Is aas een zwaar overschat onderwerp?


Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

24-07-2011 23:37

Jaco, ik snap best dat die conserveermiddelen betaald moeten worden maar ik krijg het gevoel dat een aantal aasfabrikanten er een soort slaatje uit slaan.

Kijk bijvoorbeeld eens naar Dreambaits, de populaire Krill & octopus bolie. Die kost 4,95 per kilo freezer en 8,95 voor de ready! Dat is bijna 2x zo duur!

Een euro per kilo duurder vind ik al veel, ik kan me niet indenken dat conserveermiddel zo verdomd duur is. Verkopen ze liever de freezerbait en maken ze daarom de ready zo duur?
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

25-07-2011 00:22

Hallo,

Even een stukje terug...

Dries Jacke schreef:Kijk nu eens naar die smaken, scopex,squid,liver in 1 bol hahahaha, dit was 5 jaar terug ondenkbaar. De meest bizarre smaken worden nu gecombineerd.


Wat is bizar voor een vis die schijt heeft aan hoe wij iets noemen? Wat is voor een vis smaak? Wat is voor een vis voldoende/goede/betere smaak?

Is het een al dan niet sterke prikkel door een stofje op een receptor, die al dan niet aanzet tot opname en doorvreten, of is het positieve emotie, intens genot en volledige overgave? Zou er zelfs nostalgie en romantiek bijkomen of werkt het beestje in z'n waarneming puur technisch?

Regelmatig bleken achterlijke combinaties winnaars in de zin van dat ik er op meerdere verschillende wateren veel en van alles en nog wat op ving. Hoge dosering van al tientallen jaren lang bewezen attractoren in combinaties om als mens van te kotsen. Dat heet volgens mij een beetje 'breed-spectrum-aas'.

Iemand een slaatje met slagroom? Nee het is geen aardappel, gistextract, wat kruiden, Cream-flavour en sweetener! :D

Groet,
Willem :wink:
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

25-07-2011 02:17

Leuk om alles doorelkaar te flikkeren maar als je niet weet wat het beestje nu echt triggert in dat gehatseflats ben je nog geen stap verder. Ben je met mij eens toch? Vissen hebben zeker wel een bepaalde voorkeur voor bepaalde stoffen/moleculen die ze oppikken via receptoren en smaakpapillen.

Wat ik mij dan afvraag is dat particals ook super werken en weinig tot niet over wateroplosbare beschikken. Waarom dan dure dingen proppen in een bol terwijl je daar ook goeie resultaten mee kan behalen.

Zal het dan toch gewoon het aanbod zijn op dat moment en gewoon vreten wat er aangeboden wordt? Even buiten de jaargetijden om.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

25-07-2011 08:33

Eus

Een boilieboer draair readys omdat er vraag naar is, en vraag=handel, waarom zou hij dan zo stom zijn zichzelf uit de markt te prijzen terwijl de concurentie moordend is? En waarom doen ze het dan allemaal? Er hoeft dan maar een slimmerik te zijn die lager in prijs zit en die heeft de handel.
Op de een of andere manier is het in het karperwereldje zo dat we constant denken dat we genaaid worden, en de samenzwerings theorien steken de kop op! Beem van mij aan dat er aan het eind van de streep niet eens zoveel per kilo boilies overblijft voor een gemiddelde boilie boer, tenzij hij lekker zwart staat te werken
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

25-07-2011 08:48

Dries,

Verschillende type bol of partikels aan je haken bevestigen. :wink:
Verder blijven karpers gewoon de varkens onder de vissen.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

25-07-2011 09:33

Eus Molewijk schreef:Jaco, ik snap best dat die conserveermiddelen betaald moeten worden maar ik krijg het gevoel dat een aantal aasfabrikanten er een soort slaatje uit slaan.

Kijk bijvoorbeeld eens naar Dreambaits, de populaire Krill & octopus bolie. Die kost 4,95 per kilo freezer en 8,95 voor de ready! Dat is bijna 2x zo duur!

Een euro per kilo duurder vind ik al veel, ik kan me niet indenken dat conserveermiddel zo verdomd duur is. Verkopen ze liever de freezerbait en maken ze daarom de ready zo duur?

Eus ik kan niet in iemand anders zijn bedrijfsvoering kijken natuurlijk.
Wel kan het zo zijn dat de ready bij een winkel ligt en de freezer in eigen beheer verkocht wordt.
Dan is het prijsverschil zeer eenvoudig te verklaren.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

25-07-2011 09:42

Geldt toch ook voor de vriezers van een tweetal merken uit een bepaalde fabriek. De één wordt in de detailhandel voor 2 euro de kg meer verkocht dan de webshopvariant..

Je bent zelf degene die het koopt, het hoeft niet...
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

25-07-2011 09:43

Kijk nu eens naar die smaken, scopex,squid,liver in 1 bol hahahaha, dit was 5 jaar terug ondenkbaar.


De Scopex Squid Liver Plus van Nash is zeker nooit tot in Friesland doorgedrongen Dries :wink: ? Want die is er al wel wat langer dan 5 jaar!
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

25-07-2011 10:06

Nou Mart hier in Friesland zijn idd weinig winkels die Nash in de schappen hebben hahahaha. Tuurlijk vangt het wel en ook ik heb wel eens een zakje Mango, Peach, maple cream gekocht en zeker ook goed mee gevangen. Maar zal dat nu door die combinatie komen? Ik bedoel te zeggen, het vangt wel, maar komt dat nou die combi's? Of is het puur commercie. Heb oook wel een hennepboilie gemaakt met een sweet peanuts flavour. Die ving ook. Zonder de flavour liep het ook als een trein. De flavour was dus niet van extra waarde (maar ook dat is niks nieuws, uitzonderingen daar gelaten). Je kan wel een winnaar maken maar je zal toch echt moeten weten wat die vis nu echt prikkeld. BTW dit was een koolhydraten bol en die liep als een trein, geen dagen maar weken achter elkaar. Zowel voorjaar als zomer, najaar.


Wat ik mij afvraag, doordat ik 2 bollen door elkaar voerde, 70% van de aanbeten toch op de koolhydraten bol kwam, terwijl het uitgebalanceerde bolletje daar ook lag. Ook toen het aas verwisseld werd van hengel, kwamen de aanbeten op de koolhydraten bol. Dit water heb ik jaren bevist dus heb ook veel kunnen uitproberen.

Nogmaals, als jij het water een beetje kent en je stekkeuze heb bepaald, zal dat balletje met volgepropt triggers dan beter werken als een particalmix? Dus vreet ie niet gewoon wat ie voorgeschoteld krijgt met of zonder attractie?

Zoals de titel aangeeft, overschatten we het niet wat teveel? Overtuig mij aub! we zijn nu al zolang bezig met aas en nog steeds niet hebben we het wiel uitgevonden toch?
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

25-07-2011 10:49

Dries, ik geloof ook niet dat het combineren van smaken altijd iets extra's brengt. Althans, niet als er bijvoorbeeld aardbei met zwarte bessen wordt gecombineerd. Zoet is voor mij zoet. Dat de combinatie van vis en zoet wat extra's teweeg zou kunnen brengen geloof ik weer wel. En dan bedoel ik niet dat er aan een soja-gries-mais bol een scopex- en shellfishflavour worden toegevoegd, maar dat er vismeel en zoete ingrediënten gecombineerd worden in 1 bol. Ook geloof ik best dat bepaalde flavours van bepaalde merken het beter doen dan andere. Of dit dan aan de smaak, aan de basissamenstelling of aan allebei ligt, ik durf het niet te zeggen. Wel kan ik me voorstellen dat 2 of meer van zulke flavours gecombineerd, het beter dan andere combinaties doen. Maar zoals je al zegt, op een gegeven moment kun je nauwelijks meer bepalen welk ingrediënt de doorslag geeft en welke ingrediënten marginaal bijdragen aan je vangsten.

Zelf hou ik het meestal bij een procentje of 15 vismeel (waarvan een deel predigested) en wat weipoeder en dextrose. Zo heb ik een bol met zowel een koolhydraat/zoet- als een eiwit/vissignaal. Ik voer altijd voor, dus de pure instantkracht is niet van essentieel belang. Door het gecombineerde signaal hoop ik zoveel mogelijk vissen aan te spreken. Door een niet al te schraal aas aan te bieden, hoop ik ook op termijn de vis een plezier te doen. Dit alles geldt alleen voor de middelgrote kanalen waar ik regelmatig vis overigens. Ga ik op het ScheldeRijnkanaal of het Volkerak aan de gang, dan gaan er veel minder attractieve, koolhydraatrijke bollen te water. Deze voer ik voor i.c.m. mais of pellets. Het idee is dat de witvis zich dan meer met de pellets of de mais bezig houdt en de 24 mm. knikkers aan de karper laat.

Allemaal maar theorie natuurlijk, maar je moet toch wat om tot een tactiek te komen hè?
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

25-07-2011 11:02

Wat betreft de vraag of aas een overschat onderwerp is:Ik denk het niet.
Stekkeuze is zeer zeker belangrijk en als je de rig tussen de vissen dropt, zal het aas niet heel veel meer uitmaken. Dat wordt toch wel opgemerkt. Maar soms zul je vissen op een plek waar regelmatig vis in de buurt is. Dan is het volgens mij wel lekker als ze je aas van ver al kunnen detecteren en dus zo snel mogelijk richting jouw voerstek komen zwemmen.
Stel dat je vist in een doorgang (ca. 100 meter breed) van een zwaaikom naar een groot kanaal (150+ meter breed). De vis zwemt soms de doorgang door, de zwaaikom in, maar soms ook niet. Gaat er van je voer/aas, hetgeen in de doorgang ligt, een sterk voedselsignaal uit, dan lijkt het me niet onlogisch dat de vis eerder een kijkje komt nemen in de doorgang dan wanneer er niet of nauwelijks een voedselsignaal waar te nemen is. Of een attractieve bol hier ook beter vangt op het moment dat de vis het aas gevonden heeft, is een tweede.
Ik weet het ook allemaal niet...
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

25-07-2011 11:18

pj otte schreef:Dries,

Verschillende type bol of partikels aan je haken bevestigen. :wink:
Verder blijven karpers gewoon de varkens onder de vissen.

Groet,
Peter


En zelfs varkensvoer word smaakvoller gemaakt, zodat ze et meer van eten...
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

25-07-2011 11:27

Hallo,

Dries Jacke schreef:Overtuig mij aub!


En dat is het nu juist Dries, daar heb je niks aan, aan één wiel. Je kunt jezelf beter overtuigen, per situatie. Er wordt in het karperen teveel gezocht naar zwart of wit, terwijl het nagenoeg altijd grijs is. Hetzij donkergrijs, hetzij lichtgrijs.

Ik ken een water dat op een steenworp afstand ligt van een plas waar ik echt goed ving met heavy vismeels (50% LT/Karpershit was prima) en extraatjes. Het water heeft dezelfde bodem, zelfde type vis, zelfde mate van bevissing (amper/niet) en nog wel meer. Dries, ze lieten mijn deels oplosbare 14 en 18mm. vismeels gewoon liggen! Een boilie vol CéDé, melkpoeder, maïs/tarwe/soja en veel CSL, sweetener en een te erg fruitflavourtje ging er wel in als koek, direct.
Wat ik op het water waar ik met die vismeels wel goed ving in de 'zoekfase' aldaar eens meemaakte, was dat ik met 4-0 naar huis gevist werd door de voorloper van de RR-Fish van Arjan. Ik viste met meelballen vol gekiemde en gemalen hennep, plus een anders zo goed zoet flavourtje.
Later rommelde ik zo nu en dan wat door met zoet koolhydraat naast de vismeelknikkers. Minstens 10 tegen 1 voor de vismeelknikkers. Altijd een beetje dezelfde aanpak. Twee of drie nachten heen, hier en daar een stekkie aanvoeren met wat kilo's, dan een beetje rouleren en de beste stek uitmelken.

Ander, redelijk bevist water:

Dode dieren en hartige ingrediënten gingen erin als koek, ik ving er nagenoeg (!) alles op, sommige drie/vier keer (krill, vis, lever en combinaties). Op 'birdfoods' ving ik twee vissen die ik met dode dieren nooit ving. Na het terugschakelen op dode dieren en hartige ingrediënten, liep het weer harder, maar die twee...

Ander, maagdelijk water:

Vismeel plus RR plus Hutchy sense appeals gingen letterlijk twee keer zo hard als Nash Scopex readymades. Alles door elkaar, dus ook de grotere vissen, soms tot drie keer toe. Mijn aanpak was vergelijkbaar, het aas niet. Oh ja, ik ging er ook eens vissen met zoete meelballen (maagdelijk water hè), af en toe drie tienponders en verder incidenteel een run op die hengel, 50m. naast de vismeel-RR-Hutchy spulletjes.

Ander water, 7 ha./7 gekende oude vissen:

Het boeide geen reet wat je erin pleurde, als je maar een weekje voerde in mei of september, met stevige ZW-wind, op die ene stek met een hengel op 1 en een hengel op 7 meter op het harde zand/steengruis/mossels, dan kwamen ze op een van de twee hengels. Ik heb gevist en gevangen met:

- Tijgernoten
- Vismeel RR Hutchy Regular sense appeal plus Scopex
- Lever, knoflook, melkpoeder, vismeel
- Pukka Baits The Bite mix; allesbehalve een heavy vismeelboilie

Maar ik blankte er ook ooit eens 12 nachten op rij. Zelfde soort aasjes. En de vissen die ik niet ving kwamen er bij anderen wel uit. Zelfde soort aasjes.

Hoe moet ik hiermee iemand overtuigen van één iets?

Groet,
Willem :wink:
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

25-07-2011 12:24

Hele interessante discussie die ik op de voet volg. Ik maak er in ieder geval op uit dat er gewoon totaal geen echte richtlijnen zijn betreft samenstellingen/soorten aas. Veel mensen, en nog veel meer meningen. Maar dit topic doet me ineens weer herinneren aan het topic wat Daniel Jawadnya opende, waarin hij schreef dat hij verschillende trikkers "uitvoerig" ging testen. Ben benieuwd naar zijn bevindingen omdat hij zei ze hier te delen. Het sluit wel mooi aan op dit topic.
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Gebruikersavatar
Edward Klaver
Berichten: 137
Lid geworden op: 13-10-2009 17:18
Locatie: Noord Holland

25-07-2011 14:28

Denk idd dat wanneer je rekening houd met wanneer ( welke periode )
de vissen bepaalde ingredieenten ( koolhydraad/ eiwit ) meer waarderen,
je er zeker je voordeel mee kan doen. Zeker in de overgang van jaargetijden een plus voor de thuisdraaiers,
aangezien de meeste boillieboeren nogal eens zwijgzaam zijn over hun ingredienten en percentages vismeel bv.

Iemand enig idee wat een "ideaal" percentage vismeel (Vleesmeel/lever) zou kunnen zijn in het najaar?
( zegmaar het moment dat er weinig natuurlijk voedsel meer is maar dat de vissen nog wel reserves aan gaan leggen).

M.v.g.
Never change a winning team!
Gebruikersavatar
Edward Klaver
Berichten: 137
Lid geworden op: 13-10-2009 17:18
Locatie: Noord Holland

25-07-2011 14:50

Even ter verduidelijkheiding( correct ned?)

Wat zou een max. hoeveelheid dierlijke eiwitten kunnen zijn?
Iemand goede ervaringen met hoge percentages in die tijd van het jaar?

En er van uitgaande dat er dan niet een massale voerplek word aangelegd
maar dan meer het idee van;voorvoeren met enige regelmaat kleine voer eenheden.
En dat tijdens het vissen per hengel per vis word gevist.
Dus niet teveel knikkers per hengel voor 1 vis, ivm verzadiging.
Ervan uitgaande dat je de enige bent op betrefend water die zijn ding doet.

Sorry voor klein beetje off topic.
Never change a winning team!
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

25-07-2011 15:26

Edward,

Wat bij mij een erg goede combi is, is 40% vismelen, 10% leverpoeder een flinke plens Musseljuice (een zout mosselproduct) en minstens 4 blokjes OXO plus wat goede olie. Je hebt dan nog 50% om de boel prima te kunnen binden en uit te laten harden. Dat kan met soja, maïs en tarwe, plus eiproduct, maar ook met alternatieven.

Over de eiwitpercentages: Instant vis ik met hoge(re) percentages krill en vismelen, maar ook andere producten die niet erg laag in de eiwitjes zitten, zoals soja, lijnzaad en Vitamealo. Regelmatig ga ik over de 50% eiwit, zonder pardon.

Waarom? Omdat ik er gezien de resultaten over het algemeen goed aan lijk te doen, op de wateren waar ik vis. Beter dan met lage percentages, of ik moet die 'schralere' samenstellingen verrijken met versterkende, wateroplosbare en zeer attractieve extra's; meer liquids, meer flavour, meer dingen als trassi en gistextract, enzovoort.

Zoals jij een visserij beschrijft, zo vis ik veel en dan vooral instant of héél soms met kort voorvoeren. Veelal op wateren die allesbehalve overbezet zijn.

Maar in andere tijden van het jaar, gebruik ik dit soort aas net zo graag. Enige uitzondering is de zomer (maar niet overal!). Dan wil ik nog weleens met een hoger gehalte aan koolhydraat vissen, of in ieder geval meer producten van plantaardige oorsprong. Ik heb zo het idee dat dat beter opvalt tussen al het natuurlijke dierlijke voedsel (eiwit!) en meer als supplement op prijs wordt gesteld in die periode.

Dit is in het kort slechts mijn ongenuanceerde antwoord op jouw vraag.

Mart,

Wat je schrijft over attractiviteit en signaalsterkte, daar ben ik het vreselijk mee eens!

Groet,
Willem :wink:
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

25-07-2011 15:44

Ik heb hier wel een uitgesproken idee over. Om te beginnen kan 5% of 10% een groot verschil maken. In je voor- dan wel je nadeel.

Ik gebruik zelf ook verschillende soorten aas. Soms duur soms goedkoop. Ik heb er wel een duidelijke regel voor. Neem nu eens een goedkope bol. Laten we zeggen €5,-. Je gaat er mee voeren. Laten we zeggen 2,5 kilo per dag, dus dat geintje kost je €12,50 per dag. Drie dagen voeren dus €37,50 en als je op vrijdag aan het water komt zit er iemand op je stek. Heb je €37,50 uitgegeven aan nul karpers.

Als ik zo'n water bevis waar het erg druk is, dan neem ik liever een zakje Solutions van een kilo mee. Ten eerste om verschil te maken met de rest van de voerders. Ik vis er dan kleine plekjes mee en gebruik maar een handjevol aas. Zo vang ik soms wel 5 vissen op een kilootje aas. Uitgegeven per gevangen vis €1,75 of zoiets. Wie was er hier nu duurder uit?

Ga ik langdurig voeren, of ik heb geen concurrentie, dan neem ik ook een gewone, eenvoudige samenstelling, omdat het anders domweg te duur wordt. Bovendien is het ook niet nodig.

groetjes Mitsz
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

25-07-2011 15:48

Oh... ik had een paar bijdragen niet gezien :roll: :oops:
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

25-07-2011 22:16

1e wat is goed voer?
2e wat is goed voeren?
3e wat is aas?
4e wat is dan goed aas?
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

25-07-2011 23:53

Hey Hank,

1e:

Goed voer is het minst slechte aas.

2e:

Goed voeren is gezond voeden.

3e:

Aas is verleiding.

4e:

Goed aas is zo goed mogelijke verleiding, punt 1 en 2 in acht nemend.

5e:

Wat is goed?

Groet,
Will 'em :wink:
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

26-07-2011 00:09

Willem,

Over lijnzaad het volgende, lijnzaad zoals ik het in bollen tegenkom daarvan is de werking voor mij nihil. Het zal echt vermalen moeten worden daar het anders weer in het geheel door karper uitgepoept wordt. Gek dat een goed product als lijnzaad zo verkeerd ingezet kan worden. Gemakzucht, of de waan van de dag. Zie het maar als beleg wat je in plastic verpakking op je brood legt en dan opeet. :wink:

Henk,

1. Wat is goed voer. Een rouwe mossel vindt ik niet om te eten een karper wel. lastige vraag.
2. Wat is goed voeren. Het doel is vertrouwen kweken waardoor aas opnemen en zwembeweging een constante factor wordt.
3. Wat is aas. Voedsel die prikkels afgeven.
4. Wat is goed aas. Voedingsstoffen die het spijsverteringsorgaan positief activeren. Herkenbare signaalwerking die meer dan 80% de karper aanzet tot een vreetorgie.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

26-07-2011 00:43

Peter,

Als ik soja zeg, dan denk jij aan Sunsoy 20, of niet?

Als ik tarwe zeg, dan denk jij aan volkoren tarwemeel, tarwegriesmeel, of tarwebloem, of niet?

Als ik maïs zeg, dan denk jij aan getoast fijn maïsmeel of polentabloem, of niet?

Waarom denk je dan wel dat ik onverhit en onvermalen lijnzaad in mijn mix doe?

Ik bedoel verhit en zeer fijn gemalen lijnzaadmeel, met een goede binding en prima uithardend vermogen, precies zoals Luc schreef in dat boek van hem en precies zoals Mitsz me het een keer of zes inwreef.

Excuse me for being rude, maar zo moeilijk is het toch niet? :wink: :wink: :wink:

Groeten,
Willem :wink:
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

26-07-2011 08:10

Hoi Willem beste kerel, was zeker niet persoonlijk bedoelt. Zou het jou niet onder je neus durven wrijven. :wink:

Groetjes,
Peter
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

26-07-2011 10:38

Ha Peter,

Dat weet ik, maar je ging wel in op wat ik schreef. Verder bedoel ik er natuurlijk ook niks mee, behalve dan dat ik verwachtte dat je misschien iets meer door zou denken.

:wink: :D

Groet,
Willem :wink: