sterke karpers


lennaert werkman
Berichten: 3
Lid geworden op: 08-09-2011 23:20

09-09-2011 00:19

Heeft iemand van jullie wel eens te maken gehad met extreem sterke karpers. Karpers die in verhouding tot andere plekken waar je normaal vist stukken sterker zijn, en dus heel snel kan verspelen.
dit is namelijk waar ik nu last van heb. het is niet dat ik totaal geen ervaring heb, zit nu op een stuk of 15 karpers waarvan 1 verspeelt.
tot deze week !!!!!@#$@, heb namelijk 3 vissen verspeelt.
De stek waar ik nu vis zijn de karpers extreem veel sterker dan ik normaal gewend ben. er zijn ook nog eens obstakels waar ik rekening mee moet houden.

ff kleine opsomming hoe de runs gingen.

1ste karper was een los schieter na 15min runs alle kanten op, lijn niet gebroken en rig nog intakt. (slip stond best strak dat wanneer de hengel goed krom staat de slip net afgaat )

2de karper zwom met een soort van turbo onder een boot door, lijn geknapt. ( slip stond nog het zelfde )

3de ging allemaal perfect ( dacht ik ) had de slip nog strakker staan dit keer, maar de karper wist er zo doorheen te knallen dat je de lijn hoorde gieren en de hengel bijna dubbel lag.... maar het ging al met al toch goed tot na +/- 15 min de vis een trage maar ongekend sterke run maakt dat je de lijn weer hoorde gieren en de hengel dubbel lag en als nog log schoot.
( wonder boven wonder was de lijn 35/100 niet geknapt en de hengel nog intakt, scheelde niet veel met de ongekende krachten )
dit was ook de sterkste vis tot nu en ging bijna goed !, maar toch niet helemaal pfff.

Ben gewend dat een karper drillen ff 5 tot 15 min werk is en klaar, maar deze karpers drillen lukt me gewoon niet pff.... voel me echt een amateur visser nu haha...

!! help!........ is er een ervaren karper visser die me tips kan geven ?.
mario van leeuwen
Berichten: 60
Lid geworden op: 13-03-2008 17:57
Locatie: me bivvy

09-09-2011 05:45

ze hebben op het moment zoveel kracht omdat er veel zuurstof in het water aanwezig is,na al die regenbuien.
allemans vriend.......
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

09-09-2011 06:46

regen en zuurstof geloof ik niet zo in.

Mag ik Roelove citeren ? Als het niet gaat zoals het moet, moet het zoals het gaat.

Er staat nergens in de werled een tijd, waarin een vis geland moet zijn. De hele combinatie is nooit sterker dan het lipje van de karper. Dus met beleid neuk je een egel.

Ik lees: slip stond nog hetzelfde.

Nog nooit van mijn leven gedaan. Op 100 meter plus kan de slip dicht en op 10 meter staat ie bij mij bijna los en ebnut ik in nood mijn nu wijzend vingertje.

Welke hengel molen combinatie vis je meee?
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

09-09-2011 08:16

Een doordenkertje. Vissen op karper is een kwestie van geven en nemen net als in het dagelijks leven om iets te bereiken.


Groet,
Peter
Gebruikersavatar
John Mus
Berichten: 154
Lid geworden op: 21-09-2009 07:06
Locatie: Duiven/Venlo

09-09-2011 08:29

misschien ondanks de obstakels toch de slip iets losser zetten dicht bij je hengels zitten en de vis blokken en sturen niet te gehaast willen zijn, maar misschien is dit water ondanks je 15 karpers op dit moment toch nog te moeilijk voor je. Ik kan er uiteraard niet over oordelen dat kun jezelf het beste.
Ik hou me stil, en probeer op die manier iets te leren. Uiteraard ventileer ik af en toe mijn gedachte!
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

09-09-2011 08:56

Je hebt het over een boot dus ik neem aan dat het een kanaal of rivier betreft. Aangezien er op dit soort wateren nogal eens stroming staat zijn de vissen vaak behoorlijk sterk omdat ze constant tegen de stroming in moeten zwemmen.

Het enige wat je nog kan proberen is een maatje grotere haak, maatje dikkere lijn en zwaardere stokken en voor de rest de vis gewoon laten zwemmen als deze een run neemt, mits er geen obstakels zijn natuurlijk.

Vaak kun je op kanalen langs de kanten meelopen, zo hou je het aantal uitstaande meters lijn wat beperkt.

Een dril is een beleving, wat voor de een een superzware dril is kan voor de ander een slappe klotedril zijn. Ik hou er best van om een beetje tegendruk te zetten, anderen zouden dit misschien wel sleuren noemen.

Belangrijk is, zet druk op het moment dat het gaat, dus niet als de vis op volle snelheid bij je vandaan zwemt. Klinkt logisch maar zie het vaak zat gebeuren.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

09-09-2011 09:45

Eerste vis is een losschieter, dat houdt in dat of het lipje de krachten niet helemaal aan konden, of dat de vis slecht was gehaakt. In geval van optie 1 zou je je slip losser moeten zetten. Bij optie 2 zou je je onderlijn eens onder de loupe moeten nemen? klauwhaakje met line aligner misschien?

2e vis, voor zover ik hieruit kan aflezen of een kwestie van pech, of een kwestie van de verkeerde plek. Onder een afgemeerde boot zou je kunnen drillen met je hengeltoppen onder water.

3e vis: je beschrijft het niet duidelijk, maar ik vermoed dat het hier ook om een losschieter gaat. In dat geval: copy paste antwoord bij vis 1.

tot slot: in geval van obstakels misschien iets dichter op je hengels zitten, om die gierende runs te voorkomen ;-)? Ow en hoe ziet het eruit als je hengels dubbel liggen op je steunen bij een run? :roll:

Hoop dat je er iets aan hebt

André
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

09-09-2011 12:57

Klaas vd Herik schreef:regen en zuurstof geloof ik niet zo in.

Mag ik Roelove citeren ? Als het niet gaat zoals het moet, moet het zoals het gaat.

Er staat nergens in de werled een tijd, waarin een vis geland moet zijn. De hele combinatie is nooit sterker dan het lipje van de karper. Dus met beleid neuk je een egel.

Ik lees: slip stond nog hetzelfde.

Nog nooit van mijn leven gedaan. Op 100 meter plus kan de slip dicht en op 10 meter staat ie bij mij bijna los en ebnut ik in nood mijn nu wijzend vingertje.

Welke hengel molen combinatie vis je meee?


Neem aan dat dat andersom bedoeld was Klaas?
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

09-09-2011 13:26

Lipje is het zwakste punt Daaf. Prima als je het omdraait.
It's okay 2 pay
lennaert werkman
Berichten: 3
Lid geworden op: 08-09-2011 23:20

09-09-2011 13:27

bedankt voor de reacties!!, ga er zeker wat mee doen.

De plek is trouwens achter mn eigen huis haha.. maar kan nu bij de buren vissen waardoor er iets meer ruimte is en minder obstakels. Ga proberen de slip mooi zacht te zetten en de karper lekker zijn run te laten maken omdat ik nu verder van de obstakels af zit, en desnoods afremmen met de vinger op de molen wanneer dit noodzakelijk mocht zijn.
zit trouwens al naast de hengels en sla binnen 5 sec aan door de adrenaline rush die door me heen schiet bij een aanbeet hehe.
Het maffe is dat ik de eerste 3 dagen heb zitten blanken met gekochte bolies (dynamite/monstercrab en martinSB/corn), pas nadat ik mn eigen gemaakte bolies (secret agent flavor o.a) erin had gedonderd kreeg ik veel beet.

Ben trouwens nog een ervaren visser tegenkomen die al zeker een jaar of 10 bezig is met vissen en ook een
aantal had verspeelt op het zelfde water, hij vond de karpers ook een stuk sterker dan bij normaal gewend is.

@Eus Molewijk: het is idd een kanaal met stroming. Er zijn ook veel mossels / en oester achtige dingen die verdacht veel interesse hebben in je bolie :o haha.
Na run 1 overgegaan op haak 4, is dit o.k ?.

@John Mus: ga hier wat mee doen.

@pj otte: is zeker zo!.... zie het ook als een uitdaging maar wil de vissen wel mooi houden want de meeste vissen zijn volgens mij nog nooit eerder gevangen en dus nog puntgaaf, wil dit graag zou houden!.

@Klaas vd Herik: heb wel iets met de slip zitten spelen tijdens de drill, is dit goed? of kan het beter met de vinger op de molen.
hengels=phantom carp molens= okuma pfrb-55 + spyro freeliner sp50

@mario van leeuwen: goed om rekening mee te houden!.

@Andre Jacobs: thx ga hier wat mee doen. heb run en dril ff door elkaar zitten halen oops hehe. bedoelde dril!

moet nu maar stoppen met typen hehe... ik hou jullie op de hoogte!!. bedankt voor de tips en reacties.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

09-09-2011 14:14

Ik ben bang dat je met het vermogen van je hengel een beetje te kort komt, daarnaast kan het goed zijn, dat je slip stottert en dus soms zwaarder en dan weer lichter lijn afgeeft. Net of je door een sinasappel snijdt.

Een slipafstelling is bij mij nooit statisch. Beter te licht en met je hand/vinger bijsturen, dan te zwaar en dan de laatste vluchtpoging moeten pareren.

Het is de bedoeling, dat je de karper uit zijn evenwicht trekt. Door steeds zijn lichaamshouding te herstellen, wordt de vis moe.

suc6
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

09-09-2011 14:53

Vissen zitten zeker vol energie.
Maar ik kan daar niet in meedenken of dat te maken heeft met regen en zuurstof.

Ook met andere weersomstandigheden willen ze gewoon uit hun plaat gaan.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Anes Kadic
Berichten: 112
Lid geworden op: 12-07-2007 03:58
Locatie: Twente
Contacteer:

09-09-2011 15:25

Zelf heb ik ook een lange tijd op een obstakel water gevist, en op een gegeven moment had ik het onder de knie.
Ik vist met een standaard onderlijn maar met een klauwhaakje, maatje 6 voldeed. ( super snag hook van gamakatsu of een pb bridge beater. ) De slip zat bijna vast. bij een run (in mijn geval 1/2 piepen en een kromme top) sloeg ik aan en zette gelijk stevige druk om de vis te keren. mocht die niet werken dan de top onder water, de vis zal zo (vaak) naar de oppervlakte komen, hiermee beperk je de uitbarstingen.
Wat ik ook heb ondervonden is dat de positie van de hengel tijdens de dril van belang is. Als de vis naar rechts richting een obstakel zwemt de hengel niet naar links maar juist naar rechts! De vis zal zo makkelijker keren, en er komt minder kracht bij te pas wat het lipje mooi houdt! :)
Waarom ze dit doen is me nooit helemaal duidelijk geweest, maar ik heb het ook ondervonden met vlokken dat wanneer je vis vanuit een bos/obstakel kant en je de vissen juist richting de obstakels trekt ze het niet meer snappen en aan de oppervlakte verschijnen.
Ik hoop dat ik je zo een beetje tips heb gegeven! Mocht je vis blijven verspelen etc zou je kunnen opteren voor een rubberboot om achter de vis aan te gaan. Maar ook hier moet je je niet op verkijken want de eerste keren drillen vanuit een bootje is zwaaaar drama haha!
Succes!

mvg,

Anes kadic
Vissen begint daar waar het verlangen naar gewicht ophoudt, en het een worden met je passie je drijfveer is
Kasper Fen
Berichten: 532
Lid geworden op: 20-05-2011 20:14

09-09-2011 20:17

Op n sloot/kanaal waar ik wel eens met de korst vis zijn de karpers heeel sterk! Zijn karpertjes van zo'n 40 Cm, die mijn hengel helemaal krom trekken e keihard door me slip heen zwemmen! Ik en m'n vismaat hebben van de ongeveer 30 zo'n 20 verspeeld. Wat n power! (: Deze karpers gaat t om ;D

Afbeelding

Kas
Gebruikersavatar
Hardy Schuilenburg
Berichten: 201
Lid geworden op: 25-10-2010 17:38
Locatie: Breda

09-09-2011 20:49

De sterkste die ik heb gevangen was zeker niet de grootste. Ik viste op het kanaal waar de hoofdstroom een vertakking heeft naar een oude verbinding die is afgesloten voor de scheepsvaart. Ik vis vaak percies op dit punt tegen het taluut tussen de hoofdstroom en de aftakking. de harde bodem zit tjokvol met mosselen, een echte hotspot. Om een uurtje om negen 's avonds gaat de middelste hengel langzaam lopen, biep biep biep om vervolgens zich te ontwikkelen in een volle run. Ik zit daar boven op mijn hengels en trek mijn KM 3 tje onmidellijk helemaal rond mijn shimano gaat dwars door de slip en de vis zwemt recht van mij af de vaargeul in. geen probleem denk ik nog even maar daarna begint hij ondanks mijn druk naar links rechtsaf te slaan richting de sluis. Shit denk ik dit is een echt mooie vis die moet ik niet verspelen. Ik loop nog verder naar links en haal mijn benen flink open aan de bramenstuiken die daar weelderig groeien. Ik ben niet in staat de vis te stoppen maar gelukkig weet ik wel zijn richting iets te beinvloeden. Hij zwemt verder van mij af naar de overkant en zit op dat moment op een metertje of 80. Eindelijk hij gaat niet meer door mijn slip en langzaam krijg ik wat meer controle over de vis. Ik weet hem zelfs een meter of 20 dichterbij te krijgen maar hij geeft zich nog niet gewonnen.Hij neemt nog een volle spurt naar links en weer gaat hij dwars door de slip, als er nu maar geen boot komt flitst even door mijn hoofd. hij zit weer op zeker 80 meter afstand voor hij eindelijk stopt. Ik begin weer lijn te winnen en weet hem tot een meter of 15 onder de kant terug te brengen. Hij is nog niet uitgesteden, want onderneemt nog zeker drie pogingen er van door te gaan. Na een pachtige strijd van een minuut of 15 ligt hij dan eindelijk in het net en enkele momenten later op de mat, 31 pond en bijna een meter lang, een echte krachtpatser.
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

09-09-2011 21:52

in mijn optiek, karpers die de diepte van het water kunnen gebruiken zijn veel sterker. Een vis van een cultuurput met max 1.5 mtr diep zal niet snel zo sterk zijn als een vis die 7 mtr diep kan gaan, mijn beleving uit de praktijk
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

09-09-2011 22:17

Ik viste een volle week lang met 3.5 ponders en zelfs de 15 ponders wisten de bijna dichte slip te bewerken en de stok krom te krijgen door de diepte onder zich (6 tot 9 meter) (dat je denkt hmzzz flinke vis)

Terwijl de dikkere tussen de 28 en 34 pond ook met die diepte onder zich totaal niks deden,en zo in het net gleden. Ook de 20ers waren helemaal losgeslagen en had ik de grootste moeite mee.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
lennaert werkman
Berichten: 3
Lid geworden op: 08-09-2011 23:20

10-09-2011 11:20

interessante reacties, schuwe mossel etende karpers op een mooie diepte die ook nog eens de stroming moeten trotseren zijn kennelijk vrij sterk hehe.

wat ik nog niet vermeld heb, is dat ik op dit zelfde water al wel 2 vissen heb gevangen.
karper van 60cm die na 5 min op de kant lag, en 1 van 93cm (gewicht onbekend) die me gewoon 30+ min bezig wist te houden.
Dit was ook met gemak het zwaarste gevecht wat ik tot nu heb gehad, wat een power pff :lol:.

gisteravond helaas geblankt, vanavond maar even weer proberen.
Gebruikersavatar
koos kalkman
Berichten: 585
Lid geworden op: 24-05-2004 11:38

10-09-2011 12:38

Ondiep of diep,vraag me af of dat echt zo is.
Weet wel een ondiep slootje waar een visjes van rond de 8 kilo echt wel door ruiten en roeien gaat als je ze vast tikt onder het topje.

8)
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

11-09-2011 12:06

Ik heb er één keer echt 'last' van gehad op de Seine. Het liep al niet en als ik beet kreeg was er geen houwen aan. Op een gegeven moment zat ik in het midden van de nacht alleen in een bootje op het midden van de rivier, 40/100 en 3,5lb als een hoepel gewoon niets kunnen inbrengen je voelt je dan heel klein. Later ben ik er achter gekomen dat het om grote meervallen ging.
Let op slagboom !
Gebruikersavatar
leen snoek
Berichten: 607
Lid geworden op: 11-11-2010 22:19

11-09-2011 13:25

leen goudappel schreef:Ik viste een volle week lang met 3.5 ponders en zelfs de 15 ponders wisten de bijna dichte slip te bewerken en de stok krom te krijgen door de diepte onder zich (6 tot 9 meter) (dat je denkt hmzzz flinke vis)

Terwijl de dikkere tussen de 28 en 34 pond ook met die diepte onder zich totaal niks deden,en zo in het net gleden. Ook de 20ers waren helemaal losgeslagen en had ik de grootste moeite mee.


Zo zie je maar weer de onzin van PB's ;-).
Gerrit Hees

11-09-2011 13:34

Kas Feenema schreef:Op n sloot/kanaal waar ik wel eens met de korst vis zijn de karpers heeel sterk! Zijn karpertjes van zo'n 40 Cm, die mijn hengel helemaal krom trekken e keihard door me slip heen zwemmen! Ik en m'n vismaat hebben van de ongeveer 30 zo'n 20 verspeeld. Wat n power! (: Deze karpers gaat t om ;D

Afbeelding

Kas



20 vissen verspeeld? Tering dat verspeel ik niet eens in 3-4 jaar tijd.. Dan zou ik toch maar eens wat aan mijn manier van vissen gaan doen
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

11-09-2011 14:13

ving twee week terug nog een spiegeltje van 14 pond, daar had ik meer sport aan dan mn pb van 37 pond...was ook een mooie vis om te zien, helemaal gaaf en in prima conditie.
Kasper Fen
Berichten: 532
Lid geworden op: 20-05-2011 20:14

11-09-2011 15:57

20 vissen verspeeld? Tering dat verspeel ik niet eens in 3-4 jaar tijd.. Dan zou ik toch maar eens wat aan mijn manier van vissen gaan doen[/quote]

Klinkt veel, maar kan er weinig aan doen. De vissen komen alleen boven tussen het riet. En als zo'n vis het riet in schiet en ik zou er vol in gaan hangen om hem binnen te krijgen, blijft er ook niet veel van over S: Ik vis er alleen met de korst omdat het totaal niet dichtbij huis ligt. En om in de trein te gaan zitten met m'n hele uitrusting heb ik ook niet heel veel zin in (: Maar wat noem jij verspeeld? Alles wat we missen noem ik ook verspeeld. Dus als de karper de korst pakt en ik tik de korst uit z'n bek noem ik t verspeeld. En ik heb het over 2 personen. We hebben die (ongeveer) 20 Karpers samen verspeeld..

Kas
Gerrit Hees

11-09-2011 16:23

Simpel zat.. Zorgen dat die niet tussen het riet komt.. Slip potdicht en niet de tijd geven om snelheid te maken. Anders een andere stek zoeken.