Bestuurlijk met een aantal professionele medewerkers in dienst lijkt me een eerste vereiste. Waarbij taken als VBC met daaraan verbonden problemen met beroepsvissers, controle op visdocumenten, de laatste jaren vele extra uren maar wel o.a. tot een van de kerntaken is gaan behoren . Ontstaan er problemen kan men een beroep doen op SVN toch ben ik van mening dat taken veelal maar half gedaan worden bij de kleinere federaties eenvoudig omdat geld en daardoor mankracht ontbreekt. De krampachtigheid waarbij men toch probeert deze federaties instant te houden blijft me verbazen. Onze belangen als visser worden er zeker niet mee gediend.
Dat heilige huisjes alleen al bij federaties nog niet geslecht zijn is toch van de zotten in deze tijd. Geeft wel aan dat het kneuterige nog steeds de boventoon voort in het beleid.
Openwaterstromen in brengen in de landelijke vergunning zal een verplichting moeten worden. Uitzonderingen op regels door HSV en federaties zal men af moeten schaffen. Liever geen club erbij dan een die in lengte van dagen zorgt voor scheve gezichten en onbegrip. Dat elke federatie apart maar wat aanrommelt betreffende de derde hengel is te gek voor woorden. Halfslachtig beleid lost nu eenmaal niets op. Kijk maar eens naar onze zuiderburen in de politiek, sorry heren Belgen.

Dat een AHV aparte overeenkomsten kan sluiten met een HSV die uit een federatie gegooid is na wanbeleid van hun kant geeft wel aan dat alleen met een helder krachtdadig beleid we verder komen in ons kikkerlandje.
Herenbestuurders wens u veel wijsheid.
Groet,
Peter