Laat jou dit NOOIT overkomen !! schokkend !


Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

03-04-2011 13:42

Nee ik vind dat geen nodige spaander. Maar simpelzat we zijn het niet met elkaar eens en daar kunnen we over lullen tot we een ons wegen
Vis is vis
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

03-04-2011 13:53

Als jij een vis verantwoord zakt (diep zuurstofrijk water bij een normale temperatuur, zo kort mogelijk en dan ook nog een goed vastgeknoopt) dan zal ik dat nooit veroordelen. Ik zak zelf ook wel eens een vis geen probleem. Als een vis alsnog sterft in je bewaarzak ondanks de juiste maatregelen dan is dat er vervelend en wil je niet meemaken. Als je vis sterft omdat je te dom bent om een goede knoop te leggen in het touwtje dan moet je beter geen vissen zakken..

Gr.
©
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

03-04-2011 15:45

Eus draagt de oplossing al aan. Als je niet na kunt denken, ga dan niet vissen. Wat er met die vis waarover dit topic gaat gebeurd is, staat los van het zakken an sich. Dit is simpelweg een gevolg van domheid. Helaas (?) kun je domme mensen niet verbieden te gaan vissen. Wel kun je blijven hameren op alle facetten van het "verantwoord" karpervissen en hopen dat steeds meer mensen beseffen dat het een kleine moeite is om eens stil te staan bij de eigen manier van aanpak. Een goede knoop leggen, een marker aan de zak bevestigen, het is doodeenvoudig een sterfgeval zoals dit te voorkomen. Moet je wel even nadenken voor je gaat vissen.
Effe wat anders: ik zou de materiaal- en stekkeuze van alle verongelijkte reageerders in dit topic wel eens willen zien. Benieuwd hoeveel winst er daar nog te behalen valt...
Tot slot: hoezeer je e.e.a. ook moet zien uit te sluiten, het is en blijft maar een vis.
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

03-04-2011 15:58

Echt ongelijfelijk sommige reakties. Dacht dat de meeste hier echt van karpers houden maar nu snap ik het het is maar een vis. Ja een koe eet ik ook op maar die doe ik ook niet in een zak. Ja op een stal zou je zeggen (voor de bijdehandjes onder ons). Voordat er een bekende leuk denkt te doen ja ik heb ook eens vissen gezakt maar heb het licht gezien.
Vis is vis
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

03-04-2011 16:09

(Een goede knoop leggen aan een bankstick in zachte bodem is trouwens ook vragen om problemen)
Gebruikersavatar
stefan laurijssens
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-03-2010 18:17
Locatie: Brielle

03-04-2011 17:05

ben scholten beetje aparte reactie, aan die van marc heb ik teminste wat

marc, bedankt hoor, ik wist niet eens dat er zelfonstpanner op zat, dus bedankt hoor :D
Find the fish,
Feed the fish,
Catch the fish,
Please release the fish.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

03-04-2011 17:16

.
Laatst gewijzigd door leen goudappel op 03-04-2011 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

03-04-2011 17:44

mensen, ik denk dat diegene die dit veroorzaakt heeft, dit ook nooit bedoeld heeft. Een mens maakt nu eenmaal fouten. Het wordt pas kwalijk als je uit die fouten geen lering trekt. Het is heel triest dat zo'n monument van een vis de dupe ervan is geworden, maar helaas nemen gedane zaken geen keer. Zelf zak ik de vis ook liever niet, maar heb het wel gedaan in het verleden en sluit het niet uit dat ik het ni de toemkomst ook zal doen. In mijn geval betekent dat echter wel dat ik geen moment meer slaap en dan om het kwartier bij de zak ga kijken. In een kwartier kan ook een hoop gebeuren, dus ik ben zelf ook niet zonder zonden. Zolang iedereen de voorwaarden voor het veilig zakken van een vis kent, hoeft er geen probleem te zijn. Ook de mensen die alles goed doen kunnen pech hebben en zoiets veroorzaken, laten we dat aub niet vergeten....
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

03-04-2011 17:50

Ik weet niet hoe groot het water was en of het er hard stroomde maar anders kan zo vis/zak toch nooit ver weg zijn lijkt mij. Ik vindt het echt een onnodige blunder.
Let op slagboom !
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

03-04-2011 18:01

Dus jou zou het nooit kunnen overkomen??? ( geen sneer hoor)
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

03-04-2011 18:08

Nee inderdaad, of de vis moet 'hulp' vanaf de kant gehad hebben. Ik zou echt niet weten hoe je dit voor elkaar moet krijgen.
Let op slagboom !
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

03-04-2011 18:35

Ben het met Dennis eens: dit kan gewoon niet gebeuren. Een touw bevestigen aan een vast punt op de oever, daar kun je namelijk weinig fout aan doen of bij over het hoofd zien.

@Ben:
Ik houd van het vissen op karpers. En ik doe er alles aan om deze visserij op zo'n "veilig" mogelijke manier te beoefenen. Ik hoop dat op termijn iedereen dat zal doen. En daarbij denk ik dan vooral aan lood- en onderlijnmontages waarbij de onderlijn en niet het lood gelost wordt. En het gebruik van voldoende zware lijnen om lijnbreuk door schuren uit te sluiten. En het niet te dicht in de buurt van obstakels, waarin de vis zich vast kan zwemmen, vissen. Mocht ik ooit het idee hebben dat alle karpervissers die zaken voorop hebben gesteld bij hun stek- en materiaalkeuze, dan wil ik misschien best nog eens anti-bewaarzak worden. Maar ik denk dat het nog wel even gaat duren voor we zo ver zijn...

Oh ja, ik zak nooit een karper, evenmin als dat ik ooit van een karper zal houden. Houden van karpers, laat me niet lachen. Voordat je hier op reageert, vraag jezelf eerst effe af wat "houden van" eigenlijk betekent. Leuk voorbeeld met die koe trouwens, raakt kant noch wal. Net als het touw aan de bewaarzak waarover dit topic gaat...
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

03-04-2011 20:03

Mocht ik ooit het idee hebben dat alle karpervissers die zaken voorop hebben gesteld bij hun stek- en materiaalkeuze, dan wil ik misschien best nog eens anti-bewaarzak worden. Maar ik denk dat het nog wel even gaat duren voor we zo ver zijn...


Mart, dat is toch niet logisch??? Ik bedoel het niet lullig, maar zou jouw eventuele bewaarzak gebruik van anderen moeten afhangen??? Als jij erop tegen bent, dan hangt het toch niet van anderen af hoe die met vissen omgaan??? Als jij van mening bent dat bewaarzakken niet nodig zijn (en er zijn voldoende, ook goedkope, camera's die 's nachts ook prachtige platen kunnen schieten), dan zou ik als ik jou was mijn mening ook niet snel wijzigen. Ik kan zelf de momenten dat ik vis heb gezakt in 21 jaar karperen ook op 2 handen tellen, maar de momenten dat ik die vis zakte, waren kortstondig, overdag, waar het kon en in bijzondere gevallen (PB's, target vissen en bijna altijd overdag (drijvend vissen) en ik was altijd binnen een straal van 10 meter rondom de zak).....
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

03-04-2011 20:57

vind er niks aparts aan stefan maar dat maakt ook niet uit.
@mart zo'n hopeloze reaktie had ik al verwacht maar goed.
je neemt dat houden van weer veels te letterlijk jij denkt geloof ik dat ik zit te knuffelen met die beestjes.
raakt kant noch wal ......leuk he andere proberen af te bluffen.
Mart Honen schreef:Ben het met Dennis eens: dit kan gewoon niet gebeuren. Een touw bevestigen aan een vast punt op de oever, daar kun je namelijk weinig fout aan doen of bij over het hoofd zien.

@Ben:
Ik houd van het vissen op karpers. En ik doe er alles aan om deze visserij op zo'n "veilig" mogelijke manier te beoefenen. Ik hoop dat op termijn iedereen dat zal doen. En daarbij denk ik dan vooral aan lood- en onderlijnmontages waarbij de onderlijn en niet het lood gelost wordt. En het gebruik van voldoende zware lijnen om lijnbreuk door schuren uit te sluiten. En het niet te dicht in de buurt van obstakels, waarin de vis zich vast kan zwemmen, vissen. Mocht ik ooit het idee hebben dat alle karpervissers die zaken voorop hebben gesteld bij hun stek- en materiaalkeuze, dan wil ik misschien best nog eens anti-bewaarzak worden. Maar ik denk dat het nog wel even gaat duren voor we zo ver zijn...

Oh ja, ik zak nooit een karper, evenmin als dat ik ooit van een karper zal houden. Houden van karpers, laat me niet lachen. Voordat je hier op reageert, vraag jezelf eerst effe af wat "houden van" eigenlijk betekent. Leuk voorbeeld met die koe trouwens, raakt kant noch wal. Net als het touw aan de bewaarzak waarover dit topic gaat...
Vis is vis
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

03-04-2011 21:11

Ben, ik denk dat je allemaal iets te persoonlijk opvat, let it go... :wink:

De strekking van dit topic is dat we donders goed op moeten letten dat we een bewaarzak GOED vastknopen en uitkijken dat het koord niet kapot kan schuren op een kademuur of dat de ratten het koord niet doorknagen.

Een (klein) markertje aan je bewaarzak is nog niet zo'n slecht idee denk ik, het had deze vis kunnen redden.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

03-04-2011 21:49

Eus Molewijk schreef:Door na te denken moeten we ervoor zorgen dat we de missers tot een minimum beperken. Of iemand dan nog ervoor kiest een bewaarzak te gebruiken is een keuze die we zullen moeten respecteren en niet veroordelen.

Als ik in het aardedonker die vis vang waar ik al een tijd lang achteraan zit mag jij raden wat ik ga doen. Maar wel verantwoord.

Ben ik dan een peppie? Jij mag het zeggen. ;)


Misschien een peppie Eus, maar dan wel één die nadenkt over gevolgen en oorzaken..
Meeste niet peppies denken niet meer of laten dat achterwege uit vermeende ervarenheid, een beetje ervaren rat is al slimmer..die ruikt het koordje al zonder er over te moeten denken.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Martin Nijboer
Berichten: 313
Lid geworden op: 11-08-2010 17:03

03-04-2011 21:52

knoopjes knoopjes knoopjes, dat is eigenlijk het discussie punt.

Ik heb een XXXXXXL zak, met daarin een touw, af fabriek met een soort moertje erop. Die draai ik netjes boven in me bankstick die 5 cm nog boven de grond zit. Die vis gaat er bij mij eeecht niet vandoor. Miss een tip? :)
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

03-04-2011 22:19

Zo is het maar net Henk. ;)

Martijn, een XXXL bewaarzak is natuurlijk hartstikke leuk maar als het zo'n ding is die 1,5 meter diep is en maar 80cm breed is het alsnog waardeloos in mijn ogen. (ik weet niet welke jij hebt hoor dus niet persoonlijk)

De enige goede bewaarzakken zijn de 'liggende" modellen met ritssluiting. Die enorm diepe dingen die je met een koord aan de bovenkant dichtsnoert zijn echt ondingen. Je moet de vis er een pokke eind inschuiven (slecht voor de slijmlaag) en als je 'm dan in het water hebt ga je tien knopen in het koord knopen omdat je niet wil dat de vis ontsnapt en 's morgens tob je je gek om die kloteknopen er weer uit te krijgen. Ook zit de vis er dubbelgevouwen in omdat de zak wel diep is maar niet breed.

Met rits: Nat maken, open ritsen en op de onthaakmat leggen. Karper erin, zak iets optrekken, dichtritsen, rits vergrendelen met clip, aan de bovenste twee punten beetpakken en voorzichtig in het water laten zakken.

Onhandig pokkeding:
Afbeelding

Het juiste model:
Afbeelding
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
stefan laurijssens
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-03-2010 18:17
Locatie: Brielle

03-04-2011 22:49

Hey Ben,

Die reactie was een beetje apart gereageerd van mij, heb uw reactie nog een keer doorgelezen, en ik las dat ik het verkeerd had opgevad/gelezen ofterwel sorry

Stefan
Find the fish,
Feed the fish,
Catch the fish,
Please release the fish.
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

03-04-2011 22:58

Hoeveel vissen zullen er trouwens sneuvelen door overmatig voeren? Wel meer dan die ene in die bewaarzak, hoe triest dit ook is. Gek dat je daar nooit iemand over hoort. Eigenlijk weet ik wel waarom hoor, er wordt namelijk niemand gesponsord door een bewaarzakkenproducent, wel door bollenboeren.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Dennis Mijnster
Berichten: 36
Lid geworden op: 22-02-2010 20:47

03-04-2011 23:12

Hier zijn 2 dingen die gebeurt kunnen zijn bij dit gebeuren.
1. Knoopjes los geraakt, das dom...
2. geen knoop gebruikt maar gewoon de lus van het koord om een bankstick gehangen.
S'morgens de bankstick losgetrokken en oops!.. vis geeft een paar slagen en is pleite..
Losgetrokken door vis? of door visser?.
Ik weet het niet en zal er nooit achter komen.
Zoals Dennis als topic naam geeft, Laat dit jou NOOIT overkomen!.


Domme gasten zelf de keuze geven om wel of niet te zakken? Kijk even naar mijn onderschrift... :wink:
Dennis.
------------------------------------------------------------------
Veel mensen zijn niet slim genoeg om hun eigen domheid te bevatten.
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

03-04-2011 23:18

@stefan
sorry is nergens voor nodig we verschillen gewoon van mening alleen doordat je je zinnen eindigde op toch? had ik echt zo'n idee alsof je ons(medeboarders) om toestemming vroeg.
@eus
dat ken ik niet ontkennen ik voel me al gauw aangesproken dat is een minpuntje aan mijn persoonlijkheid.
maar sommige reakties vind ik zo kinderlijk eenvoudig alsof je weer op school zit en iemand je probeert te imponeren met wat woorden die die vandaag heeft geleerd.
goed zoals ik al zei ik heb me er ook wel eens al schuldig aan gemaakt maar gebruik het nu niet meer.
wel moet ik bekennen dat ik het verdomd handig vind (hoe simpel ook) om er een marker aan te bevestigen.
Vis is vis
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

04-04-2011 07:59

@Ben,

Soms is het zo dat het lijkt alsof iemand iets doet, terwijl dat alleen maar in de ontvanger zijn hoofd zit.

Even terug naar het onderwerp dan maar;
Ik kan mij nog een paar scenario's voorstellen:
3. Het touwtje is door een ratje doorgeknaagd.
4. Een bomen knuffelaar is langs geweest en dacht de vis te kunnen redden.

Bewaarzakken met een drijvertje?
- Heeft iedere zakker dan ook ALTIJD een bootje bij zich, om eventueel losgeraakte vissen te achterhalen? Ook op wateren waar je niet met een bootje mag?
- Heeft iedereen ALTIJD een bootje bij zich om vissen met een eind lijn eraan op te sporen? Ook weer op wateren waar een bootje uit den boze is?
- Vist iedereen met visveilige systemen?

Additionele vragen voor Ben;
- Weerhaak of weerhaakloos?
- Altijd een onthaakmat bij je? (Echt nog nooit zonder gevist?)
- Wel eens een karper laten vallen tijdens het foto maken?
- Schep jij echt IEDERE vis, om deze te onthaken op jouw onthaakmat, dus ook voorn / brasems?

Bovenstaande slechts ter illustratie aangezien jij wel heel hoog op je moraalpaardje zit. Vergelijkingen worden afgedaan als onzin terwijl als je er een paar seconden langer over zou denken .........
Tot slot:
Als je echt van karpers zou houden, zou jij er dan gericht op vissen?
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

04-04-2011 08:17

@marc
zoals ik al zei je neemt het weer veels te serieus dat houden van want zoals ik ook al zei we prikken er immers een haak in nietwaar.
weerhaak/loos?
meestal weerhaakloos behalve op wateren met veel wier.
onthaakmat,ja altijd zelfs met pennen al is dat meer een velletje bij wijze van maar toch.
ja ook ik heb wel een een karper laten vallen in den beginne.
nee brasems, voorns onthaak ik in het water en nee niet door wild te gaan schudden aan me haak.
en ja ik ben het ik met je eens dat er altijd wel een ongelukje kan gebeuren dan zouden we maar niet moeten vissen als we dat willen voorkomen maar dat van de bewaarzak vnd ik echt niet kunnen.
dat jij daar anders over denkt is me duidelijk.
heb ik daar begrip voor en jouw woorden het is maar een vis.....NEE.
maar goed daar is het de discussiehoek voor.
Vis is vis
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

04-04-2011 08:28

@Ben,

Niet doen man, niet mij allerlei quotes in de mond gaan leggen die niet van mij zijn. Als je dat soort onzin al nodig hebt in een discussie dan durf ik wel vraagtekens te zetten bij jouw vissserij.

Daarnaast geef ik in 2 zinnen meer tips, om weidelijk met zakken om te gaan dan jij in al je posts. Ook wijs ik een minder ervaren fotograaf op de mogelijkheden van zijn fototoestel. Ranten wat jij doet kunnen we allemaal, ik heb er alleen (nog) geen zin in.

Het niet ingaan op de vraag m.b.t. het bootje neem ik maar even als een ontkenning op. Hoe visveilig is dat ......
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)