Onderlijn kapot?!


Plaats reactie
Buteneers Rob
Berichten: 395
Lid geworden op: 13-01-2003 01:00
Locatie: Genk

05-05-2003 23:17

Hallo allemaal,
ik had ff een vraagje.
Het gaat om het volgende:
Een tijdje terug maakte ik een sessie waarbij ik 1 hengel met deeg viste (ongekookt boilliedeeg, rond een stukje kurk dat op de hair was gezet). Twee keer kreeg ik een volbloed run op die hengel, en twee keer was ik de vis kwijt, omdat de onderlijn brak. De eerste maal dacht ik dat de onderlijn al beschadigd was en ik dit niet gezien had, bij de tweede was dit ook uitgesloten (nog eens dubbel gecheckt, of wat dacht u). Na die tweede keer de hengel dan toch maar terug beaasd met een boillie, en bij de derde run was het 'euvel' verholpen.
Is er iemand die dit al heeft meegemaakt of die me kan vertellen hoe dit komt en wat ik eraan kan doen?
Ik vermeld er nog ff bij dat het ging om een onderlijn van ong 15 cm lang en die was geknoopt met 15lb silkworm, waar ik nog nooit problemen mee had.
Mvg, Rob.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

05-05-2003 23:27

Rob,

Afgebeten?

Groeten, Kees
Jelle Rijmt
Berichten: 202
Lid geworden op: 07-03-2003 01:00

05-05-2003 23:30

Heb je al eerder op die manier gevist? zonder problemen?
Misschien is het deeg te licht om het drijfvermogen van de kurk op te heffen, waardoor je aasje nogal hoog boven de bodem zweeft, en de haak dus zomaar ergens in een karperbuik/vin kan prikken...misschien dat daardoor door de vis een grotere schrikreactie en een hevigere run veroorzaakt wordt? Silkworm is dachtik ook een drijvend materiaal...onder water staat die soms in een lus, waardoor de karper er opnieuw met zen vin kan achter blijven hangen, het haakaas wordt naar de vin verplaatst en je hebt opnieuw een vals gehaakte vis...een knijploodje halverwege de onderlijn is da een goede oplossing...

Ik weet het niet hoor, is maar een gedacht....

succes!!
Buteneers Rob
Berichten: 395
Lid geworden op: 13-01-2003 01:00
Locatie: Genk

06-05-2003 00:08

Kees,
is idd een goede kans toe, had ik zelf ook al aan gedacht. Maar waarom dan op het deeg tot tweemaal toe, en op de boillie (op dat water) nog nooit. Mss toch iets te maken met dressuurverschijnselen, die net-iets-anders-factor?
Jelle,
het was idd de eerste keer dat ik zo viste, maar drijven deed het aas (net) niet. De onderlijn die opstaat zou een mogelijkheid kunnen zijn, maar twee keer vlak na mekaar lijkt me sterk. Dan zou ik dat probleem vaker moeten hebben, en dat is niet het geval.
Bedankt voor de reacties.
Mvg, Rob.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Buteneers Rob op 2003-05-06 00:08 ]</font>
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

06-05-2003 08:28

Rob,

Het komt weinig voor tegenwoordig, maar je kan door omstandigheden een situatie scheppen die de karper zo gretig doet azen dat je aas direct voorbij de keeltanden wordt opgenomen. Ik heb de indruk dat dit in het pré-boilie tijdperk iets vaker voorkwam dan nu. Wellicht heeft het deeg er toch iets mee te maken. Maar de aasaanbieding op zich speelt mijn inziens ook een rol. Het is overigens een misterie waarom het niet vaker voorkomt. Een afdoend antwoord is dus lastig.

Groeten, Kees
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

06-05-2003 08:56

Môgge Rob,

Ik heb ditzelfde vorig jaar meegemaakt, twee keer een geweldige run en toen de onderlijn stuk.
De derde keer ( na twee weken) landde ik een snoek van 93cm. Aan de zijkant van zijn bek hing nog één onderlijn die ik makkelijk weer kon weghalen..

Ik viste toen weliswaar geen pop-up, maar ik denk dat er een wolk witvis op de voerplek lag. De snoek dook erop en nam en passant de haak met boilie mee.

Het verhaal komt me dus zeer bekend voor.

Probeer eens met kunstaas, straks als het weer mag, of het idd een snoek of snoekbaars is.

Groet,
Henk
Patrick Bosch
Berichten: 95
Lid geworden op: 28-02-2003 01:00
Locatie: Best

06-05-2003 14:47

Henk heeft het helemaal juist!Doordat je met zacht aas vist komen er kleine visjes die aan je aas snoepen.Een snoek of snoekbaars die erop vliegt en al zwemmend je aas grijpt geeft een geweldige mega run!Ikzelf heb dit ook al meegemaakt,ik vang zo nl. een hele grote snoekbaars en 2 snoeken.Wel heb ik deze alle 3 op dezelfde plas gevangen.
Groeten,de Best(s)e karpervisser!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

06-05-2003 20:10

Onder water gekeken toen Rob zat te vissen, Patrick?
Buteneers Rob
Berichten: 395
Lid geworden op: 13-01-2003 01:00
Locatie: Genk

06-05-2003 20:39

Kees,
zoiets had ik dus ook bedacht, dat de karper niet het minste wantrouwen had in het aangeboden stukje deeg, dat ie het zonder boe of ba rechtstreeks doorslikte. Op welke manier kan volgens jou de aasaanbieding hierin een rol spelen?
Ik viste een safetysysteem, met 95 gr lood en een standaard onderlijn van ong 15 cm. De onderlijn was over op ong de helft.

Henk, Patrick,
het is eveneens mogelijk, maar twee maal op nog geen uur tijd lijkt me sterk. Ook het feit dat ik voor de rest met gewone boillies voerde, en op het betreffende water er maar heel zelden respons van witvis op boillies komt. Ik zal alleszins eens proberen of daar snoek in de buurt rondhangt, maar dan met een aasvisje, want op kunstaas heb ik er nog geen succes gehad.
Mvg, Rob.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

06-05-2003 21:17

Rob,

Ik vermoed een dunne soepele gevlochten onderlijn en idem dito haar, maar kan het geheel bij het verkeerde eind hebben.

Kan het een snoek zijn? Theoretisch wel denk ik. Maar direct door de onderlijn gaan zonder even contact met de vis? Ach wie weet.

Kees
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

07-05-2003 21:16

Kees,

Ik heb een keer gezien dat een penvisser,
binnen het uur, twee snoekjes ving op katte-
voer uit blik. Dus opzich is het best moge-
lijk dat een snoek hier voor verantwoordelijk
is.

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

07-05-2003 23:42

Kees,
Ik kan niet uit postings van Rob opmaken of ie eerst een run en contact heeft gehad of niet.
Bij mij was dit wel zo en na een meter of 20 voelde ik een soort rasp toen de vis draaide.
Daarna gebroken onderlijn..
Praktijk, de snoek van 93 cm met een stuk onderlijn die ik zelf geknoopt had.

Ook snoekbaars vangen tijdens het penvissen met een stuk aardappel is voor mij geen theorie.

Henk
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
Buteneers Rob
Berichten: 395
Lid geworden op: 13-01-2003 01:00
Locatie: Genk

08-05-2003 06:48

Kees,
idd een soepele gevlochten onderlijn en idem dito haar, hoezo?
Henk,
Ik had in beide gevallen wel contact met de vis, de eerste keer was dit slechts een seconde of 5-10 de tweede keer was het voor de kant, na ongeveer 2 minuten drillen. Echter die rasp zoals jij het stelt voelde ik niet, het was gewoon het plots wegvallen van alle spanning, zoals bij een gewone losser.
Mvg, Rob.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

08-05-2003 08:54

Henk en Rob,

Ik ben maar aan het gissen. Weet ik veel. :smile: Nu blijkt dat Rob de vis gevoeld heeft wordt de kans op een snoek al weer groter. Maar dan moet je ook het verschil tussen een snoek en een karper kunnen voelen. Toch?

Mijn theorie was dat een karper op het zachte deeg wel eens gretiger dan normaal geaast kon hebben. Het aas in combinatie met de soepele onderlijn en hair maakt dan dat de karper pas laat gealarmeerd was en de haak al tot voorbij de keeltanden had geslikt en de lijn doorgekauwd had. Vandaar een run zonder het voelen van de vis na de aanslag. Dat blijkt nu anders.

Er zijn genoeg snoeken die karperaas gepakt hebben en zelfs daarop gevangen zijn. De snoek plaatst een schot en zwemt met zijn prooi weg. Ik zou verwachten dat de gevlochten onderlijn het dan nog even zal uithouden voordat er genoeg vezels beschadigd zijn om deze te laten knappen.

Groeten, Kees
Arend Termorshuizen
Berichten: 260
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

08-05-2003 12:03

Wat suggesties.
Probeer een onderlijn van 25 lb kevlar.
Een langere hair: bv 4 cm, je haak blijft dan wat meer voorin de bek.

Arend
Lou Roman
Berichten: 122
Lid geworden op: 01-05-2003 02:00
Locatie: Zaanstad

08-05-2003 12:33

Rob, inderdaad een situatie waar je vraagtekens bij zet. Toeval? Zelf een snoekbaars van 92 cm gevangen op een cherryboilie (vaag) na een voersessie van +- 2 weken. Misschien ongeveer hetzelfde scenario als bij Henk.
Gooi een hengeltje in met stalen onderlijn, ha.
Vangse,

Lou
If you fish like everybody does you catch what everybody does.
Plaats reactie