bellyboot voor voeren en uitvaren?


Plaats reactie
Quint Wijnschenk.
Berichten: 37
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: lelystad

25-04-2003 20:10

Ik ben tijden aan het nadenken geweest voor een voerboot maar er zitten me een paar dingen dwars.
Ik heb een aantal stekken gevonden die erg lastig te bevissen zijn ivm opstakels en lange afstanden en om dan een opblaasboot tekopen (canvas) dan zit je altijd met je vervoer alles word vies bla bla bla je kan het uitpakken drogen etc etc. Nu schoot mij iets te binnen die maffe vliegvissers zie je welleens in zo een bellyboot is dit nou ook niks voor onze gestoorde hobbie?

1.het is compact
2:goedkoper
3:maakt weining geluid

het enige wat je moet hebben is een paar vliezen (iedereen heeft die wel)
en een waadpak van 80 euro.

Vraagje? Ben ik gek aan het worden of is dit een idee.

Ik hoor het wel.

Voor iedereen die gaat vissen suc6 en ik ga zondag op maandag lekker in de windkracht 6 zzw :smile: vangennnnn


mzzls
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

25-04-2003 20:14

Zou wel kunnen, alleen lastig op ondiep water. Nadeel is dat het wel meer verstoord dieper onder de oppervlakte. Ik gebruik voor afstanden tot ongeveer 150 meter gewoon zo'n speelgoedbootje.
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

25-04-2003 21:44

Quint,

Persoonlijk heb ik er geen ervaring mee, maar
ik zag het iemand een keer doen op een plas.
Deze man liet van uit z,n belly boat z,n rig
zakken.
Dit was een ondiepe plas, en van verstoring
leek me geen sprake, want de beste man kreeg
run na run.
Dus het lijkt me opzich wel een goed idee,
maar op water met scheepsvaart en ruig water
zoals groot water dan zou ik toch voor een
boot kiezen, inverband met de veiligheid!

groetjes Benny
Hans Wols
Berichten: 60
Lid geworden op: 01-05-2002 02:00

25-04-2003 23:48

Dag Quint,
Ik heb zo'n belly boot, maar er komt toch wel even wat meer voor kijken dan bij een
voerbootje!
Aan je waadpak zitten rubberlaarzen; ga er maar van uit, dat die niet passen in de zwemvliezen die hebt liggen...... Daar moet je dan nog even iets op verzinnen. Nou zijn er speciale vinnen voor waadschoenen, die vrij aardig om je laarzen zouden passen. Maar die vinnen hebben niet geweldig veel stuwkracht. In een binnenzwembad geen punt; in sommige buitenwateren wel een nadenker.
Een beetje bellyboot kost trouwens ook wel wat. Dat had je hier in je kostenberekening nog niet meegenomen.
Een goede (niet goedkope!) bellyboat is bv ook stabiel. Dat is wel zo handig, als je er samen met een voeremer in wilt zitten. Het instappen en wegvaren vanaf een strandje is een eitje. Vanaf een steile oever en/of een heel blubberige zooi wordt even anders.
Met een flink windje op het water is het ook
een heel geflipper om tegen de wind in te varen met zo'n bellyboot. Wanneer je nogal gemakkelijk om je viswater heen kunt lopen, dan maakt het niet zoveel uit. Ben je min of meer verplicht om heen- en terug te varen over wat je zelf al lange afstanden noemt, dan is het wel iets om over na te denken.
Aan obstakels in het water (scherp?) zou je
je ook nog aardig kunnen blesseren. Of minder erg- (maar wel lastig) je waadpak zou
ineens flink minder waterdicht kunnen raken.
In zo'n geval treedt de bekende wet van de communicerende vaten in werking. Even vrij vertaald betekent dit, dat je zo ongeveer tot je navel kleddernat wordt.
Maar, denk positief, misschien kan het best allemaal.

Groet,

Hans
Quint Wijnschenk.
Berichten: 37
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: lelystad

26-04-2003 09:29

een nieuwe stabiele bellyboot is nu in de aanbieding bij raven, kosten 130 euro,speciale vliezen kosten 34.95 en een waadpak plus minus 70 euro voor 250 euro benje klaar maar je kan ook overal schitterend mooi pennen. Alleen nu zit me iets dwars waarvan ik bijna zeker weet dat jullie moeten lachen. Bij mij in de buurt is een schitterende plek allemaal bomen in het water etc etc en je kan er alleen maar komen met een bootje maar er zwemt daar een meerval van 70 pond(vallen meervallen welleens mensen aan en of snoeken van over de 1.10 meter?) Volgens mij niet maar ik ben nou eenmaal een schijtbak grin.

ik ga wel ff discuseren met mijn maatje wat die ervan vind het lijkt mij opzich een goed idee en voor de geluidsoverlast ben ik niet bang dat beetje gevlies onder water kan helemaal geen kwaad en ik heb vissen gevangen terwijl mensen op mijn stek aan het zwemmen waren dus dat zal wel meevallen.

He peeps prettig weekend en ik wens jullie kromme hengels dit weekend.

mvg Quint,
Gebruikersavatar
Lukas Linde
Berichten: 912
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: ZW Drenthe

26-04-2003 11:09

Ik ben er ook wel even over aan het nadenken geweest. Bij ons in de buurt heb een ook een heldere plas met een boel riet langs de kanten, Je mag er niet met een boot op, maar ze hebben wel Bellyboot vergunningen kunnen regelen. In het voorjaar zitten die karpers mooi voor het riet in de zon te azen, en dan kun je er met een bellyboot perfect in de buurt komen en er dan met een penhengel voor het riet zitten vissen. Ooit heeft het weleens in de Karper gestaan (die van Beet). Maar als je er nu een redelijke vis aankrijgt, neemt je die dan niet op sleeptouw? Of ga je kapseizen met het hele spul.
Plus dat je een hele santekraam aan zooi mee moet nemen, landingsnet, viskoffertje, voer, aas, koffie enz. Hoe doe je dat dan?

Zodiacje erachteraan? :grin:
Vissie kump zo!
gerrit pook

26-04-2003 14:44

denk: karpers azen graag op pas opgewoelde bodem
Quint Wijnschenk.
Berichten: 37
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: lelystad

26-04-2003 15:06

Je benodigheden voor het pennen, Je kan er altijd een bakje op maken voor je aas, schepnet heb je nodig je kan hem monteren op een bankstick maar je hebt ook kant en klare netten. Je materiaal? wat zou je moeten meenemen dan,2 dobbers,2 haakjes doosje lood en een weger(maar als je een grote vis heb kan je altijd naar de kant gaan. Het lijkt mij een hele uitdaging en je zou het kunnen bekijken als een nieuwe soort karpersport maar er zullen ongetwijfeld mensen zijn die dit al doen. IK ben er in iedergeval hevig over aan het nadenken:)

groetjes...
Hans Wols
Berichten: 60
Lid geworden op: 01-05-2002 02:00

26-04-2003 17:51

Als je zo'n belly ding gaat kopen, neem er dan eentje in een U-vorm of een V-vorm.
Die V-vormen varen het gemakkelijkst; de
U-vormen zijn behoorlijk stabiel. Omgaan lijkt mij niet van toepassing. Je drilt te vis recht voor je uit; dat blijft zo want zo'n bellyboot draait vanzelf (gemakkelijk)
mee. Mij lijkt alleen, dat je niet echt veel kracht zult kunnen zetten vanuit een bellyboot met een lange hengel. Een beetje karper zwemt zodoende waarheen hij/zij wil, zonder dat jij er veel aan zult kunnen doen.
Dus hoe je dat gaat oplossen met je water met veel riet en obstakels........ Interessant is ook, hoe je vanuit een belly boot met een lange hengel een vis in een landingsnet gaat krijgen. Dit nog even los gezien van de vraag hoe je een karpernet meeneemt het water op. Zeker als je het combineert met de viskoffer en koffie van Lukas. Dat wordt dan vast iets voor een vrolijk video verslag....
Groet,

Hans
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

26-04-2003 18:27

Of neem een vliegvis vest, en doe daar alleen
het noodzakelijke materiaal in.
Een lange hengel lijkt mij ook niet geschikt,
dus zou ik voor een korte hengel gaan.
Tja....wat het landingsnet betreft, moet er
ook wel een oplossing voor zijn, maar er schiet me op het moment niets te binnen.
Oh....ja, Misschien een klein volg bootje,
zo,n goedkoop opblaas ding, en dan daar je net in.

groetjes Benny
Hans Wols
Berichten: 60
Lid geworden op: 01-05-2002 02:00

26-04-2003 22:00

Een Zodiac misschien met electrische motor?
En een paar steekstokken...

Groet,


Hans
Gebruikersavatar
leon gijtenbeek
Berichten: 219
Lid geworden op: 06-12-2006 21:07
Locatie: groesbeek

19-03-2013 16:48

Reeds 10 jaar verder,de ervaringen van nu.

Voor op plassen, kleinere wateren gebruik van bellyboot.
carpfishing,respect 2 all.

verbeter de wereld,begin bij je zelf!!
Plaats reactie