de snowman returns


Plaats reactie
Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

16-12-2010 22:15

Geloof dat ik ongeveer de enige ben die positief is richting Daniel.


Hier ben je toch wel een klein beetje negatief. Ik dacht dat er meer waren! :lol: Ondanks ben ik blij dat je positief bent over mij Klaas, dan weet ik in ieder geval dat je replies positief zijn bedoeld, of iemand je nou begrepen heeft of niet. :lol: :lol: :lol: Die viermaal negatief was inderdaad een lastige, echter soms zijn ze ronduit brilliant.

Ik citeer:

''Wat een stelletje ouwe wijven bestaan er op de wereld zeg! Willen jullie alstublieft niet verder kijken dan:

Raad het gewicht!
Hoe neem ik mijn moeder?
en
Help mijn zus gaat er met de hond vandoor''.

Die zou ik zo kunnen inlijsten!

met vriendelijke groet,

Daniël Jawadnya

ps. Deze zat overigens in mijn lezing op Carpeventt. Jammer dat je er niet was!
Gebruikersavatar
Teun van der Velden
Berichten: 380
Lid geworden op: 21-09-2009 22:40
Locatie: Brabant

16-12-2010 22:45

Rik koster schreef:
dat noemen ze een compilatie,of moet die 24 uur lange films gaan maken,word ook zo saai he


Martijn bedoelt de tijd die je in beeld ziet op het filmpje, de klok. Je ziet dat hij 1 minuut na de aanbeet weer zijn lood op de bodem heeft liggen.

Maar dit zou best kunnen, het gaat om redelijk kleine vis en hij haakt ze recht onder de top. Dan gaat het alsnog snel maar het is mogelijk.
Gebruikersavatar
Martijn van Ierland
Berichten: 287
Lid geworden op: 21-08-2002 02:00
Locatie: 't mooie Brabantse!

16-12-2010 23:38

Kees Ouwendijk schreef:zijn allemaal leuke filmpjes heb de meeste al eerder gekeken.
Maar als je de hele berg bekijkt ook pb niemand uitgezonderd, dan kom je toch tot de concluzie dat elke rig faald en op zijn tijd vangt.
Ik kan Klaas in zijn stukjes begrijpen de rigs zien er soms lomp uit, hoofdlijn niet op de bodem als je wil kan je dat allemaal zelf zien.
Iedereen die nadenkt en veel probeerd komt wel eens in de prijzen en de gene die gewoon alles na-aapt ook.

Het belangrijkste is op het goede water en veel tijd, dan kun je zelfs met een rig uit 1984 nog hele grote vissen vangen.


Het is veel belangrijker de vis vertrouwd op jouw aas te laten azen, en dat ze dit dus overal tegenkomen (zonder lijnen in het water en gehaakt te worden). Als je dat goed aanpakt, is zelfs de exacte stek niet meer zo heel belangrijk. En de onderlijn al helemaal niet meer, enkel dat je haak scherp moet zijn en als het meezit een beetje indraait tijdens het opnemen van het aas (of beter, bij het strekken van de onderlijn). Dat laatste is ook fijn voor de vis, want dan is de kans groter dat je hem in zijn onderlipje haakt en hij dus minder letsel oploopt.. Maargoed, ik plaats nu geen nieuwe stof.

Terug naar de filmpjes: mijn ogen zijn in ieder geval maximaal geopend voor wat betreft de snowman. Als ik een montage zie die zo vaak mis wordt gegrepen, dan is het voor mij genoeg reden deze te vergeten in zijn huidige vorm. Ook al is het op ondiep, helder, etc water.. Waarom zou je ook per se de snowman willen blijven gebruiken? Alsof de karpers op jouw water denken: als hij niet op een sneeuwpop lijkt, eet ik hem niet.. De voerboilies laat ik om dezelfde reden ook liggen.

Dat je aas meer opvalt t.o.v. de voerboilies is ook op andere manieren te regelen. En het voordeel dat je hair altijd uit de onderkant van je boilie komt ook..

Dus mijn vraag aan de enorme criticasters in dit topic: waarom per se zo graag met de snowman blijven vissen, na het zien van dergelijke beelden? Wat is er zo speciaal aan de snowman, wat met kleine aanpassingen aan een 'enkele' boilie niet is te verwezenlijken? Dan heb je toch het beste van 3 werelden (visueel, goede presentatie en goede inhaking).. Tenzij je heel gericht op grote karper wilt vissen, maar ik vis om te vangen.. Niet om te blanken en 2 biggen per jaar te kunnen vangen.

Groet, MvI
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

17-12-2010 00:06

nou zal ik je 1 reden geven waarom ik gewoon stug door blijf vissen met een snowman.

-ik heb altijd succes gehad met een snowman.zat maar dan ook echt zat vissen gevangen hierop.zeg niet dat je waarschijnlijk of mischien meer had kunnen vangen,want ik vis altijd met 2 verschillende systemen.dus waarom zou ik dit per direct tot het heden laten behoren.echt niet vanwege een filmpje wat op een ander water getest word,met een andere voermethode getest word.en met een andere rig getest word.
-dus daarbij komt.niet ieder water is hetzelfde,bedenk zelf de rest maar.

genoeg reden om deze dus gewoon te blijven gebruiken.
henk plasman
Berichten: 337
Lid geworden op: 20-11-2009 01:22

17-12-2010 00:17

Een filmpje is bedoeld om van te leren en kijken wat er nou echt gebeurd,daarvan kan je leren en je techniek aan passen.
Er wordt toch niet gezegt dat je niet mee moet vissen.
Ook bij het filmpje bij die walrus die toch wel eet op een dag zie je toch ook dat hij het gewoon laat liggen of niet ziet of geen interesse heb,terwijl je zit te kijken en denkt nou nu dan.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

17-12-2010 01:47

Heb vanavond een hele trits van die filmpjes bekeken.
Geloofde een half jaar geleden ook niet zo in de meerwaarde, maar als je een andere bril op zet, ontzettend leerzaam.
De praktijk in optima forma!

O.k. ieder water is niet precies hetzelfde (qua bodem), maar de verschillende manieren van azen wel (en dat zijn er meerdere).

Hoe en wat je voert is daarbij zeer belangrijk.

Als je meerdere dingen op een kleine oppervlakte door elkaar voert, dan gaat ie in het begin vaak selectief azen, b.v. op pellets en dan heb je een probleem. Vaak zie je daarbij ook dat ie gaat gulpen (op klein aas) en dat dan soms het haakaas per ongeluk mee naar binnen gaat.
Haken is dan dus puur toeval. Sticks en spodden, hetzelfde verhaal?
Natuurlijk zal ie als al het kleine spul weg is, ook wel eens voor je haakaas gaan.

Verspreid voeren, met een goede bol qua smaak, daar geloof ik veel meer in.
Kunst is, om de vissen aan het azen te krijgen.

Soms maakt ie voor het aanzuigen gebruik van de bodem en soms gaat die toeter helemaal open.
Soms gaat het aas een klein stukje naar binnen (proeven?) en soms zuigt ie het aas met kracht aan.

Als je weet hoe je daar gebruik van kunt maken, dan ben je volgens mij spekkoper.

Ik geloof er in ieder geval wel degelijk in! en ga de kerstman maar eens om het grote karperkookboek :D vragen.

Verder, zie ook de posting van Martijn.

Blind spots and suction feeding, het wordt steeds leuker.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

17-12-2010 01:52

hilco je kan het ook anders formuleren.voer exact hetzelfde als je haakaas.
wijk in geen elke manier af van de vorm,geur,kleur,smaak,grote, etcetra !
voer waar je mee vist !
zijn de vissen dan aan het azen.en je vangt geen vis.dan is het tijd voor een andere rig :)
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

17-12-2010 02:36

Precies! en dat doe ik dan ook altijd.

Probleem is vaak voor mij, omdat ik altijd hele korte sessies vis (3-4 uurtjes), heb ik de vis nou wel of niet op mijn aas.

Misschien volgend jaar, toch ook maar eens 's nachts vissen.
K. van den Herik

17-12-2010 07:16

Eerlijkheid gebied te zeggen Daniel, dat ik de 4 nieten eerst opgeschreven heb eb dat ik ben gaan strepen. En nog twijfelde ik. Een beetje dan he.

Probleem is verder wel dat je alleen je scheur moet opentrekken als je ook werkelijk iets weet, zie paar voorbeeldjes van "geluk".

Daarom pas ik heel even op de beelden van Bart. Ik moet eerst eens ff goed kijken.

Enne Rik gewoon stuk doorvissen hoor, zeker op kk.

De winnaar is diegene, die op het juiste moment het juiste systeem, de juiste taktiek op de jusite manier inzet en..... die op tijd weer weet aan te passen.

Adapting zeg maar



Harnold,

Je wordt op je wenken bediend met het filmpje van Jeroen.

MVG

klaas
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

17-12-2010 11:13

Klaas ,

ik zie geen beelden/filmpjevan Jeroen....Mogelijk zie ik deze over het hoofd...?

Een karper is van nature een nieuwsgierig beesie,(legoblokverhaal) visueel waarbij geen enkel voedselprikkel(amino's entoestanden) vanuit gaat. Wordt wel gepakt! Ik heb beelden gezien waarbij de haak buiten de bek blijft(domme pech) even later komt er een andere aangezwommen en huppa het bekkie in.Haken en vangen.
Simpel..toch niet altijd want er zijn veel variabelen die opname van het aas mogelijk of onmogelijk maken,bodemgesteldheid(veelal onderschat) lengte hair etc. Ik ga niet alles herhalen maar inspelen op situaties als deze is een pré. Manier van azen (zijn ze los of niet) is denk ik één van de belangrijkste om ze te vangen. Is dat niet het geval dan adapten op de situatie zoals die in jou veronderstelling nodig zal zijn. Dan komt de 'betere' karpervisser om de hoek kijken...(*kuch). Soms maken we het m .i. te ingewikkeld dat karpervissen.

Beetje geluk is ook niet weg!
gr Harnold
K. van den Herik

17-12-2010 12:16

zie link van Bartje Harnold.

Tevens zijn opmerkingen over de eerste 2 opnamen
MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Martijn van Ierland
Berichten: 287
Lid geworden op: 21-08-2002 02:00
Locatie: 't mooie Brabantse!

17-12-2010 13:33

Rik koster schreef:hilco je kan het ook anders formuleren.voer exact hetzelfde als je haakaas.
wijk in geen elke manier af van de vorm,geur,kleur,smaak,grote, etcetra !
voer waar je mee vist !
zijn de vissen dan aan het azen.en je vangt geen vis.dan is het tijd voor een andere rig :)


Ik wil er naar streven (voor zover dat mogelijk is, vandaar het woordje streven) dat de karpers met vertrouwen op mijn boilies azen: zij zijn dus al aan het eten, en dat zonder moeilijk/voorzichtig gedoe.

Daarnaast wil ik mijn haakaas laten opvallen (kleur/smaak/etc) om gebruik te maken van de nieuwsgierigheid van onze vriend: als er 5kg boilies verspreid ligt op 100 bij 100 meter, dan liggen er per vierkante meter maar erg weinig bolletjes. Afhankelijk van de populatie op het water (en de totale grootte van het water) is jouw aasje een speld in een hooiberg. Ik heb sterk het vermoeden dat een karper uit pure instinctieve prikkel iets wat opvalt eerder probeert te eten/onderzoekt. Gaat er hierbij iets mis, dan zal hij het aasje wellicht nog 1x proberen maar daarna is het over (dit is iets wat we in elke onderwateropname die er te vinden is, veelvuldig kunnen terugzien). Dat is de reden dat ik de snowman niet meer wil inzetten in zijn huidige vorm: kans dat het mis gaat, en kans is verkeken.

Klopt bovenstaande niet, en dat zal de toekomst moeten uitwijzen, dan wordt het inderdaad vissen met exact hetzelfde als waarmee gevoerd wordt. Maar dan wordt er 's ochtends gevoerd en pas 's avonds gevist (of andersom) zonder bij te voeren (of hooguit een handje op 5x5m rondom mijn haakaas).

En nu maar hopen dat ik komend jaar niet voor Jan met de korte achternaam zit te vissen :-).

PS: ik herinner mij iets waar ik een paar weken terug door Klaas op ben gewezen in een ander topic: je haakaas met enige regelmaat opnieuw inwerpen / verleggen / (aanpassen). Een 'geschrokken' kerpert zal dit nu niet ervaren als hetzelfde aas als waarmee hij even daarvoor een slechte 'ervaring' heeft gehad.

PPS: ik zet nogal veel tussen aanhalingstekens, omdat een karper niet als een mens functioneert en ik hem dus ook geen menselijke eigenschappen probeer toe te dichten.
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

17-12-2010 21:09

Martijn van Ierland, Dat van de karpers vertrouwd maken met de boilie's, dat is iets wat elke karpervisser wel weet.
Daarom verbaasd het mij dat niemand geinteresseerd is hoe die beelden tot stand komen en wat er vooraf is gevoerd enz.
Ze zien dat die snowman niet echt productief is en komen met een concluzie.
Het is opgelost wat hebben we een hoop geleerd?
Kijken naar eigen ervaringen ? Misschien is het makkelijker de concluzie te volgen die word in gefluisterd.
Gebruikersavatar
dave troost
Berichten: 482
Lid geworden op: 26-07-2005 17:53
Contacteer:

18-12-2010 15:25

In vergelijking met de DVD Tot Op De Bodem zijn deze heel snel tot stand gekomen. Daarom kan ik me niet vinden in de conclusie.

Mijn conclusie is dat er uit 2 filmpjes conclusies worden getrokken op basis van 2 dagen vissen onder schijnbaar dezelfde omstandigheden. Bij lange na niet is alles uit de kast getrokken. Begrijpelijk dat hier heel veel tijd in gaat zitten die er misschien niet is. Wellicht zijn de conclusies van bij deze filmpjes de juiste maar ze zeggen niets over het gebruik van de snowman in talloze andere situaties.

Pop ups mogen van mij )nog steeds) mee naar de waterkant.
Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

18-12-2010 17:22

dave troost schreef:In vergelijking met de DVD Tot Op De Bodem zijn deze heel snel tot stand gekomen. Daarom kan ik me niet vinden in de conclusie.

Mijn conclusie is dat er uit 2 filmpjes conclusies worden getrokken op basis van 2 dagen vissen onder schijnbaar dezelfde omstandigheden. Bij lange na niet is alles uit de kast getrokken. Begrijpelijk dat hier heel veel tijd in gaat zitten die er misschien niet is. Wellicht zijn de conclusies van bij deze filmpjes de juiste maar ze zeggen niets over het gebruik van de snowman in talloze andere situaties.

Pop ups mogen van mij )nog steeds) mee naar de waterkant.


Dave misschien dat dit je beeld van de filmpjes enigszins veranderd.
Zelfs 'werkt niet' hebben we eindeloos genuanceerd (werkt wel of niet naar gelang de omstandigheden). Ik had dit eerlijk toegegeven in het eerste filmpje beter kunnen doen. Simpelweg beter uitleggen wat je bedoelt! Mijn gedachten patronen houden nu eenmaal al rekening met alle details van het geval en denken zeker niet in wetmatigheden (overal toe te passen), hetgeen ik ook volledig naar buiten had kunnen brengen. Er is natuurlijk wel direct het nodige gedaan op het forum (tot in den treuren).

Overigens hebben we bijna vier dagen filmen aan die snow-man besteed en minstens net zoveel uren aan het bestuderen van de beelden samen met een 7 tal karpervissers. Niet de minste overigens: Martin Post, Koen Koops, Henk van Berkel, Mario Gijbels, Bart Voeten, John Caeyers en natuurlijk ikzelf. Meer dan 100 jaar (!) praktijk ervaring samen en we zijn er allemaal over eens dat er op zijn minst iets mis is met de traditionele snow-man. Één aaspresentatie heeft dus bij ons bijna net zoveel tijd gekregen als een complete dvd van Korda. Daarmee wil ik absoluut niet zeggen dat die beelden van Korda niet leerzaam zijn geweest, hebben ze heel goed gedaan! Één van de grootste drijfveren achter die dvd's, John Bannister werkt voor PB, dus ik weet waar ik over praat. Wat ik wel probeer te zeggen dat is dat we HEEL VEEL moeiten hebben gedaan om zo zorgvuldig mogelijk de beelden vorm te geven.

met vriendelijke groet,

Daniël Jawadnya

ps. Overigens heb ik zelf ook nog steeds die pop-ups in mijn tas! Niemand heeft gezegd dat je die thuis moet laten of dat je de snow-man niet meer moet gebruiken.
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

18-12-2010 19:10

Daniel ik weet nu dat er best wel wat tijd in het filmen is gaan zitten.
Maar je moet toch wel toegeven dat er weinig info gegeven word hoe deze beelden tot stand komen, het moet haast geheim zijn zo weinig info.
Is er lang gevoerd of is men direct gaan filmen ?
Is de flavour het zelfde of juist niet of geen ?
Hoe verging het de snowman snachts. enz
Ik ben geloof ik de enige die op meer info zit te wachten.
Als het op het ene water is wil dat dan ook zeggen dat dit opgaat voor alle wateren?
Nogmaals die filmpjes hebben allemaal de zelfde omstandigheden helder ondiep en veel karper en alleen daglicht.
Ik heb op wateren gevist waar je na de eerste uren licht uitgevist ben tot het donker?
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

18-12-2010 19:13

bij mij op het kanaal hetzelfde principe.hier ga je overdag geen karper vangen.pas vanaf donker tot vroege ochtend.
Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

18-12-2010 21:41

Kees ,

Weinig informatie? Weet je hoeveel uur ik alleen al aan het forum kwijt ben geweest om zoveel mogelijk duidelijk te verschaffen (waar ruim 500 replies mee gemoeid zijn geweest van iedereen). Meer dan een hele werkweek bij elkaar! Je kunt dan niet echt van geheimzinnig gedoe spreken.

Als je echter wat meer feitelijke informatie wilt hebben dan wil ik je daar best wel bij helpen. Het antwoord op een aantal van je vragen is te vinden in de drie topics die over de snow-man gingen en de anderen zal ik bij deze beantwoorden.

Filmpjes Sloterplas was niet gevoerd, die van België was één keer ruim gevoerd (10 kg boilies) een paar dagen van te voren. Pop-up had niet dezelfde flavour en er is niet s' nachts mee gevist. Ik zou ''wie vist er nog met de snow-man?'' (rigperikelen) zeker ook lezen vooral de laatste paar pagina's. Ik hoop dat ik je hiermee geholpen heb!

met vriendelijke groet,

Daniël Jawadnya
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

19-12-2010 07:24

Goed Daniel bedankt , Jammer dat de info niet in een onderwerp staat ik lees niet alle onderwerpen.
K. van den Herik

19-12-2010 08:55

Misschien ondergesneeuwd, maar Bartje had een vraag, antwoorden lees ik niet, wel bakken met commentaar.

Lijkt me leuk om eens MEER te lezen van ANDEREN.


Hierbij heb ik besloten om 2 vrijwilligers aan te wijzen.

Kees Ouwenhand (op 2 minuten) en Kees Ouwendijk (de eerste waar het niet zo goed gaat.op 2.30 ergens) . Wat vinden jullie van de volgende 2 opnamen door de karpers?

bart van bezouw schreef:Klaas, Allen,

Onderstaande is een filmpje zonder commentaar(staat hierboven al eens, maar nu nog een keer), hier zocht je toch naar?

http://www.youtube.com/watch?v=46BAo4Ee ... re=related

Mijn interpretatie:

Haakaasopname 1 (1.11min):
- Vis neemt min of meer per ongeluk het plastic aasje op (is geen sprake van gericht opnemen van het aas, kijk maar naar de vis die er eerder vlak langs gaat). Heeft mogelijk of waarschijnlijk met de blinde hoek van de vis te maken aangezien hij zeer dicht op de bodem aast en ook dicht bij de bodem aan komt zwemmen.
- Het haakaas ligt bijna op het lood waardoor de kans op een diepe haakaasopname natuurlijk ideaal is (denk aan strekken van de onderlijn).
- Vis moet een behoorlijk eind omhoog bewegen voordat hij geprikt wordt door de lengte van de onderlijn en het feit dat de onderlijn dus helemaal in een bocht ligt. Een karper op een water met hengeldruk had het aas misschien al uitgespuugd?
- Inhaking succesvol.

Haakaasopname 2 (1.36min):
- Haakaas wordt zoals het lijkt vrij gericht opgenomen, vis komt ook van wat hoger aanzwemmen (visuele attractie) en heeft minder last van zijn blinde vlek.
- De onderlijn ligt gestrekt en de aanzwemroute is niet ideaal voor haakaasopname doordat de gestrekte onderlijn bijna geen kans meer geeft voor het aas om naar binnen te gaan.
- Vlak voor de aasopname houdt de vis in en laat hij zich in de stroming hangen. Door dit afremmen hangt de vis bijna stil bij de haakaasopname en wordt hij meteen geprikt. De onderlijn ligt immers al gestrekt en het contact met het lood is er direct. Een vis die sneller had geaasd had je in deze situatie met de gestrekte onderlijn hoogstwaarschijnlijk gemist.
- Inhaking succesvol


Wie interpreteert de volgende inhakingen of heeft een andere gedachte bij mijn interpretaties?


Groet Bart
Gebruikersavatar
erwin oosterhoff
Berichten: 74
Lid geworden op: 19-07-2006 12:06
Locatie: kropswolde

20-12-2010 22:59

Hmm,de handschoen blijft liggen.
Remember, the name of the game is fishing. Not posing.
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

21-12-2010 12:23

Klaas, de twee opnames die jij aanhaalt laten duidelijk zien hoe belangrijk de ruimte is die de vis krijgt om het aas diep genoeg op te nemen.

De opname op 2 minuten slaagt mijns inziens omdat de aanzwemrichting goed is (richting het lood). Hierdoor kan het aas diep genoeg opgenomen worden, ondanks het feit dat de onderlijn bijna gestrekt ligt.

Vanaf 2 minuut 30 gaat het telkens mis omdat de onderlijn vrijwel helemaal gestrekt ligt en de vissen niet richting het lood bewegen. De ruimte om het aas naar binnen te zuigen wordt door de onderlijn niet geboden en aas en haak gaan niet naar binnen.

Verder kan ik me in Barts conclusies vinden.
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
K. van den Herik

21-12-2010 13:00

De kracht van het opnieuw inwerpen is dus ook dat het ooit een keer goed moet liggen.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

21-12-2010 13:12

of langere onderlijnen gebruiken ?
dat een 10cm onderlijntje goed kan scoren wil niet zeggen dat een onderlijn van 25/30 cm niet beter scoren kan toch ?
tijd voor nieuwe filmpjes daniel.spelen met die onderlijn lengtes !!
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

21-12-2010 13:44

Rik,

Vertel, waarom langere onderlijnen?
Random dingen proberen schiet niks op zonder vooraf een idee te hebben van wat de voordelen en nadelen zijn...