Vraagje over belastingen enzo


Gebruikersavatar
Rob Blok
Berichten: 107
Lid geworden op: 22-12-2007 12:09
Locatie: Bangkok (Nothaburi)
Contacteer:

09-01-2011 05:22

Rene Schouten schreef:
Dit is net die naiviteit die ze van hun medewerkers verwachten en op selecteren. Moment dat je/ze/hullie/jullie dat kwijt zijn, komt 't besef dat ze "de binnenbocht" alleen voor zichzelf & de reclame gebruiken. O ja controleren (dat is toch de hele dag vinkjes zetten?) .....

Anders gezegd, flikker de onderdelen neer en je kan er een Porsche van maken , gooi 2 schroeven neer, betaal een miljoen maar 't word nooit een Rolls, 't blijven gewoon 2 schroeven.....


Ja Rene controleren is niets meer als een vinkje neerzetten. Net zoals de lijst van de APK afgevinkt wordt wat gedaan is. We vergeten even voor het gemak welke acties ondernomen zijn om de controle te doen. In geval van je garage is dat wat meer ambachtelijk werk, bij een boekhouding is dat wat meer abstract en denkwerk. Toepassen van wat je weet op de situatie, kijken of dingen ook echt wel aftrekbaar zijn en of iets volgens de regels wel mag. Dat kan inderdaad resulteren in een vinkje ergens op een lijst. Als dat jou definitie van vinkjes zetten is dan heb je helemaal gelijk.

Ik denk dat Lars je goed had ingeschat met je borrelpraat en je opmerking richting mij over hoeren in Bangkok geeft inderdaad wel je niveau aan. Toch ben je niet geheel dom want je had goed door dat als er gefraudeerd zou worden op deze manier (ben nog steeds niet overtuigd dat het nodig is omdat het volgens mij ook zonder belasting kan als aan wat punten voldaan wordt) er erg moeilijk achter te komen is.
mai pen rai
K. van den Herik

09-01-2011 08:44

Als je terug bent Rob, maar eens een beetje bijlezen?

Ik heb ook kostuums aan voor mijn werk, daar ik deze in prive aan kan is het of gewoon betalen of als de werkgever een kostuum ter beschikking stgelt, afrekenen.

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ ... lp-01.html

Geen werknemer, tenzij hij op crap de stand moet aanvegen.

Dus overige inkomsten

http://www.belastingdienst.nl/particuli ... P498_33000


Geen vrijstelling, ook niet deze daar je geen werknemer bent en bedrag meer dan eur 500
http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ ... P621_71650


Ik ben geen boekhouder, maar ik weet zeker dat je de handel op moet geven.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

09-01-2011 10:16

Meneer Lars, als u in dit "gebied" aan 't werk bent zou u uw classiekers moeten kennen. If not... noem ik er eentje: AH (A-Hold) Dat alleen de extreme gevallen de VOORkant van de krant maakt nog niet nog dat ze er niet zijn. Volgens de RK-kerk is er ook nooooooit wat gebeurd......
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

09-01-2011 10:39

Bart van den Hurk schreef:
Het eerste gedeelte van Harnold klopt. Echter kan je de BTW niet terugvragen, maar dien je deze af te dragen. Je dient bij sponsoring de BTW over de kostprijs af te dragen (immers heb je deze BTW ook teruggevraagd bij inkoop van de grondstoffen/producten/etc.). De kosten van de goederen zelf kan je inderdaad opvoeren als marketingkosten, waarbij hier verder geen limiet aan is. Je mag als bedrijf natuurlijk zoveel weggeven als je wilt...

.


Inderdaad Bart, ik had het beter moeten omschrijven. Reeds teruggevraag bij etc etc De rest van je verhaal klopt m.i.


gr Harnold
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

09-01-2011 10:45

Klaas, nog een paar van dit soort posts en het carpboard loopt vast :lol:
Gebruikersavatar
Rob Blok
Berichten: 107
Lid geworden op: 22-12-2007 12:09
Locatie: Bangkok (Nothaburi)
Contacteer:

09-01-2011 11:08

K. van den Herik schreef:Als je terug bent Rob, maar eens een beetje bijlezen?

Ik heb ook kostuums aan voor mijn werk, daar ik deze in prive aan kan is het of gewoon betalen of als de werkgever een kostuum ter beschikking stgelt, afrekenen.

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ ... lp-01.html

Geen werknemer, tenzij hij op crap de stand moet aanvegen.

Dus overige inkomsten

http://www.belastingdienst.nl/particuli ... P498_33000


Geen vrijstelling, ook niet deze daar je geen werknemer bent en bedrag meer dan eur 500
http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ ... P621_71650


Ik ben geen boekhouder, maar ik weet zeker dat je de handel op moet geven.

MVG

Klaas


Die spullen moet je zeker opgeven zakelijke kleding daar zijn hele duidelijke regels over. Geen discussie over mogelijk. Ik snap alleen niet hoe je dit met dit geval wil vergelijken.
mai pen rai
Gebruikersavatar
Rob Blok
Berichten: 107
Lid geworden op: 22-12-2007 12:09
Locatie: Bangkok (Nothaburi)
Contacteer:

09-01-2011 11:15

Rob Blok schreef:Wie zegt dat er sprake is van werknemer / werkgever.

Dit hangt heel erg af van gezagsverhouding. Die is er niet echt de werkgever kan niet zeggen wanneer er gevist moet worden.

Ook hoeft er niet op locatie werk verricht worden.

Kijk maar eens naar de vereisten voor een VAR verklaring. Enige probleem kan zijn dat er maar 1 opdrachtgever is. Echter soms wordt dit geaccepteerd in bepaalde beroepen.


Klaas dit komt uit een van mijn eerste posts waar ik al opmerk dat naar mijn idee er geen sprake is van dienstbetrekking maar eerder ondernemer zijn of overige inkomsten.

Later ging iedereen er maar vanuit dat het dienstbetrekking was en gaf ik mijn visie dat ook daar het niet zeker was dat de bollen belast moesten worden. Dit hangt heel erg van de feitelijke omstandigheden af.

Kortom ik geloof niet dat ik me opnieuw hoef in te lezen Klaas.
mai pen rai
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

09-01-2011 11:51

En meneer Lars: Madoff, DSB, JP Morgan Chase etc etc hadden natuurlijk GEEN hulp van hun accountant, die verzonnen dat allemaal ZELF... WOEHAAAAAAAAAAAAAAAHHAAAAAA
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.
Gebruikersavatar
Rob Blok
Berichten: 107
Lid geworden op: 22-12-2007 12:09
Locatie: Bangkok (Nothaburi)
Contacteer:

09-01-2011 11:53

Ik zal even uitleggen wanneer ik denk dat het niet belast is:

- Je moet hun bollen gebruiken
- Je moet rapporten schrijven hoe ze viste en of ze succesvol waren. Je test ze op verschillende wateren in verschillende situaties
- Je mag ze niet gebruiken als je gewoon privé aan het vissen bent en niet van deze rapporten moet bijhouden.

Wel belast:

- Je mag zoveel bollen gebruiken als je wil, je hoeft nooit terug te rapporteren over het gebruik

In situatie 1 is het gewoon werk het testen van de bollen en heb je die bollen ook echt nodig om je taak te kunnen uitvoeren. Sterker nog je bent verplicht die bollen te gebruiken.

Dit is mij visie een ander kan daar anders over denken. Ik zie namelijk in situatie 1 geen privé voordeel van de bollen. Ja je doet werk wat je leuk vind echter je krijgt er niet voor betaald.

Dan is er ook nog het wel / niet loondienst gebeuren.

Ik ben meer geneigd naar niet loondienst omdat er geen gezagsverhouding is in de zin van dat zij bepalen wanneer jij moet vissen en hoe lang je moet vissen. Ook weegt het niet uitvoeren van het werk op hun bedrijf / locatie mee. In je nadeel is dat er maar 1 opdrachtgever is dus echt ondernemer zijn is er niet maar waarschijnlijk wel inkomsten uit overige werkzaamheden.

Dit is gewoon mijn visie en die zou ik ook proberen te verdedigen bij een belastingdienst. Maar in verschillende situaties zijn er verschillende opties.
mai pen rai
K. van den Herik

09-01-2011 13:19

- Je moet hun bollen gebruiken
- Je moet rapporten schrijven hoe ze viste en of ze succesvol waren. Je test ze op verschillende wateren in verschillende situaties



Moet lijkt verdacht veel op werken :lol:

Daar slavernij is afgeschaft, ben je voor mij vrijwilliger en hartstikke gek.

Moet je ook nog eens verschijnen op een beurs wordt het echt leuk.

Moet je dan ook km's bijhouden? Bijhouden wanneer je waar gevoerd hebt en aantonen dat je het echt niet leuk vond?

Morgen eens bellen
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

09-01-2011 13:43

K. van den Herik schreef:
Moet lijkt verdacht veel op werken :lol:

Daar slavernij is afgeschaft, ben je voor mij vrijwilliger en hartstikke gek.

Moet je ook nog eens verschijnen op een beurs wordt het echt leuk.

Moet je dan ook km's bijhouden? Bijhouden wanneer je waar gevoerd hebt en aantonen dat je het echt niet leuk vond?

Morgen eens bellen


Jij bent geen testvisser maar administratief medewerker...... :lol: :D
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.
Gebruikersavatar
Rob Blok
Berichten: 107
Lid geworden op: 22-12-2007 12:09
Locatie: Bangkok (Nothaburi)
Contacteer:

09-01-2011 16:55

K. van den Herik schreef:

Morgen eens bellen


Als je gaat bellen met de belastingtelefoon moet je er wel rekening mee houden dat wat zij je ook vertellen niet bindend is. De inspecteur die je aangifte behandeld kan er totaal anders over denken. De adviezen die daar soms vandaan komen zijn echt van een bedroevend niveau. Dit is overigens niet altijd het geval hoor. Het legt er ook wel aan hoe je je vraag stelt en wie je aan de lijn hebt. Ook redeneren zij natuurlijk vaak in het voordeel van de fiscus.

Wil je echt zeker zijn kan je na links en recht informatie ingewonnen te hebben met een brief de inspecteur op hoogte stellen en een uitspraak van hem vragen dan ben je echt zeker. Dit overigens een langzaam proces.

Succes ieder geval.
mai pen rai
Lars Sieben
Berichten: 106
Lid geworden op: 17-03-2010 00:45

09-01-2011 21:49

@ Rene: je hoeft geen meneer te zeggen hoor.. :oops:

Ben fiscalist, geen boekhouder... kvul gewoon wat cijfertjes in en zet hier en daar een vinkje..

in de praktijk zal er geen belastbaar feit zijn. Ik neem aan dat er in de meeste sponsorcontracten geen duidelijke gezagsverhouding bestaat.

Vind meneer Belastingdienst dat er sprake is van inkomsten uit overige werkzaamheden nog niks aan het handje. Als je je inkomsten moet opgeven, mag je ook de kosten aftrekken. Voerkilometers bijhouden dus... Het saldo moet je opgeven, en met een klein beetje creatief boekhouden is dit saldo nihil.
Lars Sieben
Berichten: 106
Lid geworden op: 17-03-2010 00:45

09-01-2011 22:11

Wel een leuke casus trouwens... :oops:

kzal morgen ook eens bellen met de belastingdienst..
kijken of ik hetzelfde antwoord krijg als Klaas.. :wink:
Gebruikersavatar
Rob Blok
Berichten: 107
Lid geworden op: 22-12-2007 12:09
Locatie: Bangkok (Nothaburi)
Contacteer:

10-01-2011 03:55

Lars,

Iemand als jij moet toch wel weten dat als je met bijvoorbeeld de belasting telefoon belt de antwoorden nogal verschillend zijn. Ook hangt het natuurlijk af van je vraagstelling.

Ik denk dat je daarom je smilies gebruikte.
mai pen rai
Gebruikersavatar
remon van dusschoten 2
Berichten: 921
Lid geworden op: 08-07-2007 08:19
Locatie: nijkerk
Contacteer:

10-01-2011 05:34

Ik zelf zie het puur als vrijwilligers werk ik vis vrijwillig met een aas en met endcame. Ik krijg daar dan ook vrijwillig het aas en de endgame voor. Voor een beurs geef ik ook vrijwillig mijn tijd en brandstof het is geven en nemen, mijn lijkt het zo dat je hobby gerelaterden dingen buiten je boekhouding kan en mag houden
steun de ksn wordt lid

http://www.watersense.nl
K. van den Herik

10-01-2011 07:29

Vrijwilligerswerk
Werkte u als vrijwilliger voor een niet-commerciële instelling en kreeg
u daarvoor een beloning? Dan hoeft u deze beloning misschien niet
aan te geven. Is de beloning vergelijkbaar met een beloning die u zou
hebben gekregen als u dat werk bijvoorbeeld in loondienst had
uitgevoerd? Dan is de beloning die u krijgt wel belast.
K. van den Herik

10-01-2011 10:08

hahahaha ze weten het zelf niet...

Krijg straksd een fiscalist... duuuh
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

10-01-2011 10:23

Zou me niet verbazen wannneer jij ineens onder de Wet Bibob valt...... :o
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.
K. van den Herik

10-01-2011 10:44

En het juiste antwoord is:

Freelance omdat je niet eenmalig iets doet voor de sponsor.

Vind meneer Belastingdienst dat er sprake is van inkomsten uit overige werkzaamheden nog niks aan het handje. Als je je inkomsten moet opgeven, mag je ook de kosten aftrekken. Voerkilometers bijhouden dus... Het saldo moet je opgeven, en met een klein beetje creatief boekhouden is dit saldo nihil.
Gebruikersavatar
Rob Blok
Berichten: 107
Lid geworden op: 22-12-2007 12:09
Locatie: Bangkok (Nothaburi)
Contacteer:

10-01-2011 11:52

Dat probeer ik dus al de hele tijd te vertellen. Ik ben nog steeds van mening dat die bollen ook je kosten zijn. Dat hangt natuurlijk wel af van de werkzaamheden zoals ik al eerder gezegd had.

Stel dat het niet het geval is zoals Lars al zegt die voerkm's bijhouden ad 19 cent. Tikt toch redelijk aan. (moet zeggen dat ik niet weet bollen normaal kosten omdat ik al een paar jaar weg ben uit nederland).

Je kan afschrijving bijhouden op je materiaal ect. Maar goed ik neem aan dat je al genoeg handvaten hier hebt om er voor te zorgen dat je er niet over betaald.
mai pen rai
Gebruikersavatar
Rob Blok
Berichten: 107
Lid geworden op: 22-12-2007 12:09
Locatie: Bangkok (Nothaburi)
Contacteer:

10-01-2011 11:53

Klaas uit interesse, wat doe je als wederdienst voor hun ? Bedoel waarom geven ze die bollen. Moet je er nog dingen mee testen of is het gewoon zodat jij iedereen kan vertellen hoe goed ze zijn ect.
mai pen rai
K. van den Herik

10-01-2011 13:18

De casus schoot me zo te binnen en dan wil ik het weten ook. Ik neem aan dat de belastingtelefoon nu wel gelijk heeft en in andere gevallen niet? hahahaha.

De term freelancer kwam ik niet tegen hier.

De crux is deze is dus dat je regelmatig wederdiensten doet. Zoasl artikel schrijven, op beurzen staan etc.

Je zelfs op negatieve inkomsten uitkomen, meer kosten dan baten, welke weer te verrekenen zijn.

Een artikel plaatsen en geld beuren is op te geven als ovrige inkomsten en geen kosten verrekenen oid.

BTW Rob dat jij nooit mijn boekhouder zou worden is puur omdat ik nooit een boekhouder wil hebben die in verwegistan zit, tenzij ik daar ook belangen zou hebben.
Gebruikersavatar
Yuri Monster
Berichten: 840
Lid geworden op: 22-05-2006 19:52
Locatie: papendrecht

10-01-2011 20:26

als het bedrijf de goederen boekt op representatie is er toch niks aan de hand.
_________________

PB Schub: 18 KG.
PB Spiegel: 24,3 KG.
K. van den Herik

11-01-2011 07:27

was ook de vraag niet....