Slappe lijnen.


Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

15-08-2011 22:26

Terugloper?, das lang geleden 8) Oh, ook nog uit de tijd van Groothuis :lol:
Sinds ik de run ring systemen gebruik is elke aanbeet een run 8)
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

15-08-2011 23:07

En anders zijn er nog sliders, of semi fixed. Zodra er een hanger in je lijn hangt vindt ik het niet met slappe lijnen vissen. Voor mij alleen slappe lijnen als de hanger op de grond ligt en de hoofdlijn daadwerkelijk slap ligt.

gr. Rene
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

15-08-2011 23:09

:lol: , Dat heb je snel gedaan René :wink:
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

16-08-2011 00:43

Kan me daar wel in vinden,

Echter wanneer je de wakers op de grond legt en 's nachts door vist een
terugloper krijgt, hoe wordt die dan verzilverd.

Wanneer de optonnic je schreeuwend als een lang uitbundig orgasme je met jouw mooie tegeltje in je hand (Ha Ha Ha) uit je slaapzak laat rollen wordt het een ander verhaal.

Zou dat tegeltje trouwens best een keer boven een toilet willen zien hangen lijkt me wel grappig.

Groeten Yuri
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

16-08-2011 07:02

Daaf ga nog maar eens kijken. Nylon is veel te zwaar of je trekt je lood weg

nou ok op een prutsloot wet 40cm of water maar dan nog. OK 150 meter in een hoek 45graden en als 3-4-5 hoek zeg maar en voldoende gewicht. of op een taluud over diep water

Nee jacco eerst een oploper, dan straklopen en dan langzaam zakken, afhankelijk van de hoek. Beetje experimenteren toch? Meten is weten, nalullen doen er al zat. Maar de debiel die dan zijn hengel nog niet heeft moest maar eens gaan asbakjes kleien ofzo.

Wat ik wel leuk vind is dat op geen 1 filmpje er een karper is die maar schrikt van welke lijn dan ook, ook lood niet
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

16-08-2011 07:19

Wat ik wel leuk vind is dat op geen 1 filmpje er een karper is die maar schrikt van welke lijn dan ook, ook lood niet


Maar wel dat ze het lood gewoon in de bek nemen. :wink:

Vis je vanuit een boot lijkt het systeem me zeker ideaal.


Groet,
Peter
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

16-08-2011 08:34

Klaas, niet iedereen vist dikke nylon lijn :wink:
Met 30/00 gaat dat verhaaltje van Daaf in bepaalde gevallen best lukken.
Met 50/00 wordt het idd lastiger.

De aanbeet zoals jij beschrijft is bij mij nog niet gebeurd, eerst langzaam en dan snel vluchtend, waarna de snelheid weer afneemt na verloop van tijd, maar zakken? nee hooguit als de lijn slap valt als de vis stopt
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

16-08-2011 10:46

Klaas vd Herik schreef:Daaf ga nog maar eens kijken. Nylon is veel te zwaar of je trekt je lood weg

nou ok op een prutsloot wet 40cm of water maar dan nog. OK 150 meter in een hoek 45graden en als 3-4-5 hoek zeg maar en voldoende gewicht. of op een taluud over diep water

Nee jacco eerst een oploper, dan straklopen en dan langzaam zakken, afhankelijk van de hoek. Beetje experimenteren toch? Meten is weten, nalullen doen er al zat. Maar de debiel die dan zijn hengel nog niet heeft moest maar eens gaan asbakjes kleien ofzo.

Wat ik wel leuk vind is dat op geen 1 filmpje er een karper is die maar schrikt van welke lijn dan ook, ook lood niet


Ik zal het nog sterker maken Klaas. Het was een 38/00 fluocarbon coated lijn die zwaarder is dan normaal nylon. Ik heb het dan ook niet over een loodje van 90 gram :wink:
Nog een keer kijken is niet nodig want ik weet 100% zeker wat ik zag. Daarnaast wordt het ook moeilijk aangezien ik tegenwoordig mijn lijnen niet meer zo strak vis en ik vis hooguit 1 à 2 keer per jaar op de betreffende heldere zandput.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

16-08-2011 10:49

Jacco,

Ik begin aan mij zelf te twijfelen. Elke test die ik probeer en waar ik dus zelf bij ben, is bij anderen anders.

Nylon, Berkley 35/100e versie. of 34 weet ik veel. Salagou. Test was om te zien of het iets uit maakt of de hengel horizontaal staat of verticaal. Verschil is te verwaarlozen. Na een meter of 40 lag de lijn op de bodem. tot 3 meter diep te zien. Sterker... door de stroming in het water werd de lijn tegen de bodem gedrukt.

Kan het zo niet meer vinden maar ik meen dat nylon 15% zwaarder wordt.

De registratie van de terugzwemmer was een bewuste test. Hoewel... ik zat te schijten, daarom duurde het ff voor ik de hengel in de hand had. Was leerzaam... beide 8)
It's okay 2 pay
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

16-08-2011 10:54

gewicht zegt me niet eens zoveel btw. een boomstam kan een ton wegen en een naald een gram...
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

16-08-2011 11:04

Duidelijk 8) , lijn verloop is puur afhankelijk van de situatie natuurlijk.
Vis je tegen een talud of er vanaf?.
Tegen, zoals wij geregeld doen, geeft het beeld wat Daaf schetst.
Je kan natuurlijk dingetjes er bij halen om dit effect op te heffen maar zonder kan ik mij heel goed voorstellen dat het is zoals het is.

Salagou en tegen een talud aan vissen is onder de paar 100 meter zga niet mogelijk.
Hier vis je vaak op een aflopende bodem en dan krijg je idd wat jij schetst.
Top hoog of laag maakt hier idd weinig verschil.

Probleem is dat je vaak niet kan zien hoe je ijn loopt, de meeste wateren hebben de helderheid niet om dit te kunnen zien.
En ik zie jou niet ff snorkelen :lol:
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

16-08-2011 11:48

zeg ik dus... taluud

Dat we het over hetzelfde hebben. A heel misschien met fireline of met die proline grijze gevlochten lijn.

B met nylon, altijd en hoe verder weg hoe meer de lijn "doorhangt"

Afbeelding

met een pond lood of het lood in de bagger getrapt misschien maar elke regel kent wel een uitzondering.
It's okay 2 pay
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

16-08-2011 12:25

Yuri Alexej Römer schreef:Kan me daar wel in vinden,

Echter wanneer je de wakers op de grond legt en 's nachts door vist een
terugloper krijgt, hoe wordt die dan verzilverd.

Wanneer de optonnic je schreeuwend als een lang uitbundig orgasme je met jouw mooie tegeltje in je hand (Ha Ha Ha) uit je slaapzak laat rollen wordt het een ander verhaal.

Zou dat tegeltje trouwens best een keer boven een toilet willen zien hangen lijkt me wel grappig.

Groeten Yuri


Yuri,

In het begin had ik die angst ook, ik loste dat op door te vissen met een semi fixed inline lood. Lood loopt over de hoofdlijn heen na het prikken en dan maakt het niet uit waar de vis naar toe zwemt hij liep altijd strak. Het zelfde effect krijg je als je een slider gebruikt. Ik ben na een situatie daar anders over gaan denken, ik moest vanwege omstandigheden met een slappe lijn vissen tegen de overzijde met vast lood. Iedere vis die prikte zwom naar mij, iedere vis die ik ving die nacht resulteerde in een registratie op mijn beet verklikkers. Ik kan je uit ervaring vertellen dat ik nog geen situatie heb gehad zoals jij schetst. De rede waarom ik de hanger neer leg, is om ook de brasem of ander gespuis te registreren. Ik heb namelijk wel een situatie gehad dat een brasem de lijn strak zwom maar niet door de slip trok. Omdat ik toen geen hangers gebruikte heeft de beet verklikker geen indicatie gegeven.

Onderwater films zijn niet interessant als er geen vis op de voer plek komt vanwege de strakke lijnen.... Of zijn er onderwater films waar met strakke lijnen gevist wordt en er voldoende materiaal is om een DVD te maken?

Mvgr. Rene
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

16-08-2011 12:56

omdraaien kan ik ook, als ze met strakke lijnen opnamen hadden gemaakt waren er nog meer nog gemakkelijker gevangen...

hahahaha

Ik meen dat Piet met wat testen in de weer is geweest
It's okay 2 pay
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

16-08-2011 13:39

Piet is,voor zover bij mij bekend, nog steeds voorstander van vissen met slappe lijnen. Als die testen hem niet hebben kunnen overtuigen..... dan denk ik dat strakke lijnen wel degelijk een negatieve invloed op het vangen van vis. Ik ben in ieder geval in mijn visserij nog aanhanger van het vissen met slappe lijnen. Maar goed, wellicht leest Piet mee....

gr. Rene
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

16-08-2011 13:53

Even wat met paint aan het spelen geweest:

Afbeelding

Ik viste hier op een heldere zandput op circa 150 meter afstand op een ondiepe plaat (1,5m). Taluud loopt vlak achter het lood langzaam af naar 2,5m en daarna sneller, maar de maximale diepte is niet relevant want zo diep komt de lijn toch niet. Zoals te zien is gaat de lijn wel doorhangen door het gewicht, echter veel minder dan ik verwacht had en ook lang niet genoeg om enigszins op de bodem te liggen. Lijn liep als een oplichtend baken een stukje boven de bodem, zelfs de leadcore lag niet volledig op de bodem. Vanaf de kant gezien staat de lijn snaarstrak, een stuk strakker dan ik hem normaal ooit zou vissen.
In de meeste gevallen, zeker op een vlakke bodem of onderaan een taluud zal de lijn op een beetje afstand inderdaad een flink stuk over de bodem lopen. Het ging hier dan ook om een uitzondering, maar wel een die je kansen verknalt als de boel zo ligt. De aanzwemroute van de vissen liep nota bene langs de lijn maar het was de enige stek waarvandaan ik de betreffende plaat kon bevissen. Het probleem was simpel te verhelpen door een paar meter lijn te geven, maar helaas kwam ik er pas de volgende ochtend achter dat de boel er zo bij lag.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

16-08-2011 14:02

Zeg ik toch Daaf?
of op een taluud over diep water


je maakt 1 denkvout, je lijn zal altijd een stuk eerder de bodem raken.

Rene,

Ik ken de test en ik weet zijn conclusie is niet aan mij dat te bespreken. iet is voorstander van slappe lijnen. Ik ook maar meer baat het niet schaad het niet. Echter zoveel mogelijk loos geven en zeker op langere afstanden geloof ik niet in. De lijn zinkt niet snel genoeg, dus door trek op het water komt er alleen een bocht in.

Als je echt vist en niet ligt te meuren zie je ook soms lijn zwemmers. Zolang er geen druk op de lijn staat heeft de vis er niet zo'n last van.

De ergste zijn de zogenaamde toplood lijnen
It's okay 2 pay
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

16-08-2011 14:33

Nee inderdaad kort bij vissen of zoals ik al eerder zei onder het eigen kantje. Onder de eigen kant vissen doe ik nooit met strakke lijnen, altijd slappe lijnen. Zodra de afstand groter wordt dan vis ik weer met strakkere lijnen, de nylon lijn hangt echt snel door. Zeker wanneer de hanger van weinig, dit kan je ook eenvoudig boven water testten, al is het gewicht van je lijn dan wel anders natuurlijk.

gr. Rene
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

16-08-2011 14:59

In het water? Lichter, zoals alles lichter wordt onder water.

Gelijk? of het willen halen :-?