voerboot of spod/marker hengel?


Plaats reactie
Maarten Achterhuis
Berichten: 162
Lid geworden op: 16-10-2010 10:52

19-05-2011 18:19

ej, ik zou graag gebruiken willen maken van een voerboot of een spod/marker hengel? Nu is alleen het probleem ik weet niet goed welke van de 2 ik zou aan moeten sschaffen!

- ik vis vaak op putten waar voerboten helaas niet zijn toegestaan dus daar kan ik beter een spod/marker hengel voor aanschaffen maar met een voerboot kan ik de onderlijnen en voer better neer leggen!

Dus nu is mijn vraag aan jullie wat zouden jullie voor gaan? En hebben jullie ervaringen met goede voerboten of spod/marker hengels? Alle positieve en negatieve ervaringen zijn welkom!

Groeten Maarten.
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

19-05-2011 18:28

Denk ook ff aan de prijs van een boot tegenover een spod , maar als je een boot neemt kun je er natuurlijk ook een fishfinder op laten zetten en dat is ook verdomde handig dan heb ik het nog niet eens over de hoeveelheid losse bijv: partikels kan bijvoeren .
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Mathieu de Witte
Berichten: 739
Lid geworden op: 25-02-2005 14:14
Locatie: 's-Gravenpolder

19-05-2011 19:03

Als het niet is toegestaan om een voerboot te gebruiken op het water, doe het dan ook niet :)

Niets is zo irritant als iemand die met een voerboot lekker zn lijnen gaat uitvaren in de buurt van je eigen stekken....

Je voorkomt wellicht een hoop irritatie van mede vissers.

Nu ben ik ook niet roomser dan de paus en doe ook wel eens iets wat niet mag, betreffende nachtvissen etc, maar denk zelf goed na wat je er zelf van zou vinden mocht een ander dit doen terwijl jij wel lekker zonder voerboot aan het vissen bent.

Gr.
Volg The Carp Brothers Incorporated op facebook! --> Link

Carp Brothers Incorporated the movie! : http://youtu.be/paFsduV61_E
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

19-05-2011 23:43

Spod/marker hengel

Mensen kopen tegenwoordig maar meteen een voerboot zonder eerst de basis goed te leren. Tevens kan je met een spodhengel overal terecht en tot afstanden tot 120meter.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

20-05-2011 03:53

Juistem,

Dieptemeter op voerboot is leuk, maar vind het nog steeds een tekortkoming dat ik de precieze gesteldheid van de bodem niet exact kan achterhalen. Peilhengel heeft mij toch al veel plekjes laten vinden die met de boot niet te vinden waren. En het verschil tussen vangen of blanken was echt een meter links of rechts. Je aas 's ochtends voor de helft zwart binnen draaien of vis vangen.

Voor de prijs van een knappe boot kun je een klasse spodstok+molen EN een klasse peilhengel+molen kopen. En dan hou je nog over. Er hoeft namelijk geen DF op te staan om afstanden te meppen :lol:

Heb zelf ook nog niet eens zo't bootert, inmiddels wel een casco die ik misschien naar eigen specificaties ga opbouwen maar dan nog zal ik mijn peildobbert gebruiken waar het kan. En de vis verstoren, ach, als je de plekjes weet hoef je maar één keer te gooien in de goede richting, de juiste gesteldheid te voelen en de dobber op te laten. Heb toch al vaak runs gehad voordat ik de dobber binnenhaalde na het uitgooien, geeft wel even hectiek.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Maarten Achterhuis
Berichten: 162
Lid geworden op: 16-10-2010 10:52

20-05-2011 21:42

Bedankt voor de reactiea heren!
Gebruikersavatar
Peter kuipers
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20-03-2007 20:17
Locatie: Dokkum

21-05-2011 12:03

Wel eens aan een gewoon zodiacje gedacht heb je 2de hands inc electro motor goedkoper dan een redelijke voerboot. Fishfinder een cuda of zo er op voor zo'n 100€ en je bent voor €500/600 de man. Prikstok mee en je vind alles wat je wilt vinden markertje erin en klaar bent u. Kan je evt in de boot nog de vis achterna mocht die vast zitten of als je op een scherptalud zit te vissen. Tevens kan je ook nog het grote sop op in de toekomst en met harde wind knal je ook gewoon door. En je wilt niet weten hoeveel voer je in dat bootje mee kan nemen. Plus dat je naar afgelegen stekjes kunt varen wat wil je nog meer.


ps sven Als het lood daalt voel je wel in de hengel of de het hard of zacht land
vr gr peter
gradus scholtens
Berichten: 1559
Lid geworden op: 23-01-2003 01:00
Locatie: westervoort

21-05-2011 23:41

ferenc van de vorstenbosc schreef:Spod/marker hengel

Mensen kopen tegenwoordig maar meteen een voerboot zonder eerst de basis goed te leren. Tevens kan je met een spodhengel overal terecht en tot afstanden tot 120meter.


Dat is van deze tijd toch? toen ik mijn rijbewijs haalde, ben ik ook niet op paard en wagen begonnen!!



Gradus....
....................
Gebruikersavatar
shiffrin lugten
Berichten: 650
Lid geworden op: 21-03-2010 10:06
Locatie: Ultimate cheyenne

22-05-2011 00:19

Ik heb altijd een markerhengel,spodhengel en voerboot met rf15 bij me.Boot gebruik ik meestal om lijnen uit te varen onder bomen enzo of precies op een plateau of talud neer te legguh.Maar als ik ga bijvoeren gebruik ik altijd me spodhengel omdat met een voerboot naar mijn mening ales op een hoopie komt en met een spod kan je grotere voerplekken maken vind ik.Koop gewoon een marker en spodhengel,scheelt ook weer in de centen en je weet ook precies wat er op de bodem legt.
Een karper in de morguh is een dag zonder zorguh
mark berk
Berichten: 514
Lid geworden op: 23-03-2010 10:33

24-05-2011 12:29

:lol: koop die boot.
Spodden kan prima met een oude zeehengel van de buurman :wink:
wel ff oefenen..
Gebruikersavatar
stefan schoonen
Berichten: 238
Lid geworden op: 11-12-2005 16:38
Locatie: hoeven

24-05-2011 17:44

+1 voor Peter :D
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

24-05-2011 18:39

Peter kuipers schreef:
ps sven Als het lood daalt voel je wel in de hengel of de het hard of zacht land


Waar, maar als het nou niet goed is? Kun je weer overnieuw beginnen. Daarom, ik prefereer nog steeds hengels en molens boven boten en afstandsbedieningen.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Peter kuipers
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20-03-2007 20:17
Locatie: Dokkum

24-05-2011 22:45

Dat moet met hengels ook sven zal iets sneller gaan daarom gaat mijn voorkeur uit naar een rubberboot. Voel en kijk wel vanuit de boot dat gaat nog veel sneller dan een pijl hengel plus dat ik secuur en evt veel kan voeren. EN dat voeren kan ook heel secuur met een voerbootje en evt vijzel erop.Word met werppijp of katapult ook weer anders. Het is mooi dat alle opties er zijn moet je gewoon gebruik van van maken zal je vast geen minder vis opleveren. Dat gezwiep met een een pijl hengel als je voor het eerst op een nieuw water staat ben je ook snel een paar uur verder is dit wel het voor bereidende werk maar goed die besteed ik ook liever anders.


Gr peter
vr gr peter
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

25-05-2011 09:40

Ho, Peter..

Ik had het over een voerboot.. Rubberboot is voor mij ook nummer uno, dan kun je wel de bodem mooi aftasten met een hengel en het verloop 'voelen'. Ruim voeren, de bodem bekijken en meer van dat. Spullen transporteren..

De discussie ging echter over voerboot of hengels. En dan is mijn keuze duidelijk de hengels..

En tijdens het vissen, zelfs op wat drukker bevist water hoor, durf ik gerust op een goed opgebouwde voerstek met een peilstok te smijten. Je weet dan echter hopelijk al hoe het in elkaar steekt en met 1 worp kun je die dobber goedleggen. Sloterplas, bij Betsy, maakte geen zak uit.. ;) Kraakhelder zandgat, 2 middertigers in een 10tal minuten effectief vissen met peilstok. No problemo.

Ik ben niet bang de vis te verjagen met een TE verre worp, terugtrekken en de dobber op laten komen. Je moet natuurlijk niet blijven plonzen en de stek van te voren goed uitgepeild hebben. Maar dat is voor mij sowieso een pre als ik ergens ga vissen. Beetje knowledge..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Plaats reactie