En wie heeft deze dan gevangen??


Gebruikersavatar
Erwin Pietersen
Berichten: 244
Lid geworden op: 02-07-2008 23:08
Locatie: Groningen

07-07-2011 16:41

excuus
Laatst gewijzigd door Erwin Pietersen op 08-07-2011 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.
't kin nait mizzen, dei veul drinkt mout ook veul pizzen.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

07-07-2011 16:59

Delen...


Afbeelding
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
sies overbeek
Berichten: 168
Lid geworden op: 04-04-2008 22:29

07-07-2011 18:00

euhhmmmm... Erwin?
volges mij moet jij in een ander topic zijn :lol:.
Er wordt hier helemaal geen vis verspeelt.
Gebruikersavatar
Erwin Pietersen
Berichten: 244
Lid geworden op: 02-07-2008 23:08
Locatie: Groningen

08-07-2011 13:05

sies overbeek schreef:euhhmmmm... Erwin?
volges mij moet jij in een ander topic zijn :lol:.
Er wordt hier helemaal geen vis verspeelt.


Klopt! Ik had op mijn telefoon een ander topic gelezen en later zonder goed te kijken hier gereageerd.
't kin nait mizzen, dei veul drinkt mout ook veul pizzen.
Gebruikersavatar
sies overbeek
Berichten: 168
Lid geworden op: 04-04-2008 22:29

08-07-2011 13:16

Dat dacht ik al. haha. Dit topic lijkt er verdomd veel op 8)
Gebruikersavatar
Martijn van Ierland
Berichten: 287
Lid geworden op: 21-08-2002 02:00
Locatie: 't mooie Brabantse!

08-07-2011 17:21

Kees Ouwehand schreef:Kwestie van plannen Klaas.


Tja... Ieder uiteraard zijn meug, maar om het nu kleffe onzin te gaan noemen? :)

2x 900km rijden. 150kg aas voor de karper, vele kilo's voor de vissers, veel materiaal (onderlijn, pva, etc). Dit alles betaald uit een gezamenlijke pot. En dan zou je de vissen niet om en om vangen?

- Samen voeren
- Samen uitvaren
- Samen genieten
- Samen vieren

In mijn ogen een stuk leuker als: lekker alles alleen.

Nogmaals: ieder zijn meug. Maar dat wil niet zeggen dat ik klef ben!
Gebruikersavatar
Jeroen Neef
Berichten: 1590
Lid geworden op: 27-07-2004 23:46
Locatie: Gilze
Contacteer:

09-07-2011 07:42

Ik vind run om run vissen bullshit, Danny gelukkig ook. Wij delen wel in de productieve zone maar never nooit met de hengels van een ander drillen
These balls are...To The Bone. http://www.ttbbaits.com
www. thegeckobrothers.sucks.nl
http://www.karperstudiegroep.nl
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

09-07-2011 19:52

Lijkt erop dat mijn woorden uitgelegd worden als alles alleen. Dat beweer ik nergens. Tussen haakjes, ik heb ook nergens beweerd dat ik niet mijn kennis en ervaringen met anderen deel, zoals die kinderen. (Wie gaat er nu zelf serieus vissen als hij met kinderen bezig is?)

Nee hoor. Maar stel dat we samen echt gaan vissen en mijn maat vangt en ik niks. Dan geniet ik net zoveel. Ik hoef namelijk helemaal de hengel niet in de hand te hebben om van een vangst te genieten. En zelf wat te vangen om mijn maat zijn succes van dat moment te gunnen. Maar nu begint mijn maat het zielig te vinden en geeft zijn hengel over bij een run. Hier, jij ook wat. Inderdaad, tamelijk klef gedoe al zeg ik dat met een knipoog. Ik besef namelijk dat minder prestatiedrang en kunnen genieten van anderen met jaren komt die ik reeds achter mij heb. Dat lijkt mij eerlijk gezegd eerder de gedachte achter run om run. Je gunt je maat het niet als je zelf blankt.

Die km's en investeringen doen er trouwens niks toe. Principes gelden niet slechts bij vakantie, maar vooral gewoon doordeweeks. En er zullen best wel uitzonderingen zijn, maar ik ga hierbij uit van een gelijkwaardige vismaat zonder sprake van wedijver. En die maat vangt het op, en geeft de hengel weer over zodra ik er weer ben. Mijn vangst. En vice versa.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

10-07-2011 01:13

Haha Neef,

Ik dacht dat ik de enige was met die rare gewoonte...

Eigen stek, eigen aas, eigen spul en anders niet. De stek wordt enkel wanneer er een voorkeur gedeeld wordt, bepaald door de wet van het muntstuk en als we naast elkaar vissen en het kan, dan gaan de binnenste hengels op een samen bepaalde en opgezette zone.
En dan lekker elkaar ziek maken als de ene een run meer krijgt dan de ander. Elkaar een zetje in de rug geven als je staat te zeiken, of het blikje bier schudden voor gebruik bijvoorbeeld. Er zijn genoeg manieren om je gram te halen.

8)

Welterusten,
W to the B :wink:
Gebruikersavatar
Jeroen Neef
Berichten: 1590
Lid geworden op: 27-07-2004 23:46
Locatie: Gilze
Contacteer:

10-07-2011 13:16

Ooh doe jij ook tossen om de beste stek, wij ook man, als we samen vissen tenminste :wink:
These balls are...To The Bone. http://www.ttbbaits.com
www. thegeckobrothers.sucks.nl
http://www.karperstudiegroep.nl
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

10-07-2011 13:29

Tja, je kan het bullshit vinden Jeroen, maar wordt je ego dan zo enorm gestreeld als jij meer vangt dan je maatje omdat je toevallig op de betere stek zit? Als ik met mijn maatje naar Frankrijk ga kiezen we samen een water uit, doen samen de voorbereidingen en vissen ook samen. Het kan zomaar gebeuren dat één stek veel productiever is dan een ander, moet degene die de verkeerde kant van het muntje koos daar dan voor bloeden? En rot eind gereden om per ongeluk een mindere stek te hebben terwijl je eigen maatje waarmee je vist zich scheel vangt en zich een kriek lacht? Zo geef je het woord "vismaat" wel een aparte dimensie. Nee hoor, lekker run om on run, je wil immers allebei je visje vangen in Frankrijk. Prestatiedrang uit zich bij ons alleen zich in er alles aan doen om samen een goede week of weekend te hebben. Samen mooie vissen te vangen en met een beetje mazzel allebei wat moois uit het water te halen. Maar goed, daar heb je wel de juiste vismaat voor nodig. Gelukkig heb ik die....
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

10-07-2011 19:51

Hallo Jeroen V,

Jeroen Visser schreef:Tja, je kan het bullshit vinden Jeroen, maar wordt je ego dan zo enorm gestreeld als jij meer vangt dan je maatje omdat je toevallig op de betere stek zit? Als ik met mijn maatje naar Frankrijk ga kiezen we samen een water uit, doen samen de voorbereidingen en vissen ook samen. Het kan zomaar gebeuren dat één stek veel productiever is dan een ander, moet degene die de verkeerde kant van het muntje koos daar dan voor bloeden? En rot eind gereden om per ongeluk een mindere stek te hebben terwijl je eigen maatje waarmee je vist zich scheel vangt en zich een kriek lacht? Zo geef je het woord "vismaat" wel een aparte dimensie. Nee hoor, lekker run om on run, je wil immers allebei je visje vangen in Frankrijk. Prestatiedrang uit zich bij ons alleen zich in er alles aan doen om samen een goede week of weekend te hebben. Samen mooie vissen te vangen en met een beetje mazzel allebei wat moois uit het water te halen. Maar goed, daar heb je wel de juiste vismaat voor nodig. Gelukkig heb ik die....


Egostrelerij? Een maatje dat bloedt als hij minder vangt? Een maatje dat lacht als hij meer vangt? Prestatiedrang?

Jij geeft het woord 'vismaat' met deze posting zelf een andere dimensie man. Waar denk jij aan? Iets tekort komen of meer hebben vergeleken bij je vismaat? Anders zou ik niet echt zulke termen gebruiken.

Het is vissen Jeroen V, geen zaken doen. Sommige dingen heb je geen grip op. Maar omdat er geld en energie mee gemoeid is, moet er maar op safe gespeeld worden? Jammer, die belangen...

Om dan daarom de boel helemaal uit te vlakken (met name mijn eigen ervaring, inzicht, keuzes en resultaat) vind ik echt teringver gaan. Dan blank ik liever en leer ik daar van! Verschil valt op en geeft iets weer namelijk. Leuk, elke keer allebei evenveel vangen. Wat een spanning...

Run om run vissen eerlijk? Ik vind het eerder een soort van verzekering om teleurstelling te voorkomen, wat weer suggereert dat men niet goed tegen minder vangen zou kunnen. Anders ga je toch niet run om run vissen?

Kijk, als mijn maat meer vangt dan ik, dan schud ik z'n bier of geef ik hem een duw en lach ik ook, naast dat ik het mooi vind om hem te zien peilen, werpen, voeren, drillen, lachen, terugzetten, weer lachen, nagenieten enzovoort, op zijn eigen manier. Zo leer je nog eens iets, door al die verschillen...

Eén ding is niet te koop en dat is inspiratie. Je kunt het wel delen, voor niets. Moet je wel een maat hebben met wie je alles kunt en wilt bespreken. Die maten zijn vrienden, van wie je niets moet, maar alles mag.

Het is vismaat, geen vangmaat.

Groet,
Willem :wink:
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

10-07-2011 20:53

Op sommige dingen heb je geen grip nee. Ook niet op het risico dat je met zijn tweeën een teringeind rijdt en jij of je maat onverhoops op een niet productieve stek zit. Leuk zo'n week. Wat jij noemt zou allemaal opgaan als je een middagje gaat vissen op de lokale vijver in het park maar daar hebben we het niet over. Niet als je met zijn tweeën hoopt op een goede week in Zuid-Frankrijk.....

Maar goed, ieder zijn ding en mening.
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

10-07-2011 21:15

Oh jee Jeroen!

Is een sessie pas rechtsgeldig als er een duizend kilometer voor gereden wordt, met tweeduizend kilo materiaal, zeshonderd kilo boilies, de vergunning honderd euro kost, je een half uur moet varen door de wildernis voor je op de stek bent en het hele feestje minstens een week duurt en een maandloon kost?

Groet,
Willem :wink:
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

10-07-2011 22:09

Wie heeft het nu over rechtsgeldig?Het is geen werk. Het gaat er mij alleen om met welk idee je zo'n sessie aangaat met je maat en (gelukkig) zijn daar de meningen over verdeeld. Rustig aan maar menneke, hold your horses.
Gebruikersavatar
alex hofman
Berichten: 20
Lid geworden op: 19-08-2003 02:00
Locatie: Zwijndrecht

10-07-2011 22:34

Jan Witter schreef:Samen uit, samen thuis..........!!!!!


Jan, gevangen of niet, ik heb in ieder geval prima naar mijn zin gehad (op mijn stretcher na die omflikkerde toen ik mezelf verlegde :P )

Maar zonder gekheid, ik ben allang blij dat JIJ die mooie vis had, zodat WIJ in ieder geval een geslaagde nacht hebben gehad.

Plus dat ik in dat korte nachtje al weer het een en ander heb geleerd, en dat is voor mij ook genieten. Iemand waar ik van kan leren, en die bereidt is deze kennis te delen kan alleen maar mijn respect hebben.

En wie hem vangt, maakt mij echt niet uit. Het gebaar was al genoeg toch.

Grt Alex
Bezint eer gij begint, eens begonnen en je bent hooked 4-life... :)
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

10-07-2011 23:14

Jeroen V,

Misschien neem je het allemaal wel een beetje te letterlijk en serieus, lieve schat.

Groet,
Willem :wink:
Raymond Vis
Berichten: 268
Lid geworden op: 19-07-2006 23:35
Locatie: Den Haag

10-07-2011 23:51

Idd het is maar vissen , veel beter om hrt
ook gezellig te hebben ik zou zelf niet graag
een dikke vangen op de hengel van me maat , maar
goed dat ben ik , liever vang ik hem zelf op mijn hengel,
met mijn systeem ! Voer morgenochtend wel weer eff voor
me maatje misschien vangt hij een dikke op zijn stek !!!!!!

Gr raymond
Beter goed Waterland Baits dan slecht ...........
Gebruikersavatar
Sander Janssen vd L
Berichten: 220
Lid geworden op: 25-07-2011 08:50
Locatie: Soest

09-08-2011 08:56

ik ben blij dat me vriendin (en vismaatje) altijd de gekste stekken uitkiest en dat ik zo eigenlijk alle keus heb om te liggen waar ik wil
soms vang ik een visje en soms zij en soms (best vaak) zij meer dan mij
en dan ben ik allang blij dat ik hem voor dr mag scheppen wegen en fotograferen
en visa versa
Alan Smithee
Berichten: 12
Lid geworden op: 04-08-2011 00:35
Locatie: Alkmaar

09-08-2011 10:26

Ik ga helemaal met Willem mee, toen ik voor het laatste met een maat viste, viste we met ieder zijn eigen montage, systeem, stek en aas en elkaars aanbeten drillen was al helemaal uit den boze. Persoonlijk hou ik er ook helemaal niet van als een ander met mijn spul aan het werk is.

Wel was het zo dat we alle stekken en locaties goed uit zochten en dat we een paar dagen van te voren al wisten hoe of wat. Ik hechtte er juist waarde aan om met verschillend aas en montage te gaan vissen omdat je zo juist meer kennis opdoet en leert van elkaar. Zo heeft ook iedereen zijn eigen werkwijze en theorieën op bepaalde stekken en wateren. Bij een gevangen vis deelden wij beide vreugd en er waren nooit problemen als de een meer had gevangen dan de ander.

Helaas woont die maat nu niet bepaald meer om de hoek en vis ik nu altijd alleen, iets wat ook wel fijn is opzicht. Daarmee voorkom je tevens ook die discussies als deze welke ik in mijn ogen echt belachelijk vind en toont maar weer aan dat het bij een hoop mensen er meer omgaat dan alleen ontspanning en de sport.

Groets,

Alan
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

09-08-2011 11:28

Gebruik gewoon even je eigen naam net als de rest.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

09-08-2011 13:39

Blijft lastig, een korte sessie of een nachtje vind ik in ieder geval wel degelijk iets anders dan een hele week frankrijk. Korte sessies vissen we nooit run om run, maar in Frankrijk wel gedaan. Ik zou er niet zo mee zitten als het mij overkwam, maar ik voelde me wel lullig toen ik met stip de grootste van de sessie (in een zeer karige week qua vangsten) aan de hengel van mn maat uit het water trok...
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

09-08-2011 16:26

Blijft een leuk onderwerp.

Je doet inderdaad alles samen, daarin ga ik met je mee Jeroen V. Het voorbereidende werk, peilen, vergunningen (uitvaren).

Echter, zegt mijn maatje dan weer... Ik doe de rest op MIJN manier, want ik vis zo en ik hoef geen vis op jouw hengels te vangen, want dat heb IK NIET gedaan en geeft mij geen voldoening. Zit wel wat in.

Ik doe en zoek ook het liefst alles zelf uit. Ben een eigenwijze pleurishond, die vaker op zijn bek gaat, dan vis vangt. Echter, daar ga ik volop met Willem in mee. Je leert ervan. Wat doe ik fout... Het zet je aan het denken... Iets wat tegenwoordig vaak voorgekauwd wordt...

Maar uiteindelijk gaat het mij om de voldoening die je behaalt in zo'n week. Vang ik 1 visje van 5 kilo, me maat vangt er 20 en een nieuw PB van 40lb.. Dan ben ik net zo blij als hem en geniet volle teugen van zijn vrolijkheid.

Wel ben ik zo, als we samen gaan en alleen bij mij loopt het, dat ik dan een keer zeg... Hier, hij is voor jou.. Heb je ook een kromme hengel in je handen gehad.
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

09-08-2011 19:31

Ik zou niet eens een vis willen vangen op de hengel van mijn maat. Dat zou voor hem een gemiste kans zijn en voor mij heeft het nul waarde.

Hij heeft tenslotte de rig geknoopt, de boilie uitgekozen, de stek bepaald, gevoerd, etc. Het enige wat ik dan zou doen is de hengel oppakken en de vis afdrillen. Nee alsjeblieft.

Ik geef mijn hengel ook niet af, als ie gaat is het mijn vis. Wel pakken we elkaars hengel op als de een sneller bij de stok is dan de ander maar dan geven we 'm wel direct over.

En blanken terwijl mijn maat wat vangt is toch prima, ik vind het lachen om hem bezig te zien en geniet ook van het volgen van de dril, het scheppen, wegen, fotograferen en terugzetten.

De volgende keer vang ik weer meer misschien of vangen we dan allebei wel. Nog mooier.

Als je daar niet tegen kan moet je alleen gaan vissen.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Marcel Tromp
Berichten: 460
Lid geworden op: 08-07-2011 12:16

09-08-2011 19:50

Jeroen Visser schreef:Tja, je kan het bullshit vinden Jeroen, maar wordt je ego dan zo enorm gestreeld als jij meer vangt dan je maatje omdat je toevallig op de betere stek zit? Als ik met mijn maatje naar Frankrijk ga kiezen we samen een water uit, doen samen de voorbereidingen en vissen ook samen. Het kan zomaar gebeuren dat één stek veel productiever is dan een ander, moet degene die de verkeerde kant van het muntje koos daar dan voor bloeden? En rot eind gereden om per ongeluk een mindere stek te hebben terwijl je eigen maatje waarmee je vist zich scheel vangt en zich een kriek lacht? Zo geef je het woord "vismaat" wel een aparte dimensie. Nee hoor, lekker run om on run, je wil immers allebei je visje vangen in Frankrijk. Prestatiedrang uit zich bij ons alleen zich in er alles aan doen om samen een goede week of weekend te hebben. Samen mooie vissen te vangen en met een beetje mazzel allebei wat moois uit het water te halen. Maar goed, daar heb je wel de juiste vismaat voor nodig. Gelukkig heb ik die....


@jeroen V volgens mij ging het over tossen, heeft volgens mij dus niks met egoisme te maken!

Ik ben het met Kees, Jeroen Neef en gelijkdenkende eens, doe alles liever zelf anders krijg ik een onbehaaglijk gevoel bij een vangst!! Als ik met een vismaat op pad ga is het tossen (tenzij zijn voorkeur uitgaat naar bv links en de mijne naar rechts) of per sessie wisselen. Hengel uit handen geven no way!


Ik gun trouwens mn vismaat alles...zoveel zelfs dat ik niet met zijn vis op de foto ga maar mn uiterste best doe om een paar mooie plaatsjes voor hem te schieten!!