geur of kleur belangrijk


Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

24-02-2002 12:43

Henny, het antwoord geef je zelf al, nu is het alleen nog aanvaarden dat het ruiken in feite proeven is.
Er is al een reactie geweest die er in het water levende zoogdieren bij halen.

Quote:

De bekendste dieren uit de zee, de dolfijnen en walvissen zijn geen vissen, maar zoogdieren: ze zijn warmbloedig, baren levende jongen en zogen deze jongen voor een lange periode. Ze zijn volledig aangepast aan het leven in de zee. In zee zijn ze gewichtloos en kunnen daardoor zonder problemen erg groot worden. Bovendien is hun hele bouw er op gericht zo weinig mogelijk warmte te verliezen in het koude water. Als ze op het strand belanden, dan bezwijken ze vrij snel onder hun eigen gewicht en aan oververhitting.

End Quote.

Dat is net zoiets als vergelijkingen trekken tussen apparaten of machines.
Allen draaien op stroom maar verwissel de huishoudelijke en industrie machines maar beter niet.
Ook is het niet verstandig om apparaten die specifiek op wissel of gelijkspanning werken te verwisselen.

:razz:

Er zijn nu eenmaal verschillen die je moet aanvaarden.

Appels en peren zijn niet met elkaar te vergelijken zeggen ze altijd is het niet?

Nou dit is niet altijd waar, een fruitteler zal de afzetmogelijkheden van appels en peren met elkaar vergelijken om tot een bedrijfsplan te komen.

:smile:

Tussen zwart en wit zit een heel grijs vlak maar ruiken en proeven zijn toch heel verschillende dingen.
Smaak kan via de lucht [ stofdeeltjes ] en in het water verspreid worden, geur alleen maar via de lucht zo simpel is het soms.

:smile:

Douwe

_________________
Vissen is een hobby, geen religie!



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Douwe Bijlsma op 2002-02-25 11:09 ]</font>
Henny Jordaan
Berichten: 92
Lid geworden op: 05-02-2002 01:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

26-02-2002 20:35

Douwe het gaat bij me doordringen ,,,,,.,.,
jij en de andere hebben gelijk ik haal het ruiken en proeven door elkaar heen .

je moet dus een boilie maken die gewoon aantrekkelijk is voor de karper wat de smaak betreft de geur kan je verwaarlozen .

wat de kleur betreft de boilie kan je donker of licht maken meer kleuren zijn er niet .
dan kan je nog kiezen voor harden, zachten of boilie`s met een vliesrandje (taai velletje)en klaar is de brij
pffffff ik ga nu heel anders tegen m`n zelfgemaakte boilie`s aan kijken en moet nu wel een beetje lachen als ik mezelf nog hoor zeggen tegen een visvriend,,, joh moet je een ruiken hoe lekker deze boilie`s ruiken ......
Mark jij ook bedankt voor je uitleg ineens kreeg ik het door

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Henny Jordaan op 2002-02-26 20:44 ]</font>
Gast

26-02-2002 20:45

Cor??? Ogen zitten aan de zijkant??? Wat doet dat er nu toe? Heb je wel eens naar de stand van die ogen gekeken???

Geur is naar mijn idee ook het minst belangrijke en smaak het allerbelangrijkste! Enig ide hoeveel smaakpapillen de karper op zijn lippen en onderbuik heeft? Precies weet ik het niet maar het beestje heeft er heel heel veel!

Kleur, tja moeillijk, ik heb nog nooit echt verschil kunnen constateren in het negeren van een bepaalde kleur. Misschien in extreem helder water wel???
Gast

27-02-2002 09:19

en volgens mij ruikt de karper niks! Ik heb dat wel eens vaker in bekende boeken gelezen.

Groetjes Tim