Regen en zuurstof.


Plaats reactie
Gebruikersavatar
ricow coolen
Berichten: 301
Lid geworden op: 06-07-2006 16:21
Locatie: Helmond

07-07-2011 21:57

Beste karpervrienden,

De meeste mensen denken dat er na een flinke regenbui meer zuurstof in het water is gekomen.
Ook ik dacht dit altijd, of doe het eigenlijk nog steeds een beetje.
Iemand op het forum zij mij dat regen juist zuurstof aan het water onttrekt, dit zou nagemeten zijn.
Nou zou dit best kunnen zijn maar heb er toch mijn twijfels over.
Als het voor een erg lange tijd warm is geweest waardoor er weinig zuurstof in het water is, doen de karpers niet veel. Dit weet iedereen. Maar waarom vang je dan in eens veel meer na die flinke regenbui?
Terwijl die regenbui juist nog meer zuurstof uit het water zou onttrekken...

Hoe denken jullie hier over?
MVG Ricow.

Afbeelding
Robert Steiger
Berichten: 96
Lid geworden op: 16-08-2010 12:28
Locatie: Maassluis

07-07-2011 22:25

Misschien doet de regen iets met de temperatuur van het water?

Of zitten er in regen toch bepaalde voedingsstoffen?

Of stoffen die juist andere organismen in het water beter laten functioneren/actiever worden waardoor de karper ook actiever wordt?

Dit zijn maar een paar ideeen hoor, ik weet niet of het zo is.
Gebruikersavatar
sies overbeek
Berichten: 168
Lid geworden op: 04-04-2008 22:29

08-07-2011 10:38

Ik denk dat regen wel extra zuurstof toevoegd. Helemaal als het zuurstofniveau in het water lager is dan dat in de lucht. zuurstof pompjes in vijvers of aquaria zorgen ook voor extra zuurstof in het water.
Er is altijd een uitwisseling van zuurstof aan het wateroppervlak tussen de lucht en het water. Als er in het water minder zuurstof is dan in de lucht, betekend dat het water zuurstof opneemt. Is de situatie andersom, dan geeft het water zuurstof af. In wat voor mate dit gebeurd, weet ik niet precies. Door regendruppels ontstaat er storing aan het wateroppervlak. het wateroppervlak wordt groter, doordat je er reliëf in krijgt van de druppels. Dit zou de afgeve van zuurstof kunnen bevorderen, maar de afname van zuurstof denk ik net zo goed.

Het rare vind ik wel, dat als er veel zon is het betekend dat er veel fotosynthese is.(Kortom, veel planten die Co2 omzetten in zuurstof en glucose(voedingstoffen voor de plant) en zo zou er eigenlijk veel zuurstof in het water moeten zitten.. Het is wel zo bedenk ik me net, dat warm water minder zuurstof kan bevatten dan koud water. Dus als het lang warm is, is het vaak ook zo dat de watertemperatuur stijgt, wat het maximale zuurstofgehalte verminderd. (nu heb ik mijn eerste theorie zelf van veel zon-veel zuurstof wel zelf ontkracht, aangezien de watertemperatuur van het water ook stijgt.
Als ik nu doordenk betekent het dat als het regent na warm weer, het regenwater bijna altijd kouder is dan het water dat in de vijver etc. zit. Kouder water betekend dan dus meer zuurstof capaciteit. Hoe snel het zuurstofniveau dan oploopt weet ik niet.

@Robert
Dat van de temperatuur zou heel goed een rol kunnen spelen inderdaad.

Normaal gesproken is pure regen heeel voedselarm. Vandaar dat je bij de bron van een rivier of stroompje dat gevoed wordt met regenwater, zo weinig leven in het water vind.
Leuk he zo'n biologieles :lol:
Laatst gewijzigd door sies overbeek op 08-07-2011 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

08-07-2011 12:14

Sies,

Les? Ik weet het niet hoor ...... meestal weet diegene die les geeft waar hij het over heeft. Een les beginnen met ik denk, vervolgens allerlei theorieen spuien die, klaarblijkelijk, op geen enkele kennis gestoeld zijn vind ik niet echt een les 8) :lol: 8)

Niet boos worden, lees je eigen tekst nog maar eens na.

Hoe denk jij dat de zuurstof uitwisseling van lucht naar water er uit zou kunnen zien? Waardoor geinitieerd en misschien belangrijker waardoor gefaciliteerd? De andere kant op is wel mogelijk denk ik, je hebt water waar meer zuurstof inzit dan het water bij een bepaalde temp kan vasthouden, hierdoor zal er een aflaat van het 'te veel' aan de omgeving ontstaan.

Ik weet het overigens ook niet .......
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
sies overbeek
Berichten: 168
Lid geworden op: 04-04-2008 22:29

08-07-2011 12:40

Ik weet veel wel bijna zeker opzich, maar niet 100%. Vandaar dat ik denk ik gebruik. tis niet dat ik zomaar van alles uitkraam zonder dat ik er iets van af weet.
Als het niet mogelijk was zuurstof vanuit de lucht in het water te krijgen, wat is dan het nut van een luchtpompje in je aquarium? Ook heb ik wel eens gezien dat vissen in een afgesloten bak zonder planten, maanden overleven door middel van een luchtpompje. Waardoor het water dus geen zuurstof krijgt door de fotosynthese
Bevroren vijvers die geen planten hebben, dikke kans op dode vis. zitten er planten in, dan maakt het niet veel uit, aangezien de zonnestralen wel door het ijs heen gaan. Sneeuw bovenop het ijs is wel echt een killer voor vissen, aangezien hierdoor beide zuurstofbronnen worden weggehaald.
http://users.vcnet.com/rrenshaw/do.html
hier nog een bron. bij het kopje Source staat er dat wisseling met lucht en water mogelijk is. Hoe het helemaal precies in zijn werk gaat weet ik niet.

Moet wel zeggen dat mijn bericht hieronder inderdaad vrij rommelig is na hem nagelezen te hebben. Ik zal hem ff aanpassen :)


Gr. Sies
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

08-07-2011 13:47

Hallo,

Ik weet het ook niet, maar zou het niet zo kunnen zijn dat die regenbui slechts een uiting is van de werkelijke oorzaak voor de toenemende visactiviteit?

Wat je namelijk vaak hoort is dat het vooral in de zomer nogal positieve effecten heeft, met mooi weer.

Wat heb je met mooi (lees: helder en zonnig) weer? Hoge luchtdruk.
Wat heb je met bewolking en een daaruit voortvloeiende regenbui? Lagere luchtdruk.

Nu heb ik een aantal jaren het mogelijke effect van luchtdruk op visactiviteit bestudeerd en het lijkt erop dat een daling van hoog naar laag (bijvoorbeeld van 1025-1030 de 1015 voorbij), een soort kickstart kan zijn voor visactiviteit. Er speelt enorm veel meer mee vrees ik, maar opvallend is het wel. Ik had twee wateren waar ik soms zelfs sessies plande plande op basis van luchtdruk. De sessies die ik zo plande, pakten regelmatig goed uit qua resultaat.

Het luchtdrukverloop van hoog naar laag (de daling dus) lijkt positief, met name tussen mei en september.

Vaag, ik weet het, meer weet ik niet.

Groet,
Willem :wink:

PS: Met dank aan o.a. Reinout Spijkerman die mij op de mogelijke invloed van luchtdruk op de vangsten, wees.
Gebruikersavatar
Martijn van Ierland
Berichten: 287
Lid geworden op: 21-08-2002 02:00
Locatie: 't mooie Brabantse!

08-07-2011 14:24

Ik wil 1 ervaring delen, aan de hand daarvan heb ik voor mezelf in ieder geval geconcludeerd dat op bepaalde wateren regen wel degelijk (door het zuurstof) kan zorgen voor een (behoorlijke) opleving.

Watertje, ongeveer 10ha. Gemiddeld 1,5 tot 2meter diep, met een diepere plek zo rond de 3m. Het water zelf is zo bruingroenig (kleigrond) dat het wel erwtensoep lijkt. Elke dag (eigenlijk 's nachts) 1 of 2 aanbeten.. De drills waren echter waardeloos. De karpers zeilden als het waren als brasems richting het schepnet.

Na 3 dagen begon het te regenen. En niet een klein beetje, nee zeker 30u aan een stuk. Dit had 2 gevolgen:

1) na een aantal uren begonnen de aanbeten. 1 of 2 runs per dag steeg naar 10 runs in 24u, en nu voor het eerst ook overdag (en de dag erna hetzelfde beeld, toen de regen alweer gestopt was).
2) het leek wel alsof er cocaïne in de regen zat! De vissen hadden een pak energie, daar lusten de honden geen brood van! De drills werden kort gezegd spectaculair.

Voorafgaand aan de regen was een dag lekker weer (graadje of 22) en de andere dagen bewolkt (graadje of 13-15) (we praten april). Helaas heb ik de watertemperatuur niet gemeten, dus daar kan ik niet zo veel over zeggen. En ook helaas: ik heb de luchtdruk niet geregistreerd. Niet voor de sessie en ook niet na de sessie.

Er spelen natuurlijk erg veel factoren mee. Maar ik blijf erbij dat de regen zijn werk op dit specifieke water heel goed heeft gedaan. Vooral het verschil in kracht van de vis voor en na de regen. Dat kan in mijn ogen door niets anders zijn gekomen dan een behoorlijke opleving van het zuurstofniveau in dit water. Het gemiddelde zuurstofpeil zal laag zijn, aangezien het water zo'n erwtensoep is (weinig planten, zon dringt niet door, geen fotosynthese).
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

08-07-2011 14:31

Conclusies a.d.h.v. omgevingsfactoren zijn erg eng .....

Ik loop vaak buiten en dan kijk ik ook wel eens omhoog, nu liep ik laatst buiten met een rood jasje aan ik kijk omhoog en wat denk je schijt er een meeuw in mijn oog. Conclusie, als je een rood jasje aan hebt kun je maar beter naar beneden blijven kijken.

Geen diskwalificatie van jullie conclusies, maar meer om aan te geven dat je achteraf vaak 1 bij 1 optelt en dan bij de uitslag 2 uitkomt .... terwijl het misschien wel 3+4-5 had moeten zijn.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

08-07-2011 14:35

Martijn,

Leuke bijdrage als je het mij vraagt. Dat van die kracht van de vissen is interessant.

Toevoeging:

Dat gebeuren rond die luchtdrukdaling en de daar mogelijk uit voortvloeiende toenemende visactiviteit, heb ik ook waargenomen op een zandput tot een meter of 11 diep. Dat was een snoeihard water van 7ha. met 7 gekende vissen en het hoefde niet eens echt te plenzen voor een vangst, of twee.

Slechts als toevoeging, zonder iets te beweren dus.

Cheers,
Willem :wink:

PS: Marc, ik geef slechts mijn bevindingen weer, zonder keiharde conclusie.
Gebruikersavatar
Martijn van Ierland
Berichten: 287
Lid geworden op: 21-08-2002 02:00
Locatie: 't mooie Brabantse!

08-07-2011 17:13

@Marc

Ik ben het helemaal met je eens: je moet niet te snel conclusies trekken. Maar in de situatie die ik beschreef, in combinatie met de enorm veranderde kracht van de vissen, kon ik haast niet anders.

Stel dat jij in het rode jasje liep, omhoog keek en in een gat viel die je niet zag (omdat je dus omhoog keek)... Grote kans dat wanneer jij wel op de weg had gelet, je niet dat gat was ingelopen (maar nog geen 100% zekerheid). Op dit niveau link ik de regen aan de betere vangsten en de krachttoename (geen 100% sluitend bewijs, uiteraard niet, maar dat hebben we nooit).

En nogmaals: het is (is... of denk ik het ;-)) erg water en situatie afhankelijk allemaal. Onlangs zijn we met KSN Brabant naar De Snoekbaars in Turnhout geweest. Het regende heel het weekend en Lilly, de eigenaresse, vertelde dat we geluk hadden... Wij dachten er anders over, maar toen we opruimden op zondag was er door veel mensen (helaas niet door mij hehe) goed gevangen. Terwijl het er vaak voorkomt dat er erg weinig werd gevangen. Volgens de eigenaresse had het weer op haar water veel invloed (en als je jarenlang elke vangst bijhoudt, dan denk ik dat je wel bepaalde conclusies mag trekken).
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

08-07-2011 17:20

of ik moet er overheen hebben gelezen, maar het antwoord ligt in de ph verandering opgesloten.

Zachte regen activeert verder het onderwater leven , waarop vissen reageren.

Hevige regenval gaat vaak gepaard met moderinstroom. das een kutgevoel in de kieuwen lijkt me..

MVG

Klaas
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

08-07-2011 19:04

Ik ken iemand, die een vijvertje heeft
In dat vijvertje zwemmen koi's
Als deze meneer in de winter een liter kokend water in een bak van een paar duizend liter gooit, ziet deze meneer een toename van activiteit van de vis terwijl de temp verandering op de bak nihil is.
Andersom denk ik dat het ook geldt, als het water 'erg' warm is en je zou er een relatief kleine hoeveelheid koud water ingooien dan voelt d'n kerpel dit en gaat dingen doen.

@Klaas,
Nu weet ik dat onze gevinde vrinden erg gevoelig zijn voor verandering(en) maar denk jij dat 1mm regen op een HA de pH zal beinvloeden?
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

08-07-2011 21:24

Een regendruppel heeft een groot oppervlak en kan veel zuurstof opnemen. Regen kan dus zuurstofverrijking geven. Hetgeen een positief effect heeft op de aaslust van karper.

Regenwater zorgt voor afkoeling en kan slib, modder en zand in het water spoelen. Vuil verlaagt het zuustofgehalte. In dat geval kan het een negatief effect hebben.

Hangt er dus maar vanaf.

PH verandering kan een indirect effect hebben als het micro-organismen activeert waarop de karper aast. Zoveel lees ik uit Klaas zijn reactie. Dat kan best kloppen.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
dennis gerits
Berichten: 549
Lid geworden op: 07-12-2009 13:07
Locatie: Weert

08-07-2011 23:01

Kees Ouwehand schreef:
Regenwater zorgt voor afkoeling en kan slib, modder en zand in het water spoelen. Vuil verlaagt het zuustofgehalte. In dat geval kan het een negatief effect hebben.


waarom verlaagt ''vuil'' het zuurstofgehalte ? :)
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

09-07-2011 09:27

De afbraak van het organische materiaal dat meekomt verbruikt zuurstof Dennis.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
sies overbeek
Berichten: 168
Lid geworden op: 04-04-2008 22:29

09-07-2011 13:25

@ Dennis en kees,
Denk ook dat als het vuil in een grote hoeveelheid is, het water zo vertroebelt dat de planten minder zonlicht krijgen. En daardoor minder zuurstof aanmaken.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

10-07-2011 10:36

Als helder plantenrijk water vertroebeld door regenval is het een paar dagen later weer helder, heeft verder geen invloed, of er moet iets dramatisch aan de hand zijn.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
sies overbeek
Berichten: 168
Lid geworden op: 04-04-2008 22:29

12-07-2011 02:01

het heeft ook niet echt veel invloed denk ik. Maar de aanmaak van zuurstof zal wel belemmert worden aangezien er minder zonlicht de planten bereikt. Die mate waarin zal denk ik inderdaad ook geen belemmerend effect hebben op de waterkwaliteit etc..
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

12-07-2011 09:07

Je hebt natuurlijk korte en lange termijn effecten. Volgens mij gaat de vraag over het stimuleren van de vangst op korte termijn. Het zal helemaal van de omstandigheden afhangen. Bij een hete zomer kan een opkomend windje en een verfrissende bui het azen stimuleren door inbreng van zuurstof en afkoeling van het oppervlakte water. In de herfst kan een gure wind met een hoosbui weer het omgekeerde doen.

Terugkomend op de zuurstofarme regen. Hoe langer ik daarover nadenk, hoe onwaarschijnlijker ik de opmerking vind. Maar ik hoor graag waarom regenwater zuurstofarm zou zijn.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Plaats reactie