"Beroepsvisser" maakt vissen onmogelijk


Plaats reactie
Tom Peeters
Berichten: 41
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

24-04-2003 15:03

Allen,

Ik ben sinds eind vorig jaar vrij intensief aan het vissen op een afgesloten stuk kanaal. Het water is zo'n kilometer lang en een 80 meter breed. Verder zijn er 2 sloten die het water verbinden met een recreatie/plassen gebied. Het water kent een vaste, maar vrij kleine, populatie van karpers met behoorlijk hoog gemiddeld gewicht (zo'n 10 kilo) met een aantal zware oude spiegels en schubs.

Al jaren is op dit water een beroepsvisser actief die op snoekbaars mag vissen met een aantal fuiken. Soms staan ze er niet, maar meestal heeft hij er een stuk of 4 staan. Ik ben niet iemand die hier erg moeilijk om doet en vis er meestal gewoon een eind vandaan.

Maar nu zat ik dinsdagochtend vroeg te vissen en de beroepsvisser trok er op uit om, dacht ik, zijn fuiken te legen. Dat deed hij inderdaad ook, maar naast het legen van zijn fuiken plaatste hij er doodleuk nog een dikke 10 bij (waarvan ook 1 bovenop m'n stek, maar dat terzijde)!! Zowel het ondiepe paaigedeelte, als de twee sloten (waar ook de vissen, karper, snoek, snoekbaars en brasem, paaien) zijn nu afgesloten door grote fuiken.

Naast dat het voor mij en andere mensen nu niet meer goed mogelijk is om er fatsoenlijk te vissen, maak ik mij ook ernstig zorgen voor het water. Snoekbaars zat er al nauwlijks meer (de "beroepsvisser" had meestal maar een paar ondermaatse visjes die hij, uiteraard, meenam) en door nu ook nog eens tijdens de paaiperiode (!) drie maal zo intensief te vissen en ook nog eens gericht op de paaiplaatsen, denk ik dat het gauw gedaan is met het roofvisbestand.

Ook doet de aanwezigheid van deze persoon, de andere vissoorten weinig goed. Voorzover ik weet neemt hij geen snoeken mee; deze worden meestal aan de staart een flink eind de lucht in geslingerd en op deze manier teruggezet. De dode of gewonde brasems en voorns worden na het legen door de meeuwen en reigers van de oppervlakte geplukt. Ik hem er nog nooit op kunnen betrappen dat hij een grote karper meenam, maar ik durf er niet aan te denken wat er gebeurt als hij zo'n oude, grote en kostbare spiegel in z'n netten krijgt.

Als dit zo doorgaat geeft ik het mooie bestand van vissen op dit water snel op.

Weet iemand of zo'n zogenaamde beroepsvisser tijdens de paaiperiode (gesloten tijd voor sportvissers geldt ook voor de beroepsvisserij???) zo intensief mag vissen? En gelden er geen beperkingen voor zo'n iemand of is hij helemaal vrij in wat hij doet?

Met een hopeloze groet,

Tom
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

24-04-2003 16:31

Beste Tom, gewoon even de POS bellen of federatie NW-Nederland. Richard v.d. Bosch of Lex Snoeys weten zeker het juiste antwoord op jouw vragen.
peter m hoogeveen
Berichten: 221
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

24-04-2003 20:43

Uit de Volkskrant van 24 april 2003:

Visstand in Friesland in 4 jaar gehalveerd

"Het aantal vissen in de Friese wateren is de laatste vier jaar gehalveerd. Dat blijkt uit onderzoek dat het Waterschap Friesland in samenwerking met beroepsvissers (... -puntjes zijn van mij, Peter) heeft uitgevoerd. Volgens de onderzoekers is vooral het aantal brasems teruggelopen. Oorzaak van de daling is dat de condities voor de vissen minder zijn geworden door de inpoldering van paaigebieden, een forse toename van de meststoffen en de aanleg van waterbouwkundige werken."

Volgens mij is met de vermesting van het water vooral de brasem gebaat; uiteraard geen woord over overbevissing door de beroepsvisser.
Als waterschappen zich al zo makkelijk in de luren laten leggen, wat moet een eenvoudige sportvisser dan doen tegen deze gedeformeerde, geperverteerde en incestueuze beroepsgroep?

Peter
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

24-04-2003 22:25

Peter, ik denk niet dat het waterschap in Friesland zo dom is, maar de Volkskrant op visgebied kennelijk wel!
Willem Barnas

24-04-2003 22:46

Mmm,

Denk het ook Aart!

WB :wink:
Tom Peeters
Berichten: 41
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

25-04-2003 00:26

Bedankt Aart, ik zal morgen (uh vandaag dus inmiddels) eens wat gaan rondbellen. Ik hoop dat er wat bruikbaars uitkomt.

gr. Tom
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

25-04-2003 11:22

Visstroperij?
meldpunt AID
045 - 5466222
(24 uur per dag)


Gewoon eens bellen en vragen.
Als je er niets aan doet wordt het zeker niet beter. Volgens mij is het niet toegestaan om op paaigebieden met fuiken te vissen. Ik snap overigens niet waarom een beroepsvisser nog steeds het visrecht op snoekbaars heeft als er al bijna geen snoekbaars meer in een water rondzwemt.
groeten Daaf
Tom Peeters
Berichten: 41
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

25-04-2003 11:40

Ik het net even gebeld met de desbetreffenden hsv (haarlem) en met de POS. De hsv zou "eens een keer met hem gaan praten" maar de bestuursleden zijn nu op vakantie etc etc. Via Richard vd Bosch van de POS werd het duidelijk dat wij, als sportvissers, geen poot hebben om op te staan. Die beroepsvisser heeft een vergunning van het ministerie voor aal. Alle bijvangsten mag hij zelf ook meenemen. Dus in principe ook een metersnoek of een 35+ ponds spiegelkarper. Vraag 2 is natuurlijk of hij dat doet, maar hij mag het dus officieel wel. Bovendien zijn er geen restricties over hoe hij met z'n gevangen vis om moet gaan (wegslingeren van snoeken, brasems uit z'n net slaan, ed.) en over hoeveel fuiken hij mag plaatsen (zoveel als hij zelf wil). Wettelijk hoeft hij zich ook niet aan te passen aan sportvissers.

Betreft het sterk afnemende visbestand: zijn hoofdvangst is officieel aal en dan zou er dus eerst aangetoond moeten worden dat deze in zulke sterke mate is afgenomen dat er geen vergunningen meer verstrekt mogen worden. In de praktijk komt het er op neer dat dit nooit aan te tonen is.

Al met al heeft deze persoon dus alleenheerschappij op het water. Hij mag eigenlijk doen en laten wat hij wil, vissen waar en wanneer hij wil (paaigebieden en voor ons gesloten tijden) en ook meenemen wat hij wil. En dat geldt dus niet alleen voor hem, maar voor alle beroepsvissers.

Ziet er allemaal niet zo mooi uit voor de toekomst....
Iemand enig idee wat hier tegen te doen is?!

Gr. Tom
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

25-04-2003 12:17

Tom,

Of hij heeft aal cq grondvisrecht. Dan alleen aal en/of zeelt

Of volledig visrecht, dan mag ie alles meenemen.

Bij 1) is ie in overtreding, dan melden AID Zie <!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.karperstudiegroep.nl" target="_blank" class=bericht>www.karperstudiegroep.nl</a><!-- BBCode auto-link end --> bij AID. Kan je online stroperij melden.

Hoe hij met vis om moet gaan staat ook in de wet beschreven. Je mafg dieren niet onnodig kwellen, dus dat is niet waar wat je zegt.

Je kan WEL aantonen dat de visstand afneemt. Helaas is elke visser te LUI om zijn HVR bij te houden. Geldt niet alleen voor karpervissers en er zijn een paar uitzonderingen.

Niet ALLE bereopsvissers mogen doen en laten wat ze willen. Op zijn minst moet er bijgehouden worden wat ie mee neemt. Zie regeling zoetwatervis juist weeral <!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.karperstudiegroep.nl" target="_blank" class=bericht>www.karperstudiegroep.nl</a><!-- BBCode auto-link end -->

Er is zat tegen te doen. We kunnen al beginnen door aanwezig te zijn op jaarvergaderingen van HSV-en. Lid worden van de Cie. viswater(beheer) zal ook helpen, zeker als je dan in de betreffende VBC terecht komt / kan komen. Bestuursfunctie vervullen ook handig. (Ben er zeker van, dat minimaal 60% van de HSV-en bestuursleden tekort hebben). Door HVR aantonen dat de visstand achteruit gaat is ook niet slecht. Blijven zeuren om controles, maar OOK zelf meegaan met de beroepsvisser ( de hsv kan / mag hierom verzoeken)

Ergo: er is zat te doen, helaas nog te weinig door te weinig mensen.

Kalf en put....

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

25-04-2003 13:07

Tom en Klaas,

Vergeet ook niet dat beroepsvissers verplicht zjn gesteld om een administratie bij te houden over hoeveelheden en soorten vis en waar ze die gevangen hebben. Hier zou volgens mij duidelijk uit moeten blijken dat er in het water nauwelijks nog aal en snoekbaars gevangen wordt. Ik kan me alleen niet meer herinneren wanneer deze wet van kracht wordt.

Een andere mogelijkheid kan zijn dat de HSV of POS de OVB een visserijkundig onderzoek laat uitvoeren. Hieruit kan dan ook blijken hoe het met de desbetreffende vissoorten gesteld is.

Groeten,

Mark
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

25-04-2003 15:11

Mark,

zoals gezegd:

"Niet ALLE bereopsvissers mogen doen en laten wat ze willen. Op zijn minst moet er bijgehouden worden wat ie mee neemt. Zie regeling zoetwatervis juist weeral <!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.karperstudiegroep.nl" target="_blank" class=bericht>www.karperstudiegroep.nl</a><!-- BBCode auto-link end --> "

<!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.karperstudiegroep.nl/KSN/PDF's/SC38020zoetwatervis.pdf" target="_blank" class=bericht>http://www.karperstudiegroep.nl/KSN/PDF's/SC38020zoetwatervis.pdf</a><!-- BBCode auto-link end -->

Machtig he zo'n site :smile:

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

28-04-2003 08:12

Leef je lekker uit :wink:

Mark
Plaats reactie