Succesvolle afpaai karpers in nederland


Plaats reactie
Hilbrand de Vries
Berichten: 4
Lid geworden op: 08-04-2003 02:00
Locatie: Stiens

08-05-2003 14:28

Gisteravond tijdens het vissen in de Friese polder weer paaiende karpers gezien(prachtig gezicht!) Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd naar twee dingen.
- In hoeverre is de paai in de vrije natuur succesvol
- En hoeverre is het paaien van karpers in cultuurwater(stadsvijvers en dergelijke) nou succesvol.

Graag jullie mening
Karperende groet Hilbrand
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

08-05-2003 16:38

hilbrand,

Nou, in ieder geval valt het mij ook op dat er in stadsvijvers nooit keine karpers bij komen, dus ik verwacht dat die paai niet succesvol is. Het zal denk ik anders worden als er een zeer klein bestand is.
Polders? jammer genoeg zijn die er in twente nauwlijks.

Wij neuken toch ook niet alleen om ons voort te planten?

mvg, Koen
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

08-05-2003 16:41

De paai opzich zal zeker succesvol zijn als het weer een beetje meezit.

Maar we vergeten dat er in nederland ook nog veel roofvis rondzwemt zoals snoek, snoekbaars en baars. Die lusten die kleine karpertjes maar al te graag.

Ik denk dat hierdoor ook een groot deel aan visjes verloren gaat.

mvg
stefan
Gebruikersavatar
robin de ronde
Berichten: 736
Lid geworden op: 26-01-2002 01:00
Locatie: Rozenburg
Contacteer:

08-05-2003 16:47

De paai kan alleen succesvol zijn als er een zachte winter komt omdat anders de karpertjes gewoonweg doodvriezen.

Maar dat roofvis veel karpertjes eten is zeker, maar omdat elk vrouwtje +/- 100000 eitjes legd is dat geen probleem.

Robin
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

08-05-2003 17:24

volgens mij kan een karper zich in nederland bijna niet in het wild woorplanten vanwegen de temperaturen. en dat de vissen gemiddeld genomen steeds zwaarder worden in puur omdat ze zo worden gekweekt ik kweekveivers met hogere tempraturen

maar dit weet ik niet zeker.

groeten,

Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

08-05-2003 17:53

Luuk,

Wat jij aansnijd geld niet voor de meeste karpers.
Naar mijn weten geldt dit alleen voor graskarpers.
Deze kunnen idd hier niet voortplanten.
De rest wel! Mits alles mee zit

Groeten
Frank
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

08-05-2003 17:58

In Friesland is wel degelijk sprake van natuurlijke aanwas...ik ken wateren met een goeie natuurlijke aanwas en een variable bestand in levensklassen...alleen zeer weinig spiegels.
Er zijn hier genoeg ondiepe baaitjes en dergelijke die lang genoeg een gunstige watertemperatuur aanhouden zodat het broeit uit kan komen.
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
Tom de Haas
Berichten: 124
Lid geworden op: 25-05-2002 02:00
Locatie: Hoofddorp

08-05-2003 22:46

De reden dat er weinig jonge aanwas van karper is voor een groot deel te wijden aan de wisselende temperaturen in ons Land. Hier kunnen ze niet zo goed tegen het is van origine dan ook een vis van de kant van china.

Henri,
De reden dat er bijna geen aanwas van spiegels is dat dit een gekweekte variant is. Uiteindelijk als karper met karper met karper met karper gaat paaien ook al zijn de eerste spiegels dan heb je op het laatst weer schub omdat dit de "sterkere" soort is.

Luuk,
Over de reden dat de vissen steeds groter worden zijn een aantal verschillende theorien:
1 Ze worden of het formaat gekweekt(selectie door de mens)
2 Door de betere water kwaliteit kunnen ze steeds groter groeien(meer voedsel aanbod)
Dit zijn er 2 er zijn er nog meer maar deze zijn het meest logisch.
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

08-05-2003 23:03

toch denk ik dat de groote van de vijver ook een belangrijke factor is.
Als er voldoende karper in een vijver is(dus als er meer komen, dan wordt het alleen maar slechter voor de karper)En ja, de temperatuurverschillen zullen natuulijk ook veel groter zijn in kleinere wateren.

heeft iemand ervaring met hetgeen dat die veel karpers vangt van hetzelfde jaar(geen kweekkarpers).
Dat wil dan dus zeggen dat er dat jaar veel broed is uitgekomen.

mvg, Koen
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

09-05-2003 17:40

ohw, ik wist niet dat een karper zich wel kan voortplanten in de (koude) nederlandse wateren. Ik heb er bij mij op het kanaaltje nog nooit iets van gemerkt dat er jonge karper zit.

lijkt mne wel leuk!!

groeten,

Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

10-05-2003 00:18

Tom dat verhaal van die spiegels weet ik natuurlijk wel...ik constrateer alleen wat ik vang.
Een beter waterkwaliteit staat juist voor een vermindering van voedsel! Muggenlarven b.v. houden van verontreinigd water dus ja. De gehele biomassa neemt ook af met een schoner water maar de aanwezige vissen worden gemiddeld wel zwaarder en groter.
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
Plaats reactie