Vangsten zijn dramatisch. Overvoeren? Hengeldruk? Het weer?


Gebruikersavatar
Lennart Zoeter
Berichten: 199
Lid geworden op: 26-03-2011 09:58
Locatie: Bergen op Zoom

25-08-2011 16:24

Jeroen Visser schreef:Ik denk toch dat de vis zich op de oude stek niet veilig meer voelt. De meeste vissen zullen nu wel gevangen zijn en de hengeldruk zorgt ervoor dat de vissen voorzichtiger worden. Ik zou zeggen, verkassen.


dit heb ik ook een keer gehad. we hadden een prachtige stek ontdekt met heel veel karper. ze kwamen op een zonnige dag gewoon recht voor je neus voorbijzwemmen.
helaas konden wij toen onze mond niet houden en het resultaat was: geen vis meer te zien of te vangen op die stek, niet eens een paar mooie aasbubbels.
oorzaak: hengeldruk.
2012
karper: 9 schubkarpers
brasem: 1
zeelt: 0
snoek: 1 (op mn pop-up ;) )
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

25-08-2011 20:28

kevin rentzing schreef: alleen aan een recht stuk kanaal gaan zitten waar niets bijzonders is lijkt mij ook niet echt de hotspots. de stekken waar we nu vissen zijn juist zo mooi, omdat we tussen insteekhavens zitten, bij bruggen, peilers en palen, dukdalfen, graanfabrieken, ijzeren kaders afgewisseld door houten kanaal kanten. juist die onderbrekeningen zijn mooi, dat zijn herkenningspunten voor de vis.


2e valkuil.

Het gaat erom hoe het er onder uitziet, niet boven water. Het moet bieden waar de vis behoefte aan heeft. Meestal zijn dat 3 dingen: rust, warmte en vreten.

Een stek kan er boven water nog zo aantrekkelijk uitzien (en meestal vinden je collega vissers dat ook) als het onder water niet voldoet zitten ze er niet of amper.

Ooit heb ik ondervonden hoe een stek waar ik nagenoeg altijd vis vond na het vangen van hooguit 10 vissen over een periode van iets meer dan een half jaar compleet genegeerd werd door de vis. Alles bij elkaar had ik de stek misschien 10 keer bevist, met 1 hengel en dan alleen overdag!

Zo snel kan het gaan.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
kevin rentzing
Berichten: 89
Lid geworden op: 02-09-2010 19:41
Locatie: dronten

25-08-2011 20:43

@ eus,

palen, bruggen, peilers, dukdalfen en kaders heb je ook onderwater, tot aan de bodem ==> herkenningspunten voor de vis. daarnaast was in de voorgaande jaren de trekroute van de vis bekent. van insteekhaven naar insteekhaven naar brug, naar zandplaat, naar de volgende brug en weer terug naar de insteekhaven.

en hoe gek het ook klinkt op een kanaal, die vissen hadden die vaste trekroute en bleven ook in dat gebied rondhangen. sommige vissen worden zelfs maar op 1 plek gevangen.

het probleem is nu: de vis zit er niet meer. tenminste, weinig. waarschijnlijk zijn de meeste verder getrokken en hebben een nieuwe trekroute, als gevolg van de hengeldruk. dat wordt dus weer een leuke zoektocht.
carp fishing isn't just fishing, it's a way of life
sander van thiel
Berichten: 704
Lid geworden op: 20-01-2010 20:39
Locatie: Houten

25-08-2011 21:26

Nou ja ik kan een verhaaltje van mijn vader herineren


Die viste ook heel veel op een bepaald water het eerste jaar 5a6 runs in een nachtje

1 jaartje later zelfde systeem en voer slechts 1 of 2 runs en soms helemaal niks.

Ik denk dat het door een bepaald trekgedrag kwam.Op een klein water is dit natuurlijk makkelijk te achterhalen.Op groot water daadwerkelijk niet,

Ik weet niet hoe groot de lage vaart is of hoe lang

Maar mischien is de trekroute van de vis veranderd.En de nieuwe trekroute zou je moeten achterhalen of gewoon stug volhouden.


In ieder geval. succes

En in de wateren hier in de buurt heb ik nog nooit 3 of 4 vissen gevangen op een nacht wel 1x 3 runs gehad 2 gevangen
vissen 2014

schub 1
spiegel 1
brasem 6
zeelt 1
sander van thiel
Berichten: 704
Lid geworden op: 20-01-2010 20:39
Locatie: Houten

25-08-2011 21:29

ik zie nu pas dat ik hetzelfde als jij zelf heb geschreven :lol:

succes
vissen 2014

schub 1
spiegel 1
brasem 6
zeelt 1
Gebruikersavatar
kevin rentzing
Berichten: 89
Lid geworden op: 02-09-2010 19:41
Locatie: dronten

25-08-2011 21:36

maakt niet uit, bedankt in ieder geval :wink:

ik heb denk ik al wel een stek in gedachten.
van de week maar eens een kijkje nemen :)
carp fishing isn't just fishing, it's a way of life
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

25-08-2011 21:45

Tja hoe gaat dat zinnetje ook alweer? Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst!
Let op slagboom !
Gebruikersavatar
kevin rentzing
Berichten: 89
Lid geworden op: 02-09-2010 19:41
Locatie: dronten

25-08-2011 21:48

klopt, vond het alleen wel appart dat de vangsten ineens zo slecht waren. en ook eigenlijk al direkt na de winter. maargoed, wel weer stof tot nadenken. en tijd voor nieuwe stekken :wink:
carp fishing isn't just fishing, it's a way of life
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

25-08-2011 21:55

Het is natuurlijk ook zo dat jij het veel meer merkt in de aantallen dan de boys op de moeilijke wateren waar blanken heel gewoon is.
Let op slagboom !
Gebruikersavatar
kevin rentzing
Berichten: 89
Lid geworden op: 02-09-2010 19:41
Locatie: dronten

25-08-2011 22:15

klopt, kanalen zijn wat dat betreft best makkelijke wateren. zijn goede startwateren. ik vis op pas 2 jaar fanatiek op karper.
carp fishing isn't just fishing, it's a way of life
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

25-08-2011 23:14

Dan mag je eens een sessietje op "mijn" kanaal meevissen, ik vrees dat je dan je mening hard zult moeten bijstellen. ;)
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Stef Jansens
Berichten: 978
Lid geworden op: 09-02-2007 21:59

25-08-2011 23:29

Je antwoord staat er al 36.000 keer tussen!
Gewoon andere stekken proberen, vissen is proberen. Op je bek gaan, opstaan en weer proberen. Heb je de succesformule gevonden, wees niet bang... Die verandert snel genoeg weer. Mooi hé dat vissen? Als 1 sleutel voor alle deuren zou werken was er ook geen hol aan hé :wink:
M.v.g Stef Jansens
Gebruikersavatar
kevin rentzing
Berichten: 89
Lid geworden op: 02-09-2010 19:41
Locatie: dronten

25-08-2011 23:47

@eus,

over welk kanaal hebben we het dan? ben benieuwd :wink:


@stef,

klopt, dat is ook het leuke aan vissen. wat op het ene water goed werkt kan op het andere water een complete mislukking zijn. ik wil eigenlijk ook andere wateren in de buurt gaan bevissen, maar dan moet ik wel eerst een auto hebben. 20 kilometer fietsen met 100kg achter je aan is ook niet alles :P
carp fishing isn't just fishing, it's a way of life
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

26-08-2011 06:42

wat de ene kanaal noemt noemen ze bij ons sloot...

Afbeelding
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

26-08-2011 08:44

Het Kempisch..

Klaas, echte kanalen zijn met de hand gegraven hè! ;)
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

26-08-2011 08:55

Kuiltjesvissert...

Nee kop hem zelf maar in...
http://www.zita.be/nieuws/binnenland/13 ... ommel.html
hahahahaha
It's okay 2 pay
Richard Klinkenber

26-08-2011 09:34

Van de week voor het eerst op sas 5-6 van het K.K gevist. Vrijwel geen hengeldruk. En toch....,hlemaal niets :P
Als ik hier ooit 3-4 vissen op een nacht vang krijgt elke poster van deze topic gratis bier :o
Ron Beurskens
Berichten: 8
Lid geworden op: 16-08-2011 10:37

26-08-2011 09:57

Dan zet ik er snel nog even een post op ;-)

Ben het met iedereen eens dat vissen ook zoeken naar de juiste stek betekent en verkassen als niets meer lijkt te werken. Maar ik begrijp ook dat dit wel lastig kan worden als je minder mobiel bent. Een oplossing kan natuurlijk zijn dat je vaker gaat pen vissen, dan hoef je die 100 kilo (wtf neem je allemaal mee dan) ook niet mee te slepen en kan je makkelijk je actieradius vergroten.

Wat ik zou doen op een kleiner water met hoge hengeldruk is 's avonds een rondje langs de velden maken. Even de tentjes af lopen en met andere vissers praten, inventariseren waar ze mee bezig zijn. Hoge hengeldruk betekent erg vaak ook dat de vissers in kwestie minder innovatief zijn en week in week uit met dezelfde bollen op dezelfde plek blijven liggen onder het motto; soms zit het mee, soms zit het tegen. Na je inventarisatie bepaal je je strategie die zo veel mogelijk afwijkt van 'de rest'. Iedereen met z'n ballen op de grond, jij een half metertje onder het oppervlak. Iedereen met popup, jij met particle. Iedereen met de pen aan het vissen, jij statisch.
En als je echt radicaal wil gaan gooi je het roer 100% om en ga je met iets vissen waar niemand meer aan denkt ('tegenwoordig'). Google even op aas uit de oude doos en kies iets als aardappel of kaas. Voor mijn part ga je eens een dag met knakworst vissen ;-) De eerste die met kattenvoer aan de waterkant verscheen werd vast en zeker ook voor gek verklaard.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

26-08-2011 10:22

Ik zal het niet vaak doen maar ik wil in dit geval Kevin wel een beetje helpen.

De Lage Vaart is niet te vergelijken met ieder ander kanaal het zit barstensvol met karper.
Daar kan hij niets aan doen, hij is gewoon ge(ver)wend met een water.

Ik weet ook dat er tot op dit moment gewoon overdag nog goed karper wordt gevangen.
Niks in de nacht gewoon overdag tegen de overkant aan.

In 2009 heb ik hier een weekje vertoeft tijdens de WK in Almere, goed viswater met grote vis om jaloers op te worden.
Incidenteel, ja lees goed INCIDENTEEL aan de stok een karper dat was niet verwacht!

Iedereen zou willen dat hij zo een stuk kanaal had, hij vist nog maar 2 jaar op karper ik weet zeker dat een ervaren visser daar nog steeds goed kan vangen.

Misschien heel misschien moet hij Aart eens benaderen of Jos Holla, gewoon zo maar een tip voor Kevin.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
jan mol
Berichten: 127
Lid geworden op: 01-11-2009 11:25
Locatie: kampen

26-08-2011 11:19

he kevin
bedoel jij die haven bij het industrie terein achter asvd zo ja
ik ben er ook wel eens wezen kijken en inderdaad een hele mooie stek heb er niet gevist omdat er 2 jongens zaten en die melde mij dat alle stekken bezet waren er werd overal gevoerd (heb dat ook gezien) dat was ongeveer 2 a3 jaar terug.
en meer op woonwijk de munt aan dan daar loopt ook een kanaal richting de ketel van horen zeggen moet daar ook goed vis tevangen zijn. suc6 er mee

gr jan
een zuidwester wind in het land biggen op de kant
Daniel Langeveld
Berichten: 73
Lid geworden op: 08-06-2010 06:41

26-08-2011 13:06

De stek(ken) bij de brug (voornamelijk de Knip) die jij bedoelt worden behoorlijk overvist. Er is geen dag voorbij gegaan dat ik er geen bivvy heb zien staan. Dus overvoeren zou een goede reden kunnen zijn. Toen ik laatst achter de Multimate ging kijken zag ik 3 knapen een strook van 50 meter bevoeren met 25mm bollen en dan heb ik het niet over een paar kilo. Dit deden ze 3 dagen achtereen en dan gingen ze er zitten. Nu weet je vermoedelijk ook dat op die plek ieder weekend iemand zit. Tel maar uit. Mensen nemen een halve dag vrij in de hoop als eerste op de plek aan te komen zodat zij het dat weekend kunnen claimen.

Ik denk dat je, zoals aangegeven, op zoek moet gaan naar een nieuwe stek en het hele riedeltje opnieuw moet uitvoeren tot je een geschikte locatie hebt gevonden. En dan is het hopen dat niemand je ziet. Dit laatste gaat mij vooralsnog goed af :)

Een nieuwe stek maakt het wel weer spannend. Levert geen vanggaranties, want ook ik vang de laatste tijd niet altijd. Het is niet anders.
Steintje Verheggen
Berichten: 289
Lid geworden op: 25-01-2008 18:12
Locatie: Hilvarenbeek

26-08-2011 13:11

Vis ook geregeld op een kanaal. Goede sessie is 3 vissen met 2 man en dan zijn we heel blij. Blanken komt met regelmaat voor. Vis zelf op een een paar verschillende stukken kanaal. 1 kleiner stuwstuk van een 20km lang en 1 waar ik geen idee van heb hoe lang maar denk een 80km of meer vrije ruimte zonder stuw. Elk jaar is het zoeken naar de vis en dit levert regelmatig weer blanks op alleen maar om de vis te vinden. Voorjaar zit vis weer heel ergens anders dan winter,zomer, najaar. Met voeren kun je de vis langer houden maar ze verkassen uiteindelijk toch wel.
Gebruikersavatar
kevin rentzing
Berichten: 89
Lid geworden op: 02-09-2010 19:41
Locatie: dronten

26-08-2011 13:46

volgens mij heb ik alweer veel te veel stek informatie weggegeven :lol:
ook al is het nu niets meer :roll:
maargoed..

@ron,

bedankt voor de tips, ik ben sowieso wel iemand van het net altijd effe iets anders doen dan de rest. ook ben ik iemand van op de kleine belangrijke details letten. ik denk dat deze 2 dingen mij toch altijd wel extra vis hebben opgeleverd. En als ik bekijk wat ik in 2 jaar uit het kanaal heb weten te halen, ten opzichte van anderen die er al meerdere jaren vissen, doe ik het toch niet slecht. Terwijl ik niet eens zo heel gek veel vis, ik denk gemiddeld 3 a 4 nachten per maand.
carp fishing isn't just fishing, it's a way of life
Gebruikersavatar
jan mol
Berichten: 127
Lid geworden op: 01-11-2009 11:25
Locatie: kampen

26-08-2011 20:31

kevin jonge wees niet bang dat ik er ga zitten wand ik trek de hele andere kant op van het land.
ik vind die hoek dronten lelystad en zo voord niks aan
ja met de pen 1a2x per jaar en zit ik meer in de polder.
maar bij de munt is dus geen optie als ik dat zo lees.
suc6 met het vinden van een nieuwe stek.

gr jan
een zuidwester wind in het land biggen op de kant
Gebruikersavatar
kevin rentzing
Berichten: 89
Lid geworden op: 02-09-2010 19:41
Locatie: dronten

26-08-2011 21:11

zou mij helemaal niets uit maken hoor jan, als jij er zou willen vissen, doe dat :wink: .
ik ken de munten inderdaad. nog een vrij jong water, ik geloof een jaar of 5 a 6 oud. het is wel een watertje met potentie als ik hoor dat er heel erg veel revier kreefjes in zitten, en dat er nu al 20ers in zitten.
ik snoek daar soms wel met een kunstaasje, en dan een avondje. zit ook bom vol snoek tot een meter.
ach, ik zie het binnenkort wel even.
ik ga nu met mijn vaste vismaatje eerst maar eens een sessie weer plannen aan de lage vaart.
ik denk dat ik een leuke stek weet. al wel eens eerder gezeten en dat was eigenlijk de beste sessie van dit hele jaar.
carp fishing isn't just fishing, it's a way of life