Plompenbladeren


Plaats reactie
Ruud Diepstraten
Berichten: 34
Lid geworden op: 05-06-2011 22:31

30-07-2011 23:40

Beste Medekarpervissers,

Op een water wat ik regelmatig bevis loop ik vaak tegen het probleem aan dat er aan de zijde waar vandaan ik vis een rand van ca 2 meter plompenbladeren staat.
Met de vis voor de voeten is dit vaak niet zo'n probleem echter vis ik hier vaak met één hengel schuin onder een hoek van ca 45% graden een meter of 25 uit de kant.

Haak ik hier een vis zwemt hij vaak met een strakke lijn naar de kant waarvandaan ik vis. Echter komt hij dan ook ca 20-25 meter naast mijn visplek in de plompen aan de kant. Dit levert vaak verlies van de vis op daar deze plaats niet bereikbaar is vanaf de kant.

Heeft iemand hier een tip/foefje voor om de vis toch uit deze plompen weg te houden?
(uitgaande dat er geen boot aanwezig is)
Jan Huis
Berichten: 153
Lid geworden op: 02-01-2011 16:57

30-07-2011 23:45

Ik weet niet hoe diep het is maar,als je er kan staan zou ik een waadpak aanschaffen.
En bij het drillen de karper naar de bladeren toe trekken dan zwemt de vis 9 van de 10 keer van de bladeren af.
Ruud Diepstraten
Berichten: 34
Lid geworden op: 05-06-2011 22:31

31-07-2011 00:02

Het is vrij diep. Waden is hier niet echt een optie.

Betreft je punt dat de vis van de kant af zwemt waar jij heen drilt is correct.
Mijn probleem is juist doordat ik de vis ten alle tijden vanaf dezelfde kant moet drillen is het in dit geval juist niet mogelijk om de vis de andere kant uit te "trekken".

*


_1________ ________________
/////////////| 0 |
/////////////|----------|

Bovenstaand een soort van situatieschets.

0 = mijn positie
* = locatie aas.
1 = locatie waar de vis zich vast zwemt.

Het probleem is dat ik onmogelijk verder naar links kan komen ivm bebouwing.
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

31-07-2011 00:07

kan dat ik het verkleerd zie maar ik zou gewoon een boot meenemen als je over obstakels heen vist .bij een aanbeet direckt de boot in ,is dat niet mogelijk zou ik voeren waar de vist in vast zwem toch een holding arena anders zwemmen er ze niet vast in en dan strak ervoor vissen .gr harald
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
Ruud Diepstraten
Berichten: 34
Lid geworden op: 05-06-2011 22:31

31-07-2011 00:43

Harold,

Ik ben bang dat dit ook bijna de enige oplossing is om het met de boot te proberen.

Probleem is dat ik deze niet in mijn bezit heb. Vandaar dat ik eerst op deze manier wilde bekijken of er soms niet een andere oplossing aanwezig is.
Daarbij vraag ik me af of de boot echt een oplossing zal zijn.
Het is op zich gewoon een vrij lastige stek om te bevissen daar ik aan de overzijde waar mijn aas ligt ook al diverse opstakels heb.
Jan Huis
Berichten: 153
Lid geworden op: 02-01-2011 16:57

31-07-2011 10:48

Dan is er maar 1 oplossing,een andere stek zoeken.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

31-07-2011 10:51

Jah makkelijkere oplossing is er niet nee.
Elke eker een vis in de bladeren verspelen,is ook een kans dat de vis zich vast gaat zwemmen.

Na een paar keer is het voor mij dan echt over,al is het alleen maar om de karper te berschermen tegen die obstakels met eventueel problemen voor de vis.

Keuze lijkt mij vrij simpel.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

31-07-2011 11:18

Een grote fout die gemaakt wordt als een vis onverhoopt in een lelieveld zwemt is het uit man en macht proberen te trekken. Hoe korter de vis op de stengels zit, hoe meer risico van rondjes zwemmen en onverhoopt vastzwemmen. Zelfde geldt in mijn ogen ook voor wiervelden en soms ook rietstengels. Situaties te over meegemaakt met lelies en ik vind onderstaand nog het best werken.

Pré is in dit geval:

De bereidheid te water te gaan
Een boot hebben om de lijn los te halen

Dan kun je de vis door een veld ( van wat dan ook) laten stieren en deze er weer uit laten zwemmen. Dan je lijn loskrijgen en de karper uitdrillen. Vraagt wel een beetje discipline en als het niet nodig is, doe het dan ook niet. Duikt een vis in een heel dik wierveld, spanning er ook af, rustig de vis opzoeken en de lijn loshalen. Moet je eens kijken hoe verbazingwekkend rustig een karper in een bult wier blijft. Hoewel het hier niet over gaat, vond ik het vermelden waard.

Pest is dat ik steeds vaker hoor wat het aantal runs is dat iemand had. Dat ze de helft verkloten, tsja. Tijd voor een stek waar je er evenzo veel vangt zonder een vis te verspelen.

Ik vang er liever 5 uit 5 dan 5 uit 10. Want hoewel de plek loopt, loop je zelf te kloten bij het leven. Gezond verstand is nog altijd je grootste vriend, hebberigheid je grootste vijand. Vraag jezelf af, heb ik die stek echt nodig om mijn vissen te vangen of kan het ergens anders ook?
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Caroline de Mooij
Berichten: 477
Lid geworden op: 20-11-2006 21:06

31-07-2011 12:46

Harald van der Graaf schreef:kan dat ik het verkleerd zie maar ik zou gewoon een boot meenemen als je over obstakels heen vist .bij een aanbeet direckt de boot in ,is dat niet mogelijk zou ik voeren waar de vist in vast zwem toch een holding arena anders zwemmen er ze niet vast in en dan strak ervoor vissen .gr harald
8)

Lijkt mij ook de beste optie om bootje mee tenemen, heb je die niet dan op andere stek vissen.
Of eerder reageren op elke aanbeet...i.p.v. Luieren op de stretcher.
Wat is een holding arena? Ken alleen amsterdams arena :o

Gr
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

31-07-2011 15:55

vanuit het oogpunt van iemand die bijna alleen drijvend vist (ik dus)....Hengel hoog houden, proberen de vis te keren en hoog te houden (niet tot het punt dat het onverantwoord wordt) en vrij strak drillen....als de vis niet te houden blijkt te zijn, dan spring ik in de plomp en ga hem of haar achterna, ik ga het niet riskeren dat ik door te hard drillen een vis vermink. Vooral vlak na de aanbeet, als je de vis net aan de lijn hebt, lijkt het vaak alsof die nog niet beseft dat hij gehaakt is en dan moet je je slag slaan. Ik heb liever dat een vis niet compleet uitgedrild in mijn net beland dan dat ik de vis laat gaan in de plompen met alle risico's van dien. .....
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Ruud Diepstraten
Berichten: 34
Lid geworden op: 05-06-2011 22:31

31-07-2011 23:46

Sven van Anrooy schreef:Een grote fout die gemaakt wordt als een vis onverhoopt in een lelieveld zwemt is het uit man en macht proberen te trekken. Hoe korter de vis op de stengels zit, hoe meer risico van rondjes zwemmen en onverhoopt vastzwemmen. Zelfde geldt in mijn ogen ook voor wiervelden en soms ook rietstengels. Situaties te over meegemaakt met lelies en ik vind onderstaand nog het best werken.

Pré is in dit geval:

De bereidheid te water te gaan
Een boot hebben om de lijn los te halen

Dan kun je de vis door een veld ( van wat dan ook) laten stieren en deze er weer uit laten zwemmen. Dan je lijn loskrijgen en de karper uitdrillen. Vraagt wel een beetje discipline en als het niet nodig is, doe het dan ook niet. Duikt een vis in een heel dik wierveld, spanning er ook af, rustig de vis opzoeken en de lijn loshalen. Moet je eens kijken hoe verbazingwekkend rustig een karper in een bult wier blijft. Hoewel het hier niet over gaat, vond ik het vermelden waard.

Pest is dat ik steeds vaker hoor wat het aantal runs is dat iemand had. Dat ze de helft verkloten, tsja. Tijd voor een stek waar je er evenzo veel vangt zonder een vis te verspelen.

Ik vang er liever 5 uit 5 dan 5 uit 10. Want hoewel de plek loopt, loop je zelf te kloten bij het leven. Gezond verstand is nog altijd je grootste vriend, hebberigheid je grootste vijand. Vraag jezelf af, heb ik die stek echt nodig om mijn vissen te vangen of kan het ergens anders ook?




Maybe you got a point!

laat ik overigens voorop stellen dat ik uiteraard ook het beste met de vissen voor heb en zeker niet als een mongool aan de vis ga lopen sjorren als hij zich vast zwemt.
Tevens is het ook niet zo dat ik op de stek 5 van de 10 vissen verspeel.
Maar persoonlijk vind ik iedere verspeelde vis zonde voor de visser en voor de vis.
Vandaar dat ik hier misschien nog wat nuttige info dacht op te doen onder het motto:

Leren doe je van elkaar.
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

01-08-2011 00:04

Ik heb in dergelijke situaties, wanneer het van belang is dat de vis zo snel mogelijk aan de oppervlakte komt, nog altijd het beste resultaat bij het gebruik van een drop-off loodsysteem, niet de meest milieu vriendelijke oplossing maar wel zeer efficient.
Koen de Been2
Berichten: 331
Lid geworden op: 19-09-2009 17:37
Locatie: Brabant

14-08-2011 11:28

Als je toch zonodig wilt vissen tegen een wierveld:

- Schuivend lood vissen om de schrikreactie(de run) voor te zijn zodat vriend karper zich met mach10 het lelieveld inboort, hengel in de richting vj voerstek neerzetten en met halfslappe lijnen icm hele lichte wakers vissen.
- Dicht op je hengels zitten, het liefst de hengels opgesteld bij de ingang van je tent zetten.
- 1 voerstek opbouwen buiten de gevarenzone, 3 dagen op zo'n stek voeren en zo'n stek moet al aardig lopen.
- Gebruik ten alle tijden een visveilig-systeem, denkend aan chod of helicoptermontage(heli is zeker een aanrader omdat lelie's in de meeste gevallen samengaan met zachte bodem).

Blijf vooral je gezond verstand gebruiken idd!! :wink:
Gebruikersavatar
nico smith
Berichten: 50
Lid geworden op: 23-08-2004 23:16
Locatie: Waddinxveen

14-08-2011 11:53

gevlochten lijn doet in sommige gevallen ook wonderen
toch zou ik graag een opblaasboot in de buurt willen hebben
voor de zekerheid en veiligheid van de vis
Koen de Been2
Berichten: 331
Lid geworden op: 19-09-2009 17:37
Locatie: Brabant

14-08-2011 12:33

Nico,


Ik gebruik ook gevochten lijn in deze situatie's, doch vindt ik het gevaarlijk om hier neer te zetten.
Sommige karpervissers weten dit niet in de juiste combinatie te gebruiken......Gebruik dus parabolisch buigende hengels, glasstokken het liefst om de rek die dyneema niet bezit deels op te vangen met soepele hengels, sleuren is uit den boze, je kan dan beter rustig achteruit open om de vis weg vd plompen te dirigeren.
Het snijdt als een mes door alle planten heen waardoor je al drillend een weg baant door de plantenrimboe.....De vraag is of je dat wilt na zoveel runs? :roll:
Gebruikersavatar
nico smith
Berichten: 50
Lid geworden op: 23-08-2004 23:16
Locatie: Waddinxveen

14-08-2011 16:09

dat ben ik met je eens koen
ik viste in zo´n geval altijd met men oude maddocks 2,25 tc
voor de rest vind ik gevlochten lijn ook helemaal ruk

Ruud was het niet mogelijk je hengel naar links te houden tijdens het drillen
om hem zo te sturen
Plaats reactie