wilde karper?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Antoinette zuidinga
Berichten: 148
Lid geworden op: 10-12-2010 14:32

14-12-2010 15:01

Ik zit momenteel in het boek van Rini Groothuis te lezen "Het grote karoerboek" en daarin staat een heel verhaal over de diverse karpers.
Daarin stelt hij dat wilde karper langgerekt zijn en een grotere vechtlust hebben als niet wilde karper, en dat ook de bouw significant anders is (smallere rug smallere staartwortel.
Nu heb ik afgelopen zomer een dergelijke vis gevangen, en die ging er inderdaad als een torpedo vandoor.
Mijn vraag: is dit een wilde karper
Afbeelding
sportvissers zien altijd de zon in het water schijnen
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

14-12-2010 15:56

het lijkt wel op een wilde karper maar ik denk dat het eraan ligt waar je de vis hebt gevangen om vast te kunnen stellen of het echt een wilde karper is en bijvoorbeeld geen 50 % wildbloedhybride....het zou ook een karper met ernstige dwerggroei kunnen zijn...
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

14-12-2010 16:59

Met grote zekerheid is te zeggen dat er geen wilde karpers (meer) in Nederland voorkomen.

Bovendien is er geen DNA materiaal om mee te vergelijken.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Antoinette zuidinga
Berichten: 148
Lid geworden op: 10-12-2010 14:32

16-12-2010 14:09

Douwe Bijlsma schreef:Met grote zekerheid is te zeggen dat er geen wilde karpers (meer) in Nederland voorkomen.

Bovendien is er geen DNA materiaal om mee te vergelijken.



Douwe, hoe kan jij zo stellig zeggen dat wilde karper niet meer voorkomt, want ookal weet je veel, je weet lang niet alles. Ik zat laatst in het karpermagazine te lezen en daar werd een heel verhaal geschreven over de speurtocht naar wilde karper, ik neem aan dat zo'n blad niet zomaar iets plaatst.
Ik vind overigens tochal dat je te vaak met bepaalde dingen stellig zegt, maar ze niet onderbouwt.
Jij kan lang niet alle wateren in Nederland, en het bestand dus ook niet.
sportvissers zien altijd de zon in het water schijnen
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

16-12-2010 15:22

Antoinette,

Niet omdat het Douwe is maar hij heeft wel gelijk. Op een paar plaatsen komen zeker wel verwilderde schubs (product van inteelt) voor maar verder komen helaas niet voor je.

Groet,
Peter
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

16-12-2010 15:33

Beste Antoinette, ook eerst maar even vermelden dat Douwe gewoon gelijk heeft.
Ten tijde van de periode waarin Rini dit boek schreef (ik stam uit hetzelfde jaar als Rini) en ook daarvoor (bijvoorbeeld Jan B. de Winter) werd er nog heel hard gesteggeld over boerenkarper en de Winter zou de door jou gevangen karper waarschijnlijk een boerenkarper hebben genoemd. Daarna werd dat wilde karper c.q. verwilderde karper. Inmiddels zijn biologen er d.m.v. onderzoekingen e.d. achter gekomen dat noch boerenkarper noch wilde karper in Nederland voorkomt. Daarentegen komen verwilderde schubjes in sommige wateren wel in vrij grote aantallen voor.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

16-12-2010 16:12

Antoinette zo je ziet weet ik lang niet alles, maar dit weet ik wel.

Bladen plaatsen niet zomaar wat??
Zal wel niet ik hou het er maar op dat zij niet op de hoogte waren.

Wat jij van mij vindt weet ik wel, wel vreemd dat je dat niet op je eigen forum doet.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Remco Albers
Berichten: 268
Lid geworden op: 02-05-2010 19:45

16-12-2010 17:27

ken een water waar ik toch altijd weer twijfels heb hierover.
zitten soms karpers tussen die echt enorm snel zijn en veel uithoudingsvermogen hebben, bij het scheppen is het dan 9 van de 10 x een torpedovis met een extreem hoekige bouw, knalrode plekken op de vinnen. echt herkenbaar andere kop. ALS ze hier niet meer voorkomen zouden deze wel erg in de buurt komen.

trouwens heel anders dan de karper van antoinette, lijkt mij een vis met een groeiprobleem ofzo,
kop is niet in verhouding met de rest
ron cuyten
Berichten: 986
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: Hellevoetsluis

16-12-2010 17:58

Dat laatste kan wel kloppen aangezien deze vis uit de vesting grachten van Hellevoetsluis komt.
deze vis is waarschijnlijk erg oud en zal dan ook niet al te lang meer mee gaan.
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

16-12-2010 17:59

precies Remco, lijkt eerder een schub met dwerggroei
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

16-12-2010 19:27

Remco twijfels zijn in deze gevallen de wens van de gedachte.
Biologen zijn het er over eens, er is GEEN DNA vergelijkingsmateriaal en de onderzoeken die zijn gedaan laten zien dat de wilde karper net als de boerenkarper niet in Nederland voorkomt.

Ik zou het zo graag anders zien.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Remco Albers
Berichten: 268
Lid geworden op: 02-05-2010 19:45

16-12-2010 20:14

en toch....... :lol: water waar ik het over heb is ook voor eventjes zee geweest vroeguh dus kan ook eigenlijk niet. hoewel er daarna wel wilde/boeren karper uit een noordhollandse polder uitgezet zou kunnen zijn. water is ook flink brak en brasems komen er totaal niet in voor.
paai is ook heel succesvol elk jaar. heel veel 10a20cm visjes. heb ergens anders zulke vissen nog niet meegemaakt. super mooie bouw en beresterk.

blijft m,n nr1 stekkie :lol:
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-12-2010 20:53

Het is natuurlijk wel interessant dat de ondiepe Noord Hollandse polders eeuwenlang paai mogelijkheden hebben geboden die voor natuurlijke voortplanting zorgde van vroege kweekkarpers, zoals die van de Heidemij uit het begin van de vorige eeuw. Wonderlijk ook dat de nazaten uiteindelijk terugvallen naar de volledig beschubde slankere wildvorm. Zou je zo niet zeggen van een hooggebouwde spiegel. Door de slanke vorm zijn deze schubs veel wendbaarder en geven leuke sport op een lichte hengel. Als dat je tot karpervissen inspireert, mag je best geloven dat het boerenkarpers zijn. Het is tenminste mogelijk dat je een nazaat treft van een kweekkarper die begin vorige eeuw of eerder nog in het water terecht is gekomen en dus met recht een oer-Hollandse polderkarper genoemd mag worden. Niet tegenstaande het feit dat een voorvader in alle waarschijnlijkheid ooit een kweekbak gezien heeft en zeer wel mogelijk stamt van Aziatische import.

Dat je er maar net zo veel plezier aan mag beleven als de Winter, Langhenkel, de Boer en vele anderen. Op zich is dat pure winst. Misschien doe ik wel mee. 8)

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
marco berkemeier
Berichten: 62
Lid geworden op: 21-09-2009 20:25

16-12-2010 21:18

in de buurt van leiden weet ik een plek waar ik zo af en toe zo een verwilderde karper vang.
dat is gewoon een brok vuurwerk.
daar kan een gewone schub niet tegenop.
is deze variant ook door heel nederland verspreid?
of is dit niet in kaart gebracht?
ik wou dat er maar meer rondzwommen!!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

16-12-2010 22:22

Friesland kent ook dat soort wateren, verder ben ik het compleet met Kees eens.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

17-12-2010 00:25

nou een rivierbak kan er anders ook aardig wat van moet ik je vertellen.polder karpers ook dat weet ik van bij mij in de buurt.
Steintje Verheggen
Berichten: 289
Lid geworden op: 25-01-2008 18:12
Locatie: Hilvarenbeek

17-12-2010 13:04

Zou het misschien niet mogelijk zijn dat er in 1 of ander kloostervijver die altijd afgesloten is geweest voor bezoekers er toch nog een compleet bestand in aanwezig is dat afstamt van geimporteerde karpers honderden jaren geleden?

Paters kweekte ze eeuwen geleden in de kloostervijvers ook om te eten.

Ikzelf denk het niet en dat er altijd wel een kruising zal zijn geweest in de loop der jaren.

Is al zolang geleden dat er nog echt wilde karpers aanwezig waren dat het echt zeer onwaarschijnlijk zal zijn dat er echt nog ergens rondzwemmen. Teveel factoren die ervoor kunnen zorgen dat er een kruising ontstaat (viseitjes via watervogels, kweekvormen die uitgezet zijn in de loop der jaren etc.)
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

17-12-2010 14:34

Het is toch bijzonder hoe de door Groothuis, de Winter en vele anderen beschreven oervorm tot de verbeelding blijft spreken.
Ik heb ook zo mijn plaatsen waar de vissen absoluut niet meer zuiver 25% hybride zijn, slanke poldertorpedo's waarbij de ruwe schubben nog het meest opvallen.
Mooi onderwerp, maar helaas ik denk, zonder verdere wetenschappelijke onderbouwing maar vanuit een gezond verstand, dat echt wilde karper niet meer voorkomt in Nederland. Hoe dit in het buitenalnd is weet ik dan weer niet.

vr gr
Andries
ron cuyten
Berichten: 986
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: Hellevoetsluis

18-12-2010 12:59

Doe mijn maar een kweek spiegel. Zo hoog mogelijk.
Gebruikersavatar
Remco Albers
Berichten: 268
Lid geworden op: 02-05-2010 19:45

18-12-2010 13:12

ieder zijn ding natuurlijk, heb vanaf kleins af aan in de vakantieperiodes in de polder gevist.
kwamen aan daar, viskloffie aan en ze zagen me 6weken later wel weer :lol:

blijft me ook op de 1 of andere manier meer boeien dan dat ik ergens op een putje een 20a25pond vis vang. ook leuk maar de dril valt eigenlijk altijd tegen.
rivier/kanaalvissen ga ik in het voorjaar starten, schijnen ook wel vechters te zijn.

maar lees veel mensen die er juist van balen om "knollen" te vangen dus wat ik al zei, ieder z,n ding.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

18-12-2010 19:34

vis blijft vis toch??? in mijn beleving heb je ( op afgesloten putten) de meeste sport aan vissen tussen de 18 en 22 pond. Heb meermaals een dikke zeug zo binnen kunnen draaien met het idee een brasem aan de lijn te hebben...het gewicht is wel leuk maar om nou te zeggen dat je die vangst altijd (op de positieve manier) blijft onthouden, nee....
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Plaats reactie