de snowman returns


Plaats reactie
Gebruikersavatar
ron lemmens3
Berichten: 282
Lid geworden op: 15-06-2008 13:14
Locatie: bergeijk

23-12-2010 08:40

@ Rik & Christian, ik een paar rigs gemaakt met een hair aligner ik heb wel het idee dat ze nu veel sneller prikke. :o
wie ut klein niet eert, ist groot niet weerd ;)
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

23-12-2010 14:37

Ger Milius schreef:Allemaal reuze interessante theorieën , maar mijn inziens is de aantrekkelijkheid cq afstotelijkheid van het aas een cruciale factor,
vaak vissen binnen een paar minuten helemaal los zien gaan op maples met caramel, rig of loodsysteem totaal onbelangrijk, ik had ze met een stuk touw aan een baksteen nog kunnen vangen,

ook vissen op een halve meter zien liggen zuigen naar een vismeelbol met veel wateroplosbare ingredieënten wapperend met zijn grote vinnen.

Om hem tot het zo belangrijke opnemen te verleiden, zul je hem een verdomd lekker hapje moeten voorschotelen,

voor de een is de ultieme altijd draaiende en 100% hakende rig een factor 1
bij mij is het aas een baanbrekend aspect om hem uberhaupt te kunnen haken,

iedere gek heeft gelukkig zijn gebrek :wink:

filmpjes zijn altijd leuk, maar niemand kent de omstandigheden waarin deze zijn gemaakt, mischien is het een heel gemakkelijk water, grote bezetting en weinig voedsel, is het een dressuurput( wat een woord) . vaak worden vermoedens bevestigd door onderwateropnames te maken en kun je een stukje van de puzzel breken.
respect voor degene die er zoveel tijd aan besteden, maar iedere situatie is anders, op elk moment van de dag, tenzij.....................

je er een stofje indoet waardoor de karper niet meer bang is voor de prik :wink:

hoe verzin je het 8)

Ger


Inderdaad een cruciale factor en dan ook altijd mijn uitgangspunt bij het karpervissen.
Tegenwoordig bij veel vissers een beetje het ondergeschoven kindje?

Door de visie en vooral ook tips van een aantal forumleden (ik ga geen namen noemen), ben ik tot nieuwe inzichten gekomen. Heren bedankt!
De laatste weken heb ik veel opgestoken van Darwin, mijn cyperse kater.
Hoe en wat? Dat hou ik voorlopig lekker voor mezelf.

Mijn uitgangspunt voor het nieuwe jaar wordt in ieder geval de smaak van mijn bol.

Verandering van spijs doet …?
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

23-12-2010 14:40

dus jij gaat je bollen bij ger voortaan halen hilco :)
die zit in ieder geval met zijn aas op 1 lijn van jouw gedachtengang.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

23-12-2010 15:31

Rik,

In 1984 draaide ik mijn eerste bollen en ik draai ook nou nog altijd mijn eigen bollen.

Alvast prettige feestdagen.

Hilco
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

23-12-2010 15:38

hetzelfde hilco !! fijne feestdagen !!
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

24-12-2010 07:18

Afbeelding
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Ger Milius
Berichten: 332
Lid geworden op: 19-02-2008 19:29
Locatie: Breda
Contacteer:

24-12-2010 08:20

Sven,
Ik denk dat vooral het kantel en draaipunt van de hoed voor een verrassing gaat zorgen,

ik viste hem altijd zonder hoed, koste me wel een paar vissen :P :P :P

Ger
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het ook langs de waterkant
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

24-12-2010 09:22

Sven,

Waar ik wel mijn twijfels bij heb dat niet duidelijk is of we hier met een mannelijke pop of een vrouwelijke po(t)p te maken hebben. Als hetero karpers er ook zo overdenken ligt er wel een klein probleempje op de bodem. Zou teveel vissen missen. :lol: :lol:

Alle prettige dagen,
Peter
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

24-12-2010 12:52

Rik,

Ik ben helemaal op je vergeten te reageren maar bij dezen dan alsnog:

Het strekken van een onderlijn is een probleem wat maar zeer moeilijk te controleren is omdat ons aas onder water veel meer beweegt dan velen denken (denk aan witvis, kreeft, mislukte aasopnames, werveling van de karper etc)
Het verlengen van de onderlijn helpt gedeeltelijk om dit probleem op te lossen omdat hij simpelweg iets minder snel gestrekt ligt. Op het moment dat hij gestrekt ligt en de aanzwemroute is verkeerd dan maakt het niks meer uit of de rig nu kort of lang is, die haak gaat dan niet naar binnen.
Een groot nadeel van langere rigs is dat het na aasopname in veel gevallen veel te lang duurt voordat de onderlijn gestrekt is en de haak prikt. Veel teveel kans dus voor de vis om de boel te spugen.
Zeker als je dan ook nog eens compact gaat voeren waardoor de vis trager gaat azen.

Persoonlijk kies ik er dus voor in situaties waarin ik weinig vis op de stek verwacht (ook witvis) om wat korter te vissen (7 tot 10cm), en wanneer is meer vis verwacht om iets langer te vissen (12 -16cm). Langer dan dat zal ik echter nooit gaan. Ik heb liever dat een vis mijn aas een keer niet op kan nemen doordat de rig gestrekt ligt dan dat de vis het aas opneemt en vervolgens weer uitspuugt.

Hier komt ook nog eens bij dat de kans op het haken in de mondhoeken met een langere rig een stuk groter wordt en gezien de kans op beschadigen van de bek en lossers wil ik dit absoluut vermijden.


Groeten Bart
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

24-12-2010 15:09

Kom, kom Bart. Nu zijn lange onderlijnen de schuld? Persoonlijk vind ik dat er gezien de omstandigheden amper verschil is tussen 10 of 15 cm. Beide zijn kort. Voor spontaan met vertrouwen azende karpers erg kort.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

24-12-2010 16:47

ik vis met 30 cm onderlijnen zonder hazenlippen te maken.beetje een onzinnige uitspraak,met weinig inhoud.er is 1 hoodflijn die ik aanhou.compacte voerplek een wat kortere rig.verspreide voerplek wat langere rig. en of die rig basic is of hocus pocus pilatus pas.maakt echt niet altijd het verschil in mijn ogen.
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

24-12-2010 17:22

Kees,

Ik geef toch niks de schuld? Ik geef aan hoe ik er over denk en onderbouw dit. Geef verder niks de schuld.
Gezien welke omstandigheden trouwens? Ik denk dat er weldegelijk verschil bestaat tussen 8 of 16cm. Al helemaal als de vis traag aast. Op behoorlijk wat beelden van de live cam op carpfeeling.com zie je dat de vis traag aast (weinig vis op de stek en genoeg en compact voer) en het aas of uitgespuugd wordt of er simpelweg uitvalt omdat de rig niet gestrekt wordt. Dit gebeurde met onderlijnen van een cm of 12 a 15!


Rik,

Je mag het een onzinnige uitspraak vinden zonder inhoud. Wandel dan eens op een warme zondagmiddag langs de plaatselijke karpervijver... JIJ kan misschien met 30cm rigs vissen zonder hazenlippen te maken. Op de rivier (daar vis je toch altijd?) zal een keertje een mondhoek pakken idd niet veel uitmaken. Feit is echter dat een langere onderlijn meer kans geeft op haken in de mondhoek. En wanneer dit enkele malen in dezelfde mondhoek gebeurt op wateren waar ze wat zachtere bekkies hebben dan is het al gauw niet zo mooi meer hoor..
Daarnaast heb ik nooit gezegd dat ik hocus pocus rigs gebruik en dat deze het verschil maken. Ik geef enkel aan wat voor mij factoren zijn die ik (onder andere!!) meeneem in de keuze van mijn rigs.


Groeten Bart
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

24-12-2010 17:36

ik vis niet alleen op rivieren bart,ik vis ook op karperputjes,dergelijke materialen waarmee ik test vis kan op de rivier niet goed getest worden.althans ik zou er te veel uren voor moeten draaien.er zijn meer factoren dan alleen een rig.daarbij doel ik op voer,aas,haak keuze,tijd in het jaar,wat is de eetgewoonte van de vis.is er voornamelijk luis dan zijn het zachte bekken,zijn het driehoeksmosseltjes zijn het harde bekken etcetra.alles heeft met factoren te maken.long shank haken vis ik wel kort.deze haken agresief in en mag absoluut niet ver in de bek gehaakt worden.het zal dus de vis zijn bek van achter naar voren doen opensijden tot het grip heeft of uitscheurt.maar onder de 20 cm zie je mij niet snel vissen.de manier van drillen heeft ook een groot effect.ik zal dus ook nooit met een longshank tegen obstakels of wier aanvissen.simpelweg omdat je hier de kracht niet mee kan zetten icm een wide gape als voorbeeld.kan er een paar bladzijdes van volschrijven.maar vond je informatie omtrend langere onderlijnen wat kort door de bocht.ik heb ze zelfs met 50 cm keurig in de onderlip gehaakt.ik ben er ook van overtuigd dat het niet perse met het strekken een inhaking plaats vind.ook alleen door opname en het uitspugen.maar het belngrijkste is wel dat de haak in de bek opgenomen kan worden.en met extreem korte rigs gebeurt dan nou eenmaal minder snel.een vrij logische benadering ook.omdat het minder speling geeft icm een langere onderlijn.

mvg rk
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

24-12-2010 19:52

Bart,

Er zijn 2 basis principes volgens welke je de lengte van de rig bepaald. Of je veronderstelt dat een karper aast met vertrouwen en daarbij hoort een lange rig (vanaf ca. 25 cm of langer). Of je veronderstelt dat de karper aast met wantrouwen en daarbij hoort een korte rig (vanaf ca. 15 cm of liever kleiner). Na die keuze voor wat betreft het aasgedrag, probeer je veilige inhaking te bewerkstelligen. Dit hangt niet perse samen met de lengte van de rig, maar met ander factoren. Type haak speelt naar mijn ervaring een belangrijker rol.

Wat ik op veel filmpjes zie is dat er gekozen wordt voor een makkelijk water met goede karperbezetting. Zou ik ook doen, want met 2 karpers op een sessie kun je lang filmen. Maar het geeft wel een beperking voor wat betreft het type aasgedrag van de karper. De rigs die gebruikt worden zijn niet mijn praktijk op dergelijk water.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

24-12-2010 21:24

Kees e.a.,

Er zit weldegelijk verschil tussen kort (<10cm.) en lang >20cm.) als het gaat om plek van inhaking. Dit geldt zeker ook op maagdelijk of zelden bevist water en ook voor enthousiast azende vis. Pop-ups, bodemaas, chod rigs, schuifloden, bonken vast lood, alles. Ik ken hier maar één water (in deze ******* provincie) waar ik over het algemeen graag iets langer vis dan 12cm. en laat mij dan maar een centimeterneuker zijn. Het luistert soms heel nauw. Hoe korter de rig, hoe zekerder de plaats van inhaking, namelijk onderin. Het verrassingseffect is ook nog groter, maar dan moet je het gaan zoeken in uitersten en dat doe ik meestal graag.

De rest bewaar ik als dat mag.

Fijne kerst.

Ajuus,
WB :wink:
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

24-12-2010 21:32

Verschil in de plaats van inhaking zeker. Maar er zijn zo wat meer details die dat beïnvloeden. Dan moet je je ook gaan afvragen of een stijve combi van 25 cm met 5 cm soepel kort of lang kan zijn. Er zijn enkele rigs die een hoger percentage inhaking midden in de onderlip geven. Bij andere is het meer variabel, maar nog niet onveilig. Dat zijn niet allemaal korte rigs. Voor de rest laat ik de keuze eerst afhangen van de situatie en daarna komt optimalisatie. Niet andersom. Verschil van inzichten op basis van verschillende ervaringen zullen er gelukkig altijd zijn.

Vis je altijd op een harde ondergrond Willem?
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
HaPe van Ee
Berichten: 295
Lid geworden op: 07-12-2010 18:14

24-12-2010 23:14

Ger,

Het komt er dus op neer dat de karpers in het filmpje de snowman afstotend vinden.
Dan ben ik toch nieuwsgierig naar wat de karpers afstoot.
We mogen er natuurlijk vanuit gaan dat de 'middeltje's', om de aantrekkelijkheid van boilie's te verhogen, bij jou verkrijbaar zijn.
Ik begrijp jouw belang in deze, en wie weet valt er wat te verdienen. :lol:

Hetzelfde gevoel bekruipt me bij degene die vinden dat het aan de aas-aanbieding ligt.
De end-tackle verkopers bieden in deze de 'solution'.
En anders een pb.

'The Snowman Returns' blijft een moment-opname in bepaalde omstandigheden.
'Dreambaits-Lake' kent slechts een minimale hengeldruk en vooraf was er slechts één keer gevoerd.

De echte kracht van een boilie ligt 'm in de hardheid.
Een boilie is daarom uitermate geschikt om er van te voren mee te voeren.
Dat kan over een korte periode, maar ook over een langere periode.
Het liefst op de juiste plek of binnen de juiste sector.
Binnen mijn statische-visserij zijn dit de echte cruciale factoren, welke mijn vangsten daadwerkeleijk omhoog krikken.

Bart,

Het risico dat een karper in een mondhoek wordt gehaakt is altijd aanwezig.
De onvoorspelbare factor is de karper en haar/zijn aasgedrag.
Altijd en immer op de juiste manier inspelen op het aasgedrag, dat is niemand gegeven.
Soms moet men eerst iets constateren, om vervolgens tot de juiste oplossing te komen.

En 30 cm onderlijnen die hazenlippen maken?
Dat zal toch wel aan de gebruiker ervan liggen.
Ik heb het elk jaar wel een aantal maal, dat ik een karper in de mondhoek haak.
Maar ik veroorzaak geen hazenlippen.
Het is maar net met wat voor een materiaal er wordt gevist en hoe men drilt.

met een goede-kerst-wensende-groet

HPE
Met de wind van gisteren kan men vandaag niet zeilen...

http://www.youtube.com/watch?v=xxGUeonyNnE
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

24-12-2010 23:33

Kees,

We zijn het duidelijk niet met elkaar eens.
Zoals Willem ook al aangaf heb ook ik gemerkt dat het soms echt op centimeters aan kan komen. Tussen 7 en 15cm zit voor mij een wereld van verschil.
Natuurlijk spelen nog veel meer zaken een rol. Lees hiervoor bijvoorbeeld eens:
http://karpervissersonline.nl/index.php ... ics-deel-1
http://karpervissersonline.nl/index.php ... ics-deel-2
http://karpervissersonline.nl/index.php ... ics-deel-3

Onderlijnlengte is qua mondhoek inhaking echter oorzaak nummer 1.. Een korte onderlijn heeft namelijk simpelweg bijna geen kans om een mondhoek te pakken.


HP,

Ik denk dus dat je het risico op een mond inhaking sterk kan inperken door de onderlijn in te korten. Dat een ervaren visser ook een in de mondhoek gehaakte karper prima zonder beschadigingen terug kan zetten ben ik met je eens. Het vervelende is echter dat juist onervaren vissers vaak met lange rigs vissen en die vervolgens ook vaak vissen in de mondhoek haken. Een harde drilt volgt waarna de vis met de gevolgen overblijft.
Beter voorkomen dan genezen en persoonlijk mis ik liever een vis dan dat ik er 1 verneuk...

Groeten Bart
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

25-12-2010 00:22

Tja, Bart, wellicht moet je je eerst eens afvragen of jouw visserij wel dezelfde is als de mijne voordat je een veralgemeniseerde conclusie trekt. Geeft niet, ik maak vaak dezelfde fout. Ik ben al aardig belezen hoor.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Ger Milius
Berichten: 332
Lid geworden op: 19-02-2008 19:29
Locatie: Breda
Contacteer:

25-12-2010 00:45

Hape,

met dat stofje bedoel ik de reclame van een ,,nieuw"merk dat pretendeert dit in zijn boilies toe te voegen,
het is nu kerstnacht en ik ga niet een discussie oprakelen, maar Ik zal dit nooit verkopen....
waarom niet?
simpel omdat het niet bestaat, als men dit in reclames gebruikt is het puur klantenbedrog.....


vrede op aarde, amen



Ger
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het ook langs de waterkant
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

25-12-2010 01:46

amen ger ! op een goed en karper spetterend nieuw jaar :)
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

25-12-2010 02:05

Ger,

Een valiumpje in combinatie met een beetje morfine? :D

Hebben ze geen angst meer voor de prik en voelen ze hem ook niet meer!

Zag vanavond toevallig een filmpje waarin jouw boiliestraat te zien was, ziet er professioneel uit.

Heb je toevallig nog een fieldtester nodig?

Prettige dagen, geldt trouwens voor iedereen op het forum.

Daarna kunnen we de messen weer slijpen. :P

Hilco
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

25-12-2010 12:03

Kees, Bart,

Het is eerste kerstdag, ik heb net een flink artikel afgerond waarin ik o.a. wat dieper (maar deels ongenuanceerd) inga op waar we het hier over hebben, dus ik wil niet al teveel schrijven, maar ik wil wel Kees' vraag beantwoorden.

Mijn effectieve (!) onderlijnlengte is meestal tussen de 7 en de 12cm. Soms iets korter, soms iets langer, maar nooit langer dan een centimeter of vijftien. Met effectieve onderlijnlengte bedoel ik de lengte van het stuk vrij liggende onderlijn. Het maakt voor mij niet uit of ik op harde of zachte bodem vis. Op een harde zand-, veen-, of kleibodem vis ik graag met bijvoorbeeld een 8 cm. kort (uiteinde krimpkous-wartelknoop) onderlijntje, op een zachte modderbodem met een chod-rig, maar nog altijd vaak met die 8 cm..
Ik heb wel langer gevist in de modder en ook met hele lichte loodjes, maar ik wist dan hoe ver het lood erin zou schieten (peilen met vaste hengel, goed voelen) en telde die afstand (plus ietsje marge) op bij de effectieve onderlijnlengte die ik wilde hebben.
Voor langere onderlijnen zijn er wel trucs zoals het afschermen van de haakpunt, het gebruiken van een shot on the hook, of de plaats waar de hair de haak verlaat anders kiezen (meer in de bocht). Ik ben en blijf toch net als Bart absoluut van mening dat onderlijnlengte een niet te onderschatten variabele is wanneer het om plaats van inhaking gaat. Dat ben ik ook al zeker tien jaar heel bewust aan het bewijzen voor mezelf. Met groot aas (>25mm.) gebruik ik liefst iets langere onderlijnen en iets langere hairs, maar meer dan 5 cm. verschil is het niet vaak.

Je kunt het één inderdaad niet los van het ander zien, maar dat is wat we zelf zouden moeten uitzoeken, ieder voor zich. Het kan geen kant en klare gegevenbrei zijn. En zeker niet toepasbaar op elk water en ieder moment, maar er zijn wel zekere constanten.

Als laatste: Ik mis er net als Bart liever af en toe eentje, dan dat ik er meer slecht haak, maar dat heb ik al eens gezegd.

Prettig kerstfeest. Niet zo hebberig.

Groet,
Willem :wink:
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

04-01-2011 12:46

Voor welk blad Willem?
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Gebruikersavatar
Patrick de Jong2
Berichten: 25
Lid geworden op: 01-08-2010 19:48
Locatie: Houten

05-01-2011 20:56

Kwestie van je hair inkorten. En anders je zinkende bollies doormidden snijden of.. kleinere pop up op een halve bollie.
Thinking is the most important thing about carp fishing.
Plaats reactie