Wat is jullie eigen PB en hoelang vis je al op karper


Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

02-08-2011 12:12

Ik heb nu al minimaal 5 berichten gelezen inzake grote vis.

Hiervoor nodig...
Geld
Een berg aas

Wat een bullshit deze twee!! We zijn toch geen Sterckx... Voeren mannen, voeren, storten, alsof het een vuilbelt is.. alleen zo vang je de grote vissen..

Tijd en het water waar ze zwemmen. Dat is wat je minimaal nodig hebt. Ik ken een tweetal mensen die vissen een dikke 250 nachten per jaar. Weet je hoe... Single hook. Popup of bodem aasje. NIKS GEEN KORRELTJE voer erbij. Elk jaar worden er behoorlijk wat NL 40+ bijgeschreven. Oke, misschien met een beetje verspreid voeren dat ze er 5 meer vingen..

Ken een persoon die gaat altijd naar Abbey. Weet je wat hij meeneemt.. Een potje popups, niet meer dan dat. En vangen.. Jup, ook dat doet hij!

Misschien kom ik nu wel weer met een grote bek over en als een eigenwijs strontjong. Ach... Ik kan ook neit vissen. Ben een IT vissert

Oja, PB hadden we het over.. Maar weer terug on topic..

FR 15 kilo
NL, niet van toepassing. Ik vis voor me plezier en elke vis is meer dan welkom in mijn handen! Of die nu 1 kilo is, of 40 kilo. Het gaat mij om het plezier, de natuur, het genieten van de rust en de glorie van moeder natuur.
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

02-08-2011 12:49

Mijn 2 grootste ving ik terwijl ik 20 kilo bollen mee had, ik had nog 5 kilo over.

10 vissen bijna 200 kilo totaal. Komt door die kleine van 17
It's okay 2 pay
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

02-08-2011 12:56

Ach ja Klaas,

Ervaringen (en meningen) verschillen. Beiden is mogelijk.

Enige wat ik wil zeggen is dat het bullshit is dat je altijd maar bergen aas moet hebben. Een berg aas is niet de belangrijkste factor.

Een weekje op een water, 10 kilo bollen. 6 hengels, 6 verschillende stekken.. In die week de top eruit, 25 vissen in totaal... Veel aas, of weinig?

Tijd en het water, dat wel.
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Peter andrade
Berichten: 469
Lid geworden op: 29-04-2010 05:43

02-08-2011 14:47

Afbeelding


S6 dan J.W met je enkele pop up dit is geen abby lake of buurtput er zijn zat wateren waar ik durf te vissen zonder voor te voeren maar hier gaan er toch een paar kilootje,s overboord.
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

02-08-2011 14:59

Peter:

het bullshit is dat je altijd maar bergen aas moet hebben


Betekent dus... Er zijn uitzonderingen. Maar net hoe je het leest. Er werd gezegd dat een berg aas en geld de enige mogelijkheid is..

Vis zelf ook op het randmeer. Mwa, daar ben ik ook niet zuinig met me mais enz. hoor.
Zie mezelf hier ook niet single hook vissen.
Afbeelding
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

02-08-2011 17:32

Het ligt er ook aan hoe groot een water is , op een water van een hectare of minder met behoorlijk wat karper die nergens heen kunnen ?
Waarom zou je dan ook veel voeren.

Hoeveel uur vissen jullie per jaar.
In een jaar zit 8760 uur als ik het goed uitgerekent heb.
Maar ik denk niemand vist dat dus je kunt wel zeggen dat je 10 jaar op karper vist maar dit kan elk getal zijn.
Iemand die 1 jaar op karper vist kan meer uren vissen dan iemand die 8 jaar op karper vist.
Ik ken mensen die beter kunnen zeggen ik heb 35 jaar over karper gepraat, vissen doen ze bijna nooit.
Daarom heb ik er moeite mee, het zegt niks het klinkt alleen stoer.
Frank Meyer
Berichten: 358
Lid geworden op: 24-09-2009 23:23

02-08-2011 18:51

Mijn pb kwam ergens tussen die rode stippen van JW vandaan.
Het gewicht is niet belangrijk voor mij, maar wel dat ie tussen die rode stippen vandaan kwam!

Windstil op het moment v/d vangst ,de avond ervoor harde aanlandige wind -troebel water ,wat ik erg graag zie daar, en een opkomende zon.
Een lichte stok van 2lb die 20 min op ze flikker krijgt, machtig moment wat nooit meer overtroffen wordt ongeacht wat er aan gaat hangen.

Wel het hoogtepunt in al die jaren.

Gewichten zeggen helemaal niets maar dan ook helemaal niets.Het moment daar gaat het om.
Mvg
Henk Kat;stel dat Joris stel..
Gebruikersavatar
erwin oosterhoff
Berichten: 74
Lid geworden op: 19-07-2006 12:06
Locatie: kropswolde

02-08-2011 23:19

Frank,
Ik begrijp wat je wil zeggen, denk ik.
Het is de beleving. Inderdaad. Maar daarin speelt grootte óók een rol. Niet de enige, maar wèl een rol. Waarom moet dat toch altijd zo krampachtig en stellig ontkent worden.
Het hoogtepunt in al die jaren die je zo mooi omschrijft was wèl een pb. Als die vis de helft van z`n gewicht had gehad was het wellicht een mooie vangst geweest maar of het een hoogtepunt in al die jaren was?..
Remember, the name of the game is fishing. Not posing.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

03-08-2011 07:54

ik doe aan: mmc

En dat mag best een keer de grootste zijn.

Voorbeeld?

Hekel aan om aan het strand te liggen. In de vakantie offer ik me dan maar op. Dit jaar hengels mee. Mijn onderbuik gevoel zegt me eerst 2 hengel uit te werpen en dan 150 meter verderop bij het bakkende volk aan te schuiven...

Dat inwerpen lukte, dat aanschuiven amper. Volle fluiter op rechts en...
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Wim hanegraaf
Berichten: 855
Lid geworden op: 18-05-2003 02:00

04-08-2011 08:30

Wat wel opvalt is dat mensen sommigen praten over de mooie natuur de beleving, dat het vangen van een vis in een moeilijke plas veel meer voldoening geeft, hoe groot dat deze vis ook is etc. Kom op zeg iedereen wil toch een big vangen als ie aan het vissen is, iedereen droomt toch van die gigant. dat de voldoening minder is uit een peppenput of btw kan ik me voorstellen. Maar ik zou ook zo'n verhaal vertellen als ik nog nooit een big gevangen zou hebben, dat moet toch ergens knagen, bij mij knaagt echt wel dat ik nog geen 20+ schub of spiegel in nederland gevangen heb. Maar ik wil hem wel alleen van de maas, die graskarpers, ach doe mij maar een "gewone"

laten we niet flauw doen, ik zet er al een tijdje mijn gewichten niet meer bij, want die kloppen toch nooit, maar dan nu.

nl
spiegel 19,5kg maas
schub 19 kg maas
graskarper 25 kg maas

france
spiegel 24 kg
schub 19,5 kg
graskarper 21,5 kg

Groeten
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

04-08-2011 09:19

Jan Willem Hilverts schreef:Ik heb nu al minimaal 5 berichten gelezen inzake grote vis.

Hiervoor nodig...
Geld
Een berg aas

Wat een bullshit deze twee!! We zijn toch geen Sterckx... Voeren mannen, voeren, storten, alsof het een vuilbelt is.. alleen zo vang je de grote vissen..

Tijd en het water waar ze zwemmen.


Sorry JW maar hier moet ik je echt in tegenspreken, althans, deels.

Laat ik het zo zeggen, heb je die enorme berg voer niet tot je beschikking dan zal er nog een veel grotere berg uren tegenover moeten staan.

"We zijn toch geen Sterckx", dat moet je me even toelichten. Wat is er mis met zijn aanpak? Naar mijn bescheiden mening zijn deze man zijn voercampagnes toch behoorlijk succesvol geweest.

Natuurlijk is strategisch voeren iets totaal anders dan blind storten maar een enorme berg helpt de zaken wel heel hard vooruit. Weleens geprobeerd een voerstek aan te leggen met een half kilootje per keer? (ik heb het nu niet over de winter he). Stop maar want dat heeft echt geen nut.

Weet jij op het juiste moment op de juiste plek een flinke bult voer aan te brengen liggen er mooie dingen in het verschiet, dingen die je instant vissend niet snel mee zal maken.

Grote vissen worden vrijwel altijd van een grote voerstek af gevangen, of je dat nu wil of niet. Aan de ene kant ook wel logisch, deze beesten moeten vreten om zo groot te blijven en wat is nu makkelijker dan een gedekte tafel?

Je laatste dik gedrukte zin ben ik het natuurlijk 100% mee eens en dat zijn zaken die nog wel eens lastig liggen. Buiten factor tijd is een andere hele belangrijke geen concurrentie.

Ik kan het in mijn kop helemaal 100% kloppend hebben, de beste rigs, de beste boilies (voor die situatie natuurlijk) als ik aankom en er zit al iemand op de door mij beoogde plek houdt het feest gewoon op.

Dit is toch wel 1 van de grootste obstakels geweest in mijn visserij. Als je dan voor een water kiest dat 135 km van huis is kan dit weleens lichtelijk frustrerend zijn. Maar ach, het is een hobby en ik probeer er dan gewoon van te genieten op een andere stek al weet ik dat die andere stek waarschijnlijk meer had opgeleverd.

Such is life..
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

04-08-2011 09:53

Een aantal jaar geleden Eus, stortte we elke avond 5 kilo bollen. Een week lang, verspreid over slechts 5m breed. Was met het pinksterweekend. Vergeet dat nooit meer. Plas zat vol met vissers.

5 hengels, 90 runs, visje of 50 op de kant. Paar toppers van de put waren er nog niet uit. Wellicht een van de verspeelde. Weet je niet, dus hij is er gewoon niet geweest.

Ga je nu hetzelfde geintje herhalen, kan je het vergeten. De grote vissen worden nu ineens gevangen met zo min mogelijk voer. Er wordt namelijk zoveel gevist nu, dat er zo gigantisch veel voer en lijnen in het water liggen, de vis het meeste mijdt!

Eind augustus, ga ik, mits het budget het toelaat, een voercampagne opstarten. Ergens tussen veel en weinig in. Beetje afwisselen en kijken wat wat doet.. Liefst wel zo vaak mogelijk een beetje.. We zullen zien of het het gewenste resultaat meteen levert dat weekend.. Of later, in de doordeweekse nachten, als het rustig is aan het water. Tot nu toe wel en ligt mijn gemiddelde ineens veel hoger. Niet meer dan een pva netje met 3 verkruimelde boilies en een 5tal boilies bijvoeren.
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

04-08-2011 12:30

vind het altijd zo grappig dat hoe groter het water is,hoe meer voer erin moet.
is natuurlijk klink klare onzin !

het gaat om het bestand wat er zwemt,de vissers op dat water,en de tijd van het jaar.
die drie dingen zijn in mijn ogen belangrijk om succesvol ergens met verstand te gaan voeren.

ik ken een water van 280 hectare,en ik doe een dansje als daar 200 karpers opzwemmen !
reken maar uit hoeveel bollen erin moeten :)
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

04-08-2011 12:47

Ik ken er 1 van 6000 ha
Reken dat eens uit ;) Bestand is big kwa witvis dan.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

04-08-2011 14:36

je snapt toch wel wat ik bedoel leen,het is per definitie niet nodig om op groot water meer te voeren dan op een klein water.
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

04-08-2011 14:54

Rik,

Wedduh van wel... Daar zwemmen dan toch ook meer grote vissen :lol:

....Sarcasme uit....

Elk water is anders, maar de definitie veel voeren en storten is dikke vis... Nee, gaat niet altijd meer op. Vroegah, toen de wateren amper dressuur kende... Een voorbeeld van Luc, voeren, 6 kilo over een strook van 3kilometer... Mwa, ook neit heel veel voer...
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

04-08-2011 15:33

Jan-Willem,

Uitzonderingen zijn er altijd. Op een water waar al vreselijk veel voer in gaat zal je weinig baat hebben bij jouw extra kilo's ballen.

In de regel zijn het toch wel de voerders die met de betere vissen naar huis gaan. En de meeste vissen.

Elke avond voeren zou ik trouwens niet zo snel doen. Liever 1 keer een hele grote bult dan 2 keer een kleinere. Op die manier laat je meer vissen kennis maken met je aas.

Ik zeg altijd wie niet vissen kan zal moeten kunnen voeren. :wink:
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

04-08-2011 15:45

Eus Molewijk schreef:Liever 1 keer een hele grote bult dan 2 keer een kleinere. Op die manier laat je meer vissen kennis maken met je aas.


je voert 4 kilo... Er komt een groep aan... 5 vissen... Ze blijven er lekker op hangen...

Heb je dan veel vis bereikt?

4 kilo voer, verspreid, over een 4 stekken. Elke stek wordt door een groepje van 3 vissen benaderd en opgegeten.. 3x4=12... 2 dagen later herhaal je het... De kans is groter dat er dan andere vis over die stekken komt, en/of enkele die het 2 dagen ervoor hebben gegeten..

Heb je dan meer bereikt?

Praktijkvoorbeeld

Randmeer:
5 kilo mais
2 kilo boilies

Groepjes bestonden uit ongeveer 5 vissen en wat brasem. Stek leeg! Veel vis nu bereikt? Op een water als het randmeer?

Na weken voeren, zag ik dit verschijnsel elke keer weer. De vis lag er op een gegeven moment te wachten (ja, op zon groot water!). Echter niet meer dan een groepje van ongeveer 5 vissen..
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
wouter veuger
Berichten: 303
Lid geworden op: 30-01-2011 17:08

04-08-2011 15:48

Eus Molewijk schreef:Elke avond voeren zou ik trouwens niet zo snel doen. Liever 1 keer een hele grote bult dan 2 keer een kleinere. Op die manier laat je meer vissen kennis maken met je aas



beetje rare stelling vind ik,kan er wel inkomen als je vanwege veel collega vissers niet te vaak wil voeren.
maar ik denk dat je indien je (relatief)ongestoord je (voer)ding kan doen,je meer baat hebt bij regelmatig een bepaalde hoeveelheid voeren,dan ineens een berg voer drin te pleuren.en vervolgens te gaan zitten wachten tot de vissen zich erdoorheen hebben gevroten(of niet...)
en weet wel zeker dat je meer vissen bereikt met regelmatig verspreid een voerplek bij te houden,dan met een keer een berg storten. 8)
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

04-08-2011 16:03

Jongens, ff bij de les blijven he? Ik heb het hier dus duidelijk niet over aasgewenning!

Verspreid voeren is aasgewenning en niks anders. Leuk maar op wateren waar al heel veel ballen te water gaan moet je wel met iets heeeel speciaals komen willen de vissen zich dit blijven herinneren en het associëren met een veilig hapje. Wat mij betreft dicht je het beest dan al teveel intelligentie toe.

Voeren is een stek verbinden met de associatie vreten. Een link leggen, meer niet.

10 kilo op een hoop, 3 dagen later herhalen, liefst 3 dagen later nog een keer en dan een paar dagen later erop gaan vissen.

5 vissen strijken neer en vreten ff 10 kilo weg? amenooitniet! Zien vreten doet vreten, en dat de eerste, tweede en derde voerbeurt. Ligt er genoeg kunnen de kijkers dus aanschuiven. Ligt er te weinig blijft het bij je groepje van 5 vissen.

Is veel voer zeg je? 3x10=30 kilo. Elke dag 5 kilo is 5x7=35 kilo. Ik weet wel waar ik voor zou kiezen.

Meer verklap ik niet. Anders lees je Eddy z'n boek maar eens. ;)
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

04-08-2011 16:06

Eus,

Je hebt gelijk..

Anders lees je Eddy z'n boek maar eens.


Tja, die had ik, maar is er ineens vandoor gegaan :o :roll:
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

04-08-2011 16:09

Gaat niet om gelijk hoor Jan-Willem, het is gewoon hoe ik het zie. Heb jij goede ervaringen met jouw voermethode, vooral blijven doen!

Nu die boilies nog..... :wink:
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

04-08-2011 16:14

Eus:

ff bij de les blijven he? Ik heb het hier dus duidelijk niet over aasgewenning


Ach, instant doen me bollen het (erg) goed ;) 16 runs, 4 (korte) nachten. Hoger gemiddelde ineens. En zo kan ik nog wel ff doorgaan.. Volgende maand een paar keer voeren, kijken wat dat doet. Heb het geld niet om Kilo's te voeren,...
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

04-08-2011 17:02

Rik koster schreef:je snapt toch wel wat ik bedoel leen,het is per definitie niet nodig om op groot water meer te voeren dan op een klein water.


Klopt.
Vang vaker vis met kleinere beetjes. En zelfs instant!

Let wel,
Het zijn dan geen grote aantallen die ik pak,maar wel vaak mooie gewichten gemiddeld 25 pond.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Niek Wijnen.
Berichten: 728
Lid geworden op: 15-08-2003 02:00
Locatie: Nijmegen

04-08-2011 20:14

Wat wel opvalt is dat mensen sommigen praten over de mooie natuur de beleving, dat het vangen van een vis in een moeilijke plas veel meer voldoening geeft, hoe groot dat deze vis ook is etc. Kom op zeg iedereen wil toch een big vangen als ie aan het vissen is, iedereen droomt toch van die gigant. dat de voldoening minder is uit een peppenput of btw kan ik me voorstellen.


Mee eens.

Laten we die gewichten nou niet gaan bagatelliseren alsof we de Paus zelve zijn..... :roll:

Natuurlijk zijn er vele die genieten van de natuur en de vangst van elk vis(je), uiteindelijk wil iedereen toch die topper vang...niet?
Catch them if you can...