Hoe vis je gericht op grote karpers?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

30-04-2003 19:01

Karpervissers ik zit met een probleempje ik kan de laatste tijd niet meer goed slapen want ik lich alleen maar te denken en te hopen wanneer ik eens een 30+ vis mag vangen en hoe ik het beste hierop kan vissen op 1 punt ben ik het al eens en dat is het water waar ik ze wil gaan belagen en dat is een groot kanaal maar op veel punten blijf ik steeds wakker liggen...

* Hoe kun je nou het beste en het gerichtste vissen op die grote karper ? *

zoals jullie al weten denk ik ben ik een echte penvisser dus ben ik mobieler dan de statische visser dat is al een voordeel maar moet je wel verkassen als je op een kanaal zit te vissen en wachtend op die ene grote of moet je gewoon blijven zitten op 1 stek of zeggen jullie neen struinen?

verder ben ik er nog niet over eens hoe ik het beste kan voorvoeren/voeren/ op welke manier zouden jullie gaan voeren en wat is het geheim achter de grote karpers dat ik nog niet weet en hopend dat jullie me dichter bij het antwoord kunnen brengen? :grin:

hopende 30+ groeten
kevin
Niels Hofman
Berichten: 697
Lid geworden op: 15-05-2002 02:00
Locatie: Nederland

30-04-2003 19:27

Wie het kleine niet eert....
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

30-04-2003 19:40

Wie zegt dat ik geen kleine karpers eer juist het tegen over gestelde ik heb jaren alleen maar op kleine karpers in de buurt gevist alleen maar om wat ervaring op te doen
ook vis ik vaak op de grote rivieren van nld maar kanalen heb ik geen ervaring daarom deze vraag omdat ik nu wel wat grote karpers wil gaan vangen in de buurt!!!

Gr,
kevin
Sjoerd Koster
Berichten: 142
Lid geworden op: 19-06-2002 02:00

30-04-2003 19:57

Eerst een paar algemene tips:
- 30+ vissen moeten er natuurlijk wel zitten.
- uren maken.

Verder is mijn eigen ervaring dat 30+ vissen niet zwemmen tussen kleine karpers, dus als je op een stek een kleintje vangt dan is dat gelijk de rede om te verkassen.

Wat betreft het voorvoeren; ik denk dat dat met je persoonlijke voorkeur te maken heeft. Als je gaat voeren nodig je natuurlijk alles uit wat kan azen op het voer (zowel zeelt, brasem als karper met zo af en toe een grote karper er tussen)

Wat mij opgevallen is met dit formaat vissen, is dat ik in de circa 12 uur ervoor altijd meerdere 25+ vissen ving voordat de 30+er zijn opwachting maakte (maar ja... statisch vissend dus daar heb je niet zo veel aan).

en nog een tip: vis voor jezelf en fixeer je niet zo op een gewicht, een visser die een fotomap vol met 30+ ers heeft zegt niks over de (kwaliteiten van de) visser zelf.

Een 30+er vangen in NL is iets wat lang niet iedereen meemaakt... ik ken genoeg mensen die al 10 jaar of langer gericht op karper vissen en niet voorbij de 30 barriere vangen, maar ze hebben er niet minder visplezier van!

Succes,
Sjoerd
Niels Hofman
Berichten: 697
Lid geworden op: 15-05-2002 02:00
Locatie: Nederland

30-04-2003 19:59

Ok Kevin,
speciaal voor jou de truc van 'grote' vissen vangen: "De wet van de statistieken", dat wil zeggen vang veel en de 'grote' vissen lopen er vanzelf doorheen. Daar hoef je echt geen speciaal aas of trucje voor toe te passen. En ze zijn echt niet moeilijker te vangen dan een kleinere vis, er zitten er alleen minder van op een populatie. Dus je zal of veel geluk moeten hebben of jezelf door de populatie heen moeten worstelen en gaan 'wegstrepen'.

Valt tegen hè.... :smile:

Mvg Niels

_________________


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Niels Hofman op 2003-04-30 20:00 ]</font>
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

30-04-2003 20:15

Nee valt helemaal niet tegen ik vind het juist een hele leuke uitdaging.

Ik weet zelf ook wel dat als je een 30er vangt of meerdere dat je dan niet meteen een goede visser hoeft te zijn. het lijkt me gewoon super om zo'n vis te mogen vangen als ik naar foto's van 30ers kijk begin ik gewoon helemaal te dromen ervan omdat ik dat wel zo gigantisch vind en het lijk me gewoon super kikke om zo'n krachtpatser te mogen drillen.

maar is het niet dat als je een voerplek maakt dat je dan alleen maar de kleinere vissen trekt en de grote eromheen liggen en daar zijn voedsel pakt?

gr,
kevin
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

30-04-2003 20:44

Kevin,

Zoals je weet, moet je vissen op een water
waar ze zitten.
Wat voer betreft, zou ik alleen met boilies
voeren, veel grote karpers zijn echte boilie
azers, of je moet b.v. weten dat een bepaalde
karper constant op tijgernoten word gevangen.
Als je met boilies gaat, dan zou ik geen
partikels bij voeren, maar puur en alleen
boilies. Ook zou ik voor wat grotere boilies
kiezen, minimaal 20mm.
Wat je ook zou kunnen doen, is proberen om
zoveel mogelijk karpers te vangen, en dan ho-
pen dat die grote er tussen door loopt! Nu
zou je ook wel met kleinere boilies kunnen
vissen.
Wat ook wel eens helpen, als je de groteren
niet te pakken kunt krijgen = een grote com-
pacte voerplek maken met klein aas, zodat de
kleinere exemplaren hier op af komen, en dan
je hengel meter of 5 achter je voerplek vis-
sen met weinig boilies.
Ook het jaargetijde kan van invloed zijn. Zo
is algemeen bekend dat het vroege voorjaar
( Maart April) en het late najaar ( eind
September tot begin November) ook goed zijn
voor het vangen van grote karpers. Ook s'winters, worden vaak de grotere karpers
van het water gevangen, omdat grote karpers
meer behoefte hebben aan voedsel dan de kleinere karpers, ook al is het s'winters
wel afzien zoals je weet! :smile:
Succes Kevin!

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

30-04-2003 20:51

Hoi Benny,
Bedankt voor je reactie heb jij misschien enige ervaring met het kanaal vissen heb jij hier nog tips over?

nogmaals bedankt mensen,
kevin
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

30-04-2003 20:58

Oh.....ja, Kevin.

Je zei dat je op een kanaal wilde vissen.
Ik zou over de hele breedte van het kanaal
voeren, 1 hengel vis je dan onder de kant,
de andere in het midden van het kanaal, en
als je nog met een derde stok vist 1 aan de
overkant. Zo onderschep je alle paserende
karpers, dit werkte bij mij vooral bij bruggen, maar je kan het ook elders op het
kanaal doen.
Met scheepsvaart word deze tactiek wat moeilijker. Maar in plaats van de over de
breedte voeren, kun je ook voerstroken maken
langs je eigen kant, om zo lanngs de kant
trekkende karpers te onderscheppen. Je vist
dan gewoon 1 hengel naar rechts langs je eigen kant, en 1 naar links. Ik gooi de rig
dan meestal met een onderhands worpje in, en
loop dan met de beugel open terug naar de
steunen en span dan de lijn op. Ik zou wel
enig afstand van je voerstrook houden, zodat
je niks verstoord! Elk hengel b.v. 50 meter
naar links en rechts onder je eigen oever.

groetjes Benny
Hans van Moorsel
Berichten: 712
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Geldrop

30-04-2003 21:04

Kevin,

Hou een ding goed voor ogen!

"Het verlangen is mooier dan het bezit"

Als je nu je dertiger gevangen hebt wat dan? Op naar de 40, 50, 60..... waar houd het op?

Ik ben 49 en moet mijn eerste 30er nog steeds vangen. Baal ik hier van? Nee hoor, en ik lig er zeker niet wakker van! Komt ie dan komt ie en is het verrasings effect des te groter.
Toch kan ik je denk ik wel een tip geven om je wens te verwezenlijken.
Ik heb echter geen ervaring op kanalen maar je zou het volgende eens kunnen proberen.

Voer twee à drie honderd meter links en rechts van je stek met om de tien meter vijf tot hooguit tien boilies. Maak dan op je stek, verspreid over pakweg 20 vierkante meter met 50 tot 100 boilies een iets compactere voer plek. Vis dan zo'n tien meter over die voerplek heen. Eventueel nog een vijftal boilies om je rig heen schieten of gooien.
Met deze methode heb ik meerder malen binnen de kortste tijd op verschillende wateren de top van het water kunnen vangen. Zo ving ik vorig jaar een vis waarvan ik dacht dat die er wel niet meer zou zitten omdat het VIER jaar geleden was dat ik die voor het laatst en voor het eerst gevangen had. Mijn voldoening was groot ook al kwam hij maar iets over de helft van de 30 pond!

Succes,

Hans
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

30-04-2003 21:13

Hans,

Ik ben het zeker met je eens, dat sommigen
als ze de 30+ hebben bereik, steeds groter
willen. En ja.....waar houd het dan op!
Ze beleven dan steeds minder plezier aan een
kleinere karper, en dat is jammer!
Ook ik vang liever grotere karpers, maar heb
ook nog steeds voldoening aan de kleinere
karpers, en dat is volgens mij ook belangerijk als je nog lang van je hobby wilt
genieten!

groetjes Benny
Hans van Moorsel
Berichten: 712
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Geldrop

30-04-2003 21:42

Dat bedoel ik nou precies Benny.
Ook ik vang ze natuurlijk het liefst zo groot mogelijk maar ik lig er niet wakker van!

Groet,

Hans
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

30-04-2003 22:57

Hans en Benny,
Ik geniet nog steeds van elke karper die ik vang en dat blijf ik ook zeker doen maar ik wil dit jaar proberen om er eens een uitdaging bij te nemen vorig jaar had ik als uitdaging een 25 + vis te vangen en dat is ook gelukt 2 maal zelf ja eigenlijk 1 ik zal het even uitleggen ik ving vorig jaar een spiegel van 26 pond (pr) maar die zelfde nacht ving mijn neef een 29.8 schub nu heeft hij deze vis afgedrild en ik ook een stuk (helft) nou kan ik 2 dingen doen ik tel hem mee dus ik heb een nieuw pr maar ik kan hem ook niet mee tellen en daar heb ik voor gekozen omdat ik gewoon vind dat je het helemaal alleen moet doen snappie dus licht mijn pr op 26 pond en een hele mooie ook (binnen kort als het goed is een foto op kwo) deze ving ik op 1 van de grote rivieren van nld en dan geeft het wel een enormen kick als je zo'n karper weet te vangen op zo'n super gigantisch mooi water wat bepaald niet makkelijk is. Dus korst samen gevat ik tel die 29.8 vis niet mee omdat ik gewoon weg niet het gevoel heb dat ik die vis heb gevangen, ik sta er wel mee op de foto maar als ik naar die foto kijk denk ik toch bij me eigen nee het is toch niet de vis die ik gevangen heb.

met vriendelijke groeten
kevin
Jan van Glabbeek
Berichten: 417
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

30-04-2003 23:15

Kevin, grote boilies ..... echt niet. Ik heb brasems en zeelten gevangen op twee 24'ers op de hair. Volgens mij werkt er maar een ding en dat is een stuk van je voerplek vissen met een enkele boilie. Zo heb ik mijn grotere op het kanaal gevangen. Op de voerplek zelf vang ik dan altijd meerdere knolletjes. Geeft toch te denken.O ja... en uren maken !!!!
Enneuh......"beter een grote die stijgert dan een kleine die weigert".
Hans van Moorsel
Berichten: 712
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Geldrop

30-04-2003 23:24

Kevin,

Na wat ik van jou hier op het forum allemaal gelezen heb, geloof ik je op je woord.
Ik probeer alleen maar duidelijk te maken dat je jezelf niet keer op keer een nieuw ultimatum moet gaan stellen.
Geniet van het vissen zoals je nu doet maar ga niet wakker blijven liggen omdat je op 17 jarige leeftijd nog geen 30er hebt gevangen. Met jou instelling en opvating komt die er heus wel. Laat je verrassen door er niet specifiek op te gaan vissen maar het wel te proberen.

Groet,

Hans
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

30-04-2003 23:25

Jan,

Met grotere boilies vang je inderdaad ook
wel witvis, maar door je hair lang te houden
vallen de witvis vangsten wel mee.
Met een kale haak kan er inderdaad altijd
wel eens een keer een witvis worden gehaakt,
maar naar mijn mening heb je hier meer last
van met klein aas dan groot.
De tactiek die jij beschrijft, werkt inder-
daad goed, lees eerdere postings van mij hier
maar boven!
Inderdaad.....en uren maken op de juiste stek, al is het vaak op een goede stek dat er
minder uren hoeven worden gemaakt! :smile:

groetjes Benny
Jan van Glabbeek
Berichten: 417
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

30-04-2003 23:48

Zo is het Benny !!! Als het maar duidelijk is dat grote boilies geen garantie is voor grote vis.

O...en Kevin....nog bij het riet gezeten ?
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

01-05-2003 09:21

Jan, heb bij het eiland gezeten tussen de plante wezen pennen 1 niks kunnen vangen marja je kunt het moeilijk in 1 keer zeggen of het een goede stek is binnen kort weer een keer.

gr,
kevin

Ps: heb je een prive berichtje gesuurd

reactie op Hans en Benny :
Ik ga zo proberen te pennen dat ik mijn kansen groter ga maken om een grote karper te kunnen vangen dat probeer ik in ieder geval maar dankzij julie reactie's ben ik wel een stapje verder!!! ook kan ik weer slapen :grin: :grin:

gr,
kevin
Lou Roman
Berichten: 122
Lid geworden op: 01-05-2003 02:00
Locatie: Zaanstad

01-05-2003 14:49

Kevin, je hebt het over een groot kanaal. Als je gaat voeren doe dit dan als er geen boten meer varen. Als de sluizen dicht zijn bijvoorbeeld, zo voorkom je dat je voer over het hele kanaal ligt. En idd grote boilies 25mm maar dat wist je al. Hoe diep ben je aan het vissen? Kanaalwater heeft meer tijd nodig om op te warmen, de vissen zitten bij koud water nog vrij diep. Is misschien iets om over na te denken bij de keuze van je voerplek.

PS: het is niet verkeerd om een grote te willen pakken, wil stiekem toch iedereen, na je dertiger ga je voor......
If you fish like everybody does you catch what everybody does.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

07-05-2003 11:17

Kevin,
Heb geduld, vis op de goede stek. Als je een vis van dik boven de 20 kan vangen komt die dertigger op den duur ook wel. Ik ben er zelf ook al een tijd mee bezig. Zorg dat je materiaal goed in orde is, het is natuurlijk klote als je die ene kans verspeeld (heb ik waarschijnlijk dit wekend gedaan) door bijvoorbeeld een beschadigging op je lijn.
Fixeer je ook niet te veel op die ene dertigger, die komt wel.
groeten Daaf
Plaats reactie