slip te straks staat tja... dan weet je wat het gevolg kan zijn.

Het is dus wat je gewend bent, en waarmee je kan omgaan. Combinaties vaak.

Groet
Alex
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

23-09-2011 13:33

Nog nooit tijdens een volle run de baitrunner er af geklikt alleen om te concluderen dat de slip hapert/te strak staat?

Ik zie geen enkel voordeel in een baitrunner, ik ben net zo snel met mijn vingers bij de slipknop en kan dan sneller reageren op wat de vis doet.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Peter andrade
Berichten: 469
Lid geworden op: 29-04-2010 05:43

23-09-2011 14:43

Jan ga jij nog maar even wat meer oefenen :lol: :wink:.

Zal van de week even langs de waterkant gaan een ieder met een baitrunner lach ik uit,zonder krijgen een schouderklopje.

Wat een onzin.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

23-09-2011 14:44

Ik wordt schijtziek van tig keer draaien aan de slipknop bij het afsteunen om m'n weerstand goed te krijgen. Één klik van de pal achter op de molen en klaar..

Heb ook nog nooit aangeslagen tijdens het dichtdraaien van de baitrunner, hand op de spoel en met de pink pas dichtklikken als de vluchtpoging onder controle is.. Voor mij heeft een baitrunner meerwaarde en ik ga er dan ook weer lekker naar terug...
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

23-09-2011 14:47

Vis sinds kort zonder Baitrunner. Die overstap is heel snel gemaakt. Handje op de spoel en klaar. Heb ook veel plezier aan de baitrunner gehad.

Maar nu zonder.
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

23-09-2011 15:16

Peter andrade schreef:Jan ga jij nog maar even wat meer oefenen :lol: :wink:.

Zal van de week even langs de waterkant gaan een ieder met een baitrunner lach ik uit,zonder krijgen een schouderklopje.

Wat een onzin.


Dat zal ik zeker doen, ik ga van de week maar een paar dagen naar Vlaanderen, daar doen ze niet van de rare praat, alleen praten ze daar raar. Maar begrijpen doe ik ze beter...

AfbeeldingAfbeelding
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Wim Voets
Berichten: 229
Lid geworden op: 16-08-2010 13:12

23-09-2011 15:55

Eus schreef: Alle betere molens hebben geen baitrunner functie (Daiwa) dus ben je minder beperkt in je keuze.

Je blijft maar doorgaan, wie ben jij dan wel om te zeggen dat Daiwa molens de beste zijn? Als je het vistechnisch bekijkt, wat mij betreft de enige juiste manier, dan vind ik hoe minder handelingen je hoeft te verrichten voor je contact krijgt met de vis hoe beter. Even de molenhendel naar voren halen en gelijk contact hebben met de vis is een stuk minder omslachtig dan de handelingen die je moet uitvoeren met een niet-baitrunner.

P.S. Daiwa maakt ook baitrunners!
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

23-09-2011 16:43

hehe, dan zitten ze wel met ingeklapte slingers te vissen maar een baitrunner is omslachtig..

Hail Tards :P
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

23-09-2011 16:50

Echte vissers maakt het geen hol uit wat voor molen er onder hangt :oops:
Peter andrade
Berichten: 469
Lid geworden op: 29-04-2010 05:43

23-09-2011 16:55

Misschien hebben we wel allemaal zo onze voorkeur ik vis zelf met daiwa enthos 5500 maar ik ben ook tevreden met mijn shimano molens.

Misschien is het beter je af te vragen wanneer je een baitrunner wel of niet kunt gebruiken daar hebben de vissen veel meer aan.
Gebruikersavatar
Stef Jansens
Berichten: 978
Lid geworden op: 09-02-2007 21:59

23-09-2011 17:32

Leuke discussie zo!

Mijn karpervisserij begon met 2 x shimano hyperloop molens, zonder baitrunner dus! Als je dit gewend bent gaat het prima, maar nu ik in het bezit ben van 2 USA's vind ik met baitrunner toch wel wat fijner. Op stekken waar de vis ruimte heeft kun je hem lekker zijn run laten trekken en heb je letterlijk in een handomdraai contact met de vis. Terwijl wanneer je tegen obstakels aan het vissen bent je de baitrunner gewoon dicht kunt laten en meteen met de vis kunt gaan worstelen. Ideaal! Voor mij niks anders meer :wink: .

@ Eus,

Waarom neem je in godsnaam zo'n zware stelling in je mond?
''echte vissers vissen zonder baitrunner''.

En ja ik heb je uitleg een stukje terug gelezen, maar deze verklaarde nog niet waarom je geen ''echte visser'' zou zijn met een baitrunner. Ben benieuwd naar je uitleg.
M.v.g Stef Jansens
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

23-09-2011 18:27

ben het eens met Eus, heb liever molens met een waanzinnige slip, dan molens met een baitrunner. Heb er in een grijs verleden wel mee gevist, maar zie er de meerwaarde niet van. Het is puur een kwestie van gewenning. Als je eenmaal went aan het aanslaan met een hand op de spoel heb je geen baitrunner nodig. Het is puur een voorkeur voor met of zonder..Ook ik vis met Daiwa's zonder baitrunners, maar heb die nooit gemist...
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Gebruikersavatar
robert smith
Berichten: 725
Lid geworden op: 22-09-2009 23:06
Locatie: Rotterdam

23-09-2011 18:39

Vis nu zelf met de quick drag, voorheen altijd baitrunner! Ondervind dat de vechtlust per carp verschilt, dus de vechtslip met handje bij stellen tijdens de dril, is niet anders met een baitrunner, dus dat je minder handelingen hebt met de baitrunner, geloof ik niet. Is maar wat je eigen gevoel ingeeft, dat is bij een ieder anders. De quick drag bevalt mij prima!

mvg.
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

23-09-2011 18:52

voor 3 jaar geleden, altijd met baitrunners gevist, sinds 3 jaar zonder baitrunners gevist, bevalt me prima en scheelt een hoop gewicht.

Koop je lichte afstands hengels , en heb je er zware lc onder.
Gebruikersavatar
Jeroen Neef
Berichten: 1590
Lid geworden op: 27-07-2004 23:46
Locatie: Gilze
Contacteer:

23-09-2011 18:53

Nee he want jij hebt zelfs met reels op karper gevist he :wink: [quote="jacco noordermeer"]Echte vissers maakt het geen hol uit wat voor molen er onder hangt :oops:[/quote]
These balls are...To The Bone. http://www.ttbbaits.com
www. thegeckobrothers.sucks.nl
http://www.karperstudiegroep.nl
Gebruikersavatar
robert smith
Berichten: 725
Lid geworden op: 22-09-2009 23:06
Locatie: Rotterdam

23-09-2011 19:03

Sander, lc hebben vaak betere werp eigenschappen & ook een hogere inhaal snelheid. Niks mis mee, onder een lichte afstands hengel, wel het loodgewicht afstemmen op het maximale werpgewicht!

mvg.

Uhm, tenzij je uitvaart :)
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

23-09-2011 19:36

PETER DE JONGE schreef:ben het eens met Eus, heb liever molens met een waanzinnige slip, dan molens met een baitrunner. H

Of gewoon best of both ways

Joe Es Ee

Holladijee..

GA ze lekker tweedehands zien te krijgen.. Al die tarty flitsblits meuk:

Echte karpervissers zijn geen tarts :oops:
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

23-09-2011 20:03

JA
ben begonnen met oude meuk, twee verschillende molens gevonden in het Via Via krantje toen we nog guldens hadden :D
Daarna Dam Quick Finesse gekocht, was het ook niet helemaal, wel een soort baitrunner die je voorop de spoel moest indrukken.
Toen Shimano XTE 10000, leuke molens, maar een slip achterop die bij een uitval hapert is niet mijn ding.
Toen de Abu Garcia reels gehad, ideaal om uit te varen, slip is super, maar inhaalsnelheid was onvoldoende voor mij.
Toen de Shimano 6500 B gekocht, sublieme slip en grote inhaalsnelheid, maar te zwaar icm mijn hengels.
Toen de Shimano 4500 B, en daar vis ik nu al jaren mee. Heeft z'n voor-en nadelen, maar voor mij voorlopig meer voordelen !
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

23-09-2011 20:11

Sven, ik heb die Joe Es Ee's gehad, maar die waren niet echt mijn ding...(overigens maakten ze wel een waanzinnig mooi geluid als de vis door de slip ging, echt zo'n mooi metaalachtig klinkend tikje....NU gaat mijn voorkeur uit naar Daiwa's emblem series of de shimano ultegra serie
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Gebruikersavatar
Bas Timmermans
Berichten: 604
Lid geworden op: 02-06-2011 11:16
Locatie: Stadskanaal

24-09-2011 05:08

Toen de Shimano 4500 B, en daar vis ik nu al jaren mee. Heeft z'n voor-en nadelen, maar voor mij voorlopig meer voordelen !
Amen!!
The art of fishing..... Keep your wife at home!

Friends call met The Carp whisperer :lol:
Gebruikersavatar
Hardy Schuilenburg
Berichten: 201
Lid geworden op: 25-10-2010 17:38
Locatie: Breda

24-09-2011 09:18

Ik begrijp een deel van de discussie niet. Volgens mij heeft het voor een belangrijk deel te maken met persoonlijke voorkeur. ik vis al 21 jaar met baitrunners en heb nog nooit een vis verspeeld doordat de molen van de baitrunner op de slip werd gedraaid. Als je niet met je baitrunner wilt vissen, bv dicht bij opstakels, kan je hem gewoon niet gebruiken en rechtstreeks op de slip vissen. Ik ben geen expert op merken maar weet wel dat de slip van mijn shimano's na 15 jaar nog steeds perfect werken en ik ben niet de zuinigste op mijn spullen.
Als ik nieuwe molens zou kopen weet ik zeker dat het weer baitrunners zijn, persoonlijke voorkeur.
Gebruikersavatar
jan van teijen
Berichten: 167
Lid geworden op: 23-12-2010 21:38
Locatie: 111

25-09-2011 12:20

ik zelf vis altijd met baitrunner en vind het echt top een maat van me heeft geen
baitrunner en er wel eens een vis mee mogen drillen maar vind het niks.

mischien is het ook een kwestie van wennen.