De S is back...


Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

24-02-2011 10:19

Het idee is natuurlijk heel erg leuk, een beetje kijken hoe visjes reageren op stofjes.
Het blijft alleen giswerk zolang de omstandigheden niet identiek zijn.
Om een redelijk constante water kwaliteit te hebben zit er maar 1 ding op.
Geen filters ed, vrij zinloze methode om bepaalde stoffen uit het water te ontrekken.
druppel maar eens wat kleurstof in het water.... krijg je er niet meer uit hoor 8)
Helaas is er maar 1 oplossing hiervoor als je met regelmaat stoffen wilt testen.
En dat kost geld :wink:

Of je zet de tuinslang er op, 1 kant er in, andere kant eruit en dan continu laten lopen.
Het enige wat dan nog fluctueert is de temperatuur.

Pas dan wil ik dingen aan nemen.
K. van den Herik

24-02-2011 10:37

Ik weet zeker dat 1 flavour nu al zijn langste tijd gehad heeft, terwijl ik juist voor deze flavour zou kiezen, OMDAT die geen respons geeft. Een herkenbare SMAAK is voor mij voldoende.

En Jacco,

Het zijn de "plotselinge" concentraties die triggeren wedden?
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

24-02-2011 11:19

...en de altijd vrij & tijd & zin hebbende vissert dan? O, nee.... als IEDEREEN altijd vrij & tijd & zin heeft zit 't al VOL...
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.
Jop Boot
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-12-2005 14:54

24-02-2011 13:46

Doet me allemaal een beetje denken aan de "Jan Junge tests" van een jaartje of 20 geleden. Die gooide balletjes bloem in een aquarium en balletjes eiwit. Dat leverde toen ook levendige discussies op. Meest gehoord toen: "Verklaar dat dan eens....".

En nu is er al 3 pagina's discussie voordat er ook maar 1 conclusie is getrokken.
Ook voor TV-snacks en Kant en Klare mee neem bami.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

24-02-2011 14:13

Om enige conclusies te kunnen trekken zijn we wel 4 maanden verder Jop als Daniel dat tenminste gaat redden? Goed werk heeft nu eenmaal tijd nodig.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

24-02-2011 15:20

Ja,

Wat Klaas zegt over plotselinge concentraties snijdt volgens mij hout!

Bijna alle getolereerde flavours uit mijn verleden, deden instant de boel versnellen wanneer ik er echt mee ging gieten. Letterlijk gieten. Gewoon zo uit het flesje, over de boilies. Klok, klok, klok.
Daar zat van alles tussen, zelfs spul waarvan je zogezegd maar 1ml./kg. 'moest gebruiken'. Puur over de pop-ups die zooi en nog voor de lijn goed en wel afgezonken was al beet. Dat gebeurde niet één keer, nee, jaar in jaar uit hetzelfde verhaal, op allerlei plekken. Hoe meer ik erop gooide, hoe sneller ik beet kreeg, als er vis zat. Wat voor geurtje het volgens de fabrikant was boeide blijkbaar geen reet, ze gingen allemaal, elk met hetzelfde toppunt.

Dan weet je slechts één ding zeker: dat die flavour op die manier en op dat moment gepikt wordt door die vis en dat de hoge(re) concentratie oplosmiddel(en) & aroma('s) in het water vermoedelijk sneller interesse moet hebben gewekt. Meer niet, denk ik. Voor hetzelfde geld had in exact dezelfde situatie, een ander flesje even hard gepresteerd en die kans zit er vaak dik en dik in.

Veel succes met de testen, ik ben benieuwd wat voor conclusies er getrokken worden. Dit bedoel ik niet negatief, ik ben alleen bang dat het ene flesje zoveel meer toegedicht krijgt dan het andere. Favorieten bestaan slechts onder ons, bij gebrek aan tijd om de rest zich ook te laten bewijzen.

Vang ze,
Willem
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

24-02-2011 16:50

Klaas, Willem ik denk dat dit zeker mee speelt.

Nu ik er zo over na denk verklaart het ook weer een paar dingen die ik in het verleden heb gedaan.

Scopex ving een stuk beter als je flink doorschonk met de SBS flavour lang geleden.
Die robinred bollen van Salagou, Klaas weet donders goed welke ik bedoel :oops:
Die dingen vingen als een trein op een plasje in de buurt, zat wel een 4 dubbele dosis mega tuttie in omdat het zo lekker rook :lol:
Vaak zat je daar met 5 tot8 man op een rij, viel wel op dat Sjaak en ik meer vingen dan de rest.
Niet 1 keer maar eigenlijk iedere keer, behalve als Klaas mij voor was :lol:
Stek hielp ook wel een beetje mee natuurlijk :wink:
K. van den Herik

24-02-2011 17:08

Ik heb wel een conclusie Jop: Junge schreef alleen over deze bloemdeegtest welke op ratten is uitgevoerd.

Barnebassie: voorlopig deden 3 van de 6 geen moer... whoaaaa
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

24-02-2011 17:13

Jacco,

Je laatste zin...

Voorbeeld:

Willem zit te vissen, vangt goed, maar 's morgens valt het stil. Vis trekt springend weg naar rechts, met de wind mee. Eén en dezelfde vis laat zich enkele keren op dezelfde plek zien. Die wil wel eten, want die zwemt niet weg. Linkerstok binnengedraaid, vers haakaas plus ordinaire stringer van drie eraan. Haakaas en voerboilies die ik had overgoten met Caramel Toffee van Solar (allemaal naar de winkel!), puur welteverstaan. Eén harde worp, boven op z'n kop, ongeveer. Zitten, shag pakken met de intentie om er ongeduldig een van te rollen... Tuut tuut tuut.

Misschien kunnen ze het op die manier wel heel snel vinden, ongeacht het merkje?

Proost,
Willem
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

24-02-2011 17:21

Jo,

K. van den Herik schreef:Barnebassie: voorlopig deden 3 van de 6 geen moer... whoaaaa


En elders en anders, misschien?

Ik heb er ook tussen gehad die niks speciaals deden. Was wel de minderheid.

Groet,
Willem
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

24-02-2011 17:24

Moet ik daar uit op maken dat al de (grote) namen met hun flavours nooit goed over doseringen hebben nagedacht?

Ik groet u,
Peter
Jacco van den brink
Berichten: 24
Lid geworden op: 18-11-2010 14:24
Locatie: dolfijnenstad

24-02-2011 17:25

Hmm das intresant maar waarom gooi je dit er over heen en breng je gewoon geen sterke extracte in het bolletje die langzaam vrij komen.

Heb begrepen dat de karper alles lust nu ik in de vlees industrie zit en kruiden enz.

als men iets sterker wil laten geuren van binnen uit is dat mogelijk.

b.v een braad aroma zowel poeder als vloeibaardeze kan in zoet eveneens als pittig.

ik heb er niet veel verstand van die bollies ect

maar wil graag leren :wink:

groet

jacco
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

24-02-2011 17:26

Willem, ik zet het niet zomaar bij natuurlijk :wink:

Ps, waar verkoopt men solar flavours???????? :lol: :lol:

Hoe dan ook, er is een verband, hoge concentraties vinden ze snel[ler?]

Hmm ik krijg gelijk het idee dat we voor een run op Flavours zorgen met dit topic :lol:
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

24-02-2011 17:30

Peter,

Je moet niets, ik zit hier in dit geval ter info te typen.

Jacco v/d Brink,

Dat heavy (na)flavouren is slechts één mogelijkheid.

Groet,
Willem
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

24-02-2011 17:31

Martijn van Ierland, gelukkig is Daniel niet aan producten gebonden.
Klaas het boek was eerder dan 1985 valt me tegen van je, verder leef ik niet in het verleden maar je kunt uit het verleden heel veel kennis halen.
Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden.

Je kunt ook je eigen nergens wat van aantrekken en eigen concluzie's trekken
doe ik ook al jaren.
Ik weet ook dat in vijvers en aquaria het niet mee valt om dingen uit te testen en het dan te koppelen aan het echte vissen .
Ik weet ook niet geschoten is altijd mis.

geluk ermee, mvg blankie boy.
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

24-02-2011 17:34

jacco noordermeer schreef:Hmm ik krijg gelijk het idee dat we voor een run op Flavours zorgen met dit topic :lol:


Dat is een wensgedachte. :wink: :wink: :wink:

Groet,
Willem
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

24-02-2011 17:37

:oops: Sorry, niet bij stilgestaan....
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

24-02-2011 17:41

Dat is vaak zo bij wensgedachten, voor deze keer zien we het door de vingers. :P
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

24-02-2011 17:55

Gelukkig Willem, het is al lastig genoeg om zonder bijbedoelingen iets neer te zetten hier.
Voor je het weet ben je de sjaak :wink:
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

24-02-2011 19:19

Tis maar net hoe je een flavour wil gebruiken.
Instant:zelf een dis triggert heeft hier meerwaarde, een flavour waarvan de vis geleerd heeft dat het vreten betekent ook.

Voorvoeren: Hier maakt het een stuk minder uit wat je gebruikt de vis leert wel dat die flavour vreten betekent. Je kan zoals klaas aanhaalde met omzet een flavour gebruiken die de vis niet triggert, de karper leer je wel dat die geur eten betekent. Wellicht dat je de brasem op die manier nog meer buiten spel zet want die legt die link minder omdat ie de bolleks niet kan eten (extra ei albumine en grote diameter) Een niet gebruikte flavour geeft je hier een voordeel omdat je collega visser er niet mee aan de slag gaat

groeten
ron cuyten
Berichten: 986
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: Hellevoetsluis

24-02-2011 19:24

in jou geval de Sjacco
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

24-02-2011 22:48

lol,maar wel een intressant topic.met aandachtige groet :)
Gebruikersavatar
Martijn van Ierland
Berichten: 287
Lid geworden op: 21-08-2002 02:00
Locatie: 't mooie Brabantse!

24-02-2011 23:10

Kees Ouwendijk schreef:Martijn van Ierland, gelukkig is Daniel niet aan producten gebonden.
geluk ermee, mvg blankie boy.

PB Products. Brengen die al aas uit tegenwoordig? Als ik mij vergis, zou ik graag vernemen aan welke aasfirma Daniël gelinkt is.

Maar dit staat er los van voor mij. Ik vind gewoon het onderzoekje interessant, rete interessant zelfs. Dat het niet wetenschappelijk is zal me worst wezen. Ik wil vissen op mijn aas (gaan) krijgen met een goed doordachte voercampagne, dus met een gelabelde boilie (en met een natuurlijke toevoeging eraan, eentje die maar zeer weinig wordt gebruikt en al zeker niet door de aasfirma's). Ik heb er vertrouwen in dat dit gaat lukken op een voor mij nieuw water (ik verlaat voor het eerst in mijn anderhalve decennium als karpervisser het (semi)instant vissen). Ach dit is allemaal klets die niet in dit topic thuis hoort dusja, bladiebladie Bavaria. Wat ik wil zeggen is dat ik het geweldig mooi ga vinden, alle producten die totaal geen effect op het gedrag van de karpers in het aquarium opleveren in tegenstleling tot de producten waarbij die beesten helemaal los gaan.. En elke flavour komt in feite in dezelde omstandigheden de bak in, zelfs als er van andere flavours wat is achtergebleven. Want: als vandaag die flavour nog in de bak zit en we testen cup-a-soup en morgen zitten die flavours nog in de bak en we testen geweekte shag en ze doen totaal niets op de cup-a-soup maar worden helemaal gek en gaan als een dolle tekeer bij geweekte shag.. Dan kun je mij niet anders vertellen dan dat ze geweekte shag als eten zien en cup-a-soup niet.

@Kees Verheij
We moeten Daniël nog even overhalen (al dan niet met gepast geweld) om die 100% hakende rig uit te leggen.. Ik heb het nog geprobeerd om zijn eigen woorden op hem toe te passen: "niet lullen maar doen!" Zaterdag is het in ieder geval niet gelukt. Tekenend in dat onderwerp (en in mijn ogen voor de oprechtheid van Daniël) was trouwens wel dat hij al aan gaf dat zo'n altijd hakende rig wellicht 1% meer vis zou opleveren (het is dus geen tovermiddel).
K. van den Herik

25-02-2011 07:33

en nu was de flavour nog maar een begin, kan toch nog lachen worden?

Misschien is er nog wel te achterhalen welk stofje in bijvoorbeeld de shit pellets voor de attractie zorgt?

Misschien maakt het allemaal geen ruk uit en is dat de conclusie. Ben je in elk geval met je hobby bezig geweest en heb je er over nagedacht. Altijd beter dan gedachteloos jappaneren...


Kees de eerste paar jaar was je nog modern na / vanaf 1985 verschenen allerlei artikelen in algemene hengelsportbladen en was die kennis algemeen toegankelijk.

Je draait je slinger van je molen er toch niet af Kees? Nee daar is eens over nagedacht en is er 1 gekomen die een zeemolen van de amerikaanse markt als karpermolen introduceerde... Evolutie Kees.En zelf fouten maken is een mens eigen btw, daarom is de mensheid nog niet uitgestorven
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

25-02-2011 18:03

Nee Klaas ik haal de slinger er niet af dat heb ik nog nooit gedaan, maar maddocks wel alleen je weet niet meer waarvoor?
Ik raad iedereen aan carp fever en tal van andere boeken niet af te danken maar gewoon nog eens lezen er is niet veel veranderd.
maar jullie moeten maar zien.

Martijn, die arme Daniel die moet zelf nog draaien, wat een armoe.
Geloof je het zelf?
Ik draai nog zelf en ik kan zeggen wat ik wil. Niet dat anderen dat niet kunnen maar toch?

Martijn als dingen openbaar worden ben je meestal te laat.
Maar mocht er uit al die proefjes wat bruikbaars uit rollen verteld hij het alleen aan jou.