Slappe lijnen.


Kasper Fen
Berichten: 532
Lid geworden op: 20-05-2011 20:14

13-08-2011 23:58

Heb al wat rond gezocht, maar ik kom er nog steeds niet helemaal uit. Piet Vogel zei in zijn filmpje dat met strakke lijnen vissen je gegarandeerd vissen kostte. Dus daarom zat ik eraan te denken om over te stappen naar het vissen met slappe lijnen. Maar hoe slap? Naar mijn idee, moet je na het inwerpen zorgen dat je lijn van het wateroppervlak weg is. Dit doe je door je top onder water te houden. Daarna moet je je hengel op je steunen leggen en hem de tijd geven om te zinken. Daarna als de lijn zover is gezonken dat de lijn strak staat, moet je meer lijn geven. Net zolang totdat je gezonken lijn plat ligt. Nou is mijn vraag, hoe verlaat de lijn de hengels, gelijk vanaf de top naar beneden? En verspil je niet eerder vissen door te vissen met slappe lijnen, omdat je bij het oppakken van je hengel niet gelijk in contact staat met de vis. Zoals ik al zei heb ik wat rondgezocht, heb ook verschillende artikelen gelezen over dit onderwerp. Probeer het zelf wel eens, maar vis dan niet met 100% vertrouwen. Kunnen jullie mij uitleg geven hoe dit dan precies werkt, dus waarom vang je hier dan meer vis op, de voor- en nadelen. En bestaat er een kans dat als je een vis drilt, dat de vis de lijn van de andere hengel snel in de knoop maakt. Het lijkt me dus niet handig om met slappe lijnen te vissen. Ikzelf vis meestal met strakke lijnen en een "flying backlead". Ik hoor het graag!

Kas
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

14-08-2011 00:08

tsss dombo :oops:

Zoek eens op slappe lijnen.. En op schuiflood.
Linksboven..navigatie..zoeken op trefwoord!
Groet'n Henk..

still growing Old.
Kasper Fen
Berichten: 532
Lid geworden op: 20-05-2011 20:14

14-08-2011 00:47

domme ik :lol: ik kijk morgenochtend wel even (:
Kasper Fen
Berichten: 532
Lid geworden op: 20-05-2011 20:14

14-08-2011 01:03

Net even snel gezocht, staat ook zeker bruikbare info tussen. Maar dan blijven de vragen die ik stelde grotendeels onbeantwoord. Net ook even in m'n visbladen gekeken. En in het blad "Spiegel'' nr.14 hebben ze een artikel over slappe lijnen. Nou heb ik dat gelezen, en dat gaat vooral over negative lijnconditionering. Ik hoop dat jullie me verder helpen. Even mijn vragen op een rijtje:

>Hoe verlaat een slappe lijn de hengel?
>Is er niet een grote kans dat je vissen verspilt door slappe lijnen?
>Heb je direct contact met de vis?
>Is de beetregistratie nog goed?
>Wat zijn de voordelen van het vissen met slappe lijnen?
>Wat zijn de nadelen van het vissen met slappe lijnen?
>Waarom 'zou' je meer vis vangen op slappe lijnen?
>Hoe kan je het best vissen met slappe lijnen?


Kas :oops:
Gebruikersavatar
Anes Kadic
Berichten: 112
Lid geworden op: 12-07-2007 03:58
Locatie: Twente
Contacteer:

14-08-2011 01:43

Even mijn persoonlijke bevindingen mbt slappe lijnen.
Hoe de lijn de hengel verlaat ligt geheel aan jezelf, als je de lijn ;echt; slap vist dan gaat die van hengeltop vrijwel verticaal naar beneden. Echter zo vis ik hem zelf bijna nooit, tenzijn de afstand tussen lood en hengeltop minder dan ongeveer 30 meter is.
Dat je vis verspeelt door slappe lijnen lijkt me onaannemelijk. Je beetregistratie is door het vissen met slappe lijnen vele malen beter doordat er geen gebruikt wordt gemaakt van de rek (correct me if I'm wrong!). Je zult versteld staan van het aantal aanbeten dat je met slappe lijnen meer registreert dan met strakke lijnen. Als je een run krijgt zwemt de vis de lijn strak dus bij het oppakken van de hengel heb je direct contact met de vis (1+1=2 lijkt mij). De voordelen van slappen lijnen zullen er genoeg zijn, maar in mijn ogen zijn er 2 belangerijkste voordelen en dat is simpelweg 1 dat er geen lijnen diagonaal door het water lopen en 2 dat de beetregistratie vele malen beter is! De vraag waarom je dan meer vis zou vangen door slappe lijnen lijkt me door voorgaande zin wel uitgelegd. De nadelen van slappe lijnen ben ik echter nog niet tegengekomen ( althans, niet op de manier zoals ik de slappe lijn gebruik, wellicht dat anderen er wel nadelen aan hebben ondervonden?)
De slappe lijn vis ik als volgt; Na het uitwerpen of uitvaren van de lijn doe ik de hengeltop zo ver als mogelijk onder water. Wanneer ik zie dat de lijn van het wateropervlak verdwenen is hou de hengel nog zo'n 10 seconden onder water. Hierna geef ik voldoende lijn ( voldoende lijn hangt af van de te bevissen afstand, hoe groter de aftstand des te meer lijn je afgeeft. net zo lang totdat de lijn vanaf de hengeltop slap hangt. hierna leg ik de hengel op de steun en hang ik de hanger aan lijn en laat deze zo laag mogelijk rusten (zo laag mogelijk laten rusten door lijn van de spoel te halen, niet trekken aan de lijn vanaf te beetmelder!) De hanger zal hierna vaak stijgen doordat de lijn afzinkt naar de bodem. Hier is het wel nodig een lichte hanger te gebruiken! Persoonlijk gebruik ik momenteel de simpelste hangers van x2, alles eraf gesloopt totdat ik alleen de body en lijnclip overhad, hier een touwtje aan geknoopt en andere uiteinde aan de schroefdraad van de beetmelder. Deze hanger in deze vorm is voor mij ligt genoeg gebleken. Ik stuitte laatst op deze hanger: Afbeelding te vinden op deze site: http://www.smart-indicators.nl/muddy_waters.html het betreft de clinga 'old skool'. deze weegt in zijn compleetheid 3 gram. Deze ga ik binnenkort bestellen omdat deze mij perfect lijjken voor het slappe lijnen vissen. Misschien een tip voor jou?

Ik hoop je zo een beetje te hebben geholpen met jou toekomstige slappe lijnen visserij?
Ik heb iig mijn best gedaan haha :). Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik dat van je!

Mvg,

Anes Kadic
Vissen begint daar waar het verlangen naar gewicht ophoudt, en het een worden met je passie je drijfveer is
Gebruikersavatar
Remco Albers
Berichten: 268
Lid geworden op: 02-05-2010 19:45

14-08-2011 10:38

nadelen bij mij zijn: bij flinke wind van voren word de lijn bij mij wel weer wat in een boog getrokken door de stroming( licht mischien ook aan soort lijn, zinken of echt goed zinken.

en als je ergens tegen een kant vist, dus echt strak tegen de kant. dan is het juist belangrijk omdat het tussen je hengels en je aas dan veel dieper is.
maar hierdoor krijg je snel een terugloper en die worden dan amper doorgegeven.
hang de hangertjes met de kont op de grond zodat ze aleen nog om kunnen vallen.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

14-08-2011 11:10

Neem aan dat hier dressuur doorbreken het voornaamste argument is?
Gaat het ook nog op als men over een talud vist?
Wat is het verschil met een slappe lijn die op de bodem ligt en een strakke?

Groet,
Peter
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

14-08-2011 13:14

Peter
Ja, ook over een talud! Een talud is geen biljartlaken dus als er ergens op dat talud een verhoging is (en die zijn er zeker) en je vist strak dan zal je lijn achter en voor die bobbel van de bodem afstaan en vissen kunnen verschrikken. Hoe hoger de bobbel hoe meer lijn er dan door het water loopt zowel voor als achter deze verhoging.
Als je alles lekker slap houd kan je lijn deze hobbel volgen en gewoon weer over de bodem lopen.
Als het enigszins mogelijk is vis ik altijd slappe lijnen, behalve met harde wind en op extreme afstanden.
Gr piet
rick snelders
Berichten: 88
Lid geworden op: 11-08-2010 15:46
Locatie: Rotterdam

14-08-2011 13:23

Het nadeel wat ik vindt als je met slappe lijnen vist, is dat de "klap" op je hengel vele malen groter is omdat de karper meer ruimte heeft om weg te zwemmen. Snag ears zouden dan weer een oplossing kunnen zijn.
Fieldtester BB Carp Products
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

14-08-2011 13:24

Er is wel weer een nadeel om slap te vissen op een talud. Als er zich mossels en dergelijke bevinden,en de lijn zal zich er lekker tussen laten zakken.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
rick snelders
Berichten: 88
Lid geworden op: 11-08-2010 15:46
Locatie: Rotterdam

14-08-2011 13:34

Het vissen "onder" aan een talud is over het algemeen sowieso al riskant.
Als de vis "lager" zwemt dan dat jij je hengel hoog kan houden is het meestal zo gebeurd.
Fieldtester BB Carp Products
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

14-08-2011 13:35

Voor een goede beetregistratie (ook/vooral bij zakkers) is het belangrijk dat je geen vaste loodsystemen gebruikt. Neem een schuivend systeem of semi fixed, heli/chod systemen doen ook aardig, maar semi fixed inline geeft denk ik de beste resultaten. Doordat bij het lood bij deze systemen op de plek blijft liggen als de vis weg zwemt neemt de vis altijd lijn, ook als hij naar je toe komt. Dit in tegenstelling tot systemen waarbij de vis het lood op kan tillen en waar de boel dus slap valt als de vis niet van ons af zwemt.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

14-08-2011 13:37

Ach gewoon als het mogelijk is vanaf zij vissen naar het talud of vanaf de andere kant tegen het talud aan,en anders begin ik er niet eens aan!

Taluds die 8 meter naar beneden lopen en vol zitten met mossels en al die andere dingen die er bij horen is onbegonnen werk. Of ik vis het talud van boven af wat me ook zeker niet tegen valt. Alleen in de koude tijden zou het weer mogelijk kunnen zijn als de mossels verdwenen zijn,om weer slap te vissen tot halverwege het zakkende talud.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
rick snelders
Berichten: 88
Lid geworden op: 11-08-2010 15:46
Locatie: Rotterdam

14-08-2011 13:45

Volgens mij blijven mosselen ook in de koude periodes gewoon liggen hoor.

Wat ook een optie zou kunnen zijn is om met een drop off systeem te werken.
Niet erg milieuvriendelijk maar het zal wel meer resultaten opleveren, de vis komt dan vrijwel altijd naar boven.
Fieldtester BB Carp Products
Kasper Fen
Berichten: 532
Lid geworden op: 20-05-2011 20:14

14-08-2011 14:02

Bedankt voor alle reactie's! Kan zijn dat ik het fout heb begrepen, maar op lange afstanden word er nauwelijks gevist met slappe lijnen?

@ Anes Kadic
Je verteld dat je op lange afstanden de lijn niet helemaal slap vist, maar uit je uitleg lijkt het me dat je dat wel doet.

Nog een vraag, als ik met slappe lijnen ga vissen, kan ik dan de "flying backlead" weglaten?

Kas :wink:
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

14-08-2011 14:07

op lange afstand vis je altijd slap ;) wil je het niet dan gebeurd het nog.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

14-08-2011 14:31

Een halve eeuw geleden viste we niet anders dan met glijloodje. Of je monterde op je vaste bamboestok wat ogen en een reel. Na de introductie van o.a. vastlood systemen namen de vangsten toe leuk dat we nu weer terug naar af zijn.

Bij Lily op De Snoekbaars waren er afgelopen week tijdens het KSN jeugdkamp maar weinig die nog met een vastlood systeem visten. Het water in België leent zich er dan ook wel voor om zo te vissen.

Blijf met het punt zitten dat er genoeg systemen zijn die voorkomen dat je laatste meters niet op de bodem liggen. De meerwaarde toekennen aan slappe lijnen blijft voor mij op dit moment nog een hekel punt. Zeker als ik zie dat men zweert om met onderlijnen te vissen die een 10 á 12 cm lang zijn.

In vergelijking vis eens met een vast loodsysteem wat ook op de bodem ligt te samen met een onderlijn van een 35 cm. Wie kan me uitleggen wat dan de verschillen zijn om deze discussie levendig te houden.


Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Stef Jansens
Berichten: 978
Lid geworden op: 09-02-2007 21:59

14-08-2011 14:35

>Hoe verlaat een slappe lijn de hengel?
- Door het topoog
>Is er niet een grote kans dat je vissen verspilt door slappe lijnen?
Niet meer dan met elk ander systeem, behalve met een slappe lijn tegen obstakels aan. Spreekt voor zich.
>Heb je direct contact met de vis?
Je zult eerst een boog uit je lijn moeten draaien, dus nee.
>Is de beetregistratie nog goed?
Is goed genoeg, een fluiter krijg je goed te horen. Een vis die je lood 10 cm verplaatst waarschijnlijk niet.
>Wat zijn de voordelen van het vissen met slappe lijnen?
De vissen merken je lijn minder op en zullen hierdoor je voerstek met meer vertrouwen naderen.
>Wat zijn de nadelen van het vissen met slappe lijnen?
Verminderde beetregistratie, je moet uitkijken met mosselbankjes.
>Waarom 'zou' je meer vis vangen op slappe lijnen?
Minder kans om vis te ''spooken'' door je lijn.
>Hoe kan je het best vissen met slappe lijnen?
Rare vraag? Gewoon statisch, lijntje niet strak draaien. Als de lijn is afgezonken wakertje eraan en klaar.
M.v.g Stef Jansens
Kasper Fen
Berichten: 532
Lid geworden op: 20-05-2011 20:14

14-08-2011 14:40

Als ik het zo lees, gaan jullie nu tegen elkaar in.

De één zegt dat de beetregistartie beter is, de ander minder.

@Nick

Er werd aangeraden met schuiflood te vissen, dus het lood word niet snel verplaatst, tog bedankt voor je reactie!

Kas
Laatst gewijzigd door Kasper Fen op 14-08-2011 14:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Kasper Fen
Berichten: 532
Lid geworden op: 20-05-2011 20:14

14-08-2011 14:44

pj otte schreef:Een halve eeuw geleden viste we niet anders dan met glijloodje. Of je monterde op je vaste bamboestok wat ogen en een reel. Na de introductie van o.a. vastlood systemen namen de vangsten toe leuk dat we nu weer terug naar af zijn.

Bij Lily op De Snoekbaars waren er afgelopen week tijdens het KSN jeugdkamp maar weinig die nog met een vastlood systeem visten. Het water in België leent zich er dan ook wel voor om zo te vissen.

Blijf met het punt zitten dat er genoeg systemen zijn die voorkomen dat je laatste meters niet op de bodem liggen. De meerwaarde toekennen aan slappe lijnen blijft voor mij op dit moment nog een hekel punt. Zeker als ik zie dat men zweert om met onderlijnen te vissen die een 10 á 12 cm lang zijn.

In vergelijking vis eens met een vast loodsysteem wat ook op de bodem ligt te samen met een onderlijn van een 35 cm. Wie kan me uitleggen wat dan de verschillen zijn om deze discussie levendig te houden.


Groet,
Peter


Ik kan het verschil niet noemen, ik snap je vraag namelijk niet helemaal. Kun je de systemen noemen waar je het over hebt. Wat ik wel weet is dat als je met een onderlijn van 35 cm vist, wat er ook op de bodem ligt, je met zekerheid kan zeggen dat je haakaas niet in de modder ligt. Al vind ik 35cm wel erg lang. Ongeveer 18 cm voldoet prima.

Kas (;
Gebruikersavatar
Stef Jansens
Berichten: 978
Lid geworden op: 09-02-2007 21:59

14-08-2011 14:45

Wie zegt dat de beetregistratie met slappe lijnen beter is dan?
Volgens mij niemand hoor :wink:
M.v.g Stef Jansens
Kasper Fen
Berichten: 532
Lid geworden op: 20-05-2011 20:14

14-08-2011 14:51

Anes Kadic schreef:Even mijn persoonlijke bevindingen mbt slappe lijnen.
Hoe de lijn de hengel verlaat ligt geheel aan jezelf, als je de lijn ;echt; slap vist dan gaat die van hengeltop vrijwel verticaal naar beneden. Echter zo vis ik hem zelf bijna nooit, tenzijn de afstand tussen lood en hengeltop minder dan ongeveer 30 meter is.
Dat je vis verspeelt door slappe lijnen lijkt me onaannemelijk. Je beetregistratie is door het vissen met slappe lijnen vele malen beter doordat er geen gebruikt wordt gemaakt van de rek (correct me if I'm wrong!). Je zult versteld staan van het aantal aanbeten dat je met slappe lijnen meer registreert dan met strakke lijnen. Als je een run krijgt zwemt de vis de lijn strak dus bij het oppakken van de hengel heb je direct contact met de vis (1+1=2 lijkt mij). De voordelen van slappen lijnen zullen er genoeg zijn, maar in mijn ogen zijn er 2 belangerijkste voordelen en dat is simpelweg 1 dat er geen lijnen diagonaal door het water lopen en 2 dat de beetregistratie vele malen beter is! De vraag waarom je dan meer vis zou vangen door slappe lijnen lijkt me door voorgaande zin wel uitgelegd. De nadelen van slappe lijnen ben ik echter nog niet tegengekomen ( althans, niet op de manier zoals ik de slappe lijn gebruik, wellicht dat anderen er wel nadelen aan hebben ondervonden?)
De slappe lijn vis ik als volgt; Na het uitwerpen of uitvaren van de lijn doe ik de hengeltop zo ver als mogelijk onder water. Wanneer ik zie dat de lijn van het wateropervlak verdwenen is hou de hengel nog zo'n 10 seconden onder water. Hierna geef ik voldoende lijn ( voldoende lijn hangt af van de te bevissen afstand, hoe groter de aftstand des te meer lijn je afgeeft. net zo lang totdat de lijn vanaf de hengeltop slap hangt. hierna leg ik de hengel op de steun en hang ik de hanger aan lijn en laat deze zo laag mogelijk rusten (zo laag mogelijk laten rusten door lijn van de spoel te halen, niet trekken aan de lijn vanaf te beetmelder!) De hanger zal hierna vaak stijgen doordat de lijn afzinkt naar de bodem. Hier is het wel nodig een lichte hanger te gebruiken! Persoonlijk gebruik ik momenteel de simpelste hangers van x2, alles eraf gesloopt totdat ik alleen de body en lijnclip overhad, hier een touwtje aan geknoopt en andere uiteinde aan de schroefdraad van de beetmelder. Deze hanger in deze vorm is voor mij ligt genoeg gebleken. Ik stuitte laatst op deze hanger: Afbeelding te vinden op deze site: http://www.smart-indicators.nl/muddy_waters.html het betreft de clinga 'old skool'. deze weegt in zijn compleetheid 3 gram. Deze ga ik binnenkort bestellen omdat deze mij perfect lijjken voor het slappe lijnen vissen. Misschien een tip voor jou?

Ik hoop je zo een beetje te hebben geholpen met jou toekomstige slappe lijnen visserij?
Ik heb iig mijn best gedaan haha :). Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik dat van je!

Mvg,

Anes Kadic


Hij is er ook niet zeker van als ik het zo lees, maar zou graag willen weten wat het nou wel is. Misschien weten anderen hier meer van?

Kas
Gebruikersavatar
Stef Jansens
Berichten: 978
Lid geworden op: 09-02-2007 21:59

14-08-2011 14:57

Helemaal 100% zeker ben ik ook niet. Maar met logisch nadenken kom je al een eind.

Op een korte afstand zal de vis inderdaad de boog uit de lijn zwemmen, maar op een middellange/lange afstand niet lijkt mij. Heb je weleens gevoeld hoeveel kracht er nodig is om laten we zeggen 80 meter lijn volledig te strekken? Dat is veel meer kracht dan dat er nodig is om je slip/baitrunner te laten aflopen. Dus krijg je een run terwijl je lijn nog steeds slap hangt. Jij draait dan de boog uit de lijn en maakt contact met de vis.

En wat betreft beetregistratie even een stom voorbeeld.
2 weegschalen, aan allebei knoop je een touw of een stuk lijn van 10 meter. De linker laat je volledig slap hangen, de rechter zet je onder lichte spanning. Geef aan allebei de lijnen een ruk, welke weegschaal slaat er uit denk je? Dus is de beetregistratie dan beter of slechter met slappe lijnen?
M.v.g Stef Jansens
Kasper Fen
Berichten: 532
Lid geworden op: 20-05-2011 20:14

14-08-2011 15:26

Ik zou zeggen links, aangezien de lijn slap hangt en je meer snelheid en kracht kan opbouwen. :lol: Dus zou ik zegen slappe lijnen, maar dat klopt volgens mij niet want de vis kan lijn nemen die niet door de beetmelder gaat dus krijg je geen registratie.

Kas
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

14-08-2011 15:27

Waar zijn de hangers/swingers voor? ;)
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust