Weerhaak versus weerhaakloos


Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

10-07-2011 09:47

Het type haak weer je me vist is in veel gevallen zeker van invloed op schade van de bek. Kom dit argument tegenwoordig nog maar weinig tegen. Toch zie ik firma’s op dit moment die in mijn opinie weer verkeerd bezig zijn.

Ik groet u,

Peter
Gebruikersavatar
ferrie den Uyl
Berichten: 20
Lid geworden op: 29-01-2008 21:08
Locatie: Montfoort

10-07-2011 09:51

Ik heb in een zakje normale haken van korda een keer barbless gekregen terwijl er geen b op de verpakking stond.
Het is me tijdens de wedstrijd die er op volgde pas duidelijk geworden nadat de eerste vis in het net lag, en de onderlijn los in het schepnet.
Schrok me rot, lekker uit mijn doppen gekeken thuis!! Ik dus nooit genoeg vertouwen om te vissen zonder weerhaak.
Ideaal, ik heb die wedstrijd nog 3 vissen gevangen. 1 gaatje per vis die meestal niet eens bloed, een haak die je er zonder druk uithaald en niets verspeeld. Als je een normale hoeveelheid druk houd gaat de haak ook echt niet lopen.
De afgelopen 3 jaar vis ik bijna altijd weerhaakloos en heb naar mijn idee niet meer of minder gevangen, maar ook niet meer lossers. Het enige moment dat ik vis kwijt raak is als ze vast in de lely's terecht komen. Dat is het moment dat ik de weerhaak mis maar dat weegt niet op tegen de wond die een stuk kleiner is, je haak die nooit meer in je schepnet, vinger of je kledingvast zit.

Kortom, een avontuur waar ik nooit aan zou beginnen maar wat goed uitpakte en ik weerhaakloos viste met het vertrouwen van een weerhaak.

Groeten, Ferrie
Vis moet zwemmen.
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

10-07-2011 11:50

*** Namens Klaas ***

Ik kreeg zojuist weer mail van Klaas, waarin hij me vroeg om de mensen die hem PB'en e.d., even om geduld te vragen. Hij kan deze berichten niet zo gemakkelijk of niet beantwoorden.

Ferrie,

Mooi verhaal. Testen zonder dat je het weet... :wink: 8)

0,0 Vooroordelen op die manier en gewoon vissen zoals je altijd doet, geweldig.

Een vraag aan iedereen: Dat wat er bij Ferrie in het net gebeurde, toen de vis geschept was, waarom zou dat onder water, wanneer de druk op de haak wegvalt, niet kunnen gebeuren?

Groet,
Willem :wink:
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

10-07-2011 11:55

Wie zegt dat?
Kan 3/4 gevallen opnoemen waarbij het me gebeurd is!

1: Vis zwom het wier in
2: Liet de lijn slap vallen onder de kant,vis rolde en weg was de vis.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

10-07-2011 12:02

Leen,

Je snapt mijn vraag niet, maar je geeft onbewust wel antwoord. :wink:

Laat ik het zo stellen:

Als de haak na het scheppen kan lossen (dus wanneer de druk eraf is) dan moet dat toch ook kunnen, wanneer de vis verspeeld is door lijnbreuk en er geen contact meer is?

Zo goed? :wink:

Groet,
Willem :wink:
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

10-07-2011 12:09

Haha jah nu is het me duidelijk.

Lijkt mij van wel,weerhaakloos is een mooie verlenging bij een visveilig systeem,zeker na een lijnbreuk.
Al beweren sommige van niet?,maar die beweren weer wel dat als de lijn even slap valt je de vis kan verspelen. :lol: Dan lijkt het me een makkelijke som om ook te denken dat het bij lijnbreuk het zelfde verhaal is.


8)
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

10-07-2011 12:21

Tja Leen,

Dat dacht ik dus ook al meer dan tien jaar. Of moet ik nu een laboratorium in om dat uit te zoeken?

Let's put the kettle on.

Groet,
Willem :wink:
Gebruikersavatar
robert smith
Berichten: 725
Lid geworden op: 22-09-2009 23:06
Locatie: Rotterdam

10-07-2011 12:23

Komt ie weer, :roll: het hakken & zagen van de karper! Denk dat velen snappen wat ik bedoel, het onnodige pompen van de karper tijdens de dril, dan hebben wij nog, zal het het dril dansje noemen, het onnodige van voor, naar achter, van achter, naar voor lopen en wederom maar pompen met de hengel! Natuurlijk, zal ik in het begin van de dril enige meters pakken (naar achter/ naar links of rechts), hiermee de als doel karper weg te houden, bvb. rietkraag/ takken/ wierbed, etc. Zie regelmatig, helaas ondanks men de karper allang bij het obstakel weg heeft, menig vissert nog steeds sleuren/ pompen van de karper! Ipv. onder constante druk de karper af te drillen :cry:

Denk zelf dat dit de hoofd reden is, van de schade, veroorzaakt aan de bek van de karper! Dus niet specifiek de weerhaak!

Dit hierboven geld niet voor lijnbreuk, maar voor de hedendaagse VISSERT!!!

mvg.
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

10-07-2011 12:34

Hallo Robert,

Lees mijn tweede posting in dit topic (nog) eens door, als je wilt. Dat was 14 x drillen met de slip potdicht, behalve onder het kantje. Ik heb deze voorbeelden niet voor niets genomen. Probeer ook alles in het juiste verband te zien.

Ik maak hier geen reclame voor met de slip dicht drillen, ik geef slechts aan dat het kan, maar dan komt er wel heel veel bij kijken, wat je ook kunt teruglezen in diezelfde tweede posting van mij in dit topic. Ik nam deze voorbeelden om aan te geven dat zelfs onder hoge druk, een (weerhaakloze) haak niet zomaar gaat 'lopen', maar dan moet wel alles kloppen.

Als het niet duidelijk is, dan zal ik op korte termijn nog een poging doen om aan te geven hoe dit 'op het randje drillen' volgens mij het beste gebeuren kan en hoe ik dit telkens gedaan heb. Veel van de hulpmiddelen zijn niet in een hengelsportzaak te koop trouwens.

Groet,
Willem :wink:
Gebruikersavatar
robert smith
Berichten: 725
Lid geworden op: 22-09-2009 23:06
Locatie: Rotterdam

10-07-2011 12:55

WPJ. heb jou stukje ook gelezen, zeg ook niet dat ik jou als een van die dansende visserts zie!

WPJ Barnas schreef: Ik nam deze voorbeelden om aan te geven dat zelfs onder hoge druk, een (weerhaakloze) haak niet zomaar gaat 'lopen', maar dan moet wel alles kloppen.


Wat nu als de druk wegvalt, bestaat de kans niet dat de weerhaakloze haak, gaat lopen??? Dan nu, weet zeker dat er menigeen zijn, die het woord ""druk"", zullen omzetten naar het betere sleur en trekwerk, wat in mijn oogpunt, jammer, maar helaas in de praktijk al te veel gebeurt!

mvg.
Gebruikersavatar
Hendrik van der Veen
Berichten: 45
Lid geworden op: 16-06-2011 18:43
Locatie: Aldeboarn

10-07-2011 17:45

Heb niet meer lossers gehad met of zonder weerhaak, onder normale omstandigheden moet het weinig uitmaken, op water met veel planterij, obstakels gebruik ik liever de weerhaak.

voordeel van weerhaak loos is een iets kleinere wond denk ik, maar denk dat het belangrijkste is dat je niet te groot vist haakgrote #6 of #8 ( hangt ook van het model af, cker niet groter, # 10 of zelfs #12 is geen schande al ga ik liever niet kleier dan #10
G.I.L.F. ( God I Love Fishing ! )
Gebruikersavatar
Hardy Schuilenburg
Berichten: 201
Lid geworden op: 25-10-2010 17:38
Locatie: Breda

10-07-2011 18:00

Ik heb nog nooit zonder weerhaken gevist, in de afgelopen 25 jaar. Nu heb ik, bij toeval denk ik, toevallig een pakje wide gape zonder weerhaak gevonden in mijn hakendoosje. Ik denk dat ik de volgende sessie het maar eens ga proberen. Wie weet ga ik wel om. :-?
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

10-07-2011 18:08

ik vis al een tijd met weerloos en het bevalt me prima, zeker omdat hij er zo uit is..

en niet alleen bij de vis ook bij eenden of ratten zijn ze er zo uit mocht je die pakken... verder is de verwonding ook minimaal ten opzichten van de weerhaak...

ik zou dan ook zeker iedereen aanraden om weerloos te zitten ze moeten het eigenlijk gewoon verplichten ;)

owja en als je haak in je net vast zit is hij er ook zo uit zonder je net te beschadigen :D

100% weerloos!!!
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

10-07-2011 18:45

Robert,

Leg mij als je wilt eens uit hoe een goed ingehaakte weerhaakloze haak kan gaan lopen als je er minder druk op zet.

Haken lopen volgens mij slechts wanneer de haak niet voldoende gevuld is, te diep in de bek prikt (dus niet in de harde onderste liprand maar ergens centimeters verder er achter - wat je kunt voorkomen door o.a. het precies afschermen van de haakopening/gape) en niet diep in het bekweefsel kan penetreren of wanneer deze haakt in een zacht vliesachtig gedeelte van de bek, zoals de in de hoeken.

Of pis ik er nou helemaal of gedeeltelijk naast?

Je hebt het ook over sleur- en trekwerk, welnu, hoe bestempel je een twintiger/dertiger met de slip dicht drillen tussen (!) obstakels totdat deze in het net ligt, dan? Dus echt een vis kort houden hè, omdat 'ie anders de shit in duikt (ander water dan de twee die ik in dit topic beschreef). Ik deed dat overigens gewoon met die 12ft./2,5lb. van hierboven en iets zachtere 11,5ft./2,25lb. hengels en 35/00 nylon.

Er is een verschil tussen gaan staan takelen als een debiel en heel goed voelen en weten wat je doet met dezelfde piekbelastingen. Weten wat een vis doet, kan en hoe hij reageert ook.

Klein detail:

Als je een vis met de slip dicht drilt en deze wil een schot nemen en je hebt de hengel hoepelrond, met de greep onder een hoek van iets meer dan 90 graden op de zwemrichting en je geeft even een halve meter heel traag en vloeiend mee, maar laat direct daarna de spanning weer maximaal oplopen waarna je de hengel weer terugbrengt in dezelfde positie, dan kun je zelfs zo'n schot nog opvangen met het materiaal dat ik beschreef, zonder dat de vis ook maar een centimeter lijn van je spoel trekt. Feeling en balans zijn toverwoorden, maar ook het inzicht in wat een materiaalcombinatie in huis heeft en wat een karperbek kan hebben, helpt. Plus dat je het moet leren durven. En als je hierbij dan ook nog eens je hengel half onder water kunt steken (waardoor je het vertrekpunt van de kracht op de vis, mogelijk onder de vis kunt brengen en hierdoor de vis omhoog moet, naar het oppervlak, waar hij dan een kolk slaat en kantelt), dan trek je een leuke dertiger zelfs uit balans. Sorry, maar het is zo.

Hendrik,

Waarom ook met weerhaak vissen bij andere obstakels dan waterplanten?

Groet,
Willem :wink:
dave staal

10-07-2011 20:01

WPJ Barnas schreef:wat je kunt voorkomen door o.a. het precies afschermen van de haakopening/gape)
.

zou je dit wat nader willen toelichten?


Het zonder slip afdrillen zoals je beschijft is inderdaad goed mogelijk,gebruik die techniek bijvoorbeeld bij afdrillen vanuit de boot,als de vis de ankertouwen probeert te bereiken bijvoorbeeld en ook zwaardere vissen zijn dan te stoppen /keren.weliswaar vis ik wel met een weerhaak gewoon omdat ik daar meer vertrouwen in heb.

WPJ Barnas schreef:Als de haak na het scheppen kan lossen (dus wanneer de druk eraf is) dan moet dat toch ook kunnen, wanneer de vis verspeeld is door lijnbreuk en er geen contact meer is?


Dan ook tijdens de dril/run als de spanning even van de lijn valt bij een terugloper bijvoorbeeld,of tijdends de dril.als de karper opeen besluit naar je toe te zwemmen.Dan toch liever een weerhaakje,

GR Dave.
Gebruikersavatar
dennis gerits
Berichten: 549
Lid geworden op: 07-12-2009 13:07
Locatie: Weert

10-07-2011 20:22

dave staal schreef:
Dan ook tijdens de dril/run als de spanning even van de lijn valt bij een terugloper bijvoorbeeld,of tijdends de dril.als de karper opeen besluit naar je toe te zwemmen.Dan toch liever een weerhaakje,

GR Dave.


de lijn valt nooit helemaal slap....al lijkt dat wel zo bóven water..

je hebt ten eerste nog het lood, wat voor de nodige spanning zorgt

bij een terugloper valt de spanning op de haak dus niet perse weg

maar stel dat de vis nou ineens naar je toe komt zwemmen, én het lood is erafgegaan, dan nog zal er spanning op de lijn zitten door het stuk tube/lijn wat zich nog onder water bevind, en mee word getrokken door de vis.... enigste mogelijkheid dat de spanning van de haak volledig wegvalt is als de vis stil gaat liggen op de bodem

ik heb nog nooit meegemaakt dat een vis ineens naar me toe komt zwemmen tijdens de dril, en losschiet hiérdoor

als de vis eenmaal is geschept, heb ik wel eens de haak al meteen los in het net liggen (niet vaak maar komt wel eens voor) omdat dán de spanning pas wegvalt

vis zelfs in frankrijk op 400-500mtr afstand met 2 toploden weerhaakloos.....en dan heb ik ook wel eens teruglopers die ik gewoon vang
dave staal

10-07-2011 20:32

dennis gerits schreef:de lijn valt nooit helemaal slap....al lijkt dat wel zo bóven water..


leen goudappel schreef:maar die beweren weer wel dat als de lijn even slap valt je de vis kan verspelen. Dan lijkt het me een makkelijke som om ook te denken dat het bij lijnbreuk het zelfde verhaal is


dennis gerits schreef:maar stel dat de vis nou ineens naar je toe komt zwemmen, én het lood is erafgegaan, dan nog zal er spanning op de lijn zitten door het stuk tube/lijn wat zich nog onder water bevind, en mee word getrokken door de vis


Dus dan wordt weerhaakloos dus ook niet gelost na lijnbreuk?

zie niet echt het voordeel van weerhaakloos ,maar blijf het volgen ,misschien verander ik nog van mening,
mooi he zo'n discussiehoek :wink:
Gebruikersavatar
dennis gerits
Berichten: 549
Lid geworden op: 07-12-2009 13:07
Locatie: Weert

10-07-2011 20:41

dave staal schreef:
Dus dan wordt weerhaakloos dus ook niet gelost na lijnbreuk?



jawel...want dan gaat een karper op de bodem stil liggen, met het lood/lijn/tube op de bodem en dan word de lijn pas écht spanningsvrij, en kan de haak er uitgewerkt worden (spugen/spierbewegingen)...eerder niet )

nogmaals...ik heb het niet over 100% weerhaakloos, maar platgeknepen weerhaak.

100% weerhaakloze haken kunnen misschien wel verwijderd/uitgespuugd worden door de karper tijdens een terugloper, of als de karper ineens terug komt zwemmen, maar een platgeknepen weerhaak zeker niet..
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

10-07-2011 21:09

Hallo Dave,

Jazeker, ik ga een poging wagen. Een beeld omzetten in woord zonder perfecte foto is moeilijk. Het zal wel een lang verhaal worden, maar dat is dan jammer.

Als je nu een haak neemt, gewoon een kale haak en je zet deze met de punt en het haakoog, op een oppervlak, dan zie je dat die punt het oppervlak in wil of in ieder geval in het oppervlak wijst als het ware.

Neem nu het voorbeeld van de haak die aangeknoopt is met een knotless-knot en soepel materiaal (dit zie ik als het ene uiterste), waarbij de onderlijn dus het haakoog aan de binnenkant verlaat. Hierdoor creëer je een haak die enigszins indraaiende eigenschappen heeft, maar die bijvoorbeeld bij diepe opname, doordat de opening ook daadwerkelijk open staat, al vrij vroeg (bij het spannen van de rig bijvoorbeeld), op kan staan en vlees kan pakken. Vooral met een te korte hair komen hier brokken van. De haak belandt zo namelijk nog vaker te diep in de karperbek. Ik heb dit in het begin onbewust, maar later ook bewust getest (toen voor slechts enkele beten) en je krijgt meer lossers en sneeën van achter naar voor in de karperbek. Wel moet ik zeggen dat bovenstaande minder (dus niet niet) van toepassing is op klauwhaken, volgens mij doordat de punt vanwege zijn kromme vorm wat meer naar binnen/de steel wijst.

Neem je nu dezelfde haak, maar verleng je hem met krimpkous (het liefst eentje die redelijk stug is nadat deze gestoomd is - dit in verband met mogelijk ongewenst openbuigen bij spanning door tegendruk van zwaar haakaas en hierdoor nog kans maken op te vroeg prikken, omdat de opening als het ware weer open komt te staan) en buig of knik je deze krimpkous als het ware 'over' de ruimte tussen steel en haakpunt (opening/gape) heen (zoals op de foto in mijn twee posting in dit topic te zien is), waarbij de punt op de tip van de krimpkous wijst, dan zal deze haak - vooral wanneer hij gecombineerd wordt met een hair van voldoende lengte - niet met de haakpunt in het weefsel wijzend 'op kunnen staan' na het spannen en naar voren komen en zo te vroeg prikken. Die hoek van de haakpunt t.o.v. van het oppervlak/de bekbodem van de vis, is kleiner of is er niet. je kunt zelfs de krimpkous nog verder 'over de punt heen laten staan', waarbij dus de haakpunt tegen de krimpkous aan wijst i.p.v. precies op de tip. Dit is vooral handig bij iets langere rigs en haken met rechte punt en ruime opening. Maar goed, terug naar het nut van dat afschermen.

Pas als de tip van de krimpkous bij het spannen en naar voren komen van de haakmontage, de liprand passeert, zal de punt onder een bepaalde hoek op de bekbodem/lip gaan staan (mits de constructie juist is) en pas dan de agressieve en gewenste prikkende houding aannemen, onder een grotere hoek op het oppervlak, waarbij de punt als het ware 'het weefsel in wil'.

Met de goede verhouding riglengte/hairlengte (afhankelijk van totaalsituatie), kun je een haak zelfs voor in de bek laten bezinken (na aasopname) en dus voorkomen dat hij te ver in de bek bezinkt, inprikt en zo dus onder spanning van achter naar voor gaat schrapen/snijden en dan pas vastloopt achter/in de harde rand van de onderlip, wat we het 'lopen' noemen.

Het is makkelijker voorgesteld dan dat het werkt, geef ik eerlijk toe. Ook heb ik het relatief snel geschreven.

Mate en wijze van afschermen is in mijn optiek zeer afhankelijk van o.a. zaken als:

- Aasgewicht; iets feller afschermen bij zwaar aas (denk aan een 28mm. boilie) en dunne flexibele krimpkous zoals bijvoorbeeld die dunste Korda krimpkous. Die flexibele krimpkous gaat wanneer de rig zich spant, recht trekken onder tegendruk van het aas. Ook oudere krimpkous van Nash (waar ik enige tijd mee gevist heb) was zo zacht na het stomen, dat ik die Owner bijvoorbeeld, zeer fel en met een iets langer stuk krimpkous afschermde, anders werd het link.

- Haaktype; een klauwhaak heeft meer ruimte nodig om goed te prikken, vanwege de gekromde punt en dus daardoor ook iets minder ruime opening, dus die laat je liever iets meer open staan zonder de opening erg af te schermen. Een longshank-model daarentegen kun je bijna haaks op de steel afschermen, want die heeft een grotere afstand tussen haakpunt en haakoog, evenals een rechte punt.

- Steellengte; zie Haaktype; zo'n Owner op mijn foto is zeer aggressief (punt staat onder een grotere hoek op het oppervlak zoals ik die situatie in de opening van deze posting schetste), vanwege de redelijk ruime opening en korte steel plus het feit dat haakpunt en steel haast evenwijdig aan elkaar lopen. Als die te vroeg 'opstaat', gaat ie gegarandeerd schrapen/snijden (zoals Luc schreef in De Dunne Lijn), maar dit houdt ook weer in dat als deze haak op de juiste plaats en onder voldoende druk gaat prikken en inhaken, hij muurvast in het weefsel komt te zitten, door de grotere hoek t.o.v. het oppervlak/de bekbodem/lip.

- Riglengte; bij het vissen met een rig van 5-6cm. is de kans minimaal dat het aas diep opgenomen wordt en een dergelijke rig werkt zeer snel. Scherm je deze te fel af, dan is de kans op missers of nipt gehaakte vissen groter. Een langere rig kan echter dieper opgenomen worden, dus die laat je dan wat minder 'open staan'. Een lange hair werkt hierin ook positief.

- Stand haakpunt t.o.v. haaksteel; hoe evenwijdiger een haakpunt aan de haaksteel staat, hoe minder de steel dus over de opening heen staat en zichzelf afschermt en hoe meer je hem dus kunt afschermen.

Combineer bovenstaande punten gerust, soms is het zelfs raadzaam. Beetje doordenken mag, toch...? :wink:

Als laatste vind ik (puur door trial & error) dat een bolle vorming van de krimpkous bij klauwhaken én haken met korte steel en rechte punt aan korte rigs (!), een beter resultaat geeft. Ik vermoed dat dit komt doordat je op deze manier een iets grotere afstand creëert tussen tip van de krimpkous en haakpunt. Je haakt zo minder in het uiterste randje en dus naar mijn ervaring, ook net iets betrouwbaarder.

Hopelijk is mijn visie op dit geheel zo duidelijk.

Groet,
Willem :wink:

PS: En dat wegvallen van druk tijdens de dril, ligt bijna altijd aan de visser, vind ik.
Jan Vitam
Berichten: 167
Lid geworden op: 20-01-2003 01:00
Locatie: Scheveningen

10-07-2011 21:23

Als we er voor deze discussie vanuit gaan dat er te allen tijde enige vorm van schade optreedt in /aan / rondom de bek van de karper, hoe klein dan ook. Op welk moment is er dan de grootste kans op schade, tijdens het zetten van de haak, tijdens het drillen van de vis, tijdens het scheppen van de vis en/of tijdens het onthaken van de vis. Ik ben zelf van mening dat tijdens het onthaken, met name als er gebruik wordt gemaakt van haken met weerhaak, de grootste kans op schade aan bek en weefsel bestaat. Ik vis zelf al vele jaren weerhaakloos en heb verscheidene keren ervaren dat zelfs een weerhaakloze haak soms moeilijk te verwijderen is, laat staan één met (micro) weerhaak.

Heb met vele collega-vissers gediscussieerd over dit onderwerp en heb tot op heden nog geen enkel steekhoudend onderbouwd argument gehoord
dat mij eventueel zou kunnen doen besluiten terug te gaan naar de weerhaak, waarvan akte !.
Gebruikersavatar
ferrie den Uyl
Berichten: 20
Lid geworden op: 29-01-2008 21:08
Locatie: Montfoort

10-07-2011 23:26

Voor de sceptici zou ik zeggen, Wat heb je te verliezen en maak eens een aantal sessies aan een vertrouwd water waar je de klappen van de zweep wel zo'n beetje kent.
Verspeel je dan een keer een vis is er geen man overboord. Ik zie in de reply's zoveel antwoorden als ja maar, wat als........
Geloof me nou, afgelopen week ook nog een terugloper waarbij de hanger eerder op de grond lag als ik bij de hengel kon zijn en ook die 20er is verzilverd. No problemo.
Vooroordelen even aan de kant, en testen!!

Succes. Groeten, Ferrie
Vis moet zwemmen.
Gebruikersavatar
robert smith
Berichten: 725
Lid geworden op: 22-09-2009 23:06
Locatie: Rotterdam

11-07-2011 01:18

WPJ Barnas schreef:Leg mij als je wilt eens uit hoe een goed ingehaakte weerhaakloze haak kan gaan lopen als je er minder druk op zet.


WPJ., misschien de gedragingen van de karper zelf, draaien/ rollen/ kop schudden tijdens de dril! In ieder geval, heb niks aan te merken op de laatste post, buiten dat niet een ieder de kunde bezit waar jij over praat en hebt. Zit zelf met hengels nog lichter dan de 2.5 lbs. waar jij het over hebt, dit vanwege de dempende werking van de top, dit stelt mij idd. in staat de karper onder top te blokken, indien nodig! Maar ben nog steeds van mening dat in de hedendaagse visserij/ poken visserij op binnenwater, dit vaak, de grote oorzaak is van de aangerichte schade aan de bekken van de karper (heb het hier niet over de rivier/ kanaal). In ieder geval geef niemand gelijk of ongelijk, uit ook alleen mijn mening!
Heb toch meer vertrouwen in de weerhaak, WPJ. je zegt eigenlijk een hoop, wat zeg ik, alles in je post! Neemt niet weg, de kunde wat je beschrijft, is niet voor een ieder weggelegd! :wink: Ook al vissen ze al jaren!

mvg.
dennis gerits schreef:je hebt ten eerste nog het lood, wat voor de nodige spanning zorgt


Dennis, de karper, tegenwoordig al beeldmateriaal van, gebruikt in vele gevallen het gewicht van het lood, om de haak te lossen! Kop schudden? Bij minimaal verlies, van de druk, weerhaakloos???
dave staal

11-07-2011 07:21

WPJ bedankt voor je visie.

WPJ Barnas schreef:Hopelijk is mijn visie op dit geheel zo duidelijk.


duidelijk.denk dat dit eigenlijk belangrijker is (plek van inhaking) dan weerhaak of geen weerhaak.


GR Dave
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

11-07-2011 11:02

Hallo Robert,

Ik schreef niet voor niets dat het makkelijker voorgesteld is dan dat het werkt, maar je moet een uitgangspunt hebben, een basis.

We hebben ook nog te maken met variabelen als visformaat, hardheid v/d bek, oneffenheden in de bek, onderling verschillend aasgedrag, vlakke bodem/aflopende bodem, etc.

Ik ken (om even in te gaan op wat je schrijft over 'poken') iemand, die hetzelfde deed/doet als ik, op hetzelfde water (ik was erbij) en met dezelfde vissen op dezelfde stekken, maar dan met een 13ft. 3lb. Hutchy Striker en die is een heel stuk taaier dan mijn IMX. Op het scherpst van de snede, maar wel een 100% score he...

Wat je daarvoor nodig hebt is niet te koop in een hengelsportzaak...

Op wat klein materiaal en een klapper van een boilie na dan.

En ik ken ook iemand die hetzelfde deed met een tweedriekwarter en een klauwhaakje tien (Korda Wide Gape). Haken, hangen, houden en vangen, maar wel een snee in de bek en een uitgebogen haak als resultaat. Hij heeft toen ook maar zesjes Super Hooks gekocht.

Beetje afgedreven, maar wel relevant, want door verkeerde keuzes kun je ook de resultaten met een weerhaakloze haak verpesten en dan wordt juist heel vaak de schuld gegeven aan het ontbreken van de weerhaak!

:-?

Hallo Dave,

Daar ben ik blij om. Verder ben ik het enorm eens met je gedachte/stelling. Als de juiste haak op de juiste plaats prikt en haakt, gaat het goed. Waar dat gebeurt kun je volgens mij redelijk wat invloed op uitoefenen.

Groet,
Willem :wink:
Gebruikersavatar
robert smith
Berichten: 725
Lid geworden op: 22-09-2009 23:06
Locatie: Rotterdam

11-07-2011 11:57

WPJ Barnas schreef:Ik ken (om even in te gaan op wat je schrijft over 'poken') iemand, die hetzelfde deed/doet als ik, op hetzelfde water (ik was erbij) en met dezelfde vissen op dezelfde stekken, maar dan met een 13ft. 3lb. Hutchy Striker en die is een heel stuk taaier dan mijn IMX. Op het scherpst van de snede, maar wel een 100% score he...


:D Pfft, wat een hengel, en dat op binnen water, mijn nieuwe aanwinst sinds gister, CJW. 4.00 mtr./ 1 3/4 lbs./ 30 jaar oud, hoop hier veel plezier aan te beleven (sh.t is eigenlijk een pats)! Die hengel van je maat, niks op aan te merken, de 3 lbs. zit voor het grootste deel in het onderste deel van de blank! Zegt mij eigenlijk niks over de inhaking, die 100% behaalde score, ook niet over weerhaak of weerhaakloos! De karper blijft voor mij toch onvoorspelbaar tijdens de dril, heb gewoon meer vertrouwen in een weerhaak, is geen questie van schuld geven aan weerhaakloos! :-?

mvg.