witte vlekken op de karper


Plaats reactie
Gebruikersavatar
ron lemmens3
Berichten: 282
Lid geworden op: 15-06-2008 13:14
Locatie: bergeijk

28-03-2011 12:59

op mijn thuiswater vertonen veel karpers witte vlekken, sommige zijn heel sloom en ik heb er nu al 3 dood zien liggen. waaronder 1 spiegel, toen ik deze uit het water wilde halen viel deze uit elkaar. :o

vorig jaar is er op dit water ook al een vissterfte geweest.

wat zou dit kunnen betekenen en wat kunnen we hieraan doen?

mvg, Ron Lemmens
wie ut klein niet eert, ist groot niet weerd ;)
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

28-03-2011 14:08

Ron,

Een vis als karper zal in goede conditie de winter in moeten gaan. Spelen de omstandigheden een strenge winter en een slechte conditie een rol dan is het net als bij mensen zij worden ziek. Op putjes is het bijna niet mogelijk hier iets aan te doen. Bacteriën en parasieten doen helaas hun slopende werk. Weet je welke parasieten hun slopende werk doen en kun je de karpers tijdig vangen dan is het mogelijk ze in aparte bakken te behandelen. Overbezette putten met een slechte waterkwaliteit is vragen om problemen waar niemand mee gediend is. Op afgesloten water met een goed bestand loop je na een uitzetting van karper ook vaak tegen dergelijke problemen aan. Ingevoerde karper kunnen namelijk drager zijn van vreemde bacteriën waar het oude bestand niet tegen bestand is.

Groetjes,
Peter
Gebruikersavatar
ron lemmens3
Berichten: 282
Lid geworden op: 15-06-2008 13:14
Locatie: bergeijk

28-03-2011 17:43

ik heb een karpertje gevangen met me schepnet die heel sloom voor de kant lag, hij had witte vlekken en een soort van wormpjes bij zn mond en kieuwen.

ook heb ik al 1 snoek en 1 voorntje gezien met die witte vlekken.

wat kan dit zijn? en wat moet ik doen
wie ut klein niet eert, ist groot niet weerd ;)
Gebruikersavatar
nico offerman
Berichten: 383
Lid geworden op: 03-05-2004 20:50
Locatie: Schiedam

28-03-2011 18:09

Dit soort dingen moet je melden aan de desbetreffende vereniging.
Die zouden kunnen kijken of er iets aan te doen is.
groeten nico
mark berk
Berichten: 514
Lid geworden op: 23-03-2010 10:33

29-03-2011 13:25

Die 'witte schimmel' heb ik ook meegemaakt op een water hier in de buurt, jaar of 6-8 geleden. +/- 50 % van de grote vissen ging toen dood :( .
Spullen ontsmetten dus als je op ander water gaat vissen!
T schijnt vooral in t voorjaar te gebeuren.. (Vis is extra gevoelig/zwak na een winter ?)
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

29-03-2011 13:34

pj otte schreef:Ron,

Een vis als karper zal in goede conditie de winter in moeten gaan. Spelen de omstandigheden een strenge winter en een slechte conditie een rol dan is het net als bij mensen zij worden ziek. Op putjes is het bijna niet mogelijk hier iets aan te doen. Bacteriën en parasieten doen helaas hun slopende werk. Weet je welke parasieten hun slopende werk doen en kun je de karpers tijdig vangen dan is het mogelijk ze in aparte bakken te behandelen. Overbezette putten met een slechte waterkwaliteit is vragen om problemen waar niemand mee gediend is. Op afgesloten water met een goed bestand loop je na een uitzetting van karper ook vaak tegen dergelijke problemen aan. Ingevoerde karper kunnen namelijk drager zijn van vreemde bacteriën waar het oude bestand niet tegen bestand is.

Groetjes,
Peter
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
ron lemmens3
Berichten: 282
Lid geworden op: 15-06-2008 13:14
Locatie: bergeijk

30-03-2011 17:54

oke ik weet genoeg dankje wel! :D
wie ut klein niet eert, ist groot niet weerd ;)
Plaats reactie