Dichtgegroeide sloten en kanalen.


Gebruikersavatar
Cor Hendriks
Berichten: 747
Lid geworden op: 15-01-2007 19:27
Locatie: Emmercompascuum

13-09-2011 12:51

Het wordt zo langzamerhand een plaag, hier in de buurt zijn de mooie sloten en kanalen zo langzamerhand aan het dichtgroeien of zijn helemaal dicht.
De leuke watertjes voor de paar uurtjes behoren tot de minderheid. Om met de penhengel op pad te gaan is een ontdekkingsreis geworden terwijl dit een jaar of 5 terug geen probleem was. Er zijn zelfs kanaaltjes waar je geen drup water meer ziet, o.a de krabbescheer ligt als een tapijt over het water heen.
Wat is hier nog aan te doen, vorig jaar heb ik van het waterschap her en der wel een paar activiteiten gezien maar vanaf toen tot op heden is er hier niets meer aan gedaan.
Kunnen of moeten wij hiervoor zelf aan de bel trekken of wordt dit soort dingen inmiddels al besproken met de desbetreffende instanties door o.a de KSN??
Bfp, baitboats for pirates. The instant, medium and Big Pearl.
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

13-09-2011 13:18

Cor,

afgelopen weekend hebben we een visweekend gehad met o.a. de voorzitter van Sportvisserij Nederland, t.w. Dhr Menno Knip, en daar is o.a. dit probleem aangekaart.
Het is niet zo dat dit probleem 1 2 3 wordt opgelost. Politieke besluit en dat duurt lang voordat bepaalde zaken mogelijk worden teruggedraaid, als dat al het geval zou zijn.
Dit heeft alles te maken met de waterkwaliteit die in 2015 op een bepaald kwaliteitsniveau dient te zijn, welke de waterschappen vanuit Brussel opgelegd hebben gekregen, het water moet helder zijn wat niet betekend dat de kwaliteit goed is!
Hierdoor komen er wel meer planten tot ontwikkeling (snoek/voorn water).
Bioloog M.Kraal, KSN lid:-) heeft tijdens een KSN meeting het ABB (aktief biologisch beheer) al onder de loep genomen... het blijkt dat na afvissen van o.a. brasem en karper na plm een half jaar het waterkwaliteitsniveau weer op het oude peil is. Dus net zo schoon of troebel zoals het was. Dus afvissen van karper draagt niet bij aan het ABB. Dit is een grote lijnen het verhaal.
Ik ben geen bioloog maar dit is wat ik momenteel kan vertellen.

gr Harnold
Gebruikersavatar
Cor Hendriks
Berichten: 747
Lid geworden op: 15-01-2007 19:27
Locatie: Emmercompascuum

13-09-2011 14:23

Dat van die waterkwaliteit weet ik wel Harnold. Ik werk zelf in 1 van de meest ongerepte waterrijke gebieden van Nederland en daar komen juist die plannen ook steeds naar voren. Waar het mij om gaat is de groeiende (voor mij soms onbekende) waterplanten. Deze planten overwoekeren de bestaande flora en fauna lijkt het wel. Tijdens een regiomeeting vertelde Jaques destijds dat men er melding van moest maken maar ik weet niet meer bij wie.
Mijn opdrachtgever voor het werk wat ik doe is staatbosbeheer. Deze organisatie en daarbij ook o.a het waterschap hebben te maken met bezuinigingen. Ik ben er bang voor dat deze bezuinigingen er wel eens voor kunnen gaan zorgen dat de sloten en kanalen steeds meer op weilanden gaan lijken.
Bfp, baitboats for pirates. The instant, medium and Big Pearl.
Gebruikersavatar
dick spijker
Berichten: 377
Lid geworden op: 24-05-2004 21:05

14-09-2011 07:52

Als het wateren zijn in beheer/gebruik van het waterschap is het helemaal vreemd dat er niets aan gedaan word.
Wanneer er een overtreding door betreffende instantie geconstateerd word op een schouwplichtige sloot, wijk, of kanaal volgt er na een waarschuwing op zeker een bon. Kan me voorstellen dat je niet graag in eigen vlees snijd maar ........
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

14-09-2011 07:56

Cor,

Misschien een idee dat je jou expertise aan biedt aan de regio?
It's okay 2 pay
mark berk
Berichten: 514
Lid geworden op: 23-03-2010 10:33

14-09-2011 08:33

Zo dom was het toentertijd niet, her en der een paar grassies...
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

14-09-2011 08:47

Is dat zo Mark?

Helaas/gelukkig wordt de waterkwaliteit steeds beter. Meer doorzicht, minder vis, helderder water, minder vis, meer waterplanten, verlanding.

http://www.nmps.nl/weerribbenwieden.html

Helaas schijten de goeien niet meer alles onder, ook jammer dat de (vaat)wasmiddelen veel milieuvriendelijker worden en minder forfaten bevatten. Handig dat meer en meer regen niet emer in het oppervlakte water terecht komt.

Of niet?
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Cor Hendriks
Berichten: 747
Lid geworden op: 15-01-2007 19:27
Locatie: Emmercompascuum

14-09-2011 13:32

Klaas vd Herik schreef:Cor,

Misschien een idee dat je jou expertise aan biedt aan de regio?


Verklaar je nader?
Bfp, baitboats for pirates. The instant, medium and Big Pearl.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

14-09-2011 14:20

Plantgroei kan ook te wijten zijn aan de beter wordende water kwaliteit. Helaas gebeurd dit niet alleen in slootjes en vijvertjes.

Kan je eens opnoemen om welke plantengroei het gaat?
Dit zijn toch wel de meest voorkomende,en gedijen goed is schoon water.

Vooral de eerste filtert het water goed op kalk/calium.

Kranswier
Afbeelding

Waterpest
Afbeelding (kunnen 5 meter worden)

En dan hebben we ook nog Vederkruit wat steeds vaker voorkomt. beetje het neefje van het kranwier
En de groene algen
Afbeelding
Laatst gewijzigd door leen goudappel op 14-09-2011 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

14-09-2011 14:26

http://www.karperstudiegroep.nl/index.p ... Itemid=394

http://www.karperstudiegroep.nl/index.p ... Itemid=263

Ik weet niet waar de grens loopt, ik weet wel dat terzake kundige personen, meer dan welkom zijn om een steen bij te dragen. Immers bevisbaarheid van water is ook belangen behartiging.

MVG

klaas
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Cor Hendriks
Berichten: 747
Lid geworden op: 15-01-2007 19:27
Locatie: Emmercompascuum

14-09-2011 15:07

@ Leen.
Ik zal straks een plaatje schieten van de compleet met krabbescheer bedekte sloot. Ik plaats hem hier wel even.
De kanaaltjes hier in de buurt zitten o.a vol met vederkruid en volgens mij een soort fonteinkruid.

@ Klaas,
Ik ben al weer (na jarenlang er tegenaan gehikt te hebben) wat jaartjes lid van de Ksn. Naar mijn mening hebben we in de opvolgers van Harnold en Jaques goede plaatsvervangers gevonden. Regio Oost is iets te ver uit mijn richting. Ondanks dat ik maar heel weinig tijd heb weten mensen binnen de Ksn mij wel te vinden als men dat nodig acht. Ik ben inmiddels al bij div. uitzettingen, enz. geweest. Ik ben wel van mening dat er veel te weinig leden zijn als ik naar het aantal op karper vissende mensen zie. Ik heb daar al vaker iets over geschreven. Samen sta je sterk, ik hoop dat dit ook opgaat voor het steeds groter wordende probleem van het dichtgroeien van de watertjes hier.
Bfp, baitboats for pirates. The instant, medium and Big Pearl.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

14-09-2011 16:14

Cor,

Heb ook een poosje de boel de boel gelaten. De inspanning van een paar waarvan er velen profiteren. Tja ik mag graag zeuren, maar dan moet je wel het voorbeeld geven.

Krabbenscheer is echt but. Na veel zeuren hebben ze er in Rijsoord iets aan gedaan.
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Cor Hendriks
Berichten: 747
Lid geworden op: 15-01-2007 19:27
Locatie: Emmercompascuum

14-09-2011 16:52

Kijk hier maar even, krabbenscheer, vederkruid en ga nog maar even door. Deze kanaaltjes hebben een leuk bestand aan karper (gehad) en er zit enkel maar een dam tussen. Het kanaal dat er op aangesloten zit was ook behoorlijk vol maar die is vorig jaar wel aangepakt.
In deze sloot pakte ik ieder jaar wel een paar leuke vissen.
Afbeelding

Afbeelding

Deze sloot ligt naast de hierboven getoonde.
Afbeelding

en als laatste het kanaaltje wat daar weer naast ligt.
Afbeelding

Dit is maar een voorbeeld van 1 watertje, de grotere en langere kanalen hebben ook last van dit probleem.
Bfp, baitboats for pirates. The instant, medium and Big Pearl.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

14-09-2011 16:55

Zo,

Tja dat is wel extreem,iemand zijn aquarium erin leeg gegooid,of zijn vijver planten erin los gelaten is vaak een antwoord hiervan. kan hard gaan ook.

Tes te meer rede om te gaan klagen dat dit niet zomaar kan gebeuren,en zeker niet zo laten gaan.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

14-09-2011 18:18

maar als iemand dit veroorzaakt heeft, wie spreek je dan aan? Het is niet dat ie op heterdaad betrapt is...gevolg....de visclub/ het waterschap draait voor de kosten op om het water weer in balans te krijgen
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

14-09-2011 18:56

Dat mevrouwtje uit mijn topic op de filmpjes afdeling is aangesloten bij de vissenbescherming, die op zijn beurt ook strijdt tegen de vissen die doodgaan door het dichtslippen van de wateren. Misschien een akkoordje maken? :P 1 nadeel, ze haat vissers.

Nee gekheid. Wat ik ook niet snap is dat een x aantal jaar geleden half nederland op zn kop stond doordat er een vogeltje in de domino d day hal werd neergeknalt, terwijl er elk jaar tonnen aan vis sterven door achterstallig onderhoud etc. Dat is toch ook dierenleed en onnodig? Die Klote aalsscholvers mag ook niet aangekomen worden.....Zo zijn er nog wel talloze voorbeelden.
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

15-09-2011 06:59

Cor,

Hebben de sloten een nut? Hier moeten ze water afvoeren, anders heeft een deel van het dorp natte voeten. Dit betekent dat de doorstromm gegarandeerd moet blijven. Onder druk van o.a de plaatselijke HSV , zijn er apparaten geplaats, die zuurstof in het water kunnen brengen. Hierdoor is de zomersterfte verleden tijd.

Kan op zich allemaal wel.

Zijn het siervijvers, heb je pech. Krabbescheer schijnt een teken te zijn van natuurherstel... Het enige wat hersteld is de muggenpopulatie.
It's okay 2 pay
ben bosman
Berichten: 38
Lid geworden op: 10-03-2011 09:29
Locatie: rottum

15-09-2011 09:57

ik ben afgelope zomer in het veenpark in Bargercompascuum geweest. Het viel mij op dat in deze omgeving veel wateren werkelijk bezaaid liggen met veel soorten planten. We hebben twee weken daar in de buurt gekampeerd. In die weken ben ik veel aan het vissen en aan het toeren geweest. Deze kanalen werden vroeger gebruikt voor het vervoer van het turf. Nu doe ze dienst als afwatering, waterhuishouding en soms als vaarroute. het is echt een schande om te zien dat er soms niet eens een zonnestraaltje het water meer kan bereiken.
Gebruikersavatar
Cor Hendriks
Berichten: 747
Lid geworden op: 15-01-2007 19:27
Locatie: Emmercompascuum

15-09-2011 12:37

@ Klaas,
Jazeker hebben ze nut. Zoals Ben net omschreef was dit vroeger het netwerk om het turf, voedsel en andere middelen te vervoeren. Later werden deze kanalen ''afgedamd''. Deze kanalen zijn nu omgeven door dorpen, landerijen en natuurgebieden. Om het waterpeil op hoogte te houden wordt gebruik gemaakt van deze sloten en kanalen.

Ik heb vanmorgen langdurig gesproken met mensen van het waterschap. Zoals Klaas het hierboven al omschreven heeft klopt. Als de waterstroom hiervan geen hinder ondervind wordt gekozen voor kleinschalig onderhoud. Krabbenscheer is belangrijk voor een bepaalde libelle, derhalve mag dit niet geruimd worden. Er zijn zelfs al boetes uitgedeeld door het AIVD aan sommige instanties. Dit is weer Nederland op zijn best, de vissen en andere beesten onder dat krabbenscheer gaan allemaal dood. Zal daar geen tussenweg in te vinden zijn?

Als het goed is wordt ik terug gebeld door het waterschap om een afspraak te maken voor een rondgang. Ik hoop dat we er allemaal iets wijzer van worden.
Bfp, baitboats for pirates. The instant, medium and Big Pearl.
Gebruikersavatar
dick spijker
Berichten: 377
Lid geworden op: 24-05-2004 21:05

15-09-2011 13:29

Cor, een boer die 500 meter verderop zijn schouwsloot niet schoon heeft vangt daarvoor een fikse ticket.
En word de sloot door het waterschap gereinigd op kosten van de desbetreffende boer.
De schouw dient om een goede doorstroming van landerijen, en een degelijke afwatering te garanderen.
Lijkt me niet dat als vriend boer er krabbenscheer in heeft hij dit kan laten staan.

Ze hebben in het kader van minder onderhoud (minder kosten) hier in een aantal kanalen natuurvriendelijke oevers aangelegd.
Heeft kapitalen gekost, en tja nu groeit de zaak dicht en zit men er vreselijk mee in de maag, oplossing voor eerst nog niet bekend, de groei gaat wel gewoon door.
mark berk
Berichten: 514
Lid geworden op: 23-03-2010 10:33

15-09-2011 15:18

Hier begon de 'ellende' toen een berg karper/ brasem was weggevist en dood gegaan. Water werd helder, bodem nog vol met voedingsstoffen en boem sloten groeiden dicht.
Lokale hsv. besloot toen om her en der een paar grassies uit te zetten. Hiermee werd de oorzaak deels aangepakt (weinig vis/ helder water). Met name het gevolg (plantenexplosie) werd hiermee enigszins beperkt.
Bijkomend voordeel; vriend grassie plant zich hier niet voort dus de hoeveelheid blijft gelijk/ neemt geleidelijk weer af.
Een aantal locals vissen geregeld op deze 'poldergrasmaaiers'. Vissen van over de 15 kg en meer dan een meter zijn geen uitzondering.
Gebruikersavatar
Cor Hendriks
Berichten: 747
Lid geworden op: 15-01-2007 19:27
Locatie: Emmercompascuum

23-09-2011 08:01

En zoals verwacht heb ik tot op heden nog niets vernomen van het waterschap, ik denk dat ik het maar eens over een andere boeg ga gooien.
Bfp, baitboats for pirates. The instant, medium and Big Pearl.
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

23-09-2011 09:10

Goed bezig Cor,

je kan natuurlijk altijd Sportvisserin Nederland om advies vragen!
Die hebben veel expertise in huis.

Succes.

gr Harnold
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

23-09-2011 20:35

Dag Cor, Harnold en andere waterplantenliefhebbers,

Sportvisserij Nederland kan niet zoveel doen hoor met deze materie.
De Waterschappen zijn hier verantwoordelijk voor maar het één en ander hangt natuurlijk af van de beschikbare pegels.
Voor wat betreft het krabbescheer, deze plant geldt als waardplant voor de groene glazenmaker, een beschermde libellensoort.
De larven van deze libelle leven en overwinteren in het krabbescheer dus weghalen mag niet.
Maar.... wanneer de hoofdpopulatie van deze soort niet wordt aangetast of bedreigd dan mag er wel geschoond worden. Zo spelen overheidsinstanties het ook wanneer een sloot dicht moet of er onderhoud gepleegd moet worden om wat voor reden dan ook.
Krabbescheer zorgt ook voor verlanding van een water, dus eigenlijk zou een waterschap juist wel maatregelen moeten nemen. Maar zoals gezegd. geld speelt een grote rol, dus wanneer niemand er echt last van heeft{ visserij wordt niet echt serieus genomen} wordt er niets gedaan en hebben wij het nakijken.

groet,
Henk
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
Roy Koen
Berichten: 312
Lid geworden op: 28-01-2006 23:10
Locatie: Schiedam
Contacteer:

16-06-2012 09:36

Ik heb een tijd geleden ook contact opgenomen met SVN door een extreem toename van wier,planten, etc. Deze konden mij alleen het advies geven om graskarper uit te zetten of karper/brasem die de bodem omwoelen en zo het water troebel maken.

Binnen de hengelsportvereniging zijn we serieus aan het bekijken hoe we dit grote probleem kunnen oplossen, we komen maar op 1 antwoord en dat is graskarper uitzetten... Maar ik ben benieuwd in hoeverre dit het probleem kan oplossen.

Mocht er iemand meer ideeën hebben hoor ik dat graag.
Alle in's en out's van HSV Schiedam? https://twitter.com/hsvschiedam
-------------------------
http://hengelsport-schiedam.nl/