LDB theoriën De Dunne Lijn


Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

20-10-2011 19:56

kornelis schipper schreef:mijn ervaringen zijn dat je voor je zelf moet praten en niet voor een ander

True, echter niemand die het gesproken woord ons verbied te bespreken....
When the going gets tough, the tough get going!!
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

20-10-2011 20:45

Laurens,

Ik en ook mijn buurvrouw (zie foto) kom je liever zonder zonnebril tegen je bent dan een stuk knapper :lol:

Deze discussie stelt inhoudelijk niet veel voor (mijn mening) wel heb ik de bijbel wederom uit de boekenkast gehaald. Blijft een kennisdocument (mijn mening).

Groetjes,
Pepe



Afbeelding
Frank Meyer
Berichten: 358
Lid geworden op: 24-09-2009 23:23

20-10-2011 20:52

Goed topic..

Waarom kan het niet eens een keer ergens over gaan?

Dit soort reacties ontmoedigen miss wel hele leuke invalshoeken..

Uhh, laat maar.

Mvg
Henk Kat;stel dat Joris stel..
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

20-10-2011 21:24

Het gaat voor mij ook om de geschiedenis van vissen die je al gehaakt en of gevangen hebt, hoe zijn ze gehaakt ?
Op de harde ondergrond waar je totale rig niet verzakt ligt hou ik het op rond de 20 cm maar in modderbodems kan dit totaal anders zijn.
Het is best wel een moeilijk onderwerp want een ander materiaal onderlijn kan weer anders op de bodem liggen. Vis je met een boilie of een pop-up deze laatste heeft een bepaalde ruimte met opzuigen dan bv een gestrekte onderlijn met boilie. Er zijn veel materialen en ik denk dat je sommige rigs een andere lengte moet geven dan standaard, het is een kwestie van durven en proberen en vooral opschrijven.
Ik vind mijn eigen ervaringen belangrijker dan van een ander, dit bedoel ik niet negatief maar elke situatie is anders en wat in het ene water super gaat kan in het andere water heel anders zijn.
Gebruikersavatar
Ger Milius
Berichten: 332
Lid geworden op: 19-02-2008 19:29
Locatie: Breda
Contacteer:

20-10-2011 22:46

Blijkt wel weer dat niet alleen dieren copieer gedrag vertonen......







Kees, de bekende spijker :wink:
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het ook langs de waterkant
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

21-10-2011 06:15

Ik heb begrepen dat 1 of andere eikel de account van Schipper Kees misbruikt.

Verder laurens goeie discussie, ik heb mijn punt deze week gemaakt bij lang kort...

Heb nog een kleine aanvulling over de wijsheid die ik er over heb.

Die is al begonnen op het lammetjes wiel 1986 Laus. Steeds korter omdat het niet meeviel om 80 meter te werpen met de 1 3/4 ers en 60 gram lood. Het ving ook. Toen al ving je met langere onderlijn onder de top cq aan het strandje meer. Viste je van de bomenstek naar het strandje en moest je ver werpen, dus met kortere onderlijn, ving je beduidend minder.

Sinds die tijd allerlei stromingen die voorbij zijn gekomen. Tot stiff rigs en wonderlijn aan toe. Alles ving vis. De stiff ook, beter? Nee maar nog minder kans met in de war werpen. Lange stiff rigs tot 20 cm ongeveer ving al een stuk beter. Ook super moeilijkvangbare vissie in Belgie. Waarom ik dat denk, heb ik uitgelegd.


Kan je met een kort riggie een vis foppen? Zeker weten, had je die anders niet gehaakt? Kans is groot van wel. Hoeveel EXTRA vissen vang je dan? Ik heb in al die jaren nooit het idee gehad dat het er meer zijn. WEL duidelijk meer lossers, uitbuigers.

Wat is lang en kort voor mij?
kort tot een cm of 12 tot hair
lang 20 a 25 cm

Materiaal maakt weinig. Stijf combi spul stoom ik tegenswoordigs rond.

De rest is een tussenmaat, moet ik werpen vis ik tot een cm of 15.

chod etc kan ik niks van zeggen, heb ik geen ervaring mee. Ik vis ook nooit een popup alleen zeg maar.
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

21-10-2011 22:18

Ik vraag me af waarom iemand de lengte van zijn onderlijn aanpast als de bodem wat zachter is. Waarom niet je loodsysteem/montage?

Voorbeeld? Wartellood aan een loodclipje geeft heel wat speling om in de chod weg te zakken zonder dat de lengte van de onderlijn in het gedrang komt.

Zomaar even een gedachte.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

22-10-2011 08:47

Even een foto lenen, al is het geen mooie uitvoering van vleugellood. Je hebt ze namelijk ook gewoon met wartel.

Afbeelding

De vorm remt de val van het lood in het water zoals een snoeklepel en heeft daardoor een merkbaar minder diepe inslag in de prut. Lijkt wat minder populair en wellicht daardoor minder goed verkrijgbaar als karperlood. Maar werkt prima.

Mijn onderlijnen zijn niettemin standaard langer dan gebruikelijk. Geen idee waarom tegenwoordig een korte onderlijn de standaard is geworden. Maar dat is een andere discussie. Zijn allemaal meningen. Derhalve beredeneert vanuit een vooraf vastgestelde zienswijze en daarom altijd subjectief. Mijn inzichten over aasgedrag neigen naar wat langere onderlijnen. Dat aasgedrag ben ik door mijn manier van voeren zelf ook weer debet aan. Waarmee het cirkeltje gesloten is met de persoonlijke benadering. Ik geef daarmee direct toe dat dit grotendeels tussen de oren zit. Bij Rini, Luc, Piet of Martin was/is dat niet anders. Wat er eerder toe doet is of het totaal een beetje klopt en consistent wordt toegepast.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

22-10-2011 11:38

Eus het maakt mij niet veel uit wat je verlengt ik beschouw de speling tot het gewicht van het lood als het moment van haken.
Dat het honderden mogelijkheden heeft dat maakt Klaas ook al duidelijk.
Ik had dit jaar een vangstpercentage van 92% ik zelf vind dit heel goed en van de laatste 5 jaar 87% vind ik ook goed, Je kunt ze niet allemaal vangen.

Kees dat lood is leuk bedacht maar je denkt toch niet dat dit op de bagger blijft liggen, ook al zal het minder diep erin wegzinken.
Ben zelf wel eens bezig geweest met lood wat een groot oppervlak had en minder wegzonk in de bodem de resultaten waren niet beter ook niet slechter enkel door het grote oppervlak gedroeg het lood zich in de dril heel vervelend.

Ben in dat seizoen van modderbodemvissen er van overtuigd geraakt
dat je moet vissen waar de bek zit en dat is soms 1 meter in de bagger.
Of 50cm in de bagger ik had in ieder geval een onderlijn van 1,5 meter voor dat de pop-up niet meer verkleurde en stonk.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

22-10-2011 11:48

Nee, maar door de geremde val slaat hij minder diep in dan peerlood. Vind ik ook verder niet interessant, want inderdaad moet je vissen waar ze azen. Maar dat is nu ook weer geen 1 meter diep. Maar ik begrijp je overdrijving.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

22-10-2011 13:20

Kees jij noemt het overdrijven maar ik weet zeker dat die vissen en er waren grote vissen bij 85cm+ om de boilie's te pakken volledig in de modder moeten zijn geweest. Dit is voor mij een gegeven.
Ik heb wel vaker vissen gevangen in de modder en dan bedoel ik niet een klein laagje maar dat er 1,5 meter water staat maar dat je aan een steekstok van 6 meter te kort hebt om je boot vast te leggen.
mark berk
Berichten: 514
Lid geworden op: 23-03-2010 10:33

22-10-2011 14:19

Ik ook nog maar is dan :roll: ,
Pas mijn 'standaard' onderlijn gemeten, van lusje hair tot lusje wartel is mijn onderlijn een cm. of 15 :oops: ,langer dan ik dacht(hair is cm of 2.5 vanaf de haakbocht).
Verwacht ik een hoop vissen < dan ,zeg 10 kg, maak ik de onderlijn een cm of 3-5 korter als ik deze ook allemaal wil vangen. Omgekeerd bij 1 of 2 runs waar je al snel een 15 kg of zwaarder verwacht zal ik t lijntje al gauw zoiets verlengen. Kortom ik (probeer) mn rigs aan te passen aan de lengte van de vis die ik hoop te vangen.
Toch heb ik de afgelopen tijd best een aantal vissen van >10 kg gevangen aan een onderlijn van cm. of 12 in totaal. Met name op de wateren waar veel word gevist, heb ik toch de indruk meer beet te krijgen door kort te vissen. Dit kost je idd wel eens een vis door lossen,en met name,uitbuigen haakpunt. Zolang ik de indruk heb dat ik meer runs krijg dan de conculega's kan ik hier op zich best mee leven. (zolang t meer vis op de mat brengt :wink: )
In sommige gevallen zal je de onderlijn aan moeten passen aan de omstandigheden (pap, stroming, planten, enz.) maar je moet je er ook niet blind op staren!
Ik zat ooit in de pap te vissen waarin je peilstok verdween en ving pas toen ik zeer compact ging voeren en vissen met een kort! rigje erbovenop. Inschattend zat ik zeker een cm. of 20-30 in de pap te vissen met een rig van cm.of 12 :o , terwijl de rest lang zat te vissen en blankte..
Omgekeerd ook meegemaakt op ander water. Ik maar blanken, komt een concurrent en die vangt met , in mijn ogen, zeer lange onderlijn er 3 in een ochtend.
Op een wierput waar ik viste probeerde iedereen zijn visje te vangen door op/boven het wier te vissen, de resultaten waren voor iedereen zo'n beetje hetzelfde, zeer matig. Ik ving mijn deel pas toen ik, met een kort rigje, onder de planten ging vissen :o (heb toen geen langere rig geprobeerd dus kan niet zeggen of dat ook werkte)
Kortom je zal je uren moeten maken om uit te vinden wat voor jou, op jouw water, de beste aanpak blijkt te zijn.
groet
mark berk
Berichten: 514
Lid geworden op: 23-03-2010 10:33

22-10-2011 14:43

@ Klaas:
Het Wiel, ik kwam er een jaar of 10 later een paar keer, leuke put.
Ik weet niet of er nu nog zoveel word gevist als toen, maar zou je op zo'n put ook 20 cm of groter vissen? Zo ja, doe je dat dan puur om 'gerichter' op de grotere te vissen of denk je gewoon op deze wijze meer te vangen? Als ik hier nml. weer is zou gaan vissen ( geen nood weinig kans en al helemaal geen tijd :wink: ) zou ik kort starten..
groet
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

24-10-2011 08:08

Ik vis tegenwoordig sowieso nooit meer met inline. Om reden door Eus aangehaald.

Dat mijn lood vast in de prut zit, vind ik eerder een voor dan een nadeel.

Dit weekend onderlijnen gevist van 25 cm. Deze past net niet lekker in het bakje van de Big Dropper, daarom maak ik de nieuwe korter tot 20 cm zeg maar.

Deze keer een vis gevangen die echt duidelijk dieper dan normaal gehaakt zat. Ik schat een cm of 4 in de bek. Wel in de midden dat dan weer wel.
Kut he?
Nee hoor maar wel gedeeltelijk verklaarbaar. De hair was nl wel korter dan normaal. Ik viste een 24 mm op een 20 mm hair. Voor de 20 mm iets te lang.

Verder lag mijn haakaas tussen 3 handen bollen. Zeg een 20 stuks op 2 meter water laten droppen.

Vis had wel een ontzettend grote bek voor een meter vis dat wel...
It's okay 2 pay
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

24-10-2011 08:10

http://picasaweb.google.com/gritmeester ... 8684553858
volgens mij 4 of 5 vissen van het wiel Mark.
maart 2009...

MVG

Klaas
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
erwin oosterhoff
Berichten: 74
Lid geworden op: 19-07-2006 12:06
Locatie: kropswolde

24-10-2011 09:31

Ik vraag me af waarom iemand de lengte van zijn onderlijn aanpast als de bodem wat zachter is. Waarom niet je loodsysteem/montage?

Precies Eus, da`s op de meeste bodems (met zo`n zacht toplaagje) de eerste en vaak enige aanpassing. Maar ja, er wordt al jaren (na)geschreven dat je op een zachte bodem een langere onderlijn moet gebruiken.
Vis had wel een ontzettend grote bek voor een meter vis dat wel...

Kan me er wel iets bij voorstellen hoor, zou jij niks zeggen dan, Klaas?

Groeten, Erwin
Remember, the name of the game is fishing. Not posing.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

24-10-2011 12:11

Groot in de zin past een hand in.... Mijn vissen praten niet tegen me... zodra ze gaan gillen stopt iedreen met vissen.

Stel je wilt 20 cm effectieve ruimte tussen bol en lood.

Deze ruimte varieert. Zodra je lood in de bagger ligt, is die ruimte kleiner, zelfs bij loodclips

In zachte bodem moet je het niet gek vinden dat je lood 40 cm weg is
It's okay 2 pay
ron cuyten
Berichten: 986
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: Hellevoetsluis

24-10-2011 16:20

Ik heb ooit eens in Frankrijk mn boilies verstopt onder het zand. Ik zat naar een zwem strandje te vissen en we hadden nogal last van de dwergmeervalletjes. Ben toen uit mn boot gestapt op de stek en heb mn boilies onder het zand geduwt. Karper graaft het makkelijk op. Laat staan blubber geen probleem. Ze gaan net zolang door tot ze het binnen hebben. En vinden doen ze het toch wel.
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

27-10-2011 21:48

pj otte schreef:Laurens,

Ik en ook mijn buurvrouw (zie foto) kom je liever zonder zonnebril tegen je bent dan een stuk knapper :lol:



Zo goed Peter :lol: Whaha...
Van boefje tot schurk, ben in al die jaren geen spat veranderd 8)

Aan Klaas: helemaal duidelijk thanks, kort of lang discussie niet gelezen nog vandaar :-)
Gebruikersavatar
kornelis schipper
Berichten: 351
Lid geworden op: 31-03-2010 14:32
Locatie: putten

24-03-2012 22:49

Eus Molewijk schreef:Ik vraag me af waarom iemand de lengte van zijn onderlijn aanpast als de bodem wat zachter is. Waarom niet je loodsysteem/montage?

Voorbeeld? Wartellood aan een loodclipje geeft heel wat speling om in de chod weg te zakken zonder dat de lengte van de onderlijn in het gedrang komt.

Zomaar even een gedachte.


mijn laatste rig was maar 3 cm lang en beviste ik minimaal 2 meter van mijn lood af.
hoe nou dat zal ik even vertelen een leader van Piet Vogel van minimaal 2 meter met aan het einde een maatje 8 wartel en dan een flat pear lood van korda 140 gram op 2 meter een sleeve van pb met een rubbere kraal van piet vogel en een harde kraal van stone palantrax met er tussen het rigje .

het rigje een longshank haak van piet vogel met een mini wartel op de haakbocht van de haak gestopt met een stukje silicone tube van carpfocus .
de longshank haak als een 360 rig montage op de 3weg mini wartel nr 8 van carpfocus op de leader.
als de vis de rig op pakt haakt deze vis zich op de 140 gram en de mini 3 weg wartel op de sleeve 2 meter verder dan schiet de sleeve van de dubbele lusknoop van de hoofdlijn op de leader naar het lood en dan voorzichtig de vis afdrillen in verband met het lood bij de bek van 140 gram met eventuele lijnbreuk schuift de rig gewoon met de kraal over de lus van de leader en hoofdlijn en heefd de vis alleen nog een rigje van 3cm aan zijn bek.

ik ving toch nog een hoog boven gemmidelde op het water waar de andere niets vingen.
Maar dat zegt ook niets natuurlijk ik had zo als gewoonlijk weer veel geluk.
groeten van keesje ,en kornelis voor vrienden.....

nieuw wachtwoord aangemaakt en weer gaan met die banaan nu mijn knie nog eventjes genezen en dan hopenlijk weer knallen.
Vissen is ontspanning en geen gezeur met elkaar.
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

24-03-2012 23:49

Zo Kees, wakker geworden kerel?

Ineens heb ik een stuk of 5 mailtjes in mijn mailbox dat er reacties zijn op bepaalde topics hier. Blijkt ene Kees voor verantwoordelijk. Mooi man, leven in de brouwerij.

Ik heb je post een paar keer doorgelezen maar bij die 3 weg wartel ben ik je kwijt. Het klinkt een beetje chod rig achtig maar dan op de Kees manier. Heb je niet gewoon een foto Kees?
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
kornelis schipper
Berichten: 351
Lid geworden op: 31-03-2010 14:32
Locatie: putten

25-03-2012 09:05

ik maak nooit foto's eus de kk 9/10 ontmoeting moet je toch nog wel herineren dat ik alleen maar wartaal uitsla dus ga het maar eens goed uitpluizen.
en als je dan mijn laatste post heb ontcijfert kun je weer wat visjes vangen .
je moet er wel voor doen eus met de paplepel ingieten daar doet de kees niet aan.
dat weet toch elke crack dat mijn posten in code staan voor de nog niet geïndoctrineerde karpervissert.
dus uitpluisen of negeren die bende........
woehahaha ze worden steeds luier (pamperboy's) en makkelijker die topvisserts hede ten dagen.

greets van een pepperdepep keesje.
Vissen is ontspanning en geen gezeur met elkaar.