dressuur water


Gebruikersavatar
Rob de Boer
Berichten: 524
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Noord Holland

11-05-2003 13:52

Een goeie dag allemaal,

Vanmorgen gevist, mooi weer en een voerplek vol bellen/schuim. Het enige wat wij hebben gevangen was 7 maal zeelt !! op een 20 mm boilie. Ergo bellen op het water is niet altijd karper. De plaatselijke karperput bij ons in het dorp wordt weinig tot niks gevangen met de boilie. Wel met allerhande huis tuin en keukenaas ,ik denk dat dressuur wel degelijk bestaat. Al die gene die vissen met boilies krijgen op de plek van het aas geregeld grote golven en soms een piepje erbij.Diegen met een stukje kaas of iets dergelijks vangen of niks of krijgen mooie aanbeten.
ps. dit wordt een stevige welles niettes.

Robzelf
Tom Peeters
Berichten: 41
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

11-05-2003 14:38

Laurens,

Jij vroeg naar iemand die een betrouwbare observatie heeft gedaan van dit klemmen waar we het over hebben.

Zo'n 10 jaar geleden viste ik in het voorjaar in een erg ondiepe en heldere sloot tussen de weilanden, waar elk jaar veel karpers uit het aanliggende kanaal komen paaien. Ik viste toen met zoete mais en omdat het maar zo'n 50-60 cm diep was en kraakhelden kon ik alles perfect zien. Ik had een paar handjes mais gestrooid en er kwamen een aantal karpers op af. Onderwater werd het een hectisch gebeuren. De karpers zwommen snel over de stek heen en weer en pikte af en toe wat korrels op. Het waren wat grotere en vrij schuwe vissen, maar er ontstond wel een soort van voedselnijd. We vingen niets (was tijdens de beginperiode van mijn visserij en het zal allemaal wel wat te zwaar zijn geweest oid), maar het was een heel interessante situatie om te observeren. Druk heen en weer zwemmmende vissen die af en toe wat oppikten. Op een gegeven moment was het zeer duidelijk te zien dat één van de karpers wat korrels naar binnenzoog en wegzwom met overduidelijk 2 knalgele korrels geklemd tussen de lippen. Ik kon het perfect zien. Destijds, en nu nogsteeds, snap ik het "waarom" totaal niet. Misschien een vorm van voedselnijd naar de andere karpers of toch een soort voorzichtigheid. Maar ik denk dat het waarom er hier niet zo toe doet. Waar het wel om gaat is dat het voor mij onomstotelijk bewezen is dat een karper een op de bodemliggend voedseldeeltje tussen de lippen kan klemmen en er mee weg kan zwemmen en dat dit ook daadwerkelijk voorkomt. Dat is punt 1.

Punt 2 is HOEVAAK en in welke gevallen dit zal voorkomen. Ik heb die "fenomeen" maar 1 keer mogen opserveren (even het korstvissen buitenbeschouwinglatend) en verder nooit meer ergens gezien. Dit wil echter niet zeggen dat het nooit voorkomt. Ik denk echter wel dat het zeer zelden voorkomt en alleen in heel specifieke omstandigheden. Ik denk dat het in zeer geconditoneerde omstandigheden (lees gemaakte/gecontroleerde omstandigheden) wel een vis aan te leren is, zoals ook in het aquarium van hierboven verteld werd. Maar daat gaat het om één vis, één boilie aan een lijntje en het veelvuldig voorhouden. Dit zal, naar mijn mening, in de praktijk (ook op zogenaamde "superdressuurwateren") niet of nauwelijksvoorkomen. Ik denk dat er daarvoor te veel andere factoren en variabelen in het spel zijn. Ik denk dat we de karper vaak toch veel te intelligent inschatten en allerlei eigenschappen toekennen die ze totaal niet hebben. Zoals jij eigenlijk ook al zei Laurens, is het de grootste onzin om te beweren dat een karper voorzichtig naar een boilie toezwemt, deze zeer zorgvuldig tussen de lipjes klemt en een eindje wegzwemt om zo te controleren of de boilie aan een onderlijn vastzit. Onzin dus. Het beestje zit allemaal zo veel simpeler in elkaar. Het draait allemaal om vreten en overleven. De impuls die van een stukje voedsel uitgaat wint het in 99% van de gevallen van de zelfbeheersing van een een vis om al die gedetaileerde stappen uit te voeren om één enkel aasdeeltje te "testen". Het is toch onzin om te geloven dat een vis elk deeltje wat hij op een dag eet, uitgebreid te klemmen, wegzwemmen etc?! Het gaat tenslotten in 999 van de 1000 gevallen goed! En DAT is het gene wat zo'n vis "bijblijft" (voorzover we daar over kunnen spreken). Pas in zo'n situatie als in dat aquarium waar het 10 vd 10 keer FOUT gaat, gaat de vis z'n gedrag pas aanpassen. Hij wil tenslotte dat stukje voedsel hebben. En dan moet hij ook nog eens zijn gedrag aanpassen in de vorm van klemmen,wegzwemmen,etc.

Goed, ik denk dat ik mijn punt wel duidelijk hebt gemaakt :smile:. Wat overigens mij meer voor de hand lijkt te liggen betreft het niet vangen van de vissen is bijv. het klemmen ACHTERIN de bek (palataalorgaan), zoals dat normaalgesproken gedaan wordt, het opmerken van de haak of onderlijn, het gewicht van het zootje wat de vis naar binnenzuigt. Co Sielhorst heeft hier ook een keer het een en ander over geschreven. Hij viste en voerde met kleine particles, met een pennetje en een hair onder de haak. Na observaties, het eerst niet vangen van vissen, aanpassen van het systeem (stukje foam op de haak), observatie en het wel vangen van vis, wat zijn conclusie dat het lag aan het extra gewicht van de haak. Zo'n luchtig graankorreltje is onderwater met zo'n haak eraan vast al gauw zo'n 10-20x zo zwaar. En DAT valt wel weer op. Ik ben erg benieuwd hoe jullie hier overdenken en wat misschien aanpassingen zijn waar we WEL wat aan hebben op wateren waar conditionering voorkomt.

Vang ze!
mvg TOm
Lou Roman
Berichten: 122
Lid geworden op: 01-05-2003 02:00
Locatie: Zaanstad

11-05-2003 15:50

Beste Toine, ik denk dat je dingen door elkaar haalt.
Bij de ondertussen veel besproken klemmethode (tussen de lippen vastpakken),
behoeft niks uitgespuwd te worden.
Verder vind ik met alle respect, je stellingen slecht of wel niet onderbouwd.

Lees dit topic nog even iets beter door.
If you fish like everybody does you catch what everybody does.
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

11-05-2003 16:09

Hoi,

ik heb ook regelmatig dat met een slappe lijn en licht of schuivend lood, de lijn strakloopt en verder niets.

de oorzaak: BRASEM

niets geen megaslimme karpers. Als je met een klein haakje en een korte hair vist ben je er snel achter wie die irritante beten veroorzaken. Vis je dus met een lange hair dan pakt de brasem alleen de boilie in de bek en niet de haak. Als je dan twee of drie keer zo'n rare beet hebt gehad weet je dat je moet verkassen: Zonder vieze handen!

Verder zijn karpers buitengewoon onhandig met azen, vorige week nog eentje aan de onderkant van de kop gehaakt boven een bed partikels.

jeroen
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

12-05-2003 11:14

Tom,

Ik ben het 100% met je eens. Dat klemmen achterin de bek – waardoor ze dus makkelijk ook het lood kunnen verplaatsen- is iets wat ik al jaren aangeef. Ik heb Franse vissen doelgericht op leliestengels zien afzwemmen, om vervolgens een slak er af te plukken. Natuurlijk kunnen ze klemmen, maar dit heeft alles met instinctief aasgedrag te maken en is zoals ik al zie niet te vergelijken met bewuste haakaas omzeiling.

Jij slaat m.i. de spijker op zijn kop wat betreft het toekennen van eigenschappen aan de karper. Ik vind het raar dat ook niet de minsten op dit forum geloven in zulke kolder. Toevallig zijn het ook puur menselijke oplossingen zoals klemmen en testen en dit zegt dus meer dan genoeg. Een mens heeft die ideeen verzonnen maar de mens zal ze nooit op de karper kunnen projecteren.

Een karper moet het hebben van zijn enorm geraffineerde voedselverwerkings- en selecteringsmechanisme. Dit vrij complexe proces helpt hem in combinatie met een stukje aangeleerd gedrag te bepalen of iets gevaarlijk is en uiteraard gebeurd dit diep in de bek.

Sjoerd, wat betreft aquarium zie reactie van Tom, die verwoord mijn gedachten exact op de juiste manier. Kun jij soms gedachten lezen Tom :smile:

Gr. Laurens
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

12-05-2003 11:25

Jeroen, ik zie en hoor in de praktijk dat er veel mensen zijn die dit soort waarnemingen afschepen als brasem of als ze bellen zien dan word er gezegd dat het uit de bodem komt(natuurlijke gas).
Maar als ik een hengel ertussen leg heb ik vaak wel een karper te pakken.
Ik zal het even verduidelijken voor jou, het was wel degelijk azende karper, ik viste met de stick(zie karperwereld, Blad) maar ik had er ook drijfende pellets door gedaan(dit was voordat ik ging freelijnen) en ik zag toch echt karper aan de oppervlakte die deze drijfende pellets benuttigde, conclusie karper op de stek.
In mijn ogen is dit wel degelijk dresuur, de karper test jou aas doormiddel van de bovengenoemde redenen en als hij dan de geringste weerstand voelt(vast lood) of de aas gedraagd zich niet natuurlijk genoeg, laat hij/zij het liggen.
Stel je voor dat de karper jou aas weg blaast om het te testen, dan krijg je dus dat je lijn strakgetrokken word zonder weerstand aan je hengel te voelen.
En aangezien ik met D rig viste had die brazem van jou ook moeten hangen.
Op het water waar ik vis werd een paar jaar terug veel meer vis gevangen dan nu en toch zit er net zoveel, hoe verklaar jij dit dan.
Ik heb het in de praktijk meegemaakt dat als je gaat experimenteren met je rigs dat het ook in de vangsten heel veel kan uitmaken.
Jij zegt, je hair verkorten uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat je vaak je voordeel kan doen om juist je hair en je onderlijn te verlengen.
De reden dat jij een karper onderop zijn kop haakt komt niet omdat het onhandige azers zijn maar omdat ze daar ook kunnen proeven en heeft hij/zij jou haak net meegepakt.
Bedenk wel dat in de beginstadium van de hair en vastloodsijsteem heel veel karper werd gevangen, veel meer dan nu.
Er word ongeveer al 20 jaar met dit sijsteem gevist, de karpers kennen de klappen van de zweep ondertussen wel.
Je zal wel denken hoe kan het dan dat we nog steeds karper vangen, jij vangt karper als deze zijn dekking laat zakken en vol vertrouwen overgaat tot azen.
Ik weet uit ervaring als je het anders doet dan anderen je vangsten oplopen.
Dresuur bestaat wel degelijk.
MVG Robert Campbell.


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Robert Campbell op 2003-05-12 11:37 ]</font>
Lou Roman
Berichten: 122
Lid geworden op: 01-05-2003 02:00
Locatie: Zaanstad

12-05-2003 11:32

Blijkbaar zullen we het over dit onderwerp nooit eens worden, overigens vind ik de argumenten die het tussen de lippen nemen van boilies ondersteunen het meeste hout snijden. Als een aantal toonaangevende auteur/karpervissers die zichzelf allang hebben bewezen op karpergebied dit ook beamen vind ik het met alle respect een beetje ingnorant om dit fenomeen te blijven negeren.

Groet en vangse,

Lou
If you fish like everybody does you catch what everybody does.
Lou Roman
Berichten: 122
Lid geworden op: 01-05-2003 02:00
Locatie: Zaanstad

12-05-2003 12:03

Lorenzo, heb je mijn verwijzingen bekeken, of blijf gewoon koppig ontkennen. Als je het stukje van Tom goed hebt gelezen komt het dus voor, ook al heeft hij het maar 1 keer gezien.
Laurens sprak zichzelf ook al tegen door zich aan te sluiten bij Tom, het gebeurt dus toch wel terwijl hij in het begin stellig ontkende net als jij dus.
Maar jullie moeten het zelf weten.

Bye bye
If you fish like everybody does you catch what everybody does.
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

12-05-2003 12:59

Lou!

Ik sprak mezelf tegen???
Jij bent echt een bar slechte lezer…

Waar heb ik beweerd dat een karper nooit bij instinctief aasgedrag iets tussen de lippen zou klemmen? Pfff ik ga dat echt niet allemaal herhalen hoor. Ik maak speciaal in mijn postings naar jou het duidelijke onderscheid tussen INSTINCTIEF en AANGELEERD gedrag en tussen het azen op NATUURLIJK en ONNATUURLIJKE voedselbronnen.

Als jij deze boodschap niet heb begrepen, afgaat op iets wat je nog NOOIT zelf gezien hebt en blindeling enkele verouderde geschreven berichten gelooft, dan ga ik geen tijd en moeite aan je verspillen. De antwoorden die jij op die 4 vragen stelde raken natuurlijk ook kant nog wal. Aanpassen, veranderen…tsja iedereen kan wel wat van die termen in de groep gooien. Door zo’n opmerking als dat ik mezelf tegenspreek ben ik toch echt geneigd tegen jou te zeggen dat je je eens echt moet gaan verdiepen in dit fenomeen ipv klakkeloos een of andere gerenommeerde schrijver na te praten zonder argumentatie.

Groetjes Laurens


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Laurens Maasland op 2003-05-12 13:05 ]</font>
Lou Roman
Berichten: 122
Lid geworden op: 01-05-2003 02:00
Locatie: Zaanstad

12-05-2003 13:18

Laurens, ten eerste sla je zo'n toon maar tegen je vriendjes aan, ben ik niet zo van gediend. Respectloos mannetje.

Quote van jezelf: Lou... vergeet het maar... een karper doet dit niet en dit heb ik al ZO vaak gezegd...

Dit is een quote van mij: Dit testen gebeurt instinctmatig lees er wat literatuur op na en je zult zien dat ik gelijk heb.

Dit is jou antwoord op die quote: Kun jij mij even aangeven waar en in welke literatuur staat dat een karper dit instinctief doet?

En dan ga je nu opeens verkondigen dat het opeens niet is aangeleerd, maar wel instinctief. Barslechte lezer? Ben je zelf zul je bedoelen, wel eff op blijven letten
natuurlijk.


Salutjes
If you fish like everybody does you catch what everybody does.
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

12-05-2003 14:32

Pffff, lekkere discussie weer….

Ik geloof dus ook weinig van dat klemmen, en wel om de volgende (reeds vermelde) redenen:

- De oog-bek coördinatie van karpers is niet altijd even secuur, zeker niet in troebel water. Tijdens het korsten heb ik dit vaak genoeg kunnen zien. Vooral in donkere omgevingen (bijvoorbeeld tussen waterplanten) kunnen karpers echt als blinde mongolen, vruchteloos naar een korst happen. Ik kan me voorstellen dat donkere boilies (zoals de meeste van ons wel zullen gebruiken) moeilijk zichtbaar zullen zijn op de meeste bodemsoorten, zeker in troebel water.
- Deze theorie veronderstelt dat een karper kan redeneren. Ze moeten immers bedenken dat als ze de boilie tussen de lippen nemen, zodat de haak niet in de bek komt. Vervolgens moeten ze bedenken dat een onderlijntje de bewegingsvrijheid van een boilie beperkt. Tot slot moeten ze bedenken dat als ze zich met de boilie tussen de lippen moeten verplaatsen, om de onderlijn te doen strekken. Klinkt lekker geloofwaardig, niet?
- En stel dat er een individueel exemplaar een dergelijk truck zou leren, dan vertelt die het zeker aan al zijn vriendjes?
- En als ze dan echt zo slim zijn dat ze bovenstaande kunnen beredeneren, dan zouden we toch nooit meer een schub kunnen vangen?

Ik kan dan ook niet anders concluderen dan dat karpers geen klemtruck kennen.
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

12-05-2003 14:44

Lou, ik heb het gevoel dat ik tegen een muur praat...

Die toon die ik aansla is de toon van iemand die een persoon probeert te helpen maar die persoon neemt klaarblijkelijk niet eens de moeite te begrijpen wat er tegen hem gezegd wordt...

Dus voor de laatst keer: een karper kan wel bij het azen op natuurlijk voedsel instinctief klemmen, maar zal dit nooit als aangeleerde of instinctmatige truc gebruiken bij het ontwijken van haakaas. Dat bedoel ik dus ook in de quote...

De woorden 'instinctief' en 'afwijkend gedrag' (het klemmen uit het oogpunt van haakaasomzeiling) gaan nl. niet samen...

Als een karper instinctief zou klemmen dan zou het op maagdelijke wateren niet zo snel gaan he...

Ben benieuwd wat voor antwoord je op de posting van Martijn hebt.

Zo'n toon in de postings doe ik ook liever niet, maar daar wordt je automatisch toe gedwongen wanneer iemand je woorden verdraait en niet goed leest helaas...
Lou Roman
Berichten: 122
Lid geworden op: 01-05-2003 02:00
Locatie: Zaanstad

12-05-2003 14:59

Martijn,
over het slechte zicht van de karper ben ik het met je eens, maar een karper kan met zijn baarddraden precies voelen waar het aas is daardoor kan ie het dus ook beetpakken.

Het verondersteld niet dat een karper het allemaal bedenkt dit is een instinctmatig kenmerk van karpers, ze onderzoeken hun voedsel naukeurig eer het op te eten.
Ook bedenken ze niet dat ze de onderlijn moeten strekken, maar ze onthouden de nare ervaringen (haking). Ofwel ze beredeneren het niet maar weten wel dat bij het wegzwemmen ze vorige keer zijn gehaakt.
Goed op het vertellen aan andere vissen ga ik maar niet in.

Nooit meer een schub vangen tuurlijk niet, omdat dit fenomeen geconstateerd is hoeft het toch niet te betekenen dat alle karpers dit doen.

Afijn in ieder geval vangse,

Groet,

Lou
If you fish like everybody does you catch what everybody does.
Lou Roman
Berichten: 122
Lid geworden op: 01-05-2003 02:00
Locatie: Zaanstad

12-05-2003 15:09

Laurens, je gaat blijkbaar niet in op je tegenstrijdigheid maar lult er omheen, wat je wil jonge. Naar mijn gevoel praat ik ook tegen een muur, ik spreek namelijk jou theorien niet tegen over het uitspuwen en alles, ik probeer je alleen duidelijk te maken dat je dat bord voor je kop moet weghalen. En ook open moet staan voor andere theorien, zoals ik al eerder zei we worden het hier toch niet over eens.
Salutjes,

Lou
If you fish like everybody does you catch what everybody does.
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

12-05-2003 15:18

Lou, ik hoop van harte dat jij dergelijk aasgedrag ooit met eigen ogen zou mogen aanschouwen.

Gelukkig zwemmen er bij mij in de buurt niet van die ultra gehaaide karpers.

Succes ermee, groeten Laurens
Hugo Bovenmars

12-05-2003 16:35

Lou, misschien moet je het eens van een andere kant bekijken:

Een karper die een voeseldeeltje test (hieronder valt o.a. het opzuigen/uispuwen van het aas) valt onder instinctief gedrag. Instinctief gedrag kan enkel en alleen ontstaan door evolutie door de jaren heen. Gedragingen zoals het inspecteren van het aas (opzuigen/uitspuwen) spelen een belangrijke rol bij het filteren en opnemen van voedsel, allemaal instinctmatig gedrag onstaan door het evolueren van de karper over duizenden, misschien miljoenen jaren.

Het moment dat je een handeling zoals het testen van het aas door het tussen de lippen te klemmen bij instinctief gedrag kunt gaan rekenen komt pas wanneer we een bepaalde visstand op een bepaald water, door natuurlijke voorplanting duizenden jaren onder hengeldruk laten evolueren. Zelfs dan zou het pas werken wanneer we elke gevangen vis zouden doden, anders zou het natuurlijke selectie principe niet meer werken (een 'dommere' vis zou zich na een vangst net zoals een 'slimmere' vis voort kunnen planten waardoor er nog niets aan de eigenschappen (dus ook instinct) zou veranderen.

Over die natuurlijke selectie, het inspecteren van het aas heeft dus zeker invloed op de overlevingskans van een vis, pas dan kan er zich zoiets als een instinct ontwikkelen. Dit is dus zeker niet van toepassing op het onderwerp van deze discussie.

Zoiets als het klemmen van het aas tussen de lippen wijkt gewoon teveel af van andere handelingen van een karper om een instinct te kunnen zijn. Als we daarvan uitgaan is het dus geen instinct maar een vorm van denken. De karper zou dus een inzicht of in ieder geval een vermoeden moeten hebben van de werking van de rig (hair e.d.)

Als je het nu nog niet begrijpt lees er dan nog maar eens wat literatuur op na (studieboeken biologie v.d. middelbare school)

groeten,
Hugo

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: hugo bovenmars op 2003-05-12 16:51 ]</font>
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

12-05-2003 17:04

Ik ben het dus niet met je eens Lou. Een paar vragen voor jou:

Hoe weet een karper in vredesnaam dat het wél veilig is om alleen die boilie tussen de lippen te nemen?
En hoe weet een karper hoe ver hij met die boilie tussen de lippen moet zwemmen om te bepalen of deze veilig is?

Met nieuwsgierige groet,

Martijn
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

12-05-2003 17:07

Heeft alles niet te maken met weerstand?

Standaard water: De vis voelt weerstand dus de vis spuugt alles weer uit. Teveel weerstand dus niet eetbaar dus eruit.

Dressuurwater : De vis voelt weerstand dus de vis spuugt alles weer uit. Teveel weerstand dus gevaar dus eruit.

Nu is het aan de visser om te bepalen op welk moment hij de vis wil haken.... bij het uitspugen of op het moment dat de vis wegzwemt (weerstand voorkomen).

Ik denk er heel simpel over, dat doet de vis namelijk ook.
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

12-05-2003 18:00

Heb ik dat ook niet gezegd???? eehhe.
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

12-05-2003 18:00

Heb ik dat ook niet gezegd???? eehhe.
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

12-05-2003 18:40

Zou heel goed kunnen Robert, khad geen zin om de hele discussie terug te lezen. Staat mij inziens teveel onzin tussen..........
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

12-05-2003 18:59

Dus jij reageert op onzin, halfgelezen onderwerpen.
Hmmmm, OK
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

12-05-2003 19:49

robert

als je goed had gelezen had je gezien dat ik de onzin juist niet had gelezen. Mijn reactie verwijst dus ook niet naar die onzin!!! Ervaringen met sommige boarders maakt het mij mogelijk de postings op juiste waarde te schatten.

Ik geef alleen mijn mening over het onderwerp!!!

blijft moeilijk hé dat begrijpend lezen......Mss kan je voortaan je ongenoegen die los staan van het onderwerp uiten via de priveberichten ipv nodeloos een discusie proberen om zeep te helpen......

Heren, sorry voor deze onderbreking.

Groet,
Kiron

_________________
Betaalwatervissers en betaalwaterverhuurders zijn medeplichtig aan de diefstal van, de mishandeling van, en de moord op de vis die zij zo graag zeggen te vangen!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Kiron Zaal op 2003-05-12 19:51 ]</font>
Toine van de Meulenhof
Berichten: 376
Lid geworden op: 06-05-2003 02:00
Locatie: Melick
Contacteer:

12-05-2003 22:26

Lou, ik reageerde op het begrip DRESSUUR, niet op de klemmethode...

Lees me verhaal beter door... :smile:
Lou Roman
Berichten: 122
Lid geworden op: 01-05-2003 02:00
Locatie: Zaanstad

13-05-2003 09:43

Martijn,
Op eerder ervaren naarheden.
If you fish like everybody does you catch what everybody does.