Doorgaan /// Afbouwen


Plaats reactie
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

25-07-2011 20:04

Hallo Allemaal

Nu vroeg ik me eens af hoe de meeste na een langere tijd voeren , te werk gaan voor zo,n 7 dagen voor aanvang van hun sessie.
Dan heb ik het over een tijd van 21 dagen voeren met een gemidelde van 10 tot max 13 kilo ((( duiven voer ))) gevoerd te hebben en dat om de dag, dus 1e dag wel , 2e dag niet , 3e dag wel , enz enz.
Dit gebeurd dus op een behoorlijk stuk water wat vast zit aan een kanaal van zo,n 80 meter breed en on eindig lang.

Nu vroeg ik mij af gewoon doorgaan en niet minderen, en er aankomende weekend boven op zitten, met de zelfde hoeveelheid voer.
Of tog gewoon afbouwen voor aanvang sessie.

Graag met onder bouwing van waarom wel of waarom niet.

Alvast bedankt

MVG sander
Laatst gewijzigd door sander kunst op 25-07-2011 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Job Verweij
Berichten: 423
Lid geworden op: 19-11-2009 16:17
Locatie: STI-Brolly

25-07-2011 20:05

Jij heb lef! :lol:
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

25-07-2011 20:08

Hoezo dat ???
Job Verweij
Berichten: 423
Lid geworden op: 19-11-2009 16:17
Locatie: STI-Brolly

25-07-2011 20:10

brasem :roll:
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

25-07-2011 20:15

Nooit gehoord dat karper uit eindelijk het voerplek zal gaan domineren 8) .
Dit namelijk al eens eerder mee gemaakt in 2009 na 28 dagen voeren uit eindelijk ---- 0 brasem 19 karper.
dit dan wel op 96 uur zitten vissen dus 4 nachten.

Meschien toeval of meschien niet.
Als ik nu op dat water zit met een handje duiven voer tja dan word ik er gek van !!!

wel op een ander water dan waar ik me nu mee bezig houdt.

MVG
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

25-07-2011 20:21

Vergeet er bij te zeggen moet er wel karper zitten he en niet enkeld brasem anders ben ik de L.L
maar daar moet ik nog achter komen aankomend weekend :wink:

MVG
Job Verweij
Berichten: 423
Lid geworden op: 19-11-2009 16:17
Locatie: STI-Brolly

25-07-2011 20:22

Ja precies ! Anders ben je wel de aap. Verder kan ik je ook niet helpen .
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

25-07-2011 20:42

Ik denk dat je de witvis en knolletjes een groot plezier hebt gedaan.

21dagen lang aas met zeer lage voedingswaarde/eiwitten zal ten eerste nooit echt de topvissen aantrekken omdat er veels te veel rumoer van kleine vis is en ten tweede zul je ze echt niet vast houden op zulk aas.

Sorry maar ik vind het geen slimme zet.

Had iets meer uitgegeven en had het met redelijke kwaliteit boilies gedaan, dan had je best eens een leuke verrassing kunnen vangen.

Ondanks dit mijn mening is ben ik toch erg benieuwd wat het je gaat brengen.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

25-07-2011 21:18

Gelukkig zit ik achter een aantal knollige projectje,s aan dus dat scheeld.
Aankomende vrijdag is het zo ver en hoop echt dat ik er een aantal uit weet te trekken.
Hou thuis ook een schrift bij met aantal kg gevoerd op welke dag.
dan is de bedoeling om bij te houden wat de vangsten zijn kwa gewicht cm etc etc.
na deze sessie blijf ik er gewoon doorvoeren want heb nog eens 80 kilo in zakken staan dus ongeweekt en ongekookt :lol: .
ik blijf er dan ook gewoon mee door voeren tot dit alles op is
ook zal ik maar zo,n 4 a 5x tussen tijds deze stek willen bevissen, dat zal zo om de 3 a 4 weken zijn dat ik er weer terug zal komen om te vissen.
En in die tussen tijd zal ik danj ook gewoon om de dag blijven door voeren.

Maar hou het in mijn achter hoofd eus en zal next year het eens met bollen proberen alleen dan in mindere maten en dat bedoel ik in kilo,s :roll: .

En mocht ik een verassing vangen eus ben jij de eerste die ik het meld :wink:

MVG

zijn er meerdere mensen die er anders over denken of het zelfde !!!

hoop stiekem op meer reactie,s

MVG
Gebruikersavatar
Niek Wijnen.
Berichten: 728
Lid geworden op: 15-08-2003 02:00
Locatie: Nijmegen

25-07-2011 23:51

Sander,

Waar ga je mee vissen?
Catch them if you can...
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

26-07-2011 00:25

Voor dat ik mijn ideeën hierover geef ben ik wel benieuwd naar jou gedachtengang. Waarom voer je zo lang voor? En als je doorvoert, waarom zo veel tijd tussen sessies? Je hebt het over "gewoon" afbouwen (van voerhoeveelheden?) voor een sessie maar wat is in deze gewoon? Waarom zou je minder willen voeren voor een sessie? Ik geef zeker op langer lopende campagnes vaak de stek een dag rust voor een sessie, maar op een korte campagne van laten we zeggen 2-4 dagen vind ik juist de avond voor de sessie de belamgrijkste voerbeurt.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
dennis gerits
Berichten: 549
Lid geworden op: 07-12-2009 13:07
Locatie: Weert

26-07-2011 00:44

als je de tijd hebt...gaan zitten en wachten tot ze beginnen te bijten :)

maar heb je niet tijdens/voor/na het voeren wat ''geobserveerd'' ?

als je niet weet of er karper op je voer zit, kan er eigenlijk niemand een zinnig antwoord geven...

als de karper er vol op zit kun je tot de laatste dag doorgaan met voeren in de hoop dat ze niet wegtrekken (ken het water verder niet)... en de kans dat ze wegtrekken is natuurlijk groter als je gaat minderen met voer..

heb je ook bolies gevoerd, of enkel 100 kilo duivenvoer ?

dan zou t me ook niks verbazen dat de karper enkel op klein aas aast (duivenvoer), en geen boilie pakt
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

26-07-2011 10:23

Zo'n lange voercampagne met zulk aas, ik begrijp dat niet helemaal. Als je zo lang voorvoert, bouw je normaal gesproken een berg vertrouwen op bij de karpers die met je aas geconfronteerd worden. Althans, da's de reden om voor te voeren, dus daar ga ik gemakshalve vanuit. Waarom zou je dan niet een wat selectiever aas (lees: bollen) gebruiken om voor te voeren? Instant aantrekkingskracht, zoals bijvoorbeeld duivenvoer heeft, is niet of nauwelijks van belang. Is het dan niet logischer zoveel mogelijk karper te voeren i.p.v. witvis? En tevens de kans op bijvangsten te verkleinen?

Hoe dan ook: vangze! Ik ben benieuwd!
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

26-07-2011 10:36

Zoals wij dat vroeger pleegden te doen op de plassen:

Maandag een teil
Woensdag een halve teil en een paar kg balletjes
Vrijdag vissen, kilo'tje of twee verpreiden ( balletjes), geen particles meer..

Maar nooit 3 weken zonder te hengelen met particles, er moet dan in de tussentijd wel gevist worden..

Ik ben ook benieuwd

Moet ik er wel bij zeggen dat ik tegenwoordig alleen maar balletjes gebruik. Vanwege het gemak, vanwege de snelheid van voeren en vanwege de selectiviteit. Die hordes karpers vangen is af en toe wel leuk, maar hoeft voor mij niet altijd meer..
Laatst gewijzigd door Sven van Anrooy op 26-07-2011 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

26-07-2011 10:36

Doe het dan met een mengsel van goed gekookt mais en pellets en wat bollen.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

26-07-2011 17:01

Ik zal iedereen even antwoorden

Niek Wijnen.
Ik zal gaan vissen 2 hengels met aan de hair duivenvoer en 1 hengel met een 25 mm bol deze laatste hengel zal dan ook niet in de buurt komen te liggen van 1 van de 2 aangevoerde stekken, de 2 voerstekken liggen dan ook zo,n 80 meter uit elkaar.

Daaf Wolters
Ik voer zelf juist zo lang voort om dat, wat ik denk er mee te berijken is omdat er constand voer aanwezig is voor de karpers, dat ze dit dan in de buurt zal houden .
Zelf nijg ik er dan ook erg naar om gewoon door te gaan met aantal kilo,s te blijven voeren voor aan vang sessie

dennis gerits
Observeren heeft er denk ik niet zo veel zin , dit omdat het er ruim 4 meter diep is , tuurlijk ben ik er wel eens wezen kijken zo,n uurtje blijven staan maar niks kunnen waarnemen waar van ik zeker kon zeggen dat het karper is.
Ook stroomt het er lichtje,s dus bellen zie je er altijd.

Mart Honen
zal het in me achter hoofd houden thanks voor de tip (((En tevens de kans op bijvangsten te verkleinen?)))

------------------------------------------------------------------------
Eerst zal ik het gaan proberen op de manier zoals ik het in me hoofd heb.
Dit kan dan gaan werken , en kan ik het altijd nog verbeteren kwa tactiek.
Mocht het niet werken zal ik toch echt de tips die ik heb gekregen eens nader bekijken en ook onderzoeken wat de juiste manier is om de beschubte vissen aan de haak te krijgen.

Thanks for de reactie,s
En hopelijk volgen er nog meer !!!
Zal in iedergeval op deze toppic de vangsten bij houden vrijdag aanstaande word de eerste x op des betreffende water.

MVG sander
en hier dan ook plaatsen wat er is gevangen , enook de aantal witvis of brasem die er op is gevangen.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

26-07-2011 18:53

Hoi Sander,

Bedankt voor je toelichting. Jou hier geschetste tactiek staat redelijk haaks op hoe ik karpervissen (op open water) benader. Ik ben dan ook ietwat huiverig dat wat ik nu ga posten misschien overkomt alsof ik zaken probeer af te kraken ofzo, dat is niet het geval. Karpers vangen kan op vele verschillende manieren en veel van onze theorieën zullen altijd een theorie blijven, simpelweg omdat er te veel variabelen zijn om ooit iets echt te kunnen bewijzen. Ik ben dan ook zeer benieuwd naar je resultaten, misschien weet je mij wel heel hard te verrassen.

Waarom voeren we? Grof gezegd zijn er twee redenen die ons helpen de zaken naar onze hand te zetten: de vis op onze stek krijgen/houden of de vis vertrouwd maken met ons aas. In de praktijk meestal een combinatie van beiden. Over het algemeen kunnen we denk ik stellen dat hoe groter het water en hoe lager de hengeldruk, hoe moeilijker locatie wordt en hoe makkelijker gewenning. Op klein afgesloten water zwemt de vis immers vaak gewoon zijn dagelijkse rondje dus op een goed gekozen stek komt (vrijwel) dagelijks wel vis rond. Deze wateren ontvangen doorgaans een vrij hoge hengeldruk, zeker als we gaan kijken naar aantal vissers/hectare in vergelijking tot wat onze grotere open wateren. De vis is dus gewend aan het tegenkomen van vissersaas en rigs. Locatie is hier dus vaak niet zo'n probleem, de vis komt toch wel langs, vertrouwen winnen van de vis kan een stuk moeilijker zijn omdat de vis gewend is aan hengeldruk.

Zet daar tegenover een groot open watersysteem. Hengeldruk per hectare is haast verwaarloosbaar en de vis trekt vaak veel. Vaak accepteren ze relatief makkelijk nieuwe voedselbronnen, ze zijn een gevarieerd dieet gewend (natuurlijk voedsel is ook niet overal hetzelfde), dus het winnen van vertrouwen van de vis is niet zo'n probleem, als we ze maar eenmaal gevonden hebben.

Zelf pak ik dat zoeken van de vis aan door verschillende stekken meestal 2-4 dagen aan te voeren en dan een nacht af te vissen. Geen actie en ook geen karper gezien betekend moven. Een plek lang aanvoeren in de hoop ze er op te trekken is redelijk het tegengestelde. Het zal best kunnen werken, maar als je denkt weken nodig te hebben om de vis er op te trekken dan bekijk ik dat van een andere kant. Namelijk je zit weken op de verkeerde stek te voeren. Ik hou het zoeken van vis liever in eigen hand door zelf mobiel te zijn in plaats van te gaan zitten wachten tot de vis naar mij toe komt. In plaats van 1 stek 3 week te bevoeren zou ik dus liever 3-4 stekken een dag of 3-4 bevoeren en stuk voor stuk afvissen. Op basis daarvan pas je dan je plannen aan, als je niks vangt zoek je andere stekken, als stekken productief zijn hou je ze aan, als een stek geen vis oplevert maar je ziet ze wel zou ik er ook nog een nacht tegenaan gooien en opnieuw zorgvuldig peilen. Mijn ervaring is dat de vis zich vaak wel laat zien, ongeacht de waterdiepte, als ze actief zijn, met name 's nachts en 's morgens vroeg probeer ik zoveel mogelijk in de gaten te houden of er vissen springen/rollen. Als de vis zich echt nergens laat zien zit er niks anders op dan nachten maken en proberen ze zodoende te vinden.

Wat betreft trekgedrag is mijn ervaring dat vis echt vasthouden gewoon niet werkt. Sure, een paar dagen tot een paar week blijven ze wel hangen, maar als ze willen gaan gaan ze ongeacht hoeveel kruiwagens voer je er in dumpt (en ik heb behoorlijke stortpartijen geprobeerd in het verleden). Dit was het eerste wat mij door het hoofd schiet bij zo'n lange voerperiode zonder te vissen, je loopt het risico dat er al snel vis langs komt maar dat ze ook al weer weggetrokken zijn nog voordat je ook maar een hengel aangeraakt hebt. Hetzelfde geldt voor die lange pauzes tussen verdere sessies in, ik zie geen meerwaarde in zo'n lange pauze op het moment dat je gevangen hebt terwijl je imo wel het risico neemt dat de vis weer wegtrekt. Ik wil wel graag mijn stekken rust geven tussen sessies, maar liever slechts 1-3 nachten en zodoende zo veel mogelijk sessies maken zo lang er nog vis op je voer ligt.

Dan is er nog het fenomeen wat Luc ooi omschreef als particlemoeheid. Ik heb hier zelf geen ervaring mee omdat ik zelf nooit echt lang heb doorgevoerd met grote hoeveelheden particles, maar als je niet vist op je stek kom je ook niet achter dit soort dingen.

Wat betreft afbouwen hink ik altijd een beetje op twee gedachtes: enerzijds wil je graag dat de vis gretig is als je gaat vissen en daarom zou minder voeren richting je sessie misschien kunnen helpen, anderzijds als dit nodig is, voer je dan niet op je normale voersessies te veel? We hoeven ze niet vet te mesten met alleen ons voer, ze mogen best nog wat verder moeten zoeken om hun kostje compleet te krijgen. Als we onze stek goed gekozen hebben heeft de vis meer reden dan alleen ons voer om te blijven hangen. Zoals ik al eerder aangaf: op korte voerperiodes hecht ik teveel waarde aan die laatste voerbeurt om die over te willen slaan, bij langere voerperiodes ben ik iets eerder genijgd om de laatste avond voor een sessie niet te voeren. Afbouwen over meerdere dagen heb ik nooit begrepen. We willen toch juist in de loop der tijd meer vis aantrekken? Waarom zouden we die vissen dan minder eten voor schotelen? Ik zou dan eerder beginnen met minder en langzaamaan verhogen. Al die praat over dat karpers de voerplek gaan domineren is imo voor het overgrote deel wishful thinking, kijk maar eens op natuurlijke hotspots, domineren daar karpers ook? Grote karpers die kleine karpers zouden domineren op de voerstek is imo nog grotere kolder, dat is eerder omgekeerd. Hoe komt het anders dat plekken als obstakels, warmwateruitlaten en graanoverslagplaatsen vaak van die typische knollenstekken zijn? Die vis vind gewoon vreten, of dat er van nature licht of dat wij het er in plempen zou hem een zorg zijn, dus als er sprake is van dominantie zou je het op natuurlijke hotspots ook moeten zien.

Hier wil ik het eerst even bij laten, zoals gezegd ben ik zeer benieuwd naar je resultaten maar ik zou minder tijd tussen mijn sessies willen hebben voor een beter beeld hoe de voerplek zich ontwikkeld.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

26-07-2011 20:00

Hallo daaf

Bedankt voor je goede en duidelijke uit leg wat betrefd jou visie en onder vindingen binnen in de karper visserij.
Zo wie zo is jou uitleg al een aan winst voor deze toppic --- en meschien ook wel voor mij, en vele andere die dit zullen lezen.
Ik heb het met veel intressen gelezen en kan me dan ook redelijk vinden in veel dingen die jij heb beschreven in jou uitleg.
Natuurlijk heb ik ook redelijk wat gelezen en het 1 en ander gehoord van karper vissers die ook het spelletje goed begrijpen, maar toch kunnen dingen apart en anders lopen, zoals het in je hoofd zit, of zoals vele overtuigt zijn en die dingen zelf hebben moeten onder vinden.
Ik zelf ben ook best koppig en zal ik zelf de dingen moeten onder vinden door dit te gaan uitvoeren, ook zal ik in die diverse sessie,s gerust het 1 en andere gaan aan passen, mogt dit noodzakelijk zijn.
Want geloof nooit dat dit allemaal bij de eerste sessie vlekkeloos zal verlopen met een berg aan karpers.

Bedank en ik zal jullie op de hoogte houden.
en hopelijk zijn er meerdere die hier hun ervaringen of mneningen hier met ons willen delen.

MVG sander
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

28-07-2011 11:37

De partikelmoeheid die jij aanhaalt Daaf en zoals het ook in het boek van Luc staat daar kan ik me zeker in vinden.

Mijn ervaring is ook dat het op zware partikelstekken de eerste drie dagen heel druk is, daarna wordt het rap minder...

Een praktijkvoorbeeld: Heb een keer op een wat kleiner water een week gestampt met partikels op een stek die ik erg goed kon observeren. Met name op dag 2 en dag 3 had ik daar kort na het voeren steeds een vis of 8 op de kop staan. daarna werd het al minder en toen ik uiteindelijk na een week de stek beviste kwamen er in 6 uur 2 vissen af. Een scharrelschubje en een spiegel die normaal rond de 13kg zat op 15 kg...

Die spiegel maakte natuurlijk wel wat goed maar al met al was dit voor mij genoeg reden om voortaan zo'n stek eerder te gaan bevissen. Ik ben geen kilofreak dus ik heb liever meer runs dan 1 volgevreten vis.

Groeten Christian
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Bart Schoemaker
Berichten: 212
Lid geworden op: 20-05-2010 10:44
Locatie: Heino

28-07-2011 12:46

Particlemoeheid had ik nog niet echt van gehoord, WEL ondervonden. Merk al meerder jaren dat de vissen in meerdere dorpsvijvers hier in de eerste helft van het jaar vrij gemakkelijk woest aan het azen zijn te krijgen met wat hennep, terwijl dit later in het jaar al een stuk moeilijker gaat.
Eerdere account was De Bakker...

http://www.spiegelkarperprojecten.nl
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

28-07-2011 18:53

Ik ben echt ziek.

na Woensdag middag gevoerd te hebben werd waarschijnlijk kort na dat ik weer weg was een totale tenten kamp op gebouwd.
Vandaag maar eens even chekken.
stonden er 3 tenten met intotaal 8 hengels uit.
Balen hoooor :(
Daar gaat heel wat uren koken en uren aan reizen om te kunnen voeren.
3 weken voor voeren naar de kloten.
boos ben ik niet maar ik ben er wel ziek van.
rick boom
Berichten: 650
Lid geworden op: 10-01-2008 18:01
Locatie: rijnsburg

29-07-2011 00:09

Da's best vervelend...
Toeval, of hebben ze je zien voeren? Misschien iemand die meeleest en toevallig weet waar je bezig bent (was)?

En nu? Nieuwe poging op een nieuwe stek?
They once made Chuck Norris toiletpaper, but it failed.
It didn't take SHIT from nobody...
Gebruikersavatar
nico offerman
Berichten: 383
Lid geworden op: 03-05-2004 20:50
Locatie: Schiedam

05-08-2011 18:22

Misschien een iets minder in het oog vallend stekje zoeken.
3 weken voeren heb je een hele grote kans dat mensen het zien(wat ook blijkt uit je verhaal).
Ik denk dat een week voeren wel voldoende is.En op tijden voeren waarop het minst aantal mensen het kunnen zien.
groeten nico
Plaats reactie