Vangsten zijn dramatisch. Overvoeren? Hengeldruk? Het weer?


Gebruikersavatar
kevin rentzing
Berichten: 89
Lid geworden op: 02-09-2010 19:41
Locatie: dronten

25-08-2011 00:59

Hallo mede-boarders,

Ik heb sinds het vroege voorjaar, toen ik weer begon dit seizoen, gemerkt dat de vangsten slechter waren dan de voorgaande jaren. Dat is nu nog steeds het geval. Wat ik precies bedoel met slechtere vangsten? Vooral de aantallen, ik mag blij zijn als ik nu nog 3 of 4 vissen op een nacht vang. Ook is het gemiddelde gewoon veel kleiner dan voorgaande jaren. De gewichten liggen tussen de 8 en 17 pond. Wel heb ik een paar weken terug nog een dikke beer van 31 pond gevangen, maar dit is ook de enige grote vis van dit seizoen.

Even een klein stukje opheldering. Ik vis 95% van de tijd in de Lage Vaart bij ons in Dronten. Ik weet zo ondertussen hier de plekken wel. Ook heb ik een redelijk goed beeld van hoe de vis rondtrekt. Op één stek kan ik soms de runs op het half uur na voorspellen (dit was wel in de voorgaande jaren).

Ik heb al gezegt dat de vangsten beduidend minder zijn dit jaar. Het is iets wat heel erg opvalt bij mij en mijn vismaat. Ik kan er maar niet achter komen waarom het zo slecht is dit jaar. Ik heb al een aantal dingen geprobeerd: compacte voerplekjes; grote voerplekken (in de zin van verspreiden); particals; boilies (vertrouwde boilies waar ik altijd mee ving); enz. enz.

Ik heb het gevoel dat de slechte vangsten een combinatie is van factoren.
1) Het eerste wat mij is opgevallen is dat andere karpervissers verschrikkelijk veel voeren zonder de situatie in te schatten. Tegenwoordig gaat het met emmers tegelijk. Mensen voeren om wille van het voeren, niet om wille van de vis die langs die stek trekt. Tuurlijk, je kan best 20 kg particals storten, maar dan moet de situatie het wel toelaten (in de zin van dat er dan veel vis langs zo'n stek moet trekken). Daarnaast denk ik dat je daarmee in de zomer sowieso moet oppassen, als je nagaat hoeveel natuurlijk voedsel er al aanwezig is.

2) Misschien herkennen sommigen dit wel: Je fietst/rijd langs je bekende thuiswater en je ziet weer een of ander tentje staan, en denkt bij jezelf: "Dat is al de vierde keer deze week...". Jawel: hengeldruk. Dit is het tweede wat mij dit jaar is opgevallen.
Er zijn een hoop jongeren (12-15 jaar) begonnen met karpervissen dit jaar (dit is bij ons het geval). In principe heb ik hier geen problemen mee hoor (ik moedig deze mooie hobby alleen maar aan), tenzij je dit krijgt (even een klein verhaaltje):

Ik fiets van het busstation terug naar huis. Ik fiets altijd langs mijn thuiswater op weg naar huis. Even weer die ronde maken, kijken of we wat kunnen zien. Verderop zie ik een tentje staan, op een bekende stek van mij. Voor de tent staat een rodpodje met 2 hengels die naar de hemel gericht staan. Daarnaast staat nog zo'n opstelling maar dan met banksticks. Ik fiets erop af en zie dat het twee bekende jongens zijn. "Die jongens komen regelmatig langs mijn tent", bedenk ik mij. Ik stap van mij fiets af en loop op de jongens af. Ik raak met de jongens aan de praat en merk snel op dat ze geen onthaakmat hebben. Ik vraag aan een van de twee jongens: "Waar lig je te vissen als ik vragen mag?". Hij zegt: "Ik lig daar bij die brug, daar lig jij toch ook altijd?". Ik zeg daarna tegen hem: "Ik zie dat je met open baitrunner vist? Hebben jullie al wat gevangen dan?". Waarop de jongen zegt: "We hebben er net één bij de brug verspeeld". Ik keek nog even naar de andere opstelling en zag dat die lijnen richting een paar palen gingen die daar in het water stonden. Daarna zei ik: "Ik denk dat jullie er goed aan doen om eerst maar eens een onthaakmat te kopen. Daarna zou ik wat filmpjes gaan bekijken en artikels in bladen gaan lezen. Ook zou ik even gaan nadenken over de lijnbreuk die je net gehad hebt. maargoed, ik ga richting huis". Ik ben toen weer naar huis gefietst.

Moraal van het verhaal: Bezint, eer gij met karpervissen begint :wink:

3) Als derde is mij opgevallen dat het weer niet echt mee zit dit jaar. De winter heeft lang aangehouden, en daarom hebben de vissen ook laat gepaaid. En op dit moment kan je nou niet echt zeggen dat het zomer is. Daarnaast is er zo nu en dan best hevig weer geweest. Ook heb ik al een topic gelezen over een water met vis sterfte door zuurstofgebrek en blauwalg. Ik heb het gevoel dat dit ook effect heeft op de vangsten.

Ter afsluiting heb ik nog een paar vragen: Wat zijn jullie ervaringen dit jaar?; Zijn bij jullie de vangsten ook slechter dit jaar?; Wat zullen de redenen daarvan zijn?

Met vriendelijke groet,

Kevin Rentzing
carp fishing isn't just fishing, it's a way of life
Gebruikersavatar
bart bosch
Berichten: 1121
Lid geworden op: 30-11-2009 14:59
Locatie: Stekkenpezer!
Contacteer:

25-08-2011 08:24

Bepaalde wateren in de buurt lopen ook hier totaal niet. Naar mijn gevoel komt dit door het weer, het weer is nu heel onstabiel. Het zal goed zijn als het weer eens een week of 2 hetzelfde doet, waarschijnlijk stijgen de vangsten dan ook :wink:
MVG, Bart Bosch.
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

25-08-2011 08:52

kevin rentzing schreef: Ik weet zo ondertussen hier de plekken wel. Ook heb ik een redelijk goed beeld van hoe de vis rondtrekt. Op één stek kan ik soms de runs op het half uur na voorspellen (dit was wel in de voorgaande jaren).


Daar heb je je eerst valkuil.

Het is vissen, wat het ene jaar geldt kan het andere jaar totaal anders zijn. Je wist de plekken en de trekroutes blijkbaar. De vis vertoont ontwijkend gedrag en nu is het ineens anders.

Hier moet je op inspelen. ;)
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

25-08-2011 09:17

Je hebt altijd putjes die druk bevist worden, en daar zijn de vangsten vaak in de loop van het jaar "kut" om de door jou al genoemde redenen. Probeer de plekken waar je steeds tentjes ziet staan te vermijden. Andere watertjes/kanaaltjes waar niet of weinig wordt gevist hoeft niet te betekenen dat er geen karper rondzwemt. Veel vissers blijven maar op dezelfde plekken vastplakken en maken het elkaar alleen maar lastig door het vele voeren etc. Je hebt het allemaal zelf al gezegt. Met die info die je dus al hebt kun je het mooi over een andere boeg gooien toch?
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

25-08-2011 10:36

Dramatisch? Ik teken toch echt voor 4 vissen op een nacht op de wateren waar ik vis.....
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

25-08-2011 11:08

Verkas eens naar een ander water!

Het weer kan de schuld niet krijgen de laatste! Tis top weer,en zeker niet te koud geweest!
Je ken het of je ken het niet,dat is heel het moraal van het verhaal.

Water temp is 17-21/22 graden gemiddeld overal. Goed dus
Tijd van het vangen van mooie vissen is ook al aangebroken,zou zeggen ga nu actie ondernemen en ik hoor je in December wel weer terug.

Zomermaanden zijn voor het vissen toch al lastig zat in Holland. Of.......Je ken ook te veel klagen.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
shiffrin lugten
Berichten: 650
Lid geworden op: 21-03-2010 10:06
Locatie: Ultimate cheyenne

25-08-2011 12:27

3-4 vissen in een nacht niet genoeg?
Ik heb dit jaar pas 20 vissen gevangen en zit nu alweer meer als 250 uur voor jan lul aan de waterkant.Ik teken voor 3 vissen per nacht.
Een karper in de morguh is een dag zonder zorguh
Gebruikersavatar
kevin rentzing
Berichten: 89
Lid geworden op: 02-09-2010 19:41
Locatie: dronten

25-08-2011 12:37

Eus Molewijk schreef:Daar heb je je eerst valkuil.

Het is vissen, wat het ene jaar geldt kan het andere jaar totaal anders zijn. Je wist de plekken en de trekroutes blijkbaar. De vis vertoont ontwijkend gedrag en nu is het ineens anders.

Hier moet je op inspelen. ;)


Eus, ik heb inderdaad dat gevoel. Ik denk dat de vis, door de grote hengeldruk op dit moment, inderdaad de rustigere plekken opzoekt. Het enige probleem is, ik ga aankomend jaar pas voor mijn rijbewijs, dus ik zit nu nog aan een fiets met fietskar. dat ik wel een beperking op de afstand.

@ jeroen en shiffrin:

Jullie vissen waarschijnlijk op moeilijkere wateren, groot meer, klein bestand, grote vis. Is zomaar effe een gokje hoor. In ieder geval ik vis op een kanaal. En als je nagaat dat ik vorig jaar, midden in de zomervakantie, met regenachtig weer, een sessie van 48 uur heb gehad met als resultaat 25 runs, 23 op de kant en daarvan 3 20ers. En als je dan nagaat dat ik dit jaar rond dezelfde tijd, op dezelfde plek zat, met hetzelfde weer en dezelfde boilie, en in 48 uur maar 3 runs heb, waarvan het allemaal knolletjes zijn, mag ik denk ik wel aannemen dat het best dramatisch is :P

@Leen:

Ik denk dat het weer eigenlijk ook wel meevalt. Ik denk dat het bij ons aan het kanaal vooral de hengeldruk is, met daarnaast het vele voeren, terwijl er al zoveel natuurlijk voedsel is.
Ook denk ik dat ik het van het najaar moet hebben dit jaar, als al die mooi weer vissers weer achter de openhaard zitten. Ik ben wel iemand die doorvist tot het 's nachts vriest. en dan stappen we over op het dagvissen in de winter.

Afgelopen winter nog een dag aan het ketelmeer gezeten met een vismaat. Het was -5. de ijspegels hingen aan mijn lijnen, had geen toplood meer nodig :lol: . Leverd wel mooie plaatjes op in de sneeuw
carp fishing isn't just fishing, it's a way of life
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

25-08-2011 13:02

gemiddeld 4 op een nacht? Wat is dat? Aquarium? ik wilde er helemaal niet vissen. Overbezette kolere zooi. :lol:

Nu janken met 1 aanbeet? hahahahaha

o ja gelukkig gaan er vissen dood en ontstaat er ruimte... om te groeien.
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
kevin rentzing
Berichten: 89
Lid geworden op: 02-09-2010 19:41
Locatie: dronten

25-08-2011 13:41

Klaas vd Herik schreef:gemiddeld 4 op een nacht? Wat is dat? Aquarium? ik wilde er helemaal niet vissen. Overbezette kolere zooi. :lol:

Nu janken met 1 aanbeet? hahahahaha

o ja gelukkig gaan er vissen dood en ontstaat er ruimte... om te groeien.


ten eerste: volgens mij vroeg ik onder aan mijn post naar jullie bevindingen, niet om mij maar even lekker naar beneden te halen.

ten tweede: zoiets heet een kanaal, daar zit veel vis in.

ten derde: het is niet gemiddeld 4 op een nacht. als je er nu nog 4 op een nacht vangt heb je een hele goede sessie. zoals ik al zei: laatst 48 uur gezeten met een vismaat (dus 4 hengels), en maar 3 runs (en allemaal knollen).
carp fishing isn't just fishing, it's a way of life
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

25-08-2011 14:34

ten tweede: zoiets heet een kanaal, daar zit veel vis in.


ooow sorry

met 4 vissen op een nacht heb je op elk water een goeie sessie het is verdomme geen voorntjes tikken.
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

25-08-2011 14:44

Klaas heeft daar wel een punt hoor. (we zijn het alweer eens Klaas, moet niet gekker worden :wink: )

Kanaal, veel vis? Maar ook heel veel water en veelal geen standvaste maar trekkende vissen.
Misschien denk je verkeerd om. Zijn de runs die je nu krijgt normaal (of al veel) en heb je vorig jaar om één of andere reden de jackpot gehad....

4 kanaalvissen op een nacht, tja, ik denk dat menig kanaalvisser dat niet haalt.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

25-08-2011 14:52

kevin rentzing schreef:
ten derde: het is niet gemiddeld 4 op een nacht. als je er nu nog 4 op een nacht vangt heb je een hele goede sessie. zoals ik al zei: laatst 48 uur gezeten met een vismaat (dus 4 hengels), en maar 3 runs (en allemaal knollen).



Verkassen of lekker blijven klote
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

25-08-2011 14:56

Simpeler kan het niet zijn Leen. Zwemmen of verzuipen. Ik weet het wel.
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

25-08-2011 14:59

kevin rentzing schreef:En als je nagaat dat ik vorig jaar, midden in de zomervakantie, met regenachtig weer, een sessie van 48 uur heb gehad met als resultaat 25 runs, 23 op de kant en daarvan 3 20ers. En als je dan nagaat dat ik dit jaar rond dezelfde tijd, op dezelfde plek zat, met hetzelfde weer en dezelfde boilie, en in 48 uur maar 3 runs heb, waarvan het allemaal knolletjes=vissen!Knolletjes zijn paarden! zijn, mag ik denk ik wel aannemen dat het best dramatisch is


Misschien zat de vis nu wel ergens anders. Je hebt het over een kanaal. Vis zwemt, dus is niet altijd daar. Misschien voelde ze zich nu wel bedreigd in die regio en verblijven ze ergens anders.
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
kevin rentzing
Berichten: 89
Lid geworden op: 02-09-2010 19:41
Locatie: dronten

25-08-2011 15:25

Laat ik even vertellen hoe de situatie er nu voor staat, misschien begrijpen jullie het dan beter.

het stuk kanaal dat ik bevis is ongeveer een kilometer in lengte, misschien iets meer.
op dit stuk zijn er een aantal goede stekken waar ik de afgelopen 2 jaar de nodige vis gevangen heb.
ik ken bijna iedereen die daar als vaste klant aan het water vist. sommige die al zeker 5 jaar daar vissen, soms zelfs al langer. er worden over sessies gesproken van 10-20 vissen op een nacht, wat ik best wil geloven naar mijn eigen resultaten. de goede sessies die ik heb gehad op 2 verschillende stekken:

- 1 nacht, 12 visssen (vorig jaar najaar)
- 2 nachten, 23 vissen (vorig jaar zomer)
- 2 nachten, 19 vissen (vorig jaar zomer)
- 3 nachten, 47 vissen (2 jaar geleden najaar) <--- was ik zelf niet bij maar heb de foto's gezien
- 1 nacht, 10 vissen (vorig jaar voorjaar)

dit alles met 2 personen. ook werden er toen nog regelmatig 20ers gevangen. Ook kwamen er regelmatig dubbele runs voor. het was al wel bekend dat de vangsten 3 jaar geleden en daarvoor nog beter waren als de afgelopen seizoenen, maar vorig jaar hadden we nog steeds zo nu en dan leuke sessies. voor de rest was het vaak toch wel gemiddeld 5 vissen op een nacht met zn 2en. soms wat meer, soms wat minder. het kwam ook zelden voor dat we blankte. daarom viel het me dit jaar ook op dat we zo weinig vingen. nu moeten we het vaak doen met 1 of 2 vissen per nacht met 2 man. en ook blanken we zo nu en dan nog wel eens.

Daarnaast zijn de vangsten niet alleen bij ons (dronten) in het kanaal zo slecht, ook in lelystad, steenwijk, enz. enz.

Daarom vraag ik aan jullie of jullie ook verschil merken ten opzichte van voorgaande jaren, zijn bij jullie de vangsten ook minder? waaraan zou dat kunnen liggen?

MVG
carp fishing isn't just fishing, it's a way of life
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

25-08-2011 15:43

Eerst zeg je dat je 3 of 4 vissen op een nacht vangt, en nu zijn het er 1 of 2 met z'n tweeën.

Vandaar de vele reacties denk ik. 4 vissen op een nacht aan het kanaal is zo slecht nog niet.

Ik denk toch dat de vis zich op de oude stek niet veilig meer voelt. De meeste vissen zullen nu wel gevangen zijn en de hengeldruk zorgt ervoor dat de vissen voorzichtiger worden. Ik zou zeggen, verkassen.
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

25-08-2011 15:46

Vorig jaar dit, vorig jaar dat.

We leven in nu. Welke conclusie kan je nu trekken?

Vangsten vorig jaar goed, vangsten nu minder. Kilometer lang kanaal, veel mensen op de vaste stekken, kort op elkaar..

Nu mag jij weer ;)

Kilometer lang kanaal (hij is wel langer hoor ;))
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
kevin rentzing
Berichten: 89
Lid geworden op: 02-09-2010 19:41
Locatie: dronten

25-08-2011 15:55

ik heb nooit gezegt dat ik nu 3 of 4 vissen op een nacht vang daar.

ik citeer: "ik mag blij zijn als ik nu nog 3 of 4 vissen op een nacht vang"

daarmee wordt bedoeld: als je dat nu nog vangt heb je een hele goede sessie.

wat dus betekend: dat dit bijna niet niet meer voor komt.

wat dus als gevolg heeft: dat we nu nog maar 1 of 2 vissen vangen met zn 2en, en soms niets.


@jan willem,

snap ik, alleen het wordt al gauw moeilijk als ik aan een fiets met fietskar vast zit en mijn vaste vismaat een een kruiwagen. ik ga waarschijnlijk binnenkort pas aan mijn rijbewijs beginnen, en dan moet de auto nog. ben ook maar een arme student :P.

daarnaast ben ik best bereid een stuk te fietsen, alleen aan een recht stuk kanaal gaan zitten waar niets bijzonders is lijkt mij ook niet echt de hotspots. de stekken waar we nu vissen zijn juist zo mooi, omdat we tussen insteekhavens zitten, bij bruggen, peilers en palen, dukdalfen, graanfabrieken, ijzeren kaders afgewisseld door houten kanaal kanten. juist die onderbrekeningen zijn mooi, dat zijn herkenningspunten voor de vis.
carp fishing isn't just fishing, it's a way of life
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

25-08-2011 15:57

De bodem volledig utigepeild? Inhammetjs, kuiltjes.. Er kan van alles zijn op een recht stuk kanaal Zeggen ze bij ons ook, is toch niks man, beter onder de brug..

Lekekr met ze allen daar zitten,. doe ik mijn ding op het rechte stuk.

Je kan nu twee dingen doen.. Stug blijven zitten en niet meer zeuren, of de vis opzoeken en kijken waar zij zich "ophopen"
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
kevin rentzing
Berichten: 89
Lid geworden op: 02-09-2010 19:41
Locatie: dronten

25-08-2011 16:04

voor zover ik weet heeft een kanaal 9 van de 10 keer alleen wat talutjes die over de gehele lengte van het kanaal lopen en een vaargeul. en ja ik heb een peilhengel en die gebruik ik ook.

daarnaast zeur ik niet over de slechte vangst, ik vraag me alleen af hoe het komt, of anderen er ook last van hebben enz.

is het nou zo moeilijk om goed te lezen en zich in iemand te verplaatsen? en niet meteen te gaan vooroordelen en haten?

hoe oud zijn we mensen?
carp fishing isn't just fishing, it's a way of life
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

25-08-2011 16:05

Een stek kan nog zo mooi zijn, als de vis er niet zit heb je geen fuck aan die plek..

Na zoveel wijze raad hier probeer je alsnog een oplossing te vinden die het niet gaat worden. Zeker op die knollentuinen als een Lage Vaart zit je gewoonweg niet op de juiste plaats als je niet een aantal vissen per 24 uur kunt vangen..

Deal with it..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
kevin rentzing
Berichten: 89
Lid geworden op: 02-09-2010 19:41
Locatie: dronten

25-08-2011 16:10

@ sven

ik weet dat de standaard plekken nu slechter zijn door hengeldruk, en ik ga binnenkort waarschijnlijk ook op zoek naar nieuwe plekken.

en knollentuin valt wel mee hoor, heb er laatst nog een bewijsstuk van gevangen :wink:
carp fishing isn't just fishing, it's a way of life
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

25-08-2011 16:20

Op elke knollentuin zwemmen wel een paar groteren..

25 runs, 23 op de kant en daarvan 3 20ers


Op zich best een knollentuin niet? Wij hadden er eens een 28 op een nachtje met zijn tweeën en daar kwam niet eens een twintiger bij door.. Kun je nagaan..

De keer erna een weekend voor een enkele vis, dan wel meteen een hele oude spiegel van net geen dertig.. Dit was dan wel met kerst in de kou, die andere keer in de zomer..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

25-08-2011 16:21

En dan voor de zeikerds: Knol is in dit opzicht niet denigrerend, maar vind kleine-karper-tuin niet klinken. Wipper, knol, uk, vangen die hap. Maar na één keer slapeloos is het wel genoeg..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm