Instant vissen Goeie tips?


Plaats reactie
hilbert Swart
Berichten: 25
Lid geworden op: 19-05-2011 13:50

27-05-2011 13:57

Hallo allemaal,

Even een vraag/mening met betrekking tot het instant vissen, hoe gaan jullie meestal te werk als je niet hebt voorgevoerd?

Op de meeste wateren waar ik aan de gang ben ben ik aan het voorvoeren maar omdat ik binnenkort eens wat verder nederland in wil om eens wat ''nieuwe'' voor mij onbekende wateren aan te pakken wil ik graag jullie mening weten op dit gebied en dan het liefst gebasseerd op het soort te gebruiken voer en de te volgen tactiek.

Naar mijn idee is het misschien het beste om te beginnen met een 2 luik? hiermee bedoel ik eerst lichtjes bijvoeren met bv op 1 hengel tijgers en 1 hengel met boilies? En dan juist niet ruim voeren maar eerst zeer beperkt.

Ben nieuwschierig naar eventuele reacties of andere meningen.
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

27-05-2011 14:20

voordat ik mijn hengels klakkeloos in zou werpen zou ik eerst effe goed observeren waar de vis zich bevind met instant visserij moet je wel vissen waar ze op dat moment ophouden .gr harald
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
mark berk
Berichten: 514
Lid geworden op: 23-03-2010 10:33

27-05-2011 17:31

Als ik instant aan de slag gaat maak ik gebruik van (duurder) attractief aas. Als je zelf je bollen draait en instant vist boeit die bijv.10-15% robin-red niet zo.
wouter veuger
Berichten: 303
Lid geworden op: 30-01-2011 17:08

27-05-2011 19:27

verschillende soorten aas proberen kan idd goed werken,je weet immers ook niet precies nog waar je collega vissers op dat water mee vissen.

wat ik wel eens wil doen als ik ergens nieuw ben of instant vis is een hengel met een lekker fel pop upje vissen en dan om de 2 uur ergens anders leggen,zo vind je vaak sneller de (op dat moment)productieve plekken.

verder zijn er wat betreft pva sticks en zakjes legio mogelijkheden,maar is niet perse altijd nodig en wenselijk,bijvoorbeeld als er (te)veel witvis zit

greetz.
Gebruikersavatar
Peter kuipers
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20-03-2007 20:17
Locatie: Dokkum

27-05-2011 20:51

De beste tip op het zoek en pijl werk na is het aas. Als je in het bezit bent van een rubberboot zou ik daar mee eerst het water verkennen. Je moet gewoon goed aas mee nemen. Je hoeft niet te voeren dus bespaar je daar ook weer mee dat investeer je dan weer in goed aas. Particles pellets boilies wat vis uit blik gecondenseerde melk bv werkt ook goed geeft een mooi wolkend effect. Dan voer je 1 hengel gewoon goed aan op aanlokkelijke stek. En met de 2de ga je zoeken met pva bags (evt met fluo popupje) en dan om het uur verplaatsen en goed het water in de gaten houden springende of rollende vis meteen weer daar heen gooien enz. Kan je heel actief doen is veel leuker eigenlijk. :wink:


Vr gr peter
vr gr peter
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

27-05-2011 20:57

Hilbert,

Kennis van het water. Je ogen de kost geven. Mobiel blijven (= voorbereid zijn om te verkassen).

Dat is primair. De rest is secondair.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

27-05-2011 21:00

Nou ik vind stekkeuze toch wel het belangrijkste van instant vissen. Daarnaast is een boot met fishfinder wel een must. ontdekken hoe de trekroute is, daarnaast veel stekken bevissen of verkassen.

Aas moet wel goed zijn maar je kan nog zo attractieve bol hebben, als de vis er niet is............................. supersuper attractie is zeker geen must en wordt teveel opgeblazen tegenwoordig vind ik. ook een wat schralere bol geeft een signaal af. Ik zou zelf voor een lekker zoet bolletje kiezen maar dat is mijn keuze.

Watersense (neusje hebben waar de vis kan zitten) is zeker niet verkeerd in de instant visserij.
Gebruikersavatar
Peter kuipers
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20-03-2007 20:17
Locatie: Dokkum

27-05-2011 21:15

Waarom dries met aas vang je nog altijd je vissen? Je zal wel op de stek moeten zitten dat is in mijn ogen niet meer dan logisch. Alleen lukt je dat niet altijd direct op een nieuw water en zal je moeten leren en daarom heb er liever wat attractie in leggen om ze toch wat meer te lokken :wink: En ik zou zeker niet alleen een boilie mee nemen.

Het ontdekken van de trekroute doe je niet in 1 of 2 nachten daar komt wat meer bij kijken misschien op een klein putje maar zeker niet op het wat grotere water.

watersense is ook een groot begrip dat ontwikkel je vaak ook weer door kennis van het water en dat lukt ook niet in 1 a 2 dagen(instant).
Nu zijn er echt wel bij die er een neusje voor hebben maar dat groepje is dun gezaaid.



vr gr peter
vr gr peter
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

27-05-2011 21:34

Peter de vis lok je echt niet van een 300 meter naar je stek (daar geloof ik altans niet in), dus ik vind een super attractieve bol helemaal niet zo belangrijk. Daarom verkas ik liever en ga zoeken, dan de vis te lokken met de bol.

Observeren is daarbij een belangrijke factor.

Vaak is een stekkeuze snel gemaakt aan het water en vaak zie je vissers direct neerploffen. Vaak hebben ze geen zin om weer bepakt een 500 te verkassen. Betrap mijzelf er ook weleens op.

Kennis van het water hoort zeker bij instant vissen, maar die kennis is op vele manieren te vergaren ook zonder er nog geen 1 hengel te hebben erin gegooit. Zonder die kennis, moet je toch echt op je eigen kwaliteiten vertrouwen en dat is zeker op ervaringen gebasseerd.

Instant vissen vind ik 1 van de mooiste visserijen die er is. Alle facetten trek je uit de kast in een zeer korte tijd. Zeer grote voldoening bij een vangst.

Nu zal ik vast wat mensen tegen de borst stuiten, maar ik vind voorvoeren soms zo makkelijk, niet echt mijn visserij. Maar ieder zijn eigen visserij.
Gebruikersavatar
Peter kuipers
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20-03-2007 20:17
Locatie: Dokkum

27-05-2011 21:46

Dat ben ik met je eens ben zelf ook een instant visser. Wil wel eens voeren op een run water om het een ander te testen maar voor de rest doe ik het weinig.
Toch ben je wel erg gefocust op die bol :wink: fuck die bol :lol:

Zie je ook maar weer dat iedereen zijn eigen manier van vissen aan houd.
Het verkas verhaal is minder aan mij besteed dat doe ik wel de volgende sessie of nacht en zo kam ik het water stukje voor stukje uit en dan kom ik er uiteindelijk ook wel en dat hoeft echt dagen of weken te duren
Op het moment van vissen is voer en stek keuze toch wel mijn ding en die pas ik toe en dat gaat mij dan weer goed af. Verkassen doe ik liever met een penhengel dan met de hele mik mak. ik zeul daar gewoon te veel voor mee eigenlijk :roll:

Gr peter
vr gr peter
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

27-05-2011 21:52

Ik ben juist niet zo gefixeerd meer in mijn bol. Hij moet gewoon goed zijn. Daarnaast heb ik ook altijd ander aas mee. Ik bedoel te zeggen, attractie attractie attractie, je leest/hoort het overal. Wordt allemaal zo zwaar opgeblazen en je centen worden giga snel uit je zak geklopt. Goed voor de commercie. Het gewone basisbolletje met net wat extras vangt ook echt wel ;) En als je die zelf draait kun je ook nog eens lekker strooien zonder dat je tranen in de ogen staan ;)
Gebruikersavatar
Peter kuipers
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20-03-2007 20:17
Locatie: Dokkum

27-05-2011 21:58

jij snapt hem ben ook zelf draaier :lol: :wink: pellets en particles hoeven ook niet duur te zijn hoor
20 kilo pellets voor 24€ vind ik niet duur geen dynamite of zo maar dat ziet die vis toch niet :lol: en vreten doet ie het wel :wink:
En wat kost mais duivenvoer tarwe ook geen drol je kan het zo duur maken als je zelf wilt :wink:
vr gr peter
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

27-05-2011 22:54

Alle registers open, dus ook wat aas betreft. Maar dat doe je thuis. Van belang is dat je vertrouwen hebt in het aas en dat je je aan de waterkant op het vissen zelf kunt concentreren. Als je uit onzekerheid aan de waterkant gaat experimenteren met aas, vergroot je slechts de kans op een enkele toevalstreffer. Maar je vangsten zijn niet langer een continue factor.

De hoeveelheid voer hangt van het aantal azende vissen af. Als je te weinig hebt, dan zal je een enkele keer de karpers niet op de stek kunnen houden. Heb je teveel gevoerd, dan wordt de kans dat je haakaas gepakt wordt kleiner. Ik voer graag wat snel oplosbaar aas. Maar alleen bij aankomst op de stek. Niet meer tijdens het vissen.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
eumir teterissa
Berichten: 276
Lid geworden op: 30-08-2005 08:40

28-05-2011 08:16

Ben het met Peter eens. Probeer zelf instant zo attractief mogelijk te vissen.
Mijn aas moet als er een vis voorbij komt de vis zoveel mogelijk proberen te triggeren.
Hoeft voor mij niet altijd met pellets erbij. Kan ook alleen met bollen.
hilbert Swart
Berichten: 25
Lid geworden op: 19-05-2011 13:50

28-05-2011 17:09

Toch wel verscheidene goede tips gehoord vooral met betrekking tot mobiel vissen, (lees snel verkassen) zou zeker weten een goeie optie kunnen zijn, ook single hookbait goed presenteren vind ik ook een goede optie, ik zelf vis bijna niet met pop ups maar ik ga hier zeker weten mee aan de slag, iemand nog goede tips met betrekking tot pop-ups? wat zijn nu echte goede pop ups, wat voor kleur, merk, enz. enz.
Gebruikersavatar
shiffrin lugten
Berichten: 650
Lid geworden op: 21-03-2010 10:06
Locatie: Ultimate cheyenne

28-05-2011 18:07

zoete popup zou ik mainline pineapple hi visual nemen,vangt als een malle.
En anders je eigen bol uitboren met een baitdrill en kurk erin met een fluor mais erbovenop doet het altijd goed.
Een karper in de morguh is een dag zonder zorguh
hilbert Swart
Berichten: 25
Lid geworden op: 19-05-2011 13:50

30-05-2011 09:37

Waar kun je die pop ups krijgen? had al bij vlemmix gekeken maar daar zijn ze niet.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

30-05-2011 09:43

1- de vissen zoeken
2- zorgen dat ze me niet door hebben
3- meestal een zak eigen bollen. soms een piepertje of hennep
Gebruikersavatar
shiffrin lugten
Berichten: 650
Lid geworden op: 21-03-2010 10:06
Locatie: Ultimate cheyenne

30-05-2011 13:16

hilbert Swart schreef:Waar kun je die pop ups krijgen? had al bij vlemmix gekeken maar daar zijn ze niet.

Tackledirect
Een karper in de morguh is een dag zonder zorguh
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

30-05-2011 13:59

Hallo,

Het gevaar onherkenbaar maken/aanknopingspunten voor gevaar wegnemen.

Wat je met voeren in drie dagen doet, moet nu in één keer goed.

Groet,
Willem
jasper rosman
Berichten: 484
Lid geworden op: 07-04-2010 21:11

05-06-2011 22:22

Ik vis altijd instant. simpel omdat ik geen tijd heb na school om te voeren.
Wat ik doe is het volgende. Ik kijk een beetje of ik beweging zie van vis. (polaroid bril aanbevolen). Heb ik de vis gevonden ga ik op die stek zitten (doe ik op me thuiswatertje niet meer, weet toch waar ze op welk moment zijn) Dan gooi ik uit met een pva zakje met halibut pellets, en een proline pineapple pop-up, of een anderen fluor.. maakt volgens mij geen ruk uit. vang op alle 2. maar ik knip eerst de zeikantjes van de pop-up. ook soak ik deze boilies eerst in een dip. Denk niet te moeilijk, soms gebruik ik gewoon anchovis olie (uit zon potje waar eerst anchovisjes in zaten). Ook voer ik nog 10 tot 15 freezer bollen, 25 mm. en het komt vaak zat voor dat ik me hier echt scheel vang.
ron cuyten
Berichten: 986
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: Hellevoetsluis

06-06-2011 09:37

Als je niet kan voorvoeren dus instant wil gaan vissen betekent niet dat je het water niet kent. Dus ga ik zelf nooit zomaar ergens vissen. Probeer dus altijd minimaal een dag er voor uit te trekken om het water te leren kennen. Daar baseer ik dan mijn aanpak weer op eventueel na andere vissers gesproken te hebben.
Gebruikersavatar
niek stroeve
Berichten: 55
Lid geworden op: 25-04-2010 19:47
Locatie: Twente

16-06-2011 17:13

Ik vis meestal instant, en dat gaat nu ook wel redelijk goed, alleen als ik ga voorvoeren heb ik altijd geen idee hoeveel bollen er in moeten of particles?
"The Difference in Carp is the way to success"
Plaats reactie