Vraagje over belastingen enzo


K. van den Herik

08-01-2011 08:53

Stel ik ga een sponsoring aan of ik wordt testvisser. Jaja serieus hoor.

Ik krijg de beschikking over een x aantal kilo's aas en ik kan onberkt materiaal gebruiken.

Ben ik nu:

- in loondienst en moet de sponsor werkgeverslasten afdragen en lb inhouden?
- freelancer, en moet ik de op geldwaardeerbare goederen opgeven als overige inkomsten. Daar ik voor 1 partij werk: pikt de uwv dit wel en stelt dat ik alsnog in loondienst ben
- vrijwilliger en kan onbelast tot eur 1500 verkrijgen
- ontvanger van een schenking, vrijstelling eur 2.000


Of doe ik of ik gek ben en geef helemaal niks op of aan?

MVG

Klaas
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

08-01-2011 09:39

M.i. alsnog in loondienst.
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

08-01-2011 09:43

Klaas vraag Willempie eens om raad, die weet in deze van de hoed en de rand :wink:
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
piet vliet

08-01-2011 11:03

K. van den Herik schreef:Stel ik ga een sponsoring aan of ik wordt testvisser. Jaja serieus hoor.


Klaas effe een vraagje ,zie op de site van een bolieboer dat je al ergens teamlid bent!

Weet niet of hier sponsering aan verbonden is?

Doe of je gek bent ,lijkt me niet zo moeilijk toch? :wink:
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

08-01-2011 11:59

De 'werkgever' kan het m.i. in de boeken zetten onder reklame/advertentie c.q. sponsorkosten en kan zelfs de btw terugvragen bij de belasting.
Hij kan jou zeg maar een 500 kilo per jaar schenken tegen de kostprijs van plm 2,50 per kilo = € 1250,-
Dus kost jou verder niets en je hoeft ook niets te melden.

Gr Harnold
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

08-01-2011 12:37

Aan de ene kant is 't "loon in natura" en aan de andere kant een "kado" met een meerwaarde van €35 waarvan het meerdere belast moet worden. Maar een creative geest zou kunnen zeggen dat de waar schade heeft opgelopen en daardoor niet meer (onder de aldaar gehanteerde normen) te verkopen was. Dus wat is de waarde dan op DAT moment....
Maar voordat deze "problematiek" gaat spelen zal er toch eerst eens een Inspecteur over de vloer moeten komen bij het desbetreffende bedrijf. Schat de kans op het winnen van de Postcodeloterij hoger in.......
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.
K. van den Herik

08-01-2011 15:12

Piet,

Ik betaal gewoon hoor. Wil ik voorlopig ook gewoon zo houden. Geen verplichtingen verder. Krijg wel kwantum korting.

Ik weet het denk ik hahahaha, Voorlopig is het loon in natura en valt onder:
http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ ... on-08.html

http://www.belastingdienst.nl/particuli ... P537_35635

Ben alleen benieuwd of men dit ook zo aangeeft of sterker nog men een andere beslissing van de inspecteur heeft.

Uit ervaring weet ik, dat je ook een vergoeding voor een artikel op moet geven.

Zal je zeggen dan mag je ook kosten aftrekken... helaas pindakaas.
kenny savelkoel
Berichten: 185
Lid geworden op: 18-05-2007 11:47

08-01-2011 15:28

zowiezo niet in loondienst, althans, er moet 'loon' 'gezag' en 'arbeid' zijn. in hoeverre is er gezag op jou"?
ik zie dit meer als een schenking.

gr kenny
pluk de dag, ga vissen!!!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

08-01-2011 15:53

Als testvisser is er geen sprake van een dienst (arbeid) voor een producent (gezag) waarvoor je aas krijgt (loon)?

De waarde dient opgeteld bij het inkomen te worden als betaling in natura.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Ruben Lubbers
Berichten: 317
Lid geworden op: 13-05-2010 15:00

08-01-2011 16:00

Welke naam je het ook geeft schenking / dienstverband (testvisser) / Sponsoring (vissen is topsport) in alle gevallen ontvang je iets en dat is in nl per definitie belast, enkele vrijstellingen daargelaten. Je zult het voordeel dan moeten zoeken in de verschillende hoogten van heffingen.
kenny savelkoel
Berichten: 185
Lid geworden op: 18-05-2007 11:47

08-01-2011 16:06

als het een schenking is (wat ik denk) dan zou je moeten kijken wat er in prive bespaard wordt, dat zou je als loon in natura moeten rekenen. maar als ´testvisser´ben je in feite bezig met research, dus dit zijn voor het bedrijf gewoon kosten en voor de uitvoerder is dit een dienst, dus wel arbeid, aangezien kosten voor het bedrijf in mindering van de bruto winst worden gebracht zal het bedrijf wel iemand als zijnde ín loondienst´ willen hebben. Ik vraag me dus af wat de overeenkomst precies is.
dus er is wel degelijk een verschil ruben

gr kenny
pluk de dag, ga vissen!!!
Gebruikersavatar
Rob Blok
Berichten: 107
Lid geworden op: 22-12-2007 12:09
Locatie: Bangkok (Nothaburi)
Contacteer:

08-01-2011 16:26

Vrij simpel

Je kan wel zeggen dat je als test visser inkomsten hebt omdat je materiaal gebruikt van die toko. Maar je kosten zijn ook het materiaal gebruik. Want zonder dat materiaal kan je niet vissen voor hun.

Stel je krijgt het materiaal en verkoopt het.. dan is het inkomsten. Nu wordt het materiaal gebruikt om de taak uit te voeren waarvoor je gesponsord wordt.
mai pen rai
Gebruikersavatar
Rob Blok
Berichten: 107
Lid geworden op: 22-12-2007 12:09
Locatie: Bangkok (Nothaburi)
Contacteer:

08-01-2011 16:28

Kees Ouwehand schreef:Als testvisser is er geen sprake van een dienst (arbeid) voor een producent (gezag) waarvoor je aas krijgt (loon)?

De waarde dient opgeteld bij het inkomen te worden als betaling in natura.



Welke waarde.. je gebruikt het materiaal om het te testen en verbruikt het. Er is geen overwaarde voor de testvisser


Stel je krijgt ook nog eens 100 euro plus het materiaal.. ok dan is die 100 euro inkomen

Zie het zo.. je krijgt 500 euro om testvisser te zijn maar koopt zelf materiaal. Dan zijn materiaalkosten aftrekbaar.
mai pen rai
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

08-01-2011 16:45

Dan is het dus een wederdienst. Tja, geen idee hoe dat met belasting zit. Doorgaans heft het een het ander op, met gesloten portemonnee. Maar formeel zijn beide belastbaar (=ruilhandel). Kortom, toch minder eenvoudig dan je denkt Rob.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Rob Blok
Berichten: 107
Lid geworden op: 22-12-2007 12:09
Locatie: Bangkok (Nothaburi)
Contacteer:

08-01-2011 16:50

Ik heb wel een idee hoe het naar mijn inzicht zit (ik ben boekhouder).

Doordat het bedrijf niet meer aftrekt als de kosten (de spullen die hij weggeeft).

De ontvanger die spullen ook daadwerkelijk verbruikt (aas enzo bij hengels wordt het wel wat anders maar zou ook nog kunnen).

Bij het bedrijf is het aftrekbaar tegen kostprijs (dus niet verkoopprijs) en is het een marketing post

Bij de ontvanger omdat het verbruikt wordt blijft er niets over en is het niet belast.

Nu zeg ik niet dat dit de enige visie is (dat is nu eenmaal niet zo bij belastingen) maar deze visie is goed te verdedigen.

Helaas kan ik deze hele maand niet vissen hier in Thailand omdat ik de btw voor mijn Nederlandse klanten moet verwerken.
mai pen rai
Lars Sieben
Berichten: 106
Lid geworden op: 17-03-2010 00:45

08-01-2011 17:02

Heb mn belastingwetten 2011 nog niet bij de hand, dus maar ff in een oude wettenbundel gekeken:

art 3.81 IB verwijst voor het begrip Loon naar de Wet op de Loonbelasting.
art 2 lid 1 LB: werknemer is de natuurlijk persoon die tot een inhoudingsplichtige (...) in dienstbetrekking staat.
art 2 lid 6 LB: uitzondering voor vrijwilligers: geen werknemer als in 1e lid indien: vergoedingen/verstrekkingen ontvangen met een waarde van ten hoogste 150 euro per maand en (!) 1500 euro per kalenderjaar. (...)

Vrijwilliger is degene die niet bij wijze van beroep arbeid verricht voor een privaat lichaam dat niet is onderworpen aan de VPB.

Conclusie 1: verdien je niet meer als 150 euro per maand en 1500 euro per kalenderjaar, en is je bollenleverancier geen NV/BV of ander vpb plichtig lichaam val je in de vrijstelling voor vrijwilligers. (btje kort door de bocht)

kzal zo ff verder kijken... moet ff wat bij elkaar zoeken dan...
Laatst gewijzigd door Lars Sieben op 08-01-2011 17:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rob Blok
Berichten: 107
Lid geworden op: 22-12-2007 12:09
Locatie: Bangkok (Nothaburi)
Contacteer:

08-01-2011 17:07

Wie zegt dat er sprake is van werknemer / werkgever.

Dit hangt heel erg af van gezagsverhouding. Die is er niet echt de werkgever kan niet zeggen wanneer er gevist moet worden.

Ook hoeft er niet op locatie werk verricht worden.

Kijk maar eens naar de vereisten voor een VAR verklaring. Enige probleem kan zijn dat er maar 1 opdrachtgever is. Echter soms wordt dit geaccepteerd in bepaalde beroepen.
mai pen rai
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

08-01-2011 17:16

Zwart werker denk ik zo


Vele vissen voor een bedrijf niet als fulltime....maar als partime zonder contract
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Rob Blok
Berichten: 107
Lid geworden op: 22-12-2007 12:09
Locatie: Bangkok (Nothaburi)
Contacteer:

08-01-2011 17:19

Leen,

Dat is nog niet zwart het is zwart als er inkomsten zijn maar geen belasting over betaald worden.
mai pen rai
K. van den Herik

08-01-2011 17:24

Rob wordt in elk geval niet mijn boekhouder. hahahaha

UWV bepaald of er sprake is van een werknemer, die willen vangen. Een kleine 25%.

Vrijwilliger misschien maar dat kan je nooit hard maken als je dat voor een "bedrijf"" doet.

De enige visie is dioe van de inspecteur op het eind zeg maar.

Kees,

De goederen zijn gewoon in geld waardeerbaar.

Er is sprake van inkomen uit overige werkzaamheden, daarom zijn kosten niet aftrekbaar
Laatst gewijzigd door K. van den Herik op 08-01-2011 17:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rob Blok
Berichten: 107
Lid geworden op: 22-12-2007 12:09
Locatie: Bangkok (Nothaburi)
Contacteer:

08-01-2011 17:28

Dat ik niet jou boekhouder wordt maakt mij niet uit. Het is niet het UWV maar de belastingdienst die dit bepaald. Ik heb ook niet gezegd dat mijn oplossing de enige is, ik heb gezegd dat het te verdedigen is.

Je zomaar overgeven aan de UWV is ook maar wat. Niet alles wat zij vertellen is de waarheid. Het probleem is inderdaad 1 opdrachtgever. Echter hier zijn regels voor en die worden per geval getoetst.
mai pen rai
Lars Sieben
Berichten: 106
Lid geworden op: 17-03-2010 00:45

08-01-2011 17:30

ff door naar het ontvanger door schenken dan...

kkom nog terug op de dienstbetrekking, maar is wat lastiger..

Art 1 lid 1 sub 3 SW: Belasting wordt geheven over de waarde van al wat door schenking wordt verkregen.

Het begrip schenking in lid 3: een gift bedoeld als in 186 lid 2 Boek 7 BW

artikel 175 lid 1 Boek 7 BW: schenking is een overeenkomst om niet (...)

artikel 175 is het eerste artikel in Titel 3 schenking en dus ook voor 186 lid 2 relevant.

conclusie twee: Het lijkt me dat de collenfirma/sponsor er wel wat voor terug wil. Fotootjes, gebruikerservaring, naamsbekendheid etc. Lijkt me dus moeilijk vol te houden dat er sprake is van een schenking...
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

08-01-2011 17:32

Rob Blok schreef:Vrij simpel

Je kan wel zeggen dat je als test visser inkomsten hebt omdat je materiaal gebruikt van die toko. Maar je kosten zijn ook het materiaal gebruik. Want zonder dat materiaal kan je niet vissen voor hun.

Stel je krijgt het materiaal en verkoopt het.. dan is het inkomsten. Nu wordt het materiaal gebruikt om de taak uit te voeren waarvoor je gesponsord wordt.


Je bedoelt "vrij simpelTON"........

Hoe is 't in Godsnaam mogelijk dat wat je KRIJGT tevens JOUW kosten zijn? Wet van Bartjes? Wet van Murphey? Wet van Bangkok (6 hoeren voor de prijs van (g)een)?
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.
Lars Sieben
Berichten: 106
Lid geworden op: 17-03-2010 00:45

08-01-2011 17:33

beetje kort door de bocht allemaal ff..
zal zo terugkomen op optie werkgever/freelancer..
kkan maar typen met twee vingers... :wink:
Gebruikersavatar
Rob Blok
Berichten: 107
Lid geworden op: 22-12-2007 12:09
Locatie: Bangkok (Nothaburi)
Contacteer:

08-01-2011 17:36

Ik ben een boekhouder die wel eens de grenzen wil opzoeken. Fraude.. nee dat niet, maar een pleitbaar punt, dat wil ik nog wel eens proberen.

Het hele werknemer / geen werknemer is een grijs gebied, omdat iemand aan de telefoon je verteld hoe zij het zien betekend niet dat het ook zo is.

Ik zeg ook niet dat ik gelijk heb want het punt is inderdaad dat er maar 1 opdrachtgever is.
mai pen rai