Okuma het zelfde als Shimano?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Christian Litjes
Berichten: 214
Lid geworden op: 10-03-2011 17:49

17-06-2011 01:26

Beste forum leden,

Ik ben pas even de lokale hengelsport zaak in gewandeld en gevraagd naar Shimano molens. Deze hadden ze niet maar mij werd vol overtuiging verteld dat Okuma's uit de zelfde fabriek als Shimano komen en eigenlijk het zelfde zijn van binnen.
Omdat ik binnen kort een molen met een baitrunner wil kopen hier vroeg ik me af of ik hier nu voor de gek gehouden word of niet?
Ik kom hier graag dus vandaar dat ik hier ook mijn molen wil kopen. Ik ben niet uit op de aller goedkoopste via internet ofzo. Maar dan hoop ik toch dat ik goed word voor gelicht ipv opgelicht. Tot nu toe niets te klagen gehad over hun materiaal en kennis maar vond het nog al schokkende uitspraak. Want ja waarom vist dan niet iedereen met Okuma's ipv Shimano's of Daiwa's?

Iemand enig idee of Okuma en Shimano vergelijkbaar zijn of is Okuma troep in vergelijking tot Shimano?

Bvd.
Piet Den Otter
Berichten: 20
Lid geworden op: 14-05-2011 19:50

17-06-2011 08:26

Hoi Christian


Okuma zijn goede en betrouwbare molens. Je kunt het echter niet vergelijken met Daiwa of Shimano. Dan heb ik het alleen al over development and research. Het budget van Shimano en Daiwa is vele malen groter en dus is er constant ontwikkeling. Dit is een klassieke verkooptruc van iemand die Okuma wil verkopen. En je geeft zelf ook het antwoord als ze echt zo goed waren vist iedereen er mee en dat is echt niet zo.
paul te wierik
Berichten: 779
Lid geworden op: 19-06-2010 18:20

17-06-2011 08:31

Ik heb nu shimano's en okuma's gehad. Okuma is op zich geen slechte molen. Slip vond ik altijd wel fijn werken. Vind, persoonlijk, dat okuma een iets goedkopere afwerking heeft.
Maar het is ook maar net hoe je er mee omgaat! :wink:
Skp twentekanaal. Meld je vangsten terug!!
google en gij zult vinden....
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

17-06-2011 11:19

Ik weet hier heel weinig van af, maar het lijkt mij niet dat Okuma uit dezelfde fabriek als Shimano komt? :roll:
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

17-06-2011 11:34

Grappig. De Okuma fabriek staat in Taiwan.

Shimano is een stuk groter en ik weet niet precies waar ze produceren. Maar een belangrijk deel in China.

Overigens is het niet uit te sluiten dat verschillende merken in dezelfde grote fabriek geproduceerd worden. Kracht van Shimano is dat ze voor een zo breed mogelijk deel van de markt produceren in alle prijs en kwaliteits klasse in eigen fabrieken. Kan dus best zo zijn dat die fabriek ook Okuma molens maakt, maar houdt niet in dat dit dezelfde kwaliteit is als een andere Shimano molen uit dezelfde fabriek.

Een loze marketing kreet derhalve.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Christian Litjes
Berichten: 214
Lid geworden op: 10-03-2011 17:49

17-06-2011 13:06

Maar zijn de Okuma molens dan wel van goede kwaliteit? Want heb pas na een half jaar vissen zo'n goedkoop molentje van 15 euro gesloopt. Ik hoop dat die Okumas toch wel een jaar of 5 mee gaan.
Gebruikersavatar
Peter kuipers
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20-03-2007 20:17
Locatie: Dokkum

17-06-2011 13:28

Ik heb zelf okuma bigpits die molens werken perfect de afwerking is wat meer plastic alleen de slip is zeer goed. Ik heb ze nu al een jaar of 3 en werken nog steeds heel goed.


Gr peter
vr gr peter
Sander Russing
Berichten: 372
Lid geworden op: 01-05-2011 17:23

17-06-2011 18:58

Zelf heb ik 2 maanden geleden 2 okuma's aangeschaft, binnen 3 keer vissen was de ratel in allebei de molens kapot. (verkoper vertelde mij overigens dat okuma vergelijkbaar was met shimano) Het heeft 6/7 weken geduurt voordat mijn molens terug kwamen van de fabriek maar helaas mijn vertrouwen in het materiaal was weg. Heb me toen maar 2 big baitrunners lc aangeschaft en hier niks over te klagen :P
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

17-06-2011 19:49

okuma of shimano het ligt vlakbij elkaar hoor, maar het ligt hem meer in de afwerking.. de shimano's zijn dus danig beter afgewerkt en zijn wat zwaardere kwaliteit spullen dan de okuma's. Zo heeft bijvoorbeeld een okuma maar 1 lager en die shimano 3 en zelfs meer als je de goedkope versies neemt dan, want ook okuma heeft wel duurdere versies.. en shimanos wegen ook wat zwaarder en ziet er minder plasticachtig uit zeg maar.

ik heb zelf met okuma's gevist en na 8 jaar gaven ze het toch echt op, ik heb er met plezier mee gevist alleen je moet er niet al teveel van verwachten want het zijn wat lichtere molens.. en ik denk dat de shimano's wel wat langer mee zullen gaan.

nu heb ik shimano's 8000d en ik merk wel verschil maar dat zal meer komen door dat dit nieuwe molens zijn en die ander al 8 jaar oud..

is je budget niet al te groot voldoen okuma's prima hoor heb je wat meer te besteden kan je voor shimano gaan..

heb even gekeken welke molens ik nu had van okuma en dat waren de okuma dyna drag pro 60.. heeft een super slip en werkenprima op de meeste wateren heb eraardige biggen mee uitgehaald en ze houden dat ook gewoon..

je kan er 3 kopen voor 60 euro:
http://www.bergsma-online.nl/Amolens

staan beetje onderaan...

succes
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
Christian Litjes
Berichten: 214
Lid geworden op: 10-03-2011 17:49

17-06-2011 20:23

Bedankt voor de tip! Heb er maar 1 nodig atm maar zit te denken aan een molen voor 30-40 euro. Aangezien die 25 euro per stuk kosten is hij best interessant.
Peter Gosselink
Berichten: 64
Lid geworden op: 16-01-2010 23:59

18-06-2011 23:02

Shimano betreft een Japans bedrijf.
Okuma is een Taiwanees bedrijf.

Misschien maken ze onderdelen voor elkaar, maar het zijn wel twee aparte fabrieken.

Wanneer je binnen je budget kunt kiezen, zou ik voor de Shimano gaan.
Gebruikersavatar
Christian Litjes
Berichten: 214
Lid geworden op: 10-03-2011 17:49

19-06-2011 11:54

Ok, ja het enigste probleem is dat de hengelsport zaak geen shimano verkoopt en ook niet wil bestellen. Maar kon me niet voorstellen dat er voor 30-40 euro shimano molens te koop zijn met een baitrunner.

Edit:
Ik heb wat rond gezocht en als ik een nieuwe shimano zou willen zal mijn budget richting de 60-80 euro moeten. Als deze molens van shimano kwalitatief echt zoveel beter zijn wil ik het misschien wel overwegen maar ben atm nog niet overtuigd.
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

19-06-2011 12:33

er zijn wel shimano's voor 30/40 euro met baitrunner ;)

maar ik zou toch voor die okuma's gaan die dyna drag pro... dan heb je gelijk 3 dezelfde waar je zeker nog wel wat jaren plezier aan gaat beleven, zie ze zo nu en dan ook nog gewoon bij andere vissers.. en daarbij kan je in de tijd dat je deze gebruikt goed sparen voor andere molens. Het waren in de tijd dat ze uit kwamen toch molens van 90 euro per stuk dus ja ik zou het wel weten..


succes.

ps: prijs zegt niet altijd wat over de kwaliteit hoor, maar in dit geval wel :D
Oja joh!!!
Sander Russing
Berichten: 372
Lid geworden op: 01-05-2011 17:23

19-06-2011 16:43

Als je dit op tijd leest kun je er nog voor kiezen om voor deze shimano te gaan. Weet alleen niet of dit een goed molentje is.

http://visdeal.nl/deals/visdeal-44
Gebruikersavatar
Christian Litjes
Berichten: 214
Lid geworden op: 10-03-2011 17:49

19-06-2011 20:46

Ik heb het gelezen maar zit geen baitrunner/vrijloop systeem op. En dat is toch wel echt iets wat ik een keer wil uit proberen.

Toch bedankt voor de tip!
Gebruikersavatar
Christian Litjes
Berichten: 214
Lid geworden op: 10-03-2011 17:49

21-06-2011 13:02

Ik heb de okuma gekocht en me eerste run gehad van een dikke brasem. Echt die brasems op het water waar ik vis zijn echt sterk. Het is niet alleen klap klap maar ze peren hem er ook echt uit. Top zo'n bait runner! ik wil niet anders meer!
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

21-06-2011 13:34

Bij een brasem heet het geen "run" maar een "crawl"........ :lol:

Dat verschil ga je wel merken
Gebruikersavatar
Rene Kooijman
Berichten: 52
Lid geworden op: 27-09-2010 16:17
Locatie: Volgens mijn vrouw overal waar water is dus niet thuis.
Contacteer:

21-06-2011 15:22

Even voor de duidelijkheid de plaats waar een fabriek staat zegt niets over of Okuma nu wel of geen onderdeel is van Shimano. Als ik een Seat, Skoda of Volkswagen koop komen die ook uit verschillende landen maar vallen toch echt onder de V.A.G. Okuma kan dus best een onderdeel zijn van Shimano alleen goedkoper wat dus ook de lagering zou verklaren in een molen, goedkoper staat dus gelijk aan minder (Luxe) onderdelen. Ik zelf heb ook okuma's gehad en ze zijn mij goed bevallen en hebben ook 4 jaar hun werk gedaan voor ik ze verkocht en ze doen het nu nog steeds dus een prima molen voor zijn prijs.
Werken is voor mensen die niet kunnen vissen.
Yordi van Leeuwen
Berichten: 22
Lid geworden op: 15-06-2010 16:45
Locatie: rotterdam

21-06-2011 20:34

een run van een brem........ was het geen piep piep piep half uur lang alsof de wind op je hengels staat 9 van de 10 x krijgt die brem je lood niet eens van ze plek maarja we dwalen af van het topic.

okuma is zeker niet slecht heb namelijk met okuma en shimano gevist beide in bezit gehad nog steeds gebruik ik mijn okuma als reserve en gaat altijd mee
overigens nu een trotse bezitter van de longcast en xtra 10.000
dat ze beide van binnen precies eender zijn lijkt mij sterk
shimano heeft zoals gzegt een mooiere afwerking en heeft meer keus van betaaldbaar tot exslusiev okuma heeft een goede prijs/kwaliteit verhouding.

gr yordi
wie de vis heeft moet ook de graat hebben
Gebruikersavatar
Christian Litjes
Berichten: 214
Lid geworden op: 10-03-2011 17:49

22-06-2011 11:47

Ok sorry dat ik het een run noemde. Maar het was zeker niet de wind want het waaide totaal niet. Ik vind het nog steeds vreemd dat de brasems op dit water zo reageren. Op visvijvers waar ik wel eens vis is het klap klap je trekt ze 4 meter dichter bij klap klap. Maar op het kanaal blijven ze zwemmen en tussen door krijg je paar klappen en hij zwemt weer door. Ook zijn ze behoorlijk sterk, deze brasems vind ik toch wel leuk om te vangen. Die saaie slome dingen op de visvijvers niet.

Anyway de molen is top :D. Thnx voor alle antwoorden.

Hier mag een slotje op.
Plaats reactie