En wie heeft deze dan gevangen??


Richard Klinkenber

21-06-2011 22:58

In navolging van Bobby van Lopik de volgende situatie.

Mijn vismaat en ik vissen om en om. Het is zijn beurt. Na een korte wandeling langs t water zie ik een enorme spiegel ergens in een wierbed samen met nog een paar mooie vissen. We besluiten te verkassen en ik loop de eerste lijn uit in het wier. Plots zie ik weer die spiegel en ze zwemt recht op me af. In een reflex blijf ik stokstijf staan een laat heel lullig m,n aas zakken. Het beest ziet me niet (misschien door t wier) en hapt wonder boven wonder toe. Met m,n hand zet ik direct de haak en schreeuw naar m,n vismaat dat die moet drillen. Na een korte dril ligt 1 van Brabants topvissen op de mat, een pr!
Maar wie heeft volgens jullie de vis gevangen?
Wij hebben er niet moeilijk over gedaan en voor t eerst voor beiden geteld. Ben benieuwd!
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

22-06-2011 08:48

Ik vis met m'n maat ook om en om maar mocht de één voor zijn beurt de hengel pakken omdat de ander even weg is of zo, dan drilt hij hem ook af. Eerst de haak zetten en vervolgens de hengel afgeven vind ik een beetje mosterd na de maaltijd.

In dit geval zou ik zeggen dat jij hem gevangen hebt.
Richard Klinkenberg
Berichten: 299
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Leiderdorp, Nederland

22-06-2011 15:56

zit wel wat in ja...
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

22-06-2011 16:02

ALs wij om en om vissen, dan is het ook inderdaad: Hengel pakken is vangen..

Als iemand zit te kakken, ff aan het water halen is, of misschien wel met de boot erop uit, tja. Eigen schuld. Mocht ik met een hengel aan het varen zijn en een vis kunnen vangen met die hengel zal ik het ook niet laten. De beurt daarna is gewoon weer voor de maat. En zo verder. Niet omdat ik er twee heb gevangen achtereen krijgt hij die ook..

Ik zit er niet mee..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
dave staal

22-06-2011 17:22

Snap jullie dillema ,heb zulke problemen nooit .

Vis altijd alleen ,voor de gezelligheid ga ik naar de h euhh kroeg :wink:

Ben niet zo van het sociale gebeuren tijdens het vissen ,laat mij me ding maar alleen doen voorkomt dit soort onzin,mijn beurt ,jouw vis ,jij slaat aan dus .....pffffff.

Gr Dave.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

22-06-2011 18:12

Ik vis vaak genoeg run om run hoor, maar als ik zo die vis haak, no way dat mijn maat dan ooit die hengel gaat krijgen. Dan pakt ie er daarna maar mooi een paar op rij.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
bryan goossens
Berichten: 53
Lid geworden op: 21-01-2010 17:09

22-06-2011 18:36

haha ik ken zo'n toestanden.
En als je een vis lost, wie zijn beurt is het dan om de volgende vis te vangen? haha
Daarom vis ik tegenwoordig veel meer alleen. geen gezeik wie op de beste stek wilt vissen en wie zijn beurt het is etc...
Je hebt je stokken en molens toch gekocht om er zelf vis op te vangen?
Van run om run vissen wordt je zeker niet beter bevriend met je copain, integendeel zelf...
Als ik toch moet antwoorden: jij had hem gewoon zelf gevangen, je hebt er zelf moeite voor gedaan.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

22-06-2011 18:39

Als je run om run vist is het toch duidelijk?

Anders vis je wel "vis om vis"...
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Roy Rovers
Berichten: 233
Lid geworden op: 27-07-2010 20:47

22-06-2011 20:43

ja een run die plots stopt met lopen? (haakaas gelost)
wat is dat dan
Frank Verstraaten
Berichten: 365
Lid geworden op: 10-01-2002 01:00
Locatie: Leiden

22-06-2011 21:34

Z'n maat die op de kant stond had de hengel trouwens vast tijdens het uitlopen, dus die heeft hem dan ook gevangen :P :P :P !

Trouwens nog bedankt he Richard voor het uitlopen!
Laatst gewijzigd door Frank Verstraaten op 22-06-2011 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

22-06-2011 21:42

Viste vorig jaar een sessie of 25 run om run met m'n (vis)maat. Nooit gezeik. Nooit. Vis verspeeld? Ach, pak de volgende run ook maar, ik heb er al één gevangen. Geleuter met hengels over geven, mij niet gezien. M'n maat ook niet. Komt dus allemaal aan op de juiste vismaat...
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

23-06-2011 01:42

Precies, hier ook nooit problemen. Je hebt ook geen ruzie meer om wie aan welke kant gaat zitten en als het zo uitkomt zetten we ook gerust hengels om en om. Als je telkens met 4-0 naar huis gaat is ook niet leuk, de vanger voelt zich haast opgelaten omdat ie weer bert krijgt terwijl de schepper zelf ook zo graag een hengeltje krom mag trekken. Als je elkaar niet een visje gunt en niet kan delen moet je gewoon alleen vissen.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

23-06-2011 12:46

Roy Rovers schreef:ja een run die plots stopt met lopen? (haakaas gelost)
wat is dat dan


Beurtwissel. Duidelijke afspraken maken. Maar meest geef je dan de volgende..

Ach, waar de n**k ga ik eigenlijk op in..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Martijn van Ierland
Berichten: 287
Lid geworden op: 21-08-2002 02:00
Locatie: 't mooie Brabantse!

23-06-2011 12:51

Niet elke maat is een goede maat :). Gelukkig vis ik met mijn broertje. Of hij nu een dikke vang of ik, dat maakt me weinig uit. WIJ vangen hem namelijk (.

Wij vissen overigens vis om vis... Soms is dat best zuur, als er 2 runs achter elkaar worden verspeeld. En vis om vis is karper. Elke gevangen brasem blijft de beurt bij dezelfde (en dat gebeurt vaak...). Op deze manier kan het soms 24u duren (of langer) voordat je zelf weer mag drillen. Het grote voordeel is wel dat wanneer de beten 's nachts komen en je bent zelf niet aan de beurt, je niet constant alert hoeft te zijn op elke piep en dus net wat geruster kunt slapen. Wanneer er vis aan de haak zit roept de ander wel (en je hoeft niet voor elke brasem je nest uit, die kan de ander wel in zijn eentje binnenhalen en onthaken).

De eerste vis is ook gemakkelijk: degene van wie de hengels zijn pakt de eerste. Tenzij de ander in een vorige sessie beduidend groter of mooier heeft gevangen.

Nog een voordeel van samen vissen: je kunt inderdaad het water wat uitgebreider observeren. In het geval van topicstarter: als hij alleen had gevist, had hij de spiegel nooit zien zwemmen en was hij nooit verkast. Als eenling heb je dan toch een probleem. Of je haalt steeds je hengels uit en laat je materialen achter (kan, op een rustig water) of je ruimt volledig op en gaat met je spullen op de kruiwagen rond het water (niet echt efficiënt).
Gebruikersavatar
Dale Gerard Neijzing
Berichten: 53
Lid geworden op: 13-04-2010 20:02

23-06-2011 23:23

Als eenling heb ik nooit een probleem hoor.... Wat jij schetst heet gewoon "aktief vissen".

ff kijken of ik het goed heb:

Jij en je maat gaan vissen. Je neemt allebei je eigen hengels,rodpod en de hele mikmak mee. Je doet aan je eigen hengels je eigen aas. Je neemt allebei een stek in. Je gaat vissen. Jij hebt er(bv.) al 3 en je maat 0. Dan ga je de gunfactor toevoegen.Uiteraard kan je dit ook van te voren afspreken. Maar nog snap ik het niet. De een heeft gewoon een betere stek of beter aas. Ik vindt het allemaal wel lief hoor. En ik gun ieder zijn visje. Misschien ligt het wel aan het feit dat ik een penvisser ben. Altijd alleen.... Soms vis ik met iemand anders. Als hij met de pen vist en met een bepaald soort aas vist en goed vangt en ik vang niks dan nog ga ik niet met zijn aas vissen. Ondanks een evt. aanbod. Dan voel ik mij juist een beetje zielig...Als ik dat zou doen... Ik begrijp het allemaal wel..een beetje, maar vindt het allemaal wat vreemd overkomen....

Groet,
Dale
Gebruikersavatar
sies overbeek
Berichten: 168
Lid geworden op: 04-04-2008 22:29

06-07-2011 10:00

Wat is nou een betere herinnering dan samen met een van je beste vismaten een topvis te vangen op zo'n manier :D .. Teamwork for the win!! 8) ..
Als jij je had bewogen, of niet aan de lijn had getrokken had je hem misschien niet gehaakt. Als jij daarna ging drillen had je hem misschien verspeelt.
Gebruikersavatar
Patrick lamers
Berichten: 855
Lid geworden op: 02-01-2011 19:52
Locatie: Toldijk

06-07-2011 20:23

Hehe, eindelijk nog iemand die "samen met zijn maat" de vis vangt :D
was in een ander topic, toen ik dit melde ook de enige die "samen ving"
snap dan ook niet hoe je het ook maar in je hoofd kunt halen als bijvoorbeeld: <ik haak een vis op mijn maats hengel, dril hem, ondertussen mijn maat dik bezig om schepnet uit te leggen, onthaakmat enzo (als dat nog nodig is) , zet de camera klaar, en zodra de vis er is schept ie hem. En vervolgens ik lekker alleen op de foto en zeggen "ik heb een 20kg vis gevangen (bijv.)">
nee dat echt nooit. door martijn niet meer de enigste :D :D 8)
Boeruhhhhhhhhhhh
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

06-07-2011 20:49

Alleen iemand die ik vertrouw. Dat zal vast en zeker een maat zijn. Maar ieder vist met zijn hengels op de eigen stek. Niks om en om, of het moet wisselen van stek zijn bij een volgende sessie. De stekken liggen trouwens toch een eind uit elkaar, zodat het een en ander hier voorgeschoteld onpraktisch wordt. Waarom vissen jullie eigenlijk zo dicht op elkaar? :-?

Op de foto is de karper natuurlijk het onderwerp. Als er dan nog iemand op moet, dan zal dat de vanger zijn. Maar die heeft een ondergeschikte rol. Ik zou trouwens niet op de foto willen met een vis door een ander gevangen. :roll:

Vreemde situatieschets trouwens. Leer hieruit dat je de hengel meeneemt en niet alleen met je aas uit wandelen gaat. :D

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Richard Klinkenber

06-07-2011 22:52

leuke reactie van Sies. Denk dat je helemaal gelijk heb en wij karpervissers vaak veel te moeilijk doen.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

07-07-2011 08:34

Kees helemaal met je eens, tot voor kort.

Jij weet net als ik dat er altijd 1 stek beter loopt. Nu rijden we 1000 km, aas, voer en alles op een hoop. Sommige stekken kan je niet alleen vissen.
Al was het maar om er niet achter te komen dat je kolere zooi weg is als je met je bootje terug komt.

6 of 8 hengels. Meestal 2 die regelmatig aflopen. Als dat mijn 2 hengels zijn, heb ik er geen probleem mee om vis om vis te vissen. Je doet alle 2 dezelfde inspanning enzo.

Als je hit n run kan vissen heb je een ander verhaal.

Dus zwart/wit en veel grijs.
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

07-07-2011 11:05

Omdat ik redelijk selectief ben met wie ik ga vissen, zou ik er geen moeite mee hebben om dan mijn vissen te delen. Maar mijn afgelopen sessie in Frankrijk alleen met de vrouw is mij zo goed bevallen, dat ik als ik die kant op ga waarschijnlijk alleen haar en de honden nog maar meeneem. In Nederland zal dat iets anders zijn, ik ben afgelopen maandag wezen vissen met iemand, en na mijn 1e vis heb ik gezegd dat de volgende voor hem zou zijn, helaas is het daar niet van gekomen, maar ik had het hem met alle vormen van geluk van harte gegund.

Samen uit, samen thuis..........!!!!!
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

07-07-2011 13:39

Kwestie van plannen Klaas.

Situatie lijkt op die van betaalwater. Maar dan is er toch nog ruimte om de stekken geheel tegengesteld te kiezen. Anders betaalwater vooraf kiezen aan de hand van de mogelijkheden voor een koppel.

Trouwens, je rijdt geen 1000 km voor een dagje. Halverwege de week kun je afspreken van stek te wisselen als een stek meer oplevert.

Plaats waar je de tent opstelt zo een 100 meter uit elkaar. Kan de een bij uitvaren best nog wel een oogje houden op de kant. Hengels uitvaren doe ik zelf met de hengels in de boot.

Nee, ik zie er niks in. Kameraadschappelijk genoeg, hou helemaal niet van competities en ik gun een ander meer als mijzelf. Daar ligt het helemaal niet aan. Doe gewoon graag mijn eigen ding en blijf dit kleffe onzin vinden. :wink:

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

07-07-2011 15:11

Vind dit soort verhalen de jus van het kapervissen. Wie hem op naam schrijft is totaal niet belangrijk in mijn beleving. Karpervissen moet geen onderliggen wedstrijd zijn maar samen kunnen genieten van het moment. Ga samen lekker op de foto met de vis, kan je over 20 jaar nog eens terug denken aan dat moment.


Groet,
Peter
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

07-07-2011 15:30

gelukkig ben ik veel prestatie drang kwijt en kan ik ook genieten van suc6 van een ander, in dit geval mijne maat.
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

07-07-2011 16:18

Hier idem..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm