De S is back...


Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

26-07-2011 09:08

Jeroen,

Ben jij bij machte om te zien wat de vissen triggert in de praktijk. Als dat zo is is dat een ware zegen maar ik geloof het niet zo erg.

Volgens mij is de bedoeling te kijken wat bij de vis een aasprikkel teweeg brengt, vertel mij maar eens hoe jij dat in de praktijk wil onderzoeken.

@Daniel, mocht je nog steeds met dit experiment bezig zijn, het alom geprezen Robin Red zou ik graag een keertje getest zien, om te zien of het nu werkelijk zo goed is als men beweerd/denkt.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

26-07-2011 16:34

Onderzoek doe je door variabelen uit te sluiten. Dat kan het beste in een aquarium. Daarna kan je de uitslag wel toetsen aan de praktijk. Moet ook gebeuren, met de beperkingen van dien. Field testen direct in de praktijk door karpvissers zonder kennis uit vooronderzoek naar het mechanisme dat een rol speelt, geef ik (als onderzoeker) geen cent voor. Te veel variabelen tegelijk die niet te controleren zijn.

:D

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

26-07-2011 16:51

Kees, ik ben een nitwit en dat geef ik gelijk toe, maar hoe valt een aquarium test te vergelijken met de praktijk (in open/ gesloten water)??? Hoe graag we dat ook zouden willen, in mijn ogen kun je een echte vergelijkbare test alleen uitvoeren als je een aquarium hebt ter grote van de Ocean in Burgers Bush(of liever nog groter) met een zo natuurgetrouw mogelijke habitat.. nogmaals, ik weet niet of dat ooit gedaan is, maar ik heb er mijn vraagtekens bij. Als je mij hierin kunt bijscholen, graag!!!
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

26-07-2011 17:10

Zoals ik al beweer, je begint in dit geval in een aquarium en daarna toets je de bevindingen in de praktijk. Dus gaande van een situatie waar je de variabelen redelijkerwijs onder controle hebt, laat je meer variabelen toe om je bevindingen te toetsen. Het is niet het één of het ander. Je moet beide doen, waarbij de schaalvergroting naar de praktijk de meest onzekere factor is.

De meeste onderzoeken van het gedrag van vissen begint in aquaria. En ja, Burgers Zoo zou een goede opschalingsstap zijn.

Je kunt natuurlijk wel al leren van alles wat onderzocht is. Daar begint het meeste onderzoek mee.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

26-07-2011 18:10

Oo zich heb je gelijk kees, echter is het niet altijd mogelijk en noodzakelijk om varabelen uit te sluiten, mits de uitkomsten significant verschillend zijn, en het onderzoek over een kange tijd word uitgevoerd. Het is dan niet per definitie waardeloos. Stel ik wil onderzoeken of zeep een goede toevoeging in mijn aas is. Dan kan je een jaar lang gaan vissen met 2 hengels een met een scopexboilie de ander met een zeepboilie.,als aan het eind van het jaar de stand 200-1 is, dan mag je van mij de conclusie trekken dat zeep een ruk ingredient is.
Daarnaast geef je zelf aan dat je naast het aqarium ook een test in het echt wil, wat is dan het nut van het aqarium? Als bijv een stof daar op geen enkele wijze een reactie uitlokt, ga je die dan niet in het echt testen? Misschien dat die stoffen juist dan wel werken juist door externe factoren!

Mvg nartijn
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

26-07-2011 18:41

Je voert controles uit Martijn.

Onderzoek waarover jij praat kost heel wat voorkennis, metingen en statistiek om uit te vogelen wat je wilt weten.

Gaat mij te ver hier college te geven. Ik wil alleen maar aangeven dat goed onderzoek niet eenvoudig is, en dat je daarbij bepaalde zaken niet zo maar kunt negeren.

Het is een beroep.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

26-07-2011 19:16

Hoe graag we dat ook zouden willen, in mijn ogen kun je een echte vergelijkbare test alleen uitvoeren als je een aquarium hebt ter grote van de Ocean in Burgers Bush


Laat Nand Sibbing daar nu aan verbonden zijn. Hij als expert op het gebied van voedselopname van karper kan je daarbij van dienst zijn.

Groet,
Peter
Jeroen Derksen
Berichten: 42
Lid geworden op: 25-07-2011 17:52

27-07-2011 08:18

Kees ik snap wel wat je bedoeld, eerst iets in een aquarium daarna praktijk. Maar wat wil je onderzoeken,

Robin Red, Candy Sweetener, trassi, aminol,aantal flavours enz?

Volgens mij weten we toch al zo'n beetje wat werkt, de bovenstaande dingen hebben zich toch ook al in praktijk bewezen, dan weer terug naar het aquarium om te bevestigen of ze daadwerkelijk effectief zijn? Ik snap die link niet?
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

27-07-2011 09:10

Nou, is maar zeer de vraag of dat zich bewezen heeft. Er is bij mijn weten nog nooit iets ondubbelzinnig aangetoond over het positieve effect hiervan. Berust allemaal op aannames vanuit zeer subjectieve ervaringen. Wat er wel echt van onderzocht en gepubliceerd is blijkt doorgaans volledig in tegenstrijd hiermee. En daarna wordt het stil en doet "men" vooral geleerd en geheimzinnig.

Persoonlijk wil ik helemaal niks onderzoeken op het gebied van aas. Karper is bij mijn weten niet kieskeurig en te vangen op een breed scala aasjes van heel eenvoudig zonder toevoegingen, tot de meest complexe met verschillende gemodificeerde voedingstoffen en fancy toevoegingen (die alles met mens of dier te maken hebben, maar niks met vis of karper).

Ik schets alleen maar dat er heel wat bij onderzoek komt kijken dat geen dagelijkse praktijk is van karpervissers. En aquarium proeven zijn om plausibele redenen onderdeel van dat onderzoek. Als je dat uitsluit, kun je niet eens goed onderzoek doen. Dus Daniel, go-ahead wat mij betreft. Maar blijf kritisch. Op zich kun je onderzoeken of mijn bewering hierboven waar is. :wink:

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

27-07-2011 17:24

Martijn met zeep is vis gevangen ik weet niet of het bij karpers werkt maar ik weet zeker dat met zeep in azië vis is gevangen.

Ik heb al eerder laten weten wat voor mening ik hier over hebt.
Als je niks beters te doen hebt kwaad kan het niet.

Ik kan voor mij zelf zeggen dat ik heel wat uit geprobeerd heb in aquaria en vijver en je word er wel wat wijzer van maar of je hier in de praktijk wat aan hebt?

Laatst was ik bij een goede vriend om 2 koi's op te halen gewoon in een cement kuip, water dat ze net kunnen zwemmen en geen zuurstof erop het was maar een kwartiertje ik had wel op gespartel gerekent dus ik had een flink stuk rubbervijverfolie onder en boven de kuip er kon geen straaltje licht door.De vissen 50 en 60cm hebben volgens mij niet eens bewogen heb ze in de vijver gezet en een uur erna voerde ik wat en ze aten gelijk mee.
Zouden ze dat in het wild ook doen? karpers zijn karpers??

Nog iets waar ik mij over verbaas is het aasgedrag van vissen die nog nooit een haak of dril kennen, als je soms ziet hoe vissen op het midden van de dag azen, hoe schrikachtig en hoe vaak mispakken .
Als je dit op je viswater zou hebben zou je spreken van dressuur.