Federaties in ons land en hun beleid


Plaats reactie
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

06-03-2011 10:35

Zijn tal van federaties in ons land nog instaat hun taken naar behoren te vervullen? Of zijn we als (karper)vissers beter af aan b.v 4 á 5 in ons landje waarbij de verplichting komt het beleid op elkaar af te stemmen?

Bestuurlijk met een aantal professionele medewerkers in dienst lijkt me een eerste vereiste. Waarbij taken als VBC met daaraan verbonden problemen met beroepsvissers, controle op visdocumenten, de laatste jaren vele extra uren maar wel o.a. tot een van de kerntaken is gaan behoren . Ontstaan er problemen kan men een beroep doen op SVN toch ben ik van mening dat taken veelal maar half gedaan worden bij de kleinere federaties eenvoudig omdat geld en daardoor mankracht ontbreekt. De krampachtigheid waarbij men toch probeert deze federaties instant te houden blijft me verbazen. Onze belangen als visser worden er zeker niet mee gediend.

Dat heilige huisjes alleen al bij federaties nog niet geslecht zijn is toch van de zotten in deze tijd. Geeft wel aan dat het kneuterige nog steeds de boventoon voort in het beleid.

Openwaterstromen in brengen in de landelijke vergunning zal een verplichting moeten worden. Uitzonderingen op regels door HSV en federaties zal men af moeten schaffen. Liever geen club erbij dan een die in lengte van dagen zorgt voor scheve gezichten en onbegrip. Dat elke federatie apart maar wat aanrommelt betreffende de derde hengel is te gek voor woorden. Halfslachtig beleid lost nu eenmaal niets op. Kijk maar eens naar onze zuiderburen in de politiek, sorry heren Belgen. :wink:

Dat een AHV aparte overeenkomsten kan sluiten met een HSV die uit een federatie gegooid is na wanbeleid van hun kant geeft wel aan dat alleen met een helder krachtdadig beleid we verder komen in ons kikkerlandje.

Herenbestuurders wens u veel wijsheid.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

06-03-2011 11:35

Welkom in Fort Nederland Peter.
Waar je struikelt over en vastvaart in het woud van regeltjes en sub regeltjes..

Tijd voor 1 organisatie en alle federatietjes met hsveetje en al opdoeken.
Bestuurders mogen dan geen affiniteit hebben met de hengelsport zelf om belangenverstrengeling uit te bannen.

Het hele zooitje moet eindelijk eens op de schop.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

06-03-2011 12:00

Henk,

Punt is dat het helaas van binnen uit moet komen. Dat je daarbij stap voor stap zal moeten werken staat wel vast voor mij. Federatie besturen en HSV zullen moeten gaan inzien dat zij het algemeen belang van vissers moeten dienen en niet kleine eilandjes in deze boze wereld. Gisteren tijdens het uitzetten van spiegelskarpers in de Lek weer genoeg vernomen van zaken die dringend opgepakt moeten worden maar nu blijven liggen. HSV mogen voor mij best blijven bestaan mits zij verder kijken dan hun neus lang is.

Groetjes,
Peter
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

06-03-2011 12:21

Doordat er een paar koninkrijkjes zijn moet de rest ook maar opgedoekt worden ?

Zonder HSV-en zijn er ook geen vrijwilliggers.

Geen vrijwilligers betekend helemaal anarchie langs de waterkant !

en dan ?

m.vr.gr.
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

06-03-2011 16:26

Het lijken wel beleggingsclubjes, die Federaties. Projecten die ten goede komen aan de sportvissers willen ze nauwelijks sponsoren. Daarentegen kunnen diezelfde vissers via hun HSV jaarlijks wel flink hun de kas spekken. Verder eens met Peter, dat openbare (vaar) water uit de landelijke lijst houden is natuurlijk zwaar kudt.

Mopperen helpt echter niet, meedoen en "infiltreren" lijkt de beste keuze. Mij niet gezien in ieder geval, maar er zijn wel kundige mensen die er voor in aanmerking zouden komen. :wink:
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

06-03-2011 17:12

Het lijken wel beleggingsclubjes, die Federaties. Projecten die ten goede komen aan de sportvissers willen ze nauwelijks sponsoren. Daarentegen kunnen diezelfde vissers via hun HSV jaarlijks wel flink hun de kas spekken


Kees, helemaal mee eens met deze quotes. Ik ben zeker wel voor een centraal geregelde hengelsportbeoefening, maar ik zie het niet snel gebeuren. Vooral om wat bijvoorbeeld Michel aangaf, zonder de vrijwilligers van de HSV's komt er denk ik niet veel van, het is toch al snel een klein leger vrijwilligers wat nu rondloopt en dat vang je niet op met slechts een paar mensen die interlokaal gaan werken. Handhaving is op sommige plekken nu al een groot probleem, laat staan als je het vanuit 1 punt zou moeten regelen. Daarnaast denk ik dat er HSV's zijn die al erg lang bestaan en hun "zelf" verworven rechten niet op willen geven voor het algemeen nut.
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

06-03-2011 19:21

Kees,

aan dat "ïnfiltreren " wordt gewerkt :wink:

de federaties hebben niet zoveel te beleggen. De HSV-en bepalen namelijk zelf tijdens de ALV van de federatie hoeveel er per HSV- lid aan de federatie afgedragen wordt.

De HSV-en zijn de ware spaarders en beleggers.

m.vr.gr.
Laatst gewijzigd door Michel Hollaar op 06-03-2011 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

06-03-2011 19:40

Het lijken wel beleggingsclubjes, die Federaties. Projecten die ten goede komen aan de sportvissers willen ze nauwelijks sponsoren.


Kees, zal best voorkomen toch heb ik zelf geen slechte ervaringen op dit vlak. Wel zal je met een gedegen plan moeten komen wat ook gedragen door een of meer HSV wordt. Heb veel respect voor besturen van federaties hun beroeps krachten en vrijwilligers in het algemeen. Heb wel enig recht van spreken daar ik ze regelmatig bij tal van aan de hengelsport gerelateerde zaken tegenkom. Ook zij moeten wel zaken slikken die met namen grote HSV inbrengen. De macht van hun is door stemverhoudingen volkomen scheef getrokken.

Was het allemaal zo simpel heren.

Groeten,
Peter
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

06-03-2011 20:35

Nee Peter,

In ZWN bijvoorbeeld :

Feitelijk gezien hebben 2 HSV-en van 75 leden ( 2 stemmen ) al meer in te brengen dan 1 HSV van 750 leden. ( 1 stem )

De grotere HSV-en zijn dus in het nadeel.


Stukje feitenkennis voorkomt onzinnig geleuter.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

06-03-2011 20:53

Kun je ook aangeven sinds wanneer dit is veranderd bij ZWN? Kom nog uit de jaren dat het aantal leden bepalend was voor het X aantal stemmen wat je uit mocht brengen.

Had dit er gelijk bijvermeld dan voorkwam dit nog meer geleuter (jouw woorden) :lol: :lol:

Is je ook bekend hoe het er aan andere federaties aan toegaat hooggeleerde heer :lol: :lol:
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

06-03-2011 21:27

Voor SZWN geldt.

1 stem voor de eerste 1000 leden, daarna per 1000 tal leden 1 stem meer. Dus bij 2000 leden 2 stemmen, bij 3000 leden 3 stemmen enz.

Mvgr. René
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

06-03-2011 21:38

Michel, ga je nu stotteren in plaats van leuteren :lol: :lol:
Met dank aan René.

Met vriendelijke groeten,

Peter
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

07-03-2011 08:53

Nee hoor Peter, ik ben niet zo snel van de leg,

Rene heeft het helemaal juist, de crux zit hem in de eerste duizend leden :

15 HSV-en van laten we zeggen 60 leden per HSV hebben in totaal 15 stemmen. En brengen dus in totaal slechts 900 leden in.

Groot Rotterdam met ruim 10000 leden heeft maar 10 stemmen.

Macht van het grote getal ?

Doei.


P.S. : om feitenkennis te hebben is een goed gebruik van Google ruim voldoende, daar hoef je niet hooggeleerd voor te zijn.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

07-03-2011 10:17

In theorie zal je best gelijk hebben in de praktijk werkt het niet zo. 15 HSV met 60 leden ben ik nog nooit op een dergelijke vergadering tegengekomen. Heb algemene leden vergaderingen meegemaakt waarbij alleen al hun stem doorslaggevend was in de besluitvorming. Zo een keer waar bij Joop Bongers als Directeur van SVN en het bestuur tandenknarsend moest toezien dat andere HSV gezamenlijk helaas niets in te brengen hadden tegen de grote drie.

Bij mij staat het nog altijd het algemeen belang voorop dat we als hengelsport hebben. Namelijk zoveel mogelijk viswater wat onder de vispas valt zonder allerlei uitzonderingen.

Ik mag dan aan leuteren zijn, je laatste reactie plaats ik maar onder de noemer muggenzifterij :lol: :lol:

Groetjes en een prettige dag. :wink:
Peter
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

07-03-2011 10:50

Ja Peter,

Laat mij maar muggeziften maar rekenen kan ik als de beste en opletten op vergaderingen gaat mij ook aardig af.

ZWN heeft 137000 leden en 238 HSV-en = gemiddeld 531 leden

Grote 3 hebben er ruim 20.000, op Voorne Putten de Kleine 3 :lol: zo'n 10.000

( In totaal hebben zij slechts 30 stemmen. )

Blijven er 100.000 over voor 232 HSV-en, da's nog geen 450 leden gemiddeld per HSV. Laat ik het nuanceren en zeggen dat dit op zijn minst 150 stemmen zijn.

Er zijn veel meer HSV-en onder de 1000 leden dan erboven.


Feit : Toevallig zat ik tijdens 1 van die vergaderingen in diezelfde zaal. ( i.v.m. schrappen tentjesverbod uit de bijzondere voorwaarden weet je nog ? )

Feit : De G3 had opvallend veel steun van diverse andere HSV-en en kwam zo op een meerderheid. Die meerderheid hadden zij tijdens die ALV gezien de opkomst NOOIT met z'n 3-en kunnen bereiken.


Fijne dag verder op Google ik ga weer verder met weerken.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

07-03-2011 11:23

Ha,ha effe vergeten hoeveel aanwezige leden er met stemrecht in de zaal zaten. Nogmaals in theorie heb je als terecht goede rekenmeester gelijk de praktijk is helaas voor ons vissers wat weerbastiger. Stop ermee voor ik ook als muggenzifter/leuteraar door het leven ga. :wink:

Groet,
Peter
Plaats reactie