Vermoeide karper?


Plaats reactie
Erik van Uijtert
Berichten: 216
Lid geworden op: 24-03-2002 01:00

25-04-2003 20:01

Hallo,
Ik heb weer eens een vraagje, ik heb afgelopen weekend een mooie 17 ponder gevangen die een meer dan spectaculaire dril weggaf. Geen tijd bijgehouden, het gewicht viel achteraf tegen, ik had verwacht dat de vis minstens 20 pond zou zijn tijdens de dril. Echter dat is allemaal het probleem niet. De vis bleef 'vechten' zelfs op de onthaakmat en in het schepnet. Toen ik de vis snel terug wilde zetten in het water, was er bijna geen bewegiging meer in te krijgen. De vis recht gehouden, paar keer langzaam door het water gehaald dat er wat water langs de kieuwen stroomde. Na een relatief lange tijd zwom de vis pas heeel langzaam weg.
Wat zijn de beste mogelijkheden om zoiets te voorkomen, of desnoods te handelen? Harder drillen was echt geen optie! Ik moest al hard drillen. Is het verstandig om zo'n vis eerst eens een tijdje in een bewaarzak te hangen ofzo? dat hij op adem kan komen? of is dit juist niet slim? ik heb de vis overigens niet in een bewaarzak gehad, omdat hij in eerste instantie te levendig was.
Voor zover ik het weet is de vis weggezwommen zonder letsel en ik hoop dat het ook verder goed is gegaan :sad:

Waarschijnlijk was hij ook nog nooit eerder gevangen, want hij was nog puntgaaf.

vr gr,
Erik
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

25-04-2003 20:10

Beste Erik,
Zorg dat de dril zo kort mogelijk duurt zonder de vis te mollesteren. Dit is meestal makkelijker met z'n tweeën. Als de vis op de onthakingsmat wild is gewoon een (NATTE!!!) doek over z'n ogen leggen en als hij dan nog klapperd plat op de mat drukken (met je handen, dus geen knie in zijn buik ofzo). Bij het terugzetten een beetje heen en weer halen en vasthouden totdat hij uit zich zelf wegkan. Ik zou een vis nooit onnodig in een bewaarzak doen.
groeten Daaf
Erik van Uijtert
Berichten: 216
Lid geworden op: 24-03-2002 01:00

26-04-2003 12:50

Daaf,
bedankt voor je reactie, maar ik ben er niet veel wijzer van geworden. Het beantwoord niet het echte probleem.
gr,
erik
Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

26-04-2003 18:00

Hoi,
ik heb afgelopen weekend het zelfde gehad. Vis gevangen, onthaakt en zo, toen in de bewaarzak gedaan.

Het viel mij al op dat die vis bij het scheppen en onthaken op de mat, zijn borstvinnen breeduit had staan, het leek wel of ze verkrampt waren (???).

Toen de vis in de bewaarzak gedaan, en bij het optillen lag de vis "krom" in de zak, het was net een banaan.

Toen de vis in het water gehangen, en tot mijn grote ongerustheid begon hij een beetje op de kant te drijven.
(Het drillen, scheppen, onthaken en "zakken" heeft nog geen 12 minuten geduurd.)

Toen heb ik die vis een kwartier lang rechtop gehouden, en het leek wel of tie dood was.

Omdat er geen verbetering begon op te treden, en ik loslaten helemaal niet wou doen, en toch niet een paar uur in een hoogst ongemakkelijke houding wilde zitten, heb ik die vis tussen een paar jonge rietstengels geparkeerd.
Hier werdt de vis voldoende ondersteund zodat ie wel rechtop bleef.

Als ik m losgelaten had was hij zekers op de zijkant gaan drijven, en dat lijkt mij nou het laatste wat goed was voor dat beest.

Ik weer een beetje slapen, nog een paar keer wezen kijken, en na een uur geloof ik begon hij weer met de bek te "happen". Even later nog een tweede vis gevangen, die ook in een (andere) zak gedaan, en na een half uur werdt ik geregeld wakker van het geplons wat die vissen veroorzaakten.
Die eerste vis was toen helemaal weer op en top in topconditie.


Moraal van het verhaal;
ik kan 2 mogelijke theorieen bedenken omtrent het opmerkelijke gedrag van mijn 1e vis en die vis van Erik.

1, de vis was gewoon eenzaam en ging pas na de aanwezigheid van een vriendje weer "leven". Of,

2, de vis had een vorm van kramp (hij had veel inspanning geleverd met de dril, en misschien "zonder warming up") of,

3, Hij had het niet helemaal fris met de zwemblaas, dat die vis daarom steeds "kantelde"

Ik ben er tenminste blij van dat hij weer kerngezond was bij het terugzetten.
En verder weet ik het ook niet, ik heb ook niks "fout gedaan". En ik denk dat rust en stabiel rechtop in het water liggen het beste zijn op zo'n moment.

Met vriendelijke groet
Wouter STeggink
Roy Vergauwen
Berichten: 208
Lid geworden op: 25-02-2003 01:00
Locatie: Zundert
Contacteer:

27-04-2003 17:33

Als een karper voor de eerste keer word gevangen is dit een hele nieuwe ervaring voor hem dus hij zal een beetje geschrokken zijn dus hij heeft misschien gewoon tijd nodig gehad om bij te komen van die ervaring. Dit denk ik dan teminste
Size doesn't matter
Gebruikersavatar
Thijs Tweebeeke
Berichten: 216
Lid geworden op: 01-08-2002 02:00

27-04-2003 22:20

zoiets heb ik in januari ook gehad! een 8 ponder spande al zijn spieren in zijn vinnen en stopte op de mat gewoon promt met luchthappen, kieuwdeksel stil etc etc. de watertemp was onder de 4 graden dus ik d8 aanvankelijk een soort shock ofzo.
de vis zwom trouwens gewoon rustig weg nadat ik hem/haar weer te water had gelaten. iemand nog theorieen???
Hajo Nooij
Berichten: 4
Lid geworden op: 24-04-2003 02:00
Locatie: Hoorn

28-04-2003 21:11

Ik denk dat het toch wel de verzuring is , de vis gaat toch tot het uiterste om niet binnen gehaald te worden en levert daarbij een strijd die de karper mischien in de dagelijkse gang van leven niet levert , als ik 300 meter zou moeten rennen voor mijn leven zou ik aan het zuurstof moeten :wink:
Plaats reactie