dressuur water


Lou Roman
Berichten: 122
Lid geworden op: 01-05-2003 02:00
Locatie: Zaanstad

13-05-2003 11:56

Beste Hugo,
Ten eerste vond ik jou poging tot biologische onderbouwing van het thema erg smakelijk.
Maar je theorie kan wel de prullenmand in, karpers zijn niet intelligent, dus het natuurlijke selectie principe van domme/slimme vissen is kul. Er zijn geen domme vissen noch slimme vissen. Oudere karpers hebben over het algemeen meer ervaring, waardoor ze moeilijker te vangen zijn.
Misschien toch even de biologie boeken in?HA

Groetjes,

Lou
If you fish like everybody does you catch what everybody does.
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

13-05-2003 11:59

Ik ken toevallig een karper die heel erg slim is
Lou Roman
Berichten: 122
Lid geworden op: 01-05-2003 02:00
Locatie: Zaanstad

13-05-2003 12:12

Weet je zeker dat het geen dolfijn is?
Hoi
If you fish like everybody does you catch what everybody does.
Hugo Bovenmars

13-05-2003 13:27

Hallo Lou,

Waarom denk je dat ik 'slimmere' en 'dommere' tussen haakjes heb staan, ik probeerde hiermee het verschil in bepaalde eigenschappen tussen karpers aan te geven die zoals elke eigenschap van een levend wezen ontstaan door natuurlijke selectie. Een dier als een karper heeft zich waarschijnlijk nagenoeg geperfectioneerd voor zijn leefomgeving. Daar hoort een handeling zoals het klemmen van een voedseldeel als inspectie op de aanwezigheid van een eventuele haak dus niet bij. Het opnemen en uitspuwen van voedsel als middel om voedsel van niet-voedsel te scheiden natuurlijk wel.


Lezen Lou, L-E-Z-E-N, en vervolgens ff nadenken (of een poging daartoe) voordat je je volgende bericht plaatst.

Met vriendelijke groet,
Hugo
Lou Roman
Berichten: 122
Lid geworden op: 01-05-2003 02:00
Locatie: Zaanstad

13-05-2003 14:02

Hugo, en precies daar onstaat onze discrepantie. Dat een karper het voedsel (vooral grote stukken) tussen de lippen kan nemen lijkt me duidelijk. Kijk in deze topic daar staan genoeg argumenten waar je niet omheen kunt. Ik ben van mening dat een vis wel degelijk, om haking te ontwijken het veel besproken klemmen kan gebruiken.
Op dressuur wateren kan een karper het aas tussen de lippen nemen en wegzwemmen,(zonder slikbeweging te maken)om te testen.
Dit behoort gewoon tot iedere andere vorm van haakomzeiling.

Maar begrijp me niet verkeerd, ik zeg niet dat alle vissen op alle wateren onder alle omstandigheden dit doen. Aangezien vele op dit forum denken dat we nu nooit meer een vis zullen vangen.

Trouwens wat wil je nou zeggen met eigenschappen. Je slaat steeds de spijker mis met je biologie.
De vis, (je zegt het zelf al perfectioneerd zich voor zijn leefomgeving)wat als dit zwaar bevist water is?

Met vriendelijke groeten,

Lou
If you fish like everybody does you catch what everybody does.
Hugo Bovenmars

13-05-2003 14:27

He hallo,

Die perfectionering is (zoals ik al aangaf) onstaan door jaren van evolutie. Dat is dus hetzelfde als het aanpassen aan de leefomgeving. Voor die perfectionering moet een dier zich ten eerste kunnen voortplanten, ten tweede zullen er duizenden jaren overheen gaan voordat bepaalde gedragingen (genetische eigenschappen!!) beinvloed zouden kunnen worden. Dit heeft dus niets met 'slim' of 'dom' te maken maar alleen maar met kleine verschillen tussen dieren waardoor ze net wat eerder/vaker voor nakomelingen kunnen zorgen. Het instinct van dieren uit een populatie kan dus never nooit veranderen zonder voortplanting.

Iets anders is verandering van gedrag door bepaalde ervaringen, een karper zou het aas kunnen negeren, het extra voorzichting benaderen, maar wannneer we dat klemmen erbij nemen dan zie je dat dit geen normale voorzichtigheid of instict(want dat kan het niet zijn, zie vorige alinea) is. Een reflex is het ook niet. Wat overblijft is dat het er een bepaalde gedachtengang door het beest zou moeten zijn gegaan. No way dus!

groeten,
Hugo
Lou Roman
Berichten: 122
Lid geworden op: 01-05-2003 02:00
Locatie: Zaanstad

13-05-2003 15:12

Sorry hoor Hugo, maar het is echt onzin wat je roept, gedragingen zijn genetische eigenschappen volgens jou. Of begrijp ik je nu weer verkeerd.
Dus als als het zuurstofgehalte van het water hoger wordt en de vis gaat actiever azen. En gaat naar plekken gaat waar die normaal nooit komt(gedragingen)heeft dit te maken met genetische eigenschappen, volgens jou. Kom eff van die wolk af.


Nog iets, hoe kom jij aan 'normale voorzichtigheid'. Wat is normaal, en wat niet? Waar baseer jij dat op?

Je hebt het de hele tijd over perfectionering door de jaren heen enzo, maar ik heb je nog niet gehoord over verschillende wateren en dit perfectioneren.

In afwachting verblijf,
Groetjes

Lou
If you fish like everybody does you catch what everybody does.
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

13-05-2003 15:20

Tering,ik dacht laat ik deze topic toch eens een keertje doorlezen !
Nou bedankt mannen,ik kan nu aan de prozac...........
Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

13-05-2003 15:35

Lou,

Je zegt dat karpers kunnen ‘leren’ van hun ervaringen. Dat ben ik helemaal met je eens: dit is dressuur of conditionering (of wat je het dan ook wil noemen).

Wat ik maar niet kan volgen is het volgende: hoe leert een karper dat hij niet geprikt kan worden als hij de boilie tussen de lippen heeft? Hoe verloopt dat leerproces precies?

Nog een paar vragen:

- De karper weet niet wat een haak is. Immers, hij heeft nog nooit een haak gezien, of BEWUST gevoeld bij het palataalorgaan?
- De karper weet niet of de haak zich in het aasdeeltje bevindt, of een eindje daar buiten?
- Als een karper werkelijk zo intensief het aas onderzoekt, is het dan nog wel lucratief voor hem. Met andere woorden: is de opbrengst hoger dan de inspanning? En als dat zo is, laat de karper die boilies dan niet gewoon links (of rechts) liggen?

Ik sta open voor nieuwe dingen, dus overtuig me van mijn ongelijk :wink:

Mijn opmerking met betrekking tot het “nooit meer een vis kunnen vangen” dient trouwens enigszins genuanceerd te worden. Wellicht is het beter om te zeggen dat vissen die de klemtruck toepassen niet meer te vangen zijn op onnatuurlijke (lees hier: niet van nature voorkomend in water) aassoorten.
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

13-05-2003 15:36

Lou, alweer is het je gelukt een posting enigszins uit zijn verband te rukken.

Volgens mij bedoeld Hugo met normaal gedrag instinctief gedrag.

En hij beweerd - in tegenstelling tot jou - dat klemmen geen instinctief gedrag KAN zijn omdat dit van generatie op generatie wordt doorgegeven dmv voortplanting.

Daarbij kwam hij uit op wat overblijft... nl. dat er achter het klemmen een gedachtengang zit bij de karper en die is er natuurlijk niet. Aangeleerd gedrag dan? kan ook niet, want ook hierbij zal de karper moeten nadenken.

Het is dus zijn manier om aan te geven dat het klemverhaal onzin is en dat is het natuurlijk ook.

Groetjes Laurens

ps; ik bewonder wel je standvastigheid
Lou Roman
Berichten: 122
Lid geworden op: 01-05-2003 02:00
Locatie: Zaanstad

13-05-2003 15:48

Oh nee, daar is Laurens weer.....

Allemaal voor de duidelijkheid, ik denk dat een karper van nature voedsel tussen de lippen kan klemmen.(instinctief)
En aangezien hij dit kan is het mogelijk dat hij dit gebruikt als hij vervolgens gedresseerd raakt op weerstand.Hij pakt de boilie beet verplaatst hem een stukje, voelt ie wat dan laat ie em los.
Mede daardoor zijn er voorstanders van een langere onderlijn, schuiflood, lange hair....

Ik ruk het uit ze'n verband, ik ben geen bioloog op een wolk, zie et al helemaal voor me blonde man met lange baard op wolk. Maar wel een Sportexie in ze hand,hahahahah

Welnu

Vangse
If you fish like everybody does you catch what everybody does.
Lou Roman
Berichten: 122
Lid geworden op: 01-05-2003 02:00
Locatie: Zaanstad

13-05-2003 16:21

Martijn,
Op dressuurwateren wordt veel gevist met vastloodmontage, korte onderlijntjes weinig speling tussen haakbocht en boilie en directe haking bij het strakzwemmen van de onderlijn. Afijn, vissen kunnen op die weerstand gedresseerd raken, dit is geen vorm van denken van de vis, maar een gedraging die gebaseerd is op eerdere ervaringen waarbij de karper met zo’n systeem is gehaakt.

Hoi
If you fish like everybody does you catch what everybody does.
Hugo Bovenmars

13-05-2003 17:52

Dus als als het zuurstofgehalte van het water hoger wordt en de vis gaat actiever azen. En gaat naar plekken gaat waar die normaal nooit komt(gedragingen)heeft dit te maken met genetische eigenschappen, volgens jou.


Ja Lou, je snapt het!! Nu de rest nog....ik weet alleen niet of ik zoveel geduld heb, hoe lang heb je nog nodig, denk je?

Die laatste postings van je die sloegen werkelijk nergens op, DREAM ON!

groeten Hugo
Hugo Bovenmars

13-05-2003 18:03

en nog even dit:

Tuurlijk zal er vast ooooit wel eens een karper zijn die per toeval op een voerplek, het haakaas tussen de lippen pakte, hier heeeel toevallig wat mee rondzwom en losliet op het moment dat ie de weerstand van het lood voelde.

Dit heeft helemaal nix met dressuur/negatieve conditionering (kies maar) te maken. Juist DAAROM is de kans denk ik zo'n 0,001% dat hetgeen ik hierboven beschreef, zich op jouw voerplek af zal spelen.

Nog even iets anders,

Vanwaar die verhitte reacties van jouw?
Is dat:

a) Je ziet mijn reacties als aanval op jouw standpunten?

b) Is het frustratie?

c) Is het een manier om een (snelle) reactie uit te lokken?

d) iets anders

Zeg t maar!

groeten, Hugo

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: hugo bovenmars op 2003-05-13 18:50 ]</font>
Tom Peeters
Berichten: 41
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

13-05-2003 19:00

Heren,

Ik denk dat dit een beetje een eindeloze ja/nee situatie wordt (is?). Ik denk dat het er verder ook niet zo ontzettend veel toe doet. We zijn het er, geloof ik, nu allemaal over eens dat dat klemmen op de een of andere manier KAN voorkomen. Of dit nu instinctief, aangeleerd of wat mij betreft ingestraald is, is denk ik minder interessant. Wat wel leuk en erg nuttig kan zijn, is hoe wij van onze kant het proces van (haak)aas opnemen kunnen beinvloeden dat het resulteerd in meer gehaakte vissen. Ik noem hier expres even het "proces van het aas opnemen" om even in het midden te laten of dit gebeurt op de standaard manier of door te Lou-klemmen of op wat voor manier dan ook. Met andere woorden: Wat zijn nou volgens jullie de aanpassingen die we op de wat lastigere wateren kunnen maken of meer vissen te vangen?

Dus Lou, als jij blijft vasthouden aan "jou" theorie, prima, maar kom nu eens met een praktische oplossing om te zorgen dat je deze experts-in-al-klemmend-aas-opnemen WEL vangt!

Wat zijn jullie ervaringen bij met aanpassingen van presentatie/aasvormen/ed. Welke werken echt?? Zo wordt misschien het mierenneuken hier toch nog wel leuk om door te lezen Kiron :smile:

En Laurens: Ja, ik heb inderdaad een cursus gedachtenlezen gevolgd. Was zo'n aanbieding op de t.v. bij Telsell. Amazing en het werkt echt met maar 1 minuut per dag oefenen! :wink:
Ben het btw niet overal met je eens. Het uitspuwen waar jij het in het begin over had, doet een karper dacht ik toch echt niet door een vaccuum te creeeren in z'n bek. Volgens mij zuigt ie dan juist :smile:

Met-zuigende-groet,

Tom
Tom Peeters
Berichten: 41
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

13-05-2003 19:32

Oh ja, nog even over die cursussen:

Ik kan de onderstaanden aan enkele personen hier van harte aanbevelen:

*gezond verstand gebruiken in 10 stappen
*verschillen tussen mens en dier

en de klassieker:
*begrijpend lezen in het nederlands

Houdt voor snelle levering je credit-card gereed :wink:
Lou Roman
Berichten: 122
Lid geworden op: 01-05-2003 02:00
Locatie: Zaanstad

14-05-2003 09:16

Lieve Hugo, je bent wel sexy als je boos wordt.
Heb alleen nog geen antwoord op de genetische gedragingen. En verder kraak je me alleen maar af zonder repliek te geven op mijn eerdere thread.
Afijn, dat is toch wel een teken van incompetentie.

Maar evengoed succes.

Mzl
Lou
If you fish like everybody does you catch what everybody does.
Lou Roman
Berichten: 122
Lid geworden op: 01-05-2003 02:00
Locatie: Zaanstad

14-05-2003 12:21

Om dit onderwerp, idd een andere wending te geven, ook al blijf ik bij me standpunt.
Maak ik zo een nieuwe topic aan die het voor anderen ook mogelijk maakt mee te doen.

Groetjes,

Lou
If you fish like everybody does you catch what everybody does.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

14-05-2003 13:41

Heren,

Zouden we er niet gewoon uit zijn als we concluderen dat de karper het aas kwijt wil zodra hij enig weerstand opmerkt? Dit is wat mij betreft helemaal niet zo een controversïeel standpunt. Jaren geleden wisten we al dat de vangsten toenamen als je van 30/100e naar 25/100e nylon overging(soepeler). Dat was gewoon meetbaar.

Dressuur moet je volgens mijn benadering zien in samenhang met nare ervaringen na het pakken van een bepaald aas. Dat geeft wellicht dat de karper op zijn hoede is en mogelijk wantrouwend even afwacht met het aas in de bek op wat komen gaat. Dat wachten hoeft niet star op dezelfde plaats, maar de karper kan daarbij wat "driften". Gebeurd er niets, dan heb je kans dat het gewoon wordt geaccepteerd. Voelt de karper weerstand, dan laat hij het los of spuwt het uit. Bij een langere onderlijn komt de weerstand minder snel en heb je iets meer kans (tijd) dat de karper het aas uiteindelijk toch accepteert.

Dat karper aas in de bek heeft en het daarna weer uit de bek laat vallen is iets wat ik 10-tallen malen heb geobserveerd. Komen geen lipklemmingen bij aan te pas. Natuurlijk gedrag dus. :smile:

Groeten, Kees

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Kees Ouwehand op 2003-05-14 13:44 ]</font>
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

14-05-2003 15:17

Kees, dit vind ik nou een nuchtere en duidelijke uitleg van het dresuur gebeuren en hoe te omzeilen, ik denk er presies hetzelfde over.
Groet, Robert
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

15-05-2003 10:03

Oke, nog een theorie dan;
Als een karper aast op slakjes of mosseltjes, klemt hij deze tussen zijn lippen en zwemt naar achteren om ze los te trekken, ja toch?
Deze manier van azen heeft nog nooit gevaar opgebracht voor de vis, eens? Hij is op deze manier nog nooit in aanraking geweest met een haak.
Waarom zou hij deze veilige manier van azen dan niet kunnen toepassen op ander voedsel?
Boilies ofzo?


Laurens, jij praat over natuurlijk voedsel en niet natuurlijk voedsel, ik denk dat je hier de vissen dan toch ook iets teveel intelligentie toeschrijft.
Karpers weten niet wat er van nature in het water ligt of wat er door de mens is ingegooid.
Liever zou ik spreken van 'gevaarlijk' voedsel(boilies,particle's) en niet gevaarlijk voedsel(slakjes, mosseltjes,muggelarven,enz).
Zelf ben ik niet 100% zeker van de 'klemtheorie'maar verwerp het iig niet als onzin.
Het verhaal van Rob Maylin in Fox pool is zeer aannemelijk.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

15-05-2003 12:58

Eus, Ik heb ze zoals gezegd in Frankrijk slakken van dikke rietstengels zien ‘plukken’. Als ik hier aan terugdenk weet ik niet eens zeker of ze hier nu de slak klemden of gewoon vlak bij de slak een grote zuigkracht ontwikkelden.

Maar omdat hij bij de slak nog nooit met een haak is geconfronteerd hoeft hij ook niet te redeneren (kan hij natuurlijk ook niet). Ik denk niet dat een karper in staat is die link te leggen. “Bij slakken gaat het ook goed, dus zo kan ik ook bij die ronde balletjes de prik ontlopen”. Geloof ik niet in dus.

Het onderscheid tussen gevaarlijk en niet gevaarlijk eten is inderdaad stukken betere als natuurlijk of onnatuurlijk, bedankt voor de tip.