fluorcarbon op modder bodem


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jordy Kuyper
Berichten: 39
Lid geworden op: 28-06-2008 20:13
Contacteer:

12-05-2011 21:08

Beste carpboarders,

Meestal vis ik op een water waar het water helder is en een zand bodem heeft.
Op dit water gebruik ik fluorcarbon, omdat de fluorcarbon hier grotendeels weg valt en ik denk dat dit een groot voordeel heeft.
Maar ik zat te denken of op wateren die een dikke modder bodem hebben de fluorcarbon niet in het nadeel gaat werken. Gaat er namelijk niet vuil op de fluorcarbon zitten waardoor die juist meer gaat opvallen?
Ik hoor graag wat jullie gedachtes hier over zijn.

Groeten Jordy.
Gebruikersavatar
Ruben Dekkers
Berichten: 8
Lid geworden op: 21-02-2011 17:49
Locatie: Meerle

12-05-2011 22:46

Jordy,

Een fluorcarbon op een modderbodem zou ikzelf niet zo snel inzetten.
Een modderbodem betekent dat je lood er enkele centimeters in kan wegzakken.
Je fluorcarbon zal zich dan niet meer natuurlijk gedragen, omdat het beginpunt aan het lood mee in de modder zakt zorgt dit vaak voor een gebogen en opstaande onderlijn wat de vis juist zal afschrikken.

Het beste op een modderbodem is een iets langere, soepele onderlijn met een uitgebalanceerd aasje aan je hair.
Dit kan vanalles zijn, een uitgeboorde boillie die je opvult met kurk, een popupje, snowman of eenderwat gecombineerd met een immitatie-aasje, hier kan je eindeloos in fantaseren.

Veel succes!

Ruben.!
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

12-05-2011 22:48

Jordy,

Zolang de lijn op de bodem ligt en er zich deeltjes op afzetten, vind ik dit enkel maar een voordeel. De ideale camouflage. Lijn die door het water heen loopt, dus van de bodem af, wordt wel beter zichtbaar wanneer zich 'vuil' aan de lijn hecht. Nu heb ik meerdere keren van verschillende mensen gelezen dat zelfs een 'schone' fluorcarbon die door het water heen loopt en waar de zon doorheen schijnt, erg goed zichtbaar is voor de vis. Wanneer het schoon op de bodem ligt en ook lekker slap, is het voor mij echt niet zichtbaar. Ik zou als de situatie dat toelaat met zoveel mogelijk lijn op de bodem vissen. Het zinkt ook goed, dus het leent zich er prima voor.

Groeten,
Willem
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

13-05-2011 10:38

Fluorcarbon is als het door kraakhelder water loopt met een goed zonnetje erop toch behoorlijk zichtbaar inderdaad ;) Nog meer dan de bruine Softsteel in mijn geval ;)

Ik zou me er maar niet te druk om maken, leg het zo slap mogelijk weg, dan vermijd je al heel wat.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

13-05-2011 12:05

Kan helemaal aan mij liggen maar iedereen zegt, zodra er vuil op de fluorcarbon komt valt het op. Dat is bij nylon toch ook het geval of een voorslag? Kijk naar shimano technium draad valt ook op en toch genoeg vissers die het gebruiken.

Neem aan dat als er vuil aan komt op een modderbodem dat het op dat moment goed aanpast aan de bodem of zie ik dat nu verkeerd.
Gebruikersavatar
Roy van Goor
Berichten: 865
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00
Locatie: maasbracht

13-05-2011 12:12

Persoonlijk vind ik het grote voordeel van fluorcarbon als hoofdlijn de hoge zinkkracht.
veel nylon drijft en zinkt slecht, fluorcarbon is een stuk zwaarder.

greetz Roy
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

15-05-2011 08:35

Van de meeste lijnen die ik heb gebruikt kan ik zeggen dat ze voldoende zinken. Bij Fluorcarbon zal het ongetwijfeld beter zijn, maar ik heb zo'n hekel aan zo'n beetje de rest van de eigenschappen van die meuk dat ik het zelden tot nooit zal gebruiken.

Wel hebben andere lijnen wat meer tijd nodig om down te gaan, maar joh, we hebben tijd zat.


Frappant: Met een zwarte Gorilla-lijn ving ik aan de oppervlakte op een erg drukbevist zeer bekend Nederlands kanobaantje toch meer dan met een fluorcarbon / onzichtbaar iets ;) Toch iets om over na te denken...
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
jens breugelmans
Berichten: 615
Lid geworden op: 30-09-2009 16:33

15-05-2011 09:02

Welke andere slechte eigenschappen bedoel je dan?
Enige die ik kan bedenken is dat je er niet fatsoenlijk mee kan werpen. Maar daar hebben we weer een boot voor.
Gebruikersavatar
Roy van Goor
Berichten: 865
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00
Locatie: maasbracht

15-05-2011 10:00

Heb nu Tigerline op mijn molens liggen en moet zeggen dat die gewoon prima werpt...
greetz Roy
jens breugelmans
Berichten: 615
Lid geworden op: 30-09-2009 16:33

15-05-2011 15:40

Ik heb xline 37 honderdse, maar die werpt niet echt denderend.

Tigerline ken ik niet, zal ik eens ff naar googlen
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

16-05-2011 20:54

jens breugelmans schreef:Welke andere slechte eigenschappen bedoel je dan?
Enige die ik kan bedenken is dat je er niet fatsoenlijk mee kan werpen. Maar daar hebben we weer een boot voor.


- Werpen
- Kinken als de nete bij veel lange afstandswerk
- Springerige gedrag vanaf de spoel
- Ik hou van rek in de lijn

Zomaar wat dingetjes waarom ik gewoon van de grote bulkspoel nylon trek in een wat dikkere diameter en wat vaker vervang voor die paar pleuro.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

17-05-2011 11:08

Sven,

Misschien een toevoeging:

Ik vis geregeld met 33/00 en 41/00 Fox Illusion fluorcarbon. Ik gebruik het niet als hoofdlijn, maar als voorslag (die dikke) en als onderlijn (die dunnere). Dacht eerst ook dat fluorcarbon minder rekte, dus ik heb eens zitten rommelen. Het is wel handig om te weten als je zulk spul wilt gebruiken als dempende voorslag op een gevlochten rekloze hoofdlijn. Ik rek 41/00 Illusion net zo makkelijk en ver uit als 42/00 Berkley XL. Het gevoel is echt hetzelfde. Ik heb niet staan kijken op metertjes en ik heb ook geen testschema bijgehouden. Toch merk ik in de praktijk ook geen verschil in rek. Ik ga niet plotseling vissen verspelen door gebrek aan rek. Maar OK, het kan zijn dat dit met andere merken anders is. Er zijn er namelijk nogal wat.

Groeten,
Willem
jens breugelmans
Berichten: 615
Lid geworden op: 30-09-2009 16:33

17-05-2011 18:45

@Sven,

kinken heb ik geen last van, en dat springerige eigenlijk ook niet.

Tis maar net hoe je vist en wat je er mee wil. Ik vis vaak met bijna slappe lijnen en een running rig.
Dus voor mij voldoet het zeker. Ik heb 2 dagen met subline gevist, maar ben toen weer snel overgestapt naar xline.

Subline zinkt echt voor geen meter vergeleken met echt fluorcarbon.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

17-05-2011 19:01

Daarom ook: Ieder zijn ding. Mocht ik het ook om bepaalde redenen nodig gaan hebben dan zal ik het overwegen, maar als ik het niet nodig acht gebruik ik het zeker niet..

The future will tell..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Plaats reactie