Voorgeweekte voerstrategie


Gebruikersavatar
Stefan Gooijert
Berichten: 330
Lid geworden op: 03-01-2005 11:07

15-08-2011 22:04

Goedenavond,

ik loop tegen het volgende aan. Ik vis op een ernstig zwaar bevist water met een klein bestand dat het klappen van de zweep meermaals kent. De vissen komen er sporadisch uit, vaak op de hengels die langere periode (lees meer als 24 uur) onaangeroerd zijn blijven liggen.

Nu vis ik slechts korte nachtjes. Mijn gedachte was dus om bollen voor te gaan weken om de aanbeten te versnellen. Voorvoeren is niet toegestaan, dus ik moet instant aan de slag.

Zou je bij aanvang van de sessie nu ook met voorgeweekte bollen bijvoeren, zodat ze gelijk zijn aan je haakaas? Of zou je juist verse bollen (attractie) voeren om juist op je haakaas aan te sturen? Wellicht een combinatie van beide? Voerstekje met verse bollen en een hengel er een paar meter naast vissen?

En qua hoeveelheden, slechts 2 of 3 bollen erbij dmv pva (compact) of juist een ietsgrotere hoeveelheid verspreid voeren?

Graag reacties uit ervaringen. Zit op dit putje momenteel met de handen in het haar.

Alvast bedankt!

Stefan
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

15-08-2011 23:03

In dat geval zou ik zeker alleen geweekte bollen voeren en vissen. De voorgeweekte bollen worden beschouwd als veilig, als je daar verse aan gaat toevoegen doe je dat weer teniet.

Maak je geen zorgen over de attractie van de voorgeweekte ballen, ondanks dat je ze zelf nauwelijks meer ruikt zal de vis ze nog prima weten te vinden hoor.

Wat betreft voeren, wat doet de rest? Voeren zij compact, dan zou ik het spreiden en vice versa. Het gaat om herkenningspunten weg halen, meer niet.

Succes.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
ricow coolen
Berichten: 301
Lid geworden op: 06-07-2006 16:21
Locatie: Helmond

16-08-2011 04:30

Zal het echt aan de voorgeweekte bollen liggen?
Of zal het er toch eerder aan liggen dat de vis al meerdere malen voorbij jouw voerplek is gezwommen in die 24 uur en het daarom na enige tijd meer vertrouwt?
MVG Ricow.

Afbeelding
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

16-08-2011 06:54

neemt men zo maar aan omdat het (ook) werkt.

Beter vis je compleet anders dan anderen en dan bedoel ik niet 5 of 10%
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Stefan Gooijert
Berichten: 330
Lid geworden op: 03-01-2005 11:07

16-08-2011 07:59

@ Rico, waarom zouden ze het dan wantrouwen denken je? Zou het iets te maken hebben met (de overmaat aan) voedingssignalen die van een pas aangelegde verstek komen? Single hookbait zou dan een oplossing zijn, maart heeft tot op heden nog niks opgeleverd.

@ Klaas, hoe vis je compleet anders op een water met zo'n zware hengeldruk, waar alles in het verleden al geprobeerd is? Ik zie in het voorweken van bollen een versnelling van het acceptatieproces, opdat ik geconstateerd heb dat deze bollen op termijn wel geaccepteerd worden. Is het dan zomaar een aanname?

Stefan
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

16-08-2011 08:11

Stof tot nadenken.

Kan ook al karpers die naar de psychiater gaan om dat ze niemand meer vertrouwen :lol:

Tja, en dan zij die er elk uur een paar bollen bij schieten, tactiek of onzin?

Gek he dat hij na dat zijn bollen een paar uur in het water gelegen te hebben ze nog niet vangt?

Waarom er nog een attractie in stoppen als het er eerst uitgeweekt wordt?

De vanger heeft altijd gelijk of ligt het wat genuanceerder?

Ik groet u,
Peter
Gebruikersavatar
Stefan Gooijert
Berichten: 330
Lid geworden op: 03-01-2005 11:07

16-08-2011 08:49

Ongetwijfeld zijn er meer aspecten in het spel die een aanbeet maken of breken. Maar een geconstateerd feit op basis van de vangsten die wel gedaan worden is dat 99% niet aan een verse bol gevangen worden, maar aan een bol die al geruime tijd op de stek ligt.

Dit kan of aan de bol liggen, of zoals Ricow aangeeft aan de tijdsduur. Al twijfel ik bij dit laatste omdat vissen reageren op signalen uit de omgeving, en volgens mij is hun geheugen te kort om te weten dat iets meer als een etmaal op de bodem ligt. Ik denk dat dit geconstateerd wordt door de hoeveelheid voedingssignalen die de bol op dat moment nog afgeeft.

Ik kan ernaast zitten.
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

16-08-2011 12:38

Stefan , ik zou de bollen in hetzelfde water weken als dat je gaat vissen en dan 1 hengel verspreid voeren en met voorgeweekte bol vissen , de andere compact en ook voorgeweekte bol eraan ..
Kijk ff wat het doet ..

Mvg jeffrey
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

16-08-2011 12:47

voorgeweekt aas stamt uit 1995 ergens, populair geworden na luc hoe nieuw kan je zijn.

Ik ga niet teveel verklappen maar een paar dingetjes

De stek en dan met name hoe deze bevist, benaderd wordt. schuin, recht.
De lijnen.
loodgewichten, van 0 tot 350 gram.
onderlijnmateriaal.
lengte onderlijn, alles meer dan 25 cm wordt zelden gebruikt.
aasaanbieding, bijna altijd la met een cm tussen onderkant haak en bovenzijde aas.

voerhoeveelheid tijdens vissen... waarom niet eens 5 kilo? 10? Nee, 16 links en 2 rechts.

Herinner je de eerst film nog van Daniel? 20 kilo hennep voor dat er maar een vis aan dacht om iets te doen?

Tijdstip vissen. Zelfs de dag.
It's okay 2 pay
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

16-08-2011 13:00

Voorvoeren mag niet? Wordt dit gecontroleerd?

Klaas vd Herik schreef:lengte onderlijn, alles meer dan 25 cm wordt zelden gebruikt.


en

Klaas vd Herik schreef:De stek en dan met name hoe deze bevist, benaderd wordt. schuin, recht.


Daar moet je het in zien te vinden.
Polybal?
Lengte onderlijn, 30 cm of doe is gek,
3cm stiff met een ls haakje. Heeft bij mij vele vissen opgeleverd op een zwaar bevist water, die al jaren niet meer gevangen waren.
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Koen de Been2
Berichten: 331
Lid geworden op: 19-09-2009 17:37
Locatie: Brabant

16-08-2011 17:20

30mm al eens geprobeert?
Niet meer als 5 ballen voeren.

Gooi af en toe eens op een "vergeten stek" 10x5 30mm bollen in een sector.

Bij aanvang sessie enkel 5 bollen van 30mm voeren, liefst iets wat weinig wordt gebruikt.
Knikker eens een partij vloeibare melasse er overheen. Of gebruik eens als basis kippenmeel.
Wel of niet voorgeweekt...... Ik denk dat je met formaat,samenstelling en manier van voeren het meer bereikt,dan nog niet eens gesproken over de rest van je tactiek.
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

16-08-2011 18:55

Psies zoals Klaas het weer geeft, net of voorgeweekte bollen het verschil gaan maken.

Totaal anders vissen.

Voorbeeld;
Jaren op een watertje gevist waar de hengeldruk enorm was. Nacht na nacht blankte ik en de rest btw ook. ipv het in het aas te zoeken, alles (syteem, tactiek) verandert. De stek vanuit een andere hoek bevissen, het loodgewicht verandert (50 gram) in combi met semi slappe lijnen en bijna vrijloop systeem. En andere diameter boilies (15mm).

Resultaat, 7 vissen in 1 nacht, sessies daarna meerdere vissen vangen in een nacht terwijl anderen keihard moesten bikkelen voor 1 visje. O ja maximaal 20 bollen bij het haakaas voeren (ongeweekt). Water werd namelijk al plat gevoerd dus veel bijvoeren had totaal geen meerwaarde.

Op dit water werkte deze verandering top terwijl anderen heel sumier vingen, ving ik de sterren van de hemel.

Niet geschoten is..............................
Gebruikersavatar
Stefan Gooijert
Berichten: 330
Lid geworden op: 03-01-2005 11:07

16-08-2011 21:22

Resume op bovenstaand: Compleet anders vissen, en de systemen en rigs waarin ik de afgelopen periode vertrouwen in heb opgebouwd in dus compleet overboord gooien. Systemen waar ik niet bekend mee ben eraan, met vallen en opstaan deze systemen onder de knie krijgen op een water waar elke vis een bonusvis is.

Yep, dat schept vertrouwen.

En nu serieus. Ik vis momenteel met een rig van 12 cm, een Super Hook maatje 6, een hair van 2,5 cm voor een 10 mm boilie. Haaksteel verlengd met een stukje krimpkous voor betere draaieigenschappen. Loodsysteem is het hit&run van PB, over een freefall leader met een loodgewicht van 100 tot 120 gram. Lijnen vis ik over het algemeen al slap.

Na bovenstaande reactie ga ik komende sessie 1 hengel op deze manier verder inzetten, met de geweekte bollen. Andere hengel ga ik mee prutsen. Eerste stap is een 50 grams inline op een shockerssyteem. Rigs ongewijzigd, 1 ding tegelijk.

Aanvullingen of opmerkingen zijn van harte welkom!
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

16-08-2011 22:02

Stefan ,

Vertouwen de grond in of niet .. Misschien kennen de vissen jou strategie ook al lang en werkt het gegeven voorbeeld ( waar jij geen of beter gezegd nog geen vertrouwen in hebt ) daar juist wel!
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

16-08-2011 22:05

Yep dat schept vertrouwen? je kan beter zeggen, ik beperk mijzelf.
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

16-08-2011 22:10

Stefan, gooi al je vertrouwen opzij, deze blijkt toch dat het niet loont.
Doe eens gek en pak aan wat je aangerijkt wordt, baat het niet, schaad het niet, aangezien je vertrouwen al geschaad was door dit topic te openen zou ik voor een totale andere aanpak gaan :wink:
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

17-08-2011 06:49

Yep, dat schept vertrouwen.


Geen kut vangen gaat wel lekker? hahahahahahaha suc7
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

17-08-2011 07:50

Stefan Gooijert schreef:Na bovenstaande reactie ga ik komende sessie 1 hengel op deze manier verder inzetten, met de geweekte bollen. Andere hengel ga ik mee prutsen. Eerste stap is een 50 grams inline op een shockerssyteem. Rigs ongewijzigd, 1 ding tegelijk.

Aanvullingen of opmerkingen zijn van harte welkom!


Als je een shockerssysteemvist, kan je beter wat zwaarder lood pakken, zeker als je een beetje op afsand vist. Anders werkt het systeem niet of veel minder.
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

17-08-2011 07:53

Stefan Gooijert schreef:Ongetwijfeld zijn er meer aspecten in het spel die een aanbeet maken of breken. Maar een geconstateerd feit op basis van de vangsten die wel gedaan worden is dat 99% niet aan een verse bol gevangen worden, maar aan een bol die al geruime tijd op de stek ligt.

Dit kan of aan de bol liggen, of zoals Ricow aangeeft aan de tijdsduur. Al twijfel ik bij dit laatste omdat vissen reageren op signalen uit de omgeving, en volgens mij is hun geheugen te kort om te weten dat iets meer als een etmaal op de bodem ligt. Ik denk dat dit geconstateerd wordt door de hoeveelheid voedingssignalen die de bol op dat moment nog afgeeft.

Ik kan ernaast zitten.



Dit ligt meer aan de PH-waarde van de bol. Een bol die al geruime tijd in het water ligt of in het zelfde water is voorgeweekt heeft min of meer dezelfde PH-waarde als het water. Dat schept het vertrouwen. (naar men zegt). Niet dat carpio al een paar keer is langs gezwommen en denkt, "he, die bol lag er een uur geleden ook al, dan zal het wel veilig zijn".
Ron Beurskens
Berichten: 8
Lid geworden op: 16-08-2011 10:37

17-08-2011 10:02

De PH waarde van water is nagenoeg 100% afhankelijk van de combinatie van factoren in en rond datzelfde water. Zodra je met je lege cola-flesje het water mee naar huis neemt is de PH waarde al verschillend van dat van de plas waar je het uit hebt gehaald.
Als je daarna ook nog eens een kilo bollen (met andere PH waarde) toevoegt aan een bodempje water (hoeveelheid verwaarloosbaar tov het volume van de herkomst) zal het water eerder de PH waarde aannemen van je bollen dan andersom. Je benaderd de PH waarde van het water dus wel een klein beetje maar het verschil is echt verwaarloosbaar.

Wellicht dat het wel helpt hoor, om de bollen eerder op de gewenste PH waarde te krijgen zodra ze eenmaal in de plas liggen. Daarnaast krijgt je bol door het weken een verweerder uiterlijk en structuur. Dit is iets wat de karper bij aasopname zal voelen en zal minder snel de bol uitspuwen. Dit laatste is gedeeltelijk aanname, gedeeltelijk ervaring maar zeker geen exacte wetenschap.

Samenvattend denk ik dat het voor-weken met water uit de plas van bestemming veel werk is en het effect redelijk minimaal. Ik sluit me bij de meeste overige reacties aan en denk dat het 'anders vissen' meer, sneller en met minder moeite effect heeft.
Gebruikersavatar
Stefan Gooijert
Berichten: 330
Lid geworden op: 03-01-2005 11:07

17-08-2011 10:13

Maar hoe ga je anders vissen op een putje van krap een hectare, waarin alleen al voor dit jaar 140 (!) nachtvisvergunningen zijn uitgegeven? Alle bekende systemen hebben daar al een keer de bodem bereikt, en vooralsnog is het succes bij iedereen gelijk. Enige aanknopingspunt dat er te ontdekken is is dat je een rig langere periode met rust moet laten voordat deze opgenomen/geaccepteerd wordt. En dan maakt het systeem of rig ineens niet meer zoveel uit. Ik hoop dat jullie nu begrijpen waar mijn twijfel om mijn huidige systemen overboord te gooien vandaan komt.

Maar ik ga het zeker proberen, niet geschoten is altijd mis. Alvast bedankt voor de reacties, meer info is altijd welkom! Voorbeeld systemen ook trouwens.

Stefan
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

17-08-2011 10:27

Beste stefan,

nu wil je hulp. als je hulp krijgt vind je het niks of heb je geen vertrouwen. Wat wil je nu eigenlijk?

1 ha? spring in het water en de vissen liggen op de kant te leggen.

Als je uit bovenstaande nog niet weet hoe anders te vissen ben je m.i. reddeloos verloren.

Nou nog 1 x dan. Ik neem aan dat je de nacht vist? Neem dan eens 1 stek van 16.00 uur tot de andere morgen 11.00.

bij aankomst ga je zo ver mogelijk van het water zitten neem 2 hengels en doe net of je vist. Kachel 10 kilo kippenkorrels op je stek. Niet verder dan 2 meter uit de kant Recht onder je voeten is nog mooier.Herhaal dat om 00.00 uur nogmaals

Het allereerste licht pak je 1 hengel. 15 grams schuifloodje. liefst GEEN lood. onderlijn soepel, 25 cm zo dun mogelijk. haakje 12 en een langzaam zinkende 8 mm pop up. niks piepers en meuk. zo uit het handje. Neem een flink zware lijn. 60/100e of meer. en laat het zinken.




Dat schept het vertrouwen. (naar men zegt)
men zit er wel meer naast. PH wijzigt bijna per uur van de dag.

Dat het werkt klopt, nat leer in de zon ook. Misschien is de chemische kolere smaak verdwenen?
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

18-08-2011 12:54

Hoi Mensen

Waarom met een boilie statisch vissen.

Mik wat hennep en wat andere bestanddelen bij elkaar tot een mooie deegbal.
Maak er een aantal plekjes mee en ga met een pennetje vissen. (Check topic vissen met deeg voor wat inspiratie)

Heb zo in mijn woonplaats de zwaarste vis van het water gevangen toen 33 pond. Paar handjes pellets en kattenbrokjes uit blik. Tja van te voren een 4 tal brasems gevangen lekker belangrijk. Uiteindelijk toch de hoofdprijs.

Veel mensen bieden het aas horizontaal aan (Lijn verloop) ga nou eens voor verticaal. Bevestig er wat weedeffect van solar op zodat je de boel camoufleert.

Misschien je methode dus helemaal aanpassen.

Wanneer je op deze manier vist, ook op een putje van een hetctare, zul je plekjes tegen komen die je nog niet kent waar je je voordeel mee kunt doen.

Succes

Groeten Yuri
Gebruikersavatar
Stefan Gooijert
Berichten: 330
Lid geworden op: 03-01-2005 11:07

20-08-2011 11:35

Heerlijk,

niks veranderd, alleen voorgeweekte bollen. Eerste ochtend een aanbeet, visje van rond de 10 kilo helaas vlak voor het net verspeeld. Volgende ochtend een aanbeet, 17 kilo op de mat! Hopen dat het nu doorzet...

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

20-08-2011 15:02

Gefeliciteerd. Was het topic niet helemaal nodig geweest..
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl