Weerhaak versus weerhaakloos


Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

11-07-2011 12:21

Robert,

Poken, hakken, zagen, sleuren en nog meer termen die jij in jouw postings gebruikt hebt en waar jij zelf mee begon, zeggen in dat geval toch ook niks over het weerhaakloos vissen? Ik reageerde op jouw schrijven, dat had ik ook kunnen laten...

Detail: En wat nu als die 13ft. 3lb. met de molenslip dicht, maximaal belast wordt, op een 32-ponds schub van 93cm. op 5 meter afstand, bij een lelieveldje? Dan staat 'ie tot in z'n kloten krom en schiet je bijna uit je schoenen. En het topdeel van die hengel is al haast net zo taai als het middendeel van de mijne.

Zullen we het dan nu alleen nog gaan hebben over de eventuele voors en tegens van weerhaakloos vissen, zonder iets te nuanceren, verklaren en in het juiste kader te plaatsen? Lijkt me erg kortzichtig en oppervlakkig.

Ter provocatie alvast een stelling:

Het 'lopen' van een weerhaakloze haak ligt niet aan de weerhaakloosheid van de haak.

Groet,
Willem :wink:
Gebruikersavatar
robert smith
Berichten: 725
Lid geworden op: 22-09-2009 23:06
Locatie: Rotterdam

11-07-2011 12:39

:D Neen, maar wel over de ""SKILLzzz"", afhankelijk per vissert! Ben van mening dat dat ook zeer veel schade oplevert aan de bek van de karper!!! WEERHAAK OF GEEN WEERHAAK! :wink:

mvg.
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

11-07-2011 12:58

Robert,

Gaan we weer...

...fish well and I guarantee you'll have a result - Nashbait

En:

Bewuste bekwaamheid - Willem Peters

Aasgerelateerd, maar net zo goed van toepassing op techniek en tactiek.

Groet,
Willem :wink:
Gebruikersavatar
robert smith
Berichten: 725
Lid geworden op: 22-09-2009 23:06
Locatie: Rotterdam

11-07-2011 13:00

WPJ Barnas schreef:Detail: En wat nu als die 13ft. 3lb. met de molenslip dicht, maximaal belast wordt, op een 32-ponds schub van 93cm. op 5 meter afstand, bij een lelieveldje? Dan staat 'ie tot in z'n kloten krom en schiet je bijna uit je schoenen. En het topdeel van die hengel is al haast net zo taai als het middendeel van de mijne.


:o KNAP hoor, en dan nog eens op korte afstand! Zoals jij de hengel nu beschrijft, ter correctie, ""POOK"", ik noem het ook weleens bezemsteel! :roll: Maar goed de karper geland daar gaat het toch om?? Had naar mijn mening, net zo goed, in een los schieter/ :cry: uitgescheurde bek,als resultaat, met weerhaak of zonder weerhaak!

Vind het wel goed zo!!!

Laterszzz.

Oh ja, blokken doe ik meestal handmatig, is mij helaas zo geleerd, vissen richting obstakels, gebeurt veel met geblokte slib van de spoel, maar zodra de rek uit de hoofdlijn is en de karper op enigzins veilige afstand van het obstakel verwijdert is zal de slib weer los gaan! :wink: Slib remmen met het vingertje, blokken met het handje!!!

Sorry, weet het niks met weerhaak of geen weerhaak van doen! Moest dit toch ff. kwijt!

mvg.
Laatst gewijzigd door robert smith op 11-07-2011 13:43, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

11-07-2011 13:07

Robert,

Die gozer die dat deed, wist te goed waar hij mee bezig was. Deels omdat we voor de sessie urenlang hebben gepraat (telefoon, mail, aan het water) over de situatie ter plekke en omdat hij zijn materiaal door en door kende.

Groet,
Willem :wink:
Gebruikersavatar
Victor van Hoek
Berichten: 160
Lid geworden op: 23-09-2009 16:05
Locatie: Huizen

11-07-2011 13:47

1 vis "verspeeld" met een weerhaakloze haak. Ik kan uiteraard niet nagaan of deze wellicht vals/slecht gehaakt was.
Daarna weer overgestapt op de platgeknepen weerhaak en geen losschieters meer gehad. In beide gevallen ging het om vissen met drijvende kattebrokken en de verspeelde vis was een flinke koi, dus dat was wel even balen.
Met weerhaak vis ik al heel lang niet meer. Als klein jochie al mee gestopt door de aanbeten van baars op wormpjes waarbij je de haak ergens achter uit de baars moet zien te halen. Dat gaat toch een stuk makkelijker als de weerhaak is platgeknepen. De haak achteruit de karper moeten halen komt echter zelden voor.

Voor mij dus platgeknepen weerhaken ipv weerhaakloos. Is echter wel gebasseerd op het lossen van 1 vis. Wellicht als test toch deze haken weer eens proberen.
Brasem op je stek in de weer,
Dan komt de karper ook wel een keer!
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

11-07-2011 14:04

Victor,

Eerlijk verslagje! Toch blijf ik benieuwd naar wat er gebeurd was als je echt 'glad' door was blijven vissen, dus niet met platgeknepen weerhaak, maar met een totaal weerhaakloze haak. Maar OK.

Hier nog een klein dingetje:

We kennen allemaal het Gigantica-meer in Noordoost Frankrijk, waar Danny Fairbrass en vrinden zich een slag in de rondte vangen op de DVD'tjes.

Dit:

4. Barbless hooks only, this is to reduce mouth damage and allows a snagged fish to escape, various patterns are available to buy on site. If a hook snags in your clothing it is not barbless!

Staat hier:

http://www.gigantica-carp.com/rules

Onder het kopje 'Respect the Fish'.

En hebben we ze eindeloos veel lossers zien krijgen en/of karperbekken zien beschadigen? Ik niet.

Groet,
Willem :wink:
Gebruikersavatar
robert smith
Berichten: 725
Lid geworden op: 22-09-2009 23:06
Locatie: Rotterdam

11-07-2011 14:22

:D Toch wel komisch, zo zijn er ook wateren in Frankrijk, waar ze tegenwoordig, toch liever het gebruik van weerhaak (micro) graag zien! Schrijf nog steeds de weerhaak niet af!

mvg.

Aangepast, geloof ook niet dat de heren, hierboven, de mindere mooie ervaringen, van hun vak in beeld zullen brengen (commercie!).

Laterszzz.
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

11-07-2011 18:55

Hallo Robert,

robert smith schreef:zo zijn er ook wateren in Frankrijk, waar ze tegenwoordig, toch liever het gebruik van weerhaak (micro) graag zien!


Ook dat kun je als commerciele strategie zien.

:o

Groet,
Willem :wink:
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

11-07-2011 18:59

Laten we helemaal geen haak meer gebruiken dan.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
robert smith
Berichten: 725
Lid geworden op: 22-09-2009 23:06
Locatie: Rotterdam

11-07-2011 19:17

:D Dat appeltje voor de dorst, smaakt weer goed! :lol: :lol: :lol:

mvg.
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

11-07-2011 19:49

Leen,

Laten we de haak gebruiken waar 'ie voor bedoeld is. :wink:

Robert,

Als dat alles is wat je achter de hand hebt... 8)

Terug on topic dan maar? Wie volgt met een ervaring i.p.v. een vermoeden?

Groet,
Willem :wink:
Gebruikersavatar
robert smith
Berichten: 725
Lid geworden op: 22-09-2009 23:06
Locatie: Rotterdam

11-07-2011 20:00

Wist niet dat hier strijd gevoerd werd, WPJ., in ieder geval wat wil je horen dan? Dat ik meer vertrouwen in de weerhaak heb! En jij in weerhaakloos! Of je wilt, gewoon gelijk hebben, wat?

Vermoeden, waarover :roll:
dave staal

11-07-2011 20:06

WPJ Barnas schreef:Onder het kopje 'Respect the Fish'.


Ach ach hengels verkopen ,en alleen nog maar observeren ,respect the Fish :lol:

.

Gr Dave
Gebruikersavatar
robert smith
Berichten: 725
Lid geworden op: 22-09-2009 23:06
Locatie: Rotterdam

11-07-2011 20:11

Snappie, wat ik bedoel, en dan over de vele variabelen l..., :wink:
Gebruikersavatar
robert smith
Berichten: 725
Lid geworden op: 22-09-2009 23:06
Locatie: Rotterdam

11-07-2011 20:15

Dacht eerst, oldskool, hengels van 2.5 lbs, die man kan drillen!
dave staal

11-07-2011 20:36

ff mijn mening verduidelijken ,

op elk betaalwater zitten de karpers er voor 'ONS' plezier zodat 'WIJ' ze er tig keer per jaar uit kunnen trekken

(wel zonder weerhaak getuigt van respect :lol:

Slaat werkelijk nergens op!!!! zou eerder moeten staan onder kopje , bescherming handelswaar:wij van gigantica zijn van mening dat vissen zonder weerhaak de karpers langer meegaan en dus meer geld opleveren .

terug naar het topic wanneer heeft de visser meer kans om de karper daadwerkelijk te vangen na inhaking met of zonder weerhaak?

want daar gaat onze sport/hobby toch over? Iedere visser uit het goede hout gesneden zal proberen de gehaakte vis zo onbeschadigd uit en weer in het (zelfde) water te zetten.
blijf van mening dat dat het beste gaat met weerhaak.

Gr Dave.
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

11-07-2011 20:55

Ben ook wel benieuwd naar de uitkomsten van Klaas z'n testen. Ben begonnen ooit met weerhaak, had toen wel regelmatig een tangetje nodig om te onthaken. Daarna gaan vissen met platgeknepen weerhaak ; geen lossers en geen moeite meer met onthaken.
Had daarna nog eens (per ongeluk) een pakje haken zonder weerhaken gekocht, eerste vis was direct een losser. Pakje dus niet meer gebruikt....
Eigenlijk dus geen goede kans gegeven, maarja, vertrouwen.

Vandaag de dag nog steeds met platgeknepen weerhaak, lossers overkomen me nagenoeg nooit, wel dat de haak al los in het schepnet hangt !
Ben er nu wel weer meer mee bezig ivm soms vreemd gehaakte vissen.
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Ronald van Loon
Berichten: 48
Lid geworden op: 19-09-2009 08:24

11-07-2011 20:56

Zelf vis ik nog vaak met mijn 2,25lbs stokken op afstanden tot 60 meter.
Qua haak prefereer ik nog steeds de microbarb(kleine weerhaak),ik moet toegeven dat mensen om mij heen het gewoon goed doen op barbless.(weerhaakloos)

De gewoonte van het bekende weerhoud me er een beetje van om naar barbless te gaan,...na meer als 25 jaar raak je misschien wel een beetje vastgeroest in datgene dat je altijd goed is bevallen.

Toch wil ik vermelden dat ik binnenkort op een voor mij bekend water de barbless ga proberen,.gewoon omdat ik denk dat de schade aan de vis tot een min.wordt beperkt.

Alles valt en staat met de kunde/ervaring van de visser natuurlijk,maar als er een schadebeperking mogelijk is zonder (teveel) extra missers/lossers,...dan "moet"elke karpervisser dit ervaren.(denk ik persoonlijk).
Het is wat het is,...
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

11-07-2011 22:40

Robert,

Dit gaat een beetje verkeerd nietwaar? :wink:

Moet ik alles letterlijk, formeel, politiek correct en diplomatiek verantwoord gaan schrijven en beschrijven zodat jij geen kans ziet om ergens iets te verbuigen zodat je er op in kunt 'hakken en zagen' (grapje)? Denk je nu werkelijk dat ik hier zit om mijn gelijk te halen? Nee Robert, ik zit hier op de laatste plaats voor mijzelf persoonlijk, op het detail na dat ik er een leuke - in mijn ogen zinvolle - afleiding aan heb tijdens mijn dagen zonder werk en het tijdelijk ontbreken van de mogelijkheid (!) tot vissen, mijn dagen die momenteel gevuld zijn met van alles rondom een spannende verhuizing (geen grapje).

Ik kan ook gewoon uitloggen, niks van me laten horen en alleen gewichten raden en set-ups kijken, een beetje dom lullen over voerboten die uiteen spatten en een TV aan de waterkant (serieus grapje), maar wat ik juist probeer is aan de hand van op de eerste plaats mijn eigen ervaring, plus die van betrouwbare vismaten en de visie die ik daar na jaren intensief vissen, op heb, met jullie iets te delen en in dit geval is dat ook nog eens enkel en alleen in het belang van de vissen waar jij ook van wilt genieten (geen grapje).

En ja, ik schop tegen heilige huisjes en ja ik haat taboes en ja ik ben te fanatiek en speels en ja ik haat saaie droge suffe stof, maar ik houd van inhoud, hoe deze ook verpakt is. Inhoud die ik met een beetje geur en kleur probeer weer te geven en waarvan ik toegeef dat het soms wat denk- en zoekwerk oplevert, maar dat is nu net de bedoeling. Voorgekauwde eenheidsworst is er volgens mij al teveel en als je zelf iets ontdekt (door open te staan van inspiratie), is dat jouw zelf gevonden waarheid waar je veel meer in zult kunnen geloven dan in een kouwe, saaie, stoffige hap niks zeggende feiten (geen grapje) die een ander er in staat te rammen.

Jouw postings getuigen van doordenken en dat is mooi, ik zie dus geen reden om mijn stijl aan te passen om zo te voorkomen dat er weer een grap van gemaakt wordt (beetje grappig bedoeld).

Maar schep er gerust genoegen in om mijn woorden te verbuigen zoals jij wilt om ze vervolgens tegen me te gebruiken, ook al is dat op een onschuldige, grappige manier. Vind ik niet echt onoverkomelijk, maar een reactie, die zul je altijd krijgen (grotendeels geen grapje). Wat ben ik snel geprovoceerd hè (deels een grapje)?

Vat dit nu niet op als persoonlijke steek of trap of klap, maar als reactie op jouw komische postings (die je ná toegeven en inkrimpen nadien zelfs drie keer gewijzigd hebt - ben ik soms ook een ster in hoor, heel soms). Nogmaals; gelijk halen doe ik bij een rechter, als ik daar het nut al van inzie. Dit is discussie over vissen Robert, geen juridisch getouwtrek, maar als ik iets doe, probeer ik dat goed te doen en noem ik alles bij naam, ga ik graag de diepte in en nuanceer ik op sommige vlakken bewust niet (geen grapje).

Wat jij doet moet jij weten (welcome to Holland) en dit zal ik ook niet proberen te veranderen (hooguit zal ik proberen te inspireren, jezelf veranderen moet ieder mens zelf doen), maar een mening over wat je schrijft mag toch wel? Net zo goed als dat jij die over mijn postings hebt (wederom geen grapje).

Moet ik nu ook nog ingaan op die totaal zinloze opmerking over mijn hengels & 'oldskool' en dat ik ineens minder respect krijg van jou (niet te letterlijk nemen - maar dat is wat ik proef, zonder daar moeite mee te hebben)? Nee Robert, dat doe ik niet.

En ik verdom het om al mijn woorden een half uur te overdenken (hoewel, ik lees dit nu voor de derde keer terug), behalve als het op inhoud en eerlijkheid aankomt. Neem letterlijk wat je letterlijk nemen wilt, trek er je conclusie uit en ga ermee aan de slag (en ook dat is geen grapje).

Ik vind het wel grappig om er even 'werk van te maken' op deze manier (geen grapje).

Over Gigantica mannen... :lol:

Ik refereerde enkel aan de regel voor weerhaakloos vissen en nam het slechts als voorbeeld in deze discussie! Enkel om iets te ondersteunen en om die weerhaakloze haak die daar verplicht is en waarvan ik de negatieve resultaten niet zie of hoor. En ik weet dondersgoed hoe commercie werkt, zat ervaring mee. That's it, een simpele waarneming zonder oordeel over het water of het ge-/misbruik/beheer in kwestie.

Maar zal ik eens zeggen wat ik verder van dat opgehemelde poppenhuiswater met die walgelijk netjes aangeharkte reclamedecors vind? Wie weet worden we het nog eens... Laat ik dat maar niet doen, want dan gaat dit topic op slot.

Als ik dit zo teruglees, voer ik weldegelijk strijd! Je vermoeden klopt dus toch Robert... :wink: (hé, een geel figuurtje dat een knipoog geeft en dus probeert aan te geven dat het allemaal niet zo erg is!).

Waarom zou dat toch zijn, die 'strijd'? Misschien om het er voor de karper en de visser mogelijk wat zonniger uit te laten zien? En dan ben ik maar naïef. Maar inderdaad, ook een beetje omdat ik soms strontziek word van een grapje dat 3 x leuk is, maar me dan mijn strot uit komt. Het feit dat ik niet (maar wel steeds beter) negeren kan en er op deze manier op in ga, mag je gerust zien als negatieve eigenschap.

Met de beste bedoelingen, maar toch ook even mijn gevoel dat spreekt, sorry dat ik weer zo open ben.

Inderdaad Dave, back on topic. Ik zal mijn best doen, maar ik zit hier - gelukkig - niet alleen, getuige de ervaringen die anderen ook delen m.b.t. tot het vissen zonder weerhaak of platgeknepen weerhaak. Klasse!

Ook ik ben razend benieuwd naar Klaas' verhaal.

Karpergroet,
Willem :wink:

PS: Boos? Nee, hooguit afgeleid, met een biertje en een Van Nelle erbij. :lol:
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

11-07-2011 23:00

Wat negeren Willem?, dat zou je beter laten.
Met vijftig jaar hengel ervaring werd het ook eens hoog tijd deze met ons te delen.
In navolging tot Klaas zal ik jou advies binnenkort ook eens testen.

Waar ik bij het lezen van dit topic toch wel wat huiverig word is, dat veel lezers het gebruik van weerhaakloze haken als vrijbrief gaan zien en de montage met behulp van een voerboot recht in de onderwaterrimboe gaan dumpen.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Jeroen Neef
Berichten: 1590
Lid geworden op: 27-07-2004 23:46
Locatie: Gilze
Contacteer:

12-07-2011 12:33

Robert nog even terug naar die 13 voeter van 3 pond, je gaat er meteen van uit dat dit een pook is maar dat hoeft niet eens zo te zijn. Ikzelf heb 6 armalite's. 3 12 voeters van 3 pond en hier vis ik eigenlijk altijd mee op de bakken wateren. Ze zijn wel 3 lbs maar buigen all the way en heb er zelden loschieters mee. Die andere zijn 3.75 mtr en 3,5 pond. Ze zijn dikker van blank en ogen echt als beulenpoken. In principe zijn het dat ook maar ze gaan helemaal rond. super parabolisch...Durf met deze hengels makkelijk met een maatje 8 of van sommige haken (types) maatje 10 te vissen en dan nog taai te drillen ook. Zoek uit wat de benodigde hairlengte is waarbij je de meeste vissen mooi onderin haakt en je kunt echt wel taai drillen.

Ervaring en skills...daar draait het vaak om.
These balls are...To The Bone. http://www.ttbbaits.com
www. thegeckobrothers.sucks.nl
http://www.karperstudiegroep.nl
Gebruikersavatar
robert smith
Berichten: 725
Lid geworden op: 22-09-2009 23:06
Locatie: Rotterdam

12-07-2011 15:13

Moet ik hier eigenlijk nog op ingaan :roll: , ff. teruglezen Jeroen, had dat al geroepen (dempende werking v/d. top en de 3 lbs. in het onderste deel van de blank), maar ja, verwoord alles misschien niet zoals men dat wil, doet er ook niet toe, heb toch mijn eigen mening over de weerhaak, vis overigens naar mijn mening ook veilig, ten aanzien van de karper! Probeer alleen niet mijn mening op te leggen, neemt ook niet weg, dat ik wel degelijk LEES wat een ander er over te vertellen heeft!

Pfft. ervaring zegt mij niks over, skillz! :roll:

mvg.
Gebruikersavatar
robert smith
Berichten: 725
Lid geworden op: 22-09-2009 23:06
Locatie: Rotterdam

12-07-2011 15:31

:o Oh ja, dat haak/ hair lengte verhaal :lol: . Lijkt wel of ik de schoolbanken in moet :-? !

Zal maar niet roepen wat ik nu echt denk, vang overigens elk seizoen mijn vissen denk 98% zonder schade aan de bek! Doe er mee wat je wilt!

mvg.
Jan Vitam
Berichten: 167
Lid geworden op: 20-01-2003 01:00
Locatie: Scheveningen

12-07-2011 18:29

Het uitgangspunt voor een ieder in deze discussie zou eigenlijk het welzijn van de vis, de karper, moeten zijn en niet het welzijn van de visser, die mogelijkerwijs één of meerdere vissen meer vangt of het welzijn van de visser en de vis. NEEN, het welzijn van de karper staat voorop. De karper ondergaat na te zijn gehaakt een aantal stressmomenten die niet als positief kunnen worden omschreven; hoe beter wij, karpervissers of karpervangers, daarmee omgaan des te beter de uitkomst voor de vis, ervan uitgaande dat een ieder het credo catch and release ook werkelijk nastreeft en toepast.
Dus wat we ons o.a. zouden moeten afvragen is hoe ervaart een karper het om gehaakt, gedrild, geschept en onthaakt te worden met een weerhaak in de bek en hoe zonder weerhaak / met platgeknepen weerhaak ?. Hoe ziet de bek van een karper eruit na enkele malen voornoemd proces te hebben doorlopen ?.
De ervaringen van uitbaters van betaalwateren kunnen ons - karpervissers - daarbij helpen, zij hebben hun geïnvesteerd kapitaal rondzwemmen in hun meer(tje) en zullen er beslist voor waken dat hun kostbare investering op enigerlei wijze serieuze schade wordt berokkend. De grote meerderheid van deze uitbaters heeft uiteindelijk gekozen voor de weerhaakloze benadering, nochtans zijn er een (klein) aantal die opteren voor de weerhaak. Ik ben voornemens enkele van deze uitbaters die voor de weerhaak hebben gekozen te benaderen met enkele gerichte vragen, en zou 't dan ook op prijs stellen indien jullie mij namen kunnen doorgeven, zonodig via een pb, van die betaalwateren waar alleen met weerhaak gevist mag worden. De antwoorden worden vanzelfsprekend aan dit forum en topic toegevoegd !. Ook zullen deze vragen worden gesteld aan enkele uitbaters van zg. weerhaakloze betaalwateren !.

PS Ik ben beslist geen liefhebber van betaalwater, echter het zal hoogstwaarschijnlijk onze toekomst worden.