Marktplaats oplichters aanpakken


Plaats reactie
Ruben Lubbers
Berichten: 317
Lid geworden op: 13-05-2010 15:00

22-01-2011 11:48

Hierover zijn op dit forum al eerder onderwerpen geplaatst, waaruit vaak naar voren komt dat de politie hieraan niets doet. De politie kan hieraan echter pas iets doen als er meerdere gevallen bekend zijn. (civiel- of strafrecht) Ik plaats dit onderwerp op verzoek van iemand die momenteel bezig is gegevens van benadeelde personen te verzamelen zodat de politie eindelijk eens wat tegen dit soort zielige figuren kan gaan doen.
Mocht je benadeeld zijn op marktplaats en je wilt dat er iets aan gedaan wordt stuur dan zoveel mogelijk gegevens, liefst bankrekeningnummer waarheen je het geld hebt overgemaakt, naar de plaatser van deze advertentie:

http://verkopers.marktplaats.nl/11697208

Wellicht ten overvloede:

-advertentieplaatser is NIET degene die mensen oplicht maar juist degene die probeert een zaak tegen de oplichter(s) rond te krijgen.
-GEEN gegevens via dit board bekendmaken, ivm privacy.
Gebruikersavatar
Patrick Visser
Berichten: 546
Lid geworden op: 26-11-2007 16:22
Locatie: Hoorn (the netherlands)

22-01-2011 12:38

Alsnog geloof ik niet dat oom agent hiervoor ze best gaat doen.
geel he
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

22-01-2011 14:01

Kan doen is toch nauwkeuriger uitgedrukt. Maar doe altijd aangifte! Verantwoording ligt in eerste plaats bij Marktplaats. Die ontbreekt een beetje in dit verhaal?

Benadeelden? Zie hier:

http://www.marktplaatsoplichting.nl/

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Ruben Lubbers
Berichten: 317
Lid geworden op: 13-05-2010 15:00

22-01-2011 18:44

Kees, Kunnen is inderdaad het woord. Verder geloof ik niet dat MP er veel aan doet, kan ik niet met zekerheid zeggen aangezien ik het topic voor iemand anders geplaatst heb en niet volledig in de materie zit.

Bedankt voor de tip, heb de url doorgegeven!

O ja Patrick, Als je niet gaat vissen vang je ook niets...
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

22-01-2011 19:33

Meeste keren kan Marktplaats er weinig aan doen. Waarom?

Aangezien de meeste oplichters actief zijn via Internet Cafe's,dus dat valt amper na te trekken. Jah het Cafe wel maar niet wie er in oplichting actief is.

Mijn broer dus ook die opgelicht is....De oplichter was actief in een Internet Cafe maar de persoon zelf is nooit gevonden.

Daar kan Marktplaats weinig aan doen. Verder staat het onder toezicht ook van de politie voor opvallende zaken,maar het is gewoon lastig genoeg op het onder controle te krijgen. Gewoon dus altijd iets kopen bij afhalen is de beste manier.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

22-01-2011 21:02

Ik beweer niet dat marktplaats de daders moet vinden. En ook niet dat jezelf als koper geen verantwoordelijkheid hebt. Maar marktplaats.nl is een miljoenen bedrijf en heeft wel degelijk een verantwoordelijkheid in deze. Dit is al jaren een probleem. Wat doen zij aan beveiliging en hoe helpen zij gedupeerden?

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Ruben Lubbers
Berichten: 317
Lid geworden op: 13-05-2010 15:00

22-01-2011 21:41

Kees,

Ik denk dat beveiliging het hele laagdrempelige concept waarop MP stoelt om zeep zou helpen. Bij ebay werkt dit al heel anders, terwijl dit toch eigenaar is van MP.
Er is al eens een baasje van MP aan het woord geweest bij kassa (Vara) waarin hij uitleg gaf waarom zij er niets aan kunnen (lees willen) doen. Ging over dezelfde problematiek. Ze hebben wel tips opgesteld. Aardig he?

Ruben
gradus scholtens
Berichten: 1559
Lid geworden op: 23-01-2003 01:00
Locatie: westervoort

22-01-2011 23:05

Volgens mij moet je zelf ook verantwoordelijkheid pakken, dit doe je door nooit naar onbekende geld over te maken.
Blijf het toch raar vinden dat sommige honderden euro,s naar mensen overmaken die je niet kent. Al helemaal als je ziet wat er voor aandacht aan oplichting is besteed de laatste tijd. Ik haal het altijd op, als het te ver weg is heb ik pech. Meestal is iets te mooi om waar te zijn, maar omdat we allemaal voor een dubbeltje op de bekende eerste rang willen zitten kan oplichting gebeuren.


Gradus....
....................
Evert Jan van Schaik
Berichten: 159
Lid geworden op: 25-01-2007 22:38

23-01-2011 09:33

Ruben Lubbers schreef:Kees,

Ik denk dat beveiliging het hele laagdrempelige concept waarop MP stoelt om zeep zou helpen. Bij ebay werkt dit al heel anders, terwijl dit toch eigenaar is van MP.
Er is al eens een baasje van MP aan het woord geweest bij kassa (Vara) waarin hij uitleg gaf waarom zij er niets aan kunnen (lees willen) doen. Ging over dezelfde problematiek. Ze hebben wel tips opgesteld. Aardig he?

Ruben


Beste Ruben,

Ebay kan op zich ook heel weinig doen voor je.
En als je zaken doet met een buitenlandse verkoper kunnen ze je alleen tips geven om het misschien te kunnen oplossen.
Er kunnen soms sancties worden opgelegd aan de verkoper,zoals een kleine beperking in zijn/haar account.
En daar houd het bij ebay gewoon op.
Ik spreek uit ervaring.
Ze geven advies om het misschien te kunnen oplossen en de rest moet je helemaal zelf doen.
Ook hier kun je gewoon opgelicht worden!

mvg E-J van Schaik
Gebruikersavatar
Sander van Dongen
Berichten: 410
Lid geworden op: 21-03-2006 10:30
Locatie: Hellevoetsluis

24-01-2011 14:17

Misschien overbodig maar het gaat in de meeste gevallen wel goed. Ik heb al redelijk veel spullen via Marktplaats en Ebay gekocht en ik ben (gelukkig) nog nooit belazerd.

Een Ebay-achtig waarderingssysteem voor de verkopende partij zou handig zijn. Absoluut niet waterdicht maar als iemand 2000 positieve reacties heeft en maar 4 negatieve dan kun je de gok wel wagen.
Life begins at 11.000 ha
Evert Jan van Schaik
Berichten: 159
Lid geworden op: 25-01-2007 22:38

24-01-2011 15:16

Dat dacht ik dus ook!
Plaats reactie