De S is back...


Gebruikersavatar
Martijn van Ierland
Berichten: 287
Lid geworden op: 21-08-2002 02:00
Locatie: 't mooie Brabantse!

21-02-2011 15:46

Het was in ieder geval zeer interessant! Ik zat op het puntje van mijn stoel, figuurlijk want ik zat te ver vooraan en anders zou ik Daniel op zijn achterhoofd kijken.. De discussie die ontstond, en welke over het algemeen netjes werd gevoerd, was prachtig. De laatste keer dat ik zoveel interactie met de zaal heb gezien was toen de Koi-dokter zijn lezing gaf. En volgens mij daarvoor de lezing over hoe karper nu aas opneemt. Dat waren wel de meest interessante meetings die ik heb bijgewoond.

Terug naar het onderwerp: wat jammer is, is dat in dit topic nu al inderdaad veel dingen worden geroepen die zaterdag al weerlegd of geuit zijn en waar Daniel mee aan de slag gaat. Het werd toen echter vele malen vriendelijker geuit....

Wetenschappelijk kun je een onderzoek als dit (als particulier) NOOIT maken, en waarom zouden we dat willen? Karpervissen is geen wetenschap, het is een hobby. Wat Daniel probeert te zien is of zijn karpertjes überhaupt reageren op hetgeen in de bak wordt gedropt (hij wacht met droppen van attractoren totdat de vissen rustig zijn geworden (ergo niet meer hyper zijn door zijn aanwezigheid in de ruimte waar het aquarium staat). Oh en ja: het water wordt gezuiverd. 2x per uur gaat de volledige inhoud van de bak door het koolfilter, per dag wordt maar 1x een attractor getest). Het feit dat hij bij 6 testen al 3 producten had waar totaal geen reactie op kwam is in mijn ogen al pure winst.

Nu hoop ik ook dat Daniel voornamelijk verder gaat met natuurlijke extracten en kruiden, de (chemische) flavours doen mij niet zoveel (en flavour 'pineapple' van merk A is vast weer een hele andere 'pineapple' dan merk B).

PS: wellicht een kanttekening voor de zeikerds, Daniel betaalt alles uit eigen zak (naar eigen zeggen nu al voor bijna 1000 euro)... wat het zijn eigen keuze maakt, dus wat maakt het uit als het al een keer is gedaan? Er zijn ook al eerder karpers gevangen, moeten wij dat nu allemaal dan maar laten?

PS2: de lezing na Daniel was even van een ander kaliber... Ik geloof dat het zo stil was omdat veel mensen hun ogen niet konden open houden en aan het wachten waren op de tombola :-).
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

21-02-2011 16:26

Kijk ik snap Klaas best dat je niet zit te wachten op een test waarbij flesje Mainline x of Nutrabaits y wel of niet responce te weeg brengt. En ik heb er ook nog wel een beeld bij om te kijken hoe de vis reageert op een eetlepel Buisman/Trassi/sambal/zout/peper/suiker/ketchup/maggi of weet ik wat. Maar daarna gaat 't al snel mis volgens mij...
Wat bij 5p vis ipv 2 en 10 en 20etc , wat bij C5 C10 C15 C20 watertemperatuur. Reageren ze dan ook op een eetlepel of word dat dan opscheplepel/kopje/beker oid en voor je daar dan achter bent ben ik allang wormenvoer.....
En om 't meteen voor Daniel financieel draaglijk te maken: webcammetje ophangen, vaste tijd testen en voor 5 euri's iedereen meekijken......
IK inclusief :wink:
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.
Theo Belt
Berichten: 338
Lid geworden op: 19-06-2007 15:32
Locatie: Assen

21-02-2011 17:28

Rene Schouten schreef:'t Is prachtig allemaal... Zal ik wat kritische kanttekeningen plaatsen? Aangezien de onderzoekjes flavour/liquid gericht zijn...
Neem aan dat je de waterkolomresponce aanschouwt... Temperatuur bak vergelijkbaar met werkelijkheid? Kolom vergelijkbaar met werkelijkheid? Maw is een aquarium 3/2/1h vergelijkbaar met wat er op 5 meter gebeurd.
Temperatuur bak constant... maar de werkelijkheid? Filtering ? Is jouw salminol salminol of nu betain/salminol omdat er nog betainresidu aanwezig is/was? Etc etc
Test hoeveel uur uitgevoerd na normaal voeren? Altijd? Ene keer wel andere keer niet?
Zal niet voor 't eerst zijn dat een onderzoek het "resultaat" geeft dat de onderzoeker vind dat 't DAT "resultaat" heeft...

De kreet "resultaten uit 't verleden......" heeft natuurlijk wel een oorsprong. En verder?



Rene, Je hebt je punt gemaakt hoor. Ik heb zelfs je postings uitgeprint en nogmaals nagelezen. Ik bewaar ze onder mijn kussen. Oftewel we hebben je gehoord, onderkent hoe zinnig kritisch je bent maar we willen graag nu weer naar een inhoudelijk topic.
K. van den Herik

21-02-2011 17:43

Je hoeft nergens mee eens te zijn, maar reageer dan wel ergens op als het er over gaat en niet omdat je denkt dat iemand misschien...

Ik heb alleen de opzet gezien en de plannen aangehoord.

Laat ik heel eerlijk zijn, dit is weeer zoals het "vroeger" was passie, proberen, discussieren. Telefoon rekeningen van tig guldens.

Dat meer aan een bijdrage van het SBBK.


Afbeelding
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

21-02-2011 17:49

De SBBK

denkt vanavond al na. :wink:
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

21-02-2011 18:49

Tja, als je erbij was heb je natuurlijk wel "een edge"... 'k zal d'r mee moeten leren leven denk ik...of wachten op de DVD wellicht dan maar.
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

21-02-2011 19:19

Bij dat laatste heb je zeker een punt Rene, het zal vast een commercieel staartje krijgen. Geeft ook niet, hij investeert tijd en geld en dat moet toch betaald worden. Als het maar geen invloed heeft op de testresultaten is dat ook prima.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
K. van den Herik

22-02-2011 07:21

Ik gok op een artikel in De Karper en een aantal in de Spiegel.

Half vol of half leeg.

Rene,

Waarom jou kennis niet een stuk delen? Neem contact op met Daniel. Als was het maar om te waarschuwen voor wat valkuilen.

Na de eerste hair, evert aalten en een aantal capitols, vond ik dit wel weer eens verfrissend. Leuke is ook dat ik weer oud enthousiasme terug zag komen in de ogen van een paar oud-gedienden.

O ja ik zit volgens jaar naast Daniel bij de chinees. kan ie vertalen... :lol:
Alex Poot
Berichten: 878
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

22-02-2011 12:18

Leuke discussie dit, voor en tegenstanders die goed beargumenteren waarom ze voor en tegen zijn. Die testen zijn ongetwijfeld leuk
om te zien en zijn vast interessant. Dat Rene er kanttekening bij plaatst terecht, vind zijn kritiek dan ook wel stof om over na te denken.

Ik heb een paar jaar lang een grote vijver gehad met koi´s. Ik heb redelijk veel met aas lopen experimenteren op die vissen. Dat er wel degelijk een verschil in "aas" zit zeker. Het is zeer interessant om te zien, dat ze op een dag wel aas x pakken maar de week erop er niet naar om kijken…
Of dat ze idd aan aas moeten wennen, (herkennen) maar ook dat er "aas" is waarop ze zich massaal storten en nog uren bezig kunnen zijn
om die laatste restje te vinden in het grind… Het heeft mij zeer veel nuttige info opgeleverd.

Dat de test niet representatief is voor de praktijk okay, maar dat je er wat van kan opsteken zeker weten!

Groet
Alex
Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

22-02-2011 20:53

Dag mannen,

Ik ben op het moment druk bezig met het verder opzetten van de proeven, maar zal volgende week uitgebreid uitleggen wat nou de bedoeling is van het geheel. Gaaf dat er zoveel mensen enthousiast mee deden tijdens de lezing. Iedereen die graag een attractor of ingrediënt getest wilt hebben of een suggestie heeft kan zijn verzoek indienen via een pb. Graag ook een vermelding van je verzoek of suggestie op dit topic zodat iedereen kan meedenken. Met z'n allen wordt het alleen maar beter!

met vriendelijke groet,

Daniël Jawadnya
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

22-02-2011 21:18

Mijn excusses voor afgelopen zaterdag, heb weer wat gemist blijkbaar...

Even een korte vraag Daniel, ververs je het water na iedere proef van welk goedje dan ook?.
Lang niet alle stoffen verdwijnen zomaar uit het water en kunnen dan een vertekend beeld geven bij een volgende proef.

Ik heb zelf een aquarium gehad met karper en merkte maar al te goed dat veel stoffen niet zomaar gefilterd worden.

In de vijver is dat hetzelfde natuurlijk :wink:
Michiel Slootweg
Berichten: 11
Lid geworden op: 03-03-2010 20:06

22-02-2011 22:35

Jacco,

Ik heb het verhaal van Daniel wel volledig gevolgd. Als ik het goed heb begrepen is binnen en uur of twee het gehele watervolume gefilterd.
Daarnaast heeft hij ook nog een marge ingebouwd om pas na een dubbel aantal uren een nieuwe stof aan de visjes voor te schotelen. Ik denk dat de visjes dan weer redelijk "vrij van geest en beleving" een volgende stof aankunnen.

Al met al een prachtig project in mijn beleving :wink:

Gr,
Michiel

jacco noordermeer schreef:Mijn excusses voor afgelopen zaterdag, heb weer wat gemist blijkbaar...

Even een korte vraag Daniel, ververs je het water na iedere proef van welk goedje dan ook?.
Lang niet alle stoffen verdwijnen zomaar uit het water en kunnen dan een vertekend beeld geven bij een volgende proef.

Ik heb zelf een aquarium gehad met karper en merkte maar al te goed dat veel stoffen niet zomaar gefilterd worden.

In de vijver is dat hetzelfde natuurlijk :wink:
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

23-02-2011 08:15

.....waken voor IPCC toestanden!!
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.
ron cuyten
Berichten: 986
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: Hellevoetsluis

23-02-2011 08:29

Als je na elke proef al je water gaat verversen gaat dat geheid binnen no time problemen opleveren.
Niet doen dus zonde van je vissen. 1/3 bijvoorbeeld kan wel van onder uit de bak stofzuigen.
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

23-02-2011 09:57

Michiel Slootweg schreef:Jacco,

Ik heb het verhaal van Daniel wel volledig gevolgd. Als ik het goed heb begrepen is binnen en uur of twee het gehele watervolume gefilterd.
Daarnaast heeft hij ook nog een marge ingebouwd om pas na een dubbel aantal uren een nieuwe stof aan de visjes voor te schotelen. Ik denk dat de visjes dan weer redelijk "vrij van geest en beleving" een volgende stof aankunnen.

Al met al een prachtig project in mijn beleving :wink:

Gr,
Michiel


Ik geloof best dat je het verhaal van Daniël goed gevolgd zal hebben, maar na twee of vier uur is de vloeistof of andere attractor niet uit je water gefilterd. Daarbij komt dat je PH, KH en GH ten alle tijden zullen veranderen. Zonder dat je het hele systeem + filter van ander water hebt voorzien. En om na iedere test je water te vernieuwen zal een aanslag zijn op je vis. En om die bovengenoemde waardes weer exact hetzelfde te maken, als voor de test gaat er weken overheen.

Er blijft dus altijd een gedeelte achter hoe verdund ook. Ik wil absoluut deze test niet veroordelen te gedoemd te mislukken benoemen, maar ik denk dat Daniël vooraleer hij verder gaat met testen hij eens contact opneemt met enige aquarium houders en van gedachte wisselt mbt het water en het filter systeem wat hij gebruikt. Want als hij op deze basis zijn testen doet kun je er niet veel waarde aan hechten. Of hij moet beschikken over meerdere bakken waarin hij de vis kan overzetten, maar dan nog duurt het een periode, voor de water waarden in de gebruikte bakken hetzelfde zijn als voorheen.

Ik wens Daniël veel succes en alle wijsheid toe, en deze reactie is alleen bedoelt als positieve en opbouwende kritiek.
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

23-02-2011 11:14

Dag mannen,

Het is beter om even te wachten met suggesties (m.b.t methodiek) totdat ik de opzet volledig heb omschreven. Ben daar nog mee bezig, heb geduld a.u.b. De aquarium wordt twee keer per week schoongemaakt waarbij 1/3 van het water wordt vervangen. Dit doe ik om zoveel mogelijk stront die deze kleine poepmachines veroorzaken weg te zuigen. Op deze dagen worden geen proeven uitgevoerd. Zodat de vissen en waardes de tijd krijgen om enigszins te herstellen Ook wordt het water 2 keer per uur (niet 1 keer per 2 uur) langs een grote filter geleid die in het bovenste compartiment 400g hoog actieve kool bevat. Ik twijfel nog over één test per dag of twee. Daar zal ik volgende week meer over vertellen.

met vriendelijke groet,

Daniël Jawadnya
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

23-02-2011 14:55

Ben ook wel nieuwsgierig eigenlijk naar: .....
Hoe te zorgen voor een telkens schone omgeving met exact dezelfde waarden als voor de 1e proef. Nagenoeg gelijk, bijna geen verschil, 'te verwaarlozen hoeveelheid' zijn allemaal termen die ervoor zullen zorgen dat er gezochte uitkomsten zullen ontstaan.

Wordt er gezorgd voor een stabiele omgeving waar de vissen normaliter genoeg te vreten hebben? Indien ja, hoe voorkom je dat het aangeboden vreten invloed heeft op de resultaten? Indien nee, hoe voorkom je dat honger rauwe bonen zoet maakt?

Hoe gaan we de resultaten vertalen naar de grote buitenwereld? M.a.w. is resultaat x representatief voor wateren met alle bodem structuren? Maakt het uit een zand, veen, klei bodem?

Geen negativisme van mijn kant, alleen heb ik al genoeg vooronderstelingen waarheid zien worden in de loop der tijd.

Mijn kritiek, zo u wilt, is slechts bedoeld om teleurstellingen achteraf te voorkomen.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

23-02-2011 15:14

Kijk Marc zo ken ik je weer :wink:

Groet,
peter
K. van den Herik

23-02-2011 15:41

Marc,

Ik hoef de aidsproblematiek niet opgelost te hebben.

Als bij product x alle karpertjes duidelijk hun best doen om vreten te zoeken en bij product y niet en een eventuele volgende keer weer bij x wel en y niet, vind ik het al een hele vooruitgang met wat ik/we/je nu weet... vermoedens en een halfslachtig loebrapportje. Ik ben karpervisser en het liefst vanger...
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

23-02-2011 15:53

Waarheid als een koe ......zolang niemand maar 't woord conclusie bezigd...
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

23-02-2011 19:52

Het is jammer maar ik zal wel weer niet positief zijn maar het is al eerder gedaan. Er zullen nog wel duizend en een experimentjes over blijven maar ?
Kevin Maddocks die man waar jullie de huidige visserij aan te danken hebben ja die weer, heeft amino's getest en veel flavours. Rod Hutchinson ook een karpervissert, heb ik eens een gesprek mee gevoerd en die heeft ook heelwat kennis bij elkaar geexpirimenteerd. Het was toen heel nuttig voor mij waar mijn schaarse geld in te investeren en dit pakte zeer goed uit ( veel vis).
Trouwens carp fever is uit begin jaren tachtig.

mvg blankie boy.
Gebruikersavatar
B. van Thiel
Berichten: 368
Lid geworden op: 20-05-2003 02:00
Locatie: Houten

23-02-2011 23:53

Klaas : wie heeft jou toestemming gegeven om mijn foto te plaatsen terwijl ik van mijn dagelijkse portie keyboard aan het genieten ben ? Het moet niet veel gekker worden hoor ......

Mvg Bouke
K. van den Herik

24-02-2011 07:19

Kees,

Als niemand iets anders geprobeerd had, visten we nu nog met de slinger van de molen los in de broekzak en zette we die eraan bij een aanbeet.

Be mijn gast als jij nog in 1985 wil blijven leven.. ik niet
Gebruikersavatar
Martijn van Ierland
Berichten: 287
Lid geworden op: 21-08-2002 02:00
Locatie: 't mooie Brabantse!

24-02-2011 09:59

Kees Ouwendijk schreef:Het is jammer maar ik zal wel weer niet positief zijn maar het is al eerder gedaan. Er zullen nog wel duizend en een experimentjes over blijven maar ?
Kevin Maddocks die man waar jullie de huidige visserij aan te danken hebben ja die weer, heeft amino's getest en veel flavours. Rod Hutchinson ook een karpervissert, heb ik eens een gesprek mee gevoerd en die heeft ook heelwat kennis bij elkaar geexpirimenteerd. Het was toen heel nuttig voor mij waar mijn schaarse geld in te investeren en dit pakte zeer goed uit ( veel vis).
Trouwens carp fever is uit begin jaren tachtig.

mvg blankie boy.


Hutchinson is (was?) daarnaast ook een commerciële speler op de markt. Hij was er bij gebaat dat zijn flavours werden verkocht. En daarbij: elke flavour (tenzij het rattengif is, want dan leven de kerpels niet lang genoeg) zal uiteindelijk (erg goed) gaan vangen na een goed opgezette voercampagne op de juiste plek. Zo maar even een kritische noot. Temeer omdat ik het met Klaas eens ben: als niemand iets probeert, waren wij er allemaal niet eens geweest...

Daarbij geloof ik er simpelweg niet in dat een karper bij 5 graden verschil in watertemperatuur opeens flavour x niet meer belieft maar flavour y wel. Dat beest houdt toch geen checklist bij of wel? Het enige wat ik nog wel kan geloven is dat wanneer water begint af te koelen (de winter komt eraan) het beestje bepaalde reserves wil gaan aanleggen en hierdoor (on)bewust meer van een bepaalde stof tot zich gaat nemen. Maar het maakt dat beest daarbij echt niet uit of dat naar x of naar y smaakt.

Mijn voorspelling: er bestaan flavours (uit de fabriek) die simpelweg geen attractieve stoffen bevatten, of stoffen die door onze vriend niet als zodanig worden waargenomen. Deze zullen door de mand vallen. En er bestaan natuurlijke producten waarbij de karper diezelfde gewenste impuls niet krijgt. Nu is het aan Daniël om te kijken welke dat zijn ;-).

En daarna mag elke visser zelf weer gaan experimenteren in welke hoeveelheden en op welke manier dit in zijn aas moet worden verwerkt. Of het op zijn water ook zo werkt, etc. Of verwacht er nu iemand dat er onder aan de streep opeens een uitkomst staat met een receptje dat op elk water alle vissen gaat vangen?

Oke nu is het weer aan de echte kenners.
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

24-02-2011 10:03

Zou wat zijn. De altijd hakende rig bestaat volgens Daniel al zo ongeveer, nu nog dat altijd vangende aasje en karperen is helemaal geen kunst meer... :wink:
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!