STOP OVERBEVISSING IJSSELMEER EN MARKERMEER!


Plaats reactie
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

03-02-2011 06:28

Sportvisserij start bezwaarprocedure.

Al jaren worden het IJsselmeer en Markermeer zwaar overbevist. De gevolgen voor het ecosysteem en recreatieve gebruik zijn desastreus. Sportvisserij Nederland heeft zich jarenlang ingezet om samen met de overheid en de beroepsvisserij tot een gezonde visstand en een duurzame visserij te komen. Dit heeft echter nog steeds geen bevredigend resultaat opgeleverd.

Daarom kan de landelijke belangenorganisatie niet anders dan bezwaar aantekenen(.doc) tegen de vergunning voor het beroepsmatig vissen op het Markermeer.

Hoewel alle partijen al jarenlang erkennen dat een halvering van de huidige visserijdruk noodzakelijk is om dit prachtige water van de ondergang te redden, lukt het maar niet om de noodzakelijke maatregelen te treffen. Integendeel. Nu de palingvisserij steeds minder lonend wordt, neemt de visserijdruk op de rest van de visstand alleen maar toe. Naast paling en snoekbaars worden inmiddels ook vele andere vissoorten door overbevissing bedreigd.

De belangrijkste oorzaken van de overbevissing zijn de zogenoemde ‘gemene weide visserij’ waarbij diverse beroepsvissers in concurrentie op hetzelfde water vissen én het ontbreken van serieuze controle op de visserijactiviteiten. Het gevolg hiervan is dat deze meren letterlijk volstaan met netten en de visstand alleen nog maar bestaat uit onvolwassen vissen. Daarnaast verdrinken jaarlijks vele watervogels in de netten.

Sportvisserij Nederland wijst echter niet de beroepsvisserij als hoofdschuldige aan. De overheid is immers visrechthebbend en beleidsmatig verantwoordelijk. Daarom tekent de landelijke belangenorganisatie bij de provincie Flevoland bezwaar aan (.doc) tegen de vergunning voor het beroepsmatig vissen op het Markermeer. Voor Sportvisserij Nederland is de maat vol en dit het laatste middel om dit prachtige water van de ondergang te redden.

Door bezwaar aan te tekenen tegen de vergunning, wordt op korte termijn getracht een halt toe te roepen aan een van de grootste bedreigingen voor dit prachtige water. Op langere termijn hoopt de organisatie hiermee de weg vrij te maken voor een echt duurzame visserij die recht doet aan de belangen van natuur en recreatie.

Bron: Sportvisserij Nederland
K. van den Herik

03-02-2011 07:25

Ben benieuwd naar de mening van Aart. Ik weet zeker, dat de verbeterde waterkwaliteit er voor een groot deel tussen zit.
Gebruikersavatar
dick spijker
Berichten: 377
Lid geworden op: 24-05-2004 21:05

03-02-2011 08:33

Denk het grootste gedeelte, er zijn visserijkundige onderzoek gedaan (met een tijdsverschil van 10 jaar er tussen) op het Vossemeer als ik het goed heb, met erg opmerkelijke cijfers qua bezettingsgraad (meer dan gehalveerd) en de gewichten (gemiddeld een stuk zwaarder) van de vis (sorry kan het verslag zo nergens vinden).
K. van den Herik

04-02-2011 08:27

dus als er minder kilo vis is, en er evenveel wordt gevangen is 1 +1= -2.

10 jaar geleden al een gevraagd waarom ze de quota niet in percentages van de visstand rekenen
maarten kok
Berichten: 434
Lid geworden op: 10-11-2005 09:14
Locatie: enkhuizen

04-02-2011 11:51

tjha het is niet meer wat het is geweest! maaaaar ze worden zeker grooter. de beroepsvissers in enkhuizen vissen soms specifiek op brasem wel bizar om te zien hoe 2000 killo brasem wordt gelost.dan zie je pas hoe groot een brasem kan worden.maar ondanks daT de kanten vol staan met netten /fuiiken /wanden ik geregeld mijn visssen naast die netten vang.en de beroeps vissers vangen nagenoeg nooit karpers een enkele keer op jaar basis.en deze jongens zetten de karpers terug mits ze nog leven. dit telt niet voor iedere beroeps visser .nu het probleem de stroopers die km lijnen leggen op het ontdiep en staande wanden met een zeer groote maazen . mijn vader werkt bij de water politie en die heeft zen handen eraan vol .

10% van het huidige roofvisbestand .is nog aanwezig de rest ga ze maar zoeken. :x :cry: .kwa karpers ik dubbel nog steeds op 60.000ha mvg maarten kok
van de tip tot de top !!!!!! hou ze open slapen kan altijd nog .
Gebruikersavatar
Patrick Visser
Berichten: 546
Lid geworden op: 26-11-2007 16:22
Locatie: Hoorn (the netherlands)

04-02-2011 12:10

maarten kok schreef:tjha het is niet meer wat het is geweest! maaaaar ze worden zeker grooter. de beroepsvissers in enkhuizen vissen soms specifiek op brasem wel bizar om te zien hoe 2000 killo brasem wordt gelost.dan zie je pas hoe groot een brasem kan worden.maar ondanks daT de kanten vol staan met netten /fuiiken /wanden ik geregeld mijn visssen naast die netten vang.en de beroeps vissers vangen nagenoeg nooit karpers een enkele keer op jaar basis.en deze jongens zetten de karpers terug mits ze nog leven. dit telt niet voor iedere beroeps visser .nu het probleem de stroopers die km lijnen leggen op het ontdiep en staande wanden met een zeer groote maazen . mijn vader werkt bij de water politie en die heeft zen handen eraan vol .

10% van het huidige roofvisbestand .is nog aanwezig de rest ga ze maar zoeken. :x :cry: .kwa karpers ik dubbel nog steeds op 60.000ha mvg maarten kok

Dat roofvisbestand, ik weet van 2009 dat er een hoop enkhuizenaren hun baan hebbe opgezegt en echt elke nacht met de boot zijn gaan snoekbaarzen, de man een dikke 4 a 500euro de nacht verdiendende. Als je dat een x aantal weken doet gaat het hard.
Neem aan dat die brasems naar belgie gaan? Een vishandel hier in hoorn verkoopt elke week tonnen brasem aan de belgen. Goede handel!
Wat markermeer betreft ik kijk elke dag op een visboot die staande netten uitzet, dagelijks zie ik die boot op en neer gaan.
Wat ze vangen, ik zou het niet weten, maar ik zie ze elke dag in het hoornsche hop.
geel he
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

04-02-2011 14:54

Vanavond om 17:30 licht Marco Kraal, bekend van Vis TV, de problematiek rondom overbevissing in het IJsselmeer en Markermeer toe.
Vanmorgen was Marco tijdens een live-interview over dit onderwerp ook al te beluisteren op deze zender.
Kortom: vanavond om 17:30 voor de buis, afstemmen op Omroep Flevoland, als je Marco in actie wilt zien over dit belangrijke onderwerp!




Afbeelding

Bron Sportvisserij Nederland
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

04-02-2011 16:52

Tja dit water weer wel

Andere weer niet. Altijd jammer.
Maargoed,ik hoop hiermee dat er ook gekeken word naar andere grote wateren in Nederland.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
maarten kok
Berichten: 434
Lid geworden op: 10-11-2005 09:14
Locatie: enkhuizen

05-02-2011 11:09

ik rij nog steeds met boot en trailler naar het gooimeer. om snoekbaars te vangen rond enkhuizen is het bar .het vormalige paaai gebied van baars en snoekbaars is nu een aquaduct.verder is het te ondiep bij ons onder de kant op de sluizen na. ze lossen de brasem in urk wat er mee gebeurd????? ruisvoorn/blankvoorn gaat als gerookte hapjes naar rusland
van de tip tot de top !!!!!! hou ze open slapen kan altijd nog .
Peter Dorsthorst
Berichten: 200
Lid geworden op: 29-01-2011 20:38
Locatie: Hoorn

06-02-2011 22:41

Het Markenmeer is bijna mijn achtertuin 50 meter lopen ik wou daar dit jaar een poging doen om te karperen ga ik dan maar schrappen van de lijst grrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.


Mvg Peter
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

07-02-2011 06:39

Klaas, het is absoluut zo dat een behoorlijk deel van de verminderde visstand komt door het steeds schoner geworden water. Dit omdat hier simpelweg minder voedsel voor vissen in zit.
Anderzijds speelt op het Markermeer en het IJsselmeer ook de overbevissing nadrukkelijk een rol. Vanwege het eerste punt zit er minder vis en door het 3 maanden niet meer op paling mogen vissen is de visserijdruk op witvis op deze meren nog fors toegenomen. 1+1 = -2 zoals Klaas terecht heeft gesteld.
Maar het is natuurlijk wel doodzonde van die prachtige wateren en hopelijk wil de politiek erin meegaan om de visserijdruk te verminderen.
Gebruikersavatar
sjaak de lange
Berichten: 42
Lid geworden op: 02-03-2006 21:06
Locatie: hoorn

11-02-2011 19:25

volgens een beroepvisser uit volendam zitten de fuiken vol met kleine karperjes in het stuk bij de centrale,hij had een kuip vol meegenomen voor johan de eigenaar van de hengelsportzaak,dus de karper paait goed af.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

11-02-2011 20:04

Moet je blij mee zijn ook :-?

Dat was de toekomst. Elke kuip
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Peter andrade
Berichten: 469
Lid geworden op: 29-04-2010 05:43

12-02-2011 08:37

Dit soort kaliber vang je ook op het Marker het zou toch bloedzonde zijn als dat allemaal verdwijnt in de netten van beroepsvissers.

Afbeelding

Of al die mooie spiegels die er zwemmen waar andere mensen zo hun best op hebben gedaan om dit mogenlijk te maken.

Ik denk dat de helft nieteens beseft wat een potentie dit water heeft aan grote vissen ik heb 2 jaar geleden met de paai vissen zien springen daar liep het water van uit mijn mond zo groot.

Uitkopen die handel.

Stropers!!! zolang de de snoekbaars meer opbrengt dan dat de bekeuring kost waar lullen we dan nog over.
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

12-02-2011 18:49

Stropers!!! zolang de de snoekbaars meer opbrengt dan dat de bekeuring kost waar lullen we dan nog over


da's precies wat ik dacht, Peter....ze moeten die boetes eens flink ophogen, ben benieuwd of er dan nog veel gestroopt wordt....totdat ik dit las op de site van de voedsel- en warenautoriteit:

Illegaal vistuig en gebruikte vaar- en voertuigen worden altijd in beslag genomen. Overtredingen kunnen uiteindelijk leiden tot boetes die oplopen tot € 19.000. De illegale activiteiten van de visstropers veroorzaken veel schade aan visbestand, natuur en milieu in de Friese wateren.


Zouden ze dan meer vis vangen en verkopen (ter waarde van die € 19.000) dat ze zo'n risico nemenpakken, of is het gewoon een ingecalculeerd risico?? Ik zou mezelf we l 2 keer bedenken voor ik het risico op zo'n boete wil lopen...
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Peter andrade
Berichten: 469
Lid geworden op: 29-04-2010 05:43

13-02-2011 16:12

De beroepsvisserij is beter te controleren dan stropers een stroper werkt bijna alleen maar in de donkere uren en heeft vaste afnemers waar hij zijn vis aan verkoopt die komen niet op de afslag te liggen.

Controle is er bijna niet op deze meren ik zit er met regelmaat en zie niks niemand en al helemaal niet in de avond/nacht dan ben ik alleen.
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

13-02-2011 17:14

dus eigenlijk kunnen we erop wachten dat deze wateren gewoon leeggevist worden???
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

13-02-2011 17:41

Jup
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

14-02-2011 06:23

Peter, het is nu eenmaal zo dat het beroep op het Markermeer en het IJsselmeer naast de aalrechten ook de schubvisrechten heeft. Is trouwens niks nieuws, is al tientallen jaren zo.
Doordat de aalvangsten 3 maanden zijn stilgelegd van overheidswege (om de aal voor uitsterven te behoeden) en dit het beroep ca. 30-40% van hun besomming kost wordt er daardoor logischerwijs door hen nu meer op schubvis gevist dan voorheen, met alle gevolgen vandien, omdat de visstand door het schonere water toch al behoorlijk teruggelopen was.
Gebruikersavatar
Richard Mol
Berichten: 436
Lid geworden op: 17-12-2009 21:17
Locatie: Westfriese carp scene
Contacteer:

14-02-2011 18:33

zo gaat dat nou eenmaal NEE ZO GING DAT NOU EENMAAL meneer als u geen pech heeft moetu nu ophangen! niet ditzo maar datzo
Plaats reactie